Oldtimerdag
2025
Zoetermeer (NL)
●
23e editie
●
Thema: 80 jaar vrijheid
●
Bijzondere DAF
●
Elektrische oude Volkswagen
●
Veel bekende deelnemers
mei 2025
Vrijheid - blijheid
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer straalt vooral gemoedelijkheid
uit. Liefhebbers komen bij elkaar om deel te nemen aan een toertocht
door de omgeving, deelname aan de show of om gewoon te kijken. De
populariteit van het evenement is groot. Wil je deelnemen met je auto,
moet je er snel bij zijn als de inschrijving open gaat. Niet alleen de
dag is een traditie geworden, ook de aanwezig bij de start. Als altijd
is het vooral vrijheid-blijheid, een thema dat dit jaar een dimensie
extra kent.
 |
Ieder jaar zoeken de organisatoren naar een thema voor de dag. Niet dat het veel
uitmaakt, want een groot deel van de deelnemers is ieder jaar aanwezig, wat het
thema ook is. Niettemin is ook dit onderdeel van de traditie. Dit jaar was de
keuze niet ingewikkeld. Het thema diende zich min of meer automatisch aan: 80
jaar bevrijding. Eigenaren van legervoertuigen werden opgeroepen met hun
voertuig naar Zoetermeer te komen. Het legergroen krijgt vandaag een speciale
plaats, ook letterlijk. Dit jaar vertrekt niet startnummer 1 als eerste voor de
tocht door de omgeving, maar is het nummer pas aan de beurt als het leger is
vertrokken. Verschillende liefhebbers zijn met hun Jeep gekomen: de originele
modellen uit de Tweede Wereldoorlog of het ervan afgeleide type dat in latere
jaren bij het Nederlandse bedrijf Nekaf in elkaar is gezet. Een aantal is hier
niet voor het eerst en was ook eerder van de partij. Zonder dat organisator en
startmeester Jacques Boonekamp er veel aandacht aan besteedt, is er één
opmerkelijk model. De bijzonderheid daarvan ontgaat de meeste bezoekers. Het is
een Daf 55 YA, waarvan er ooit maar twee zijn gemaakt als prototype. Volgens de
berijder is dit één van die twee. Daf kreeg rond 1970 het verzoek met een
voorstel te komen voor een lichte, goedkope legerauto. Die zou de oude Jeeps en
tweetakt DKW Munga moeten vervangen. Het programma van eisen schreef een nuttig
draagvermogen van 500 kilo voor, ruimte voor vier personen en de mogelijkheid een
radiotoestel in te bouwen. Vierwielaandrijving zoals bij de Jeep en DKW was voor
het doel – ondersteunende functies – niet nodig. Het bedrijf uit Eindhoven nam
de 55 als basis en kwam in 1971 met een voorstel, de 55 YA. De tests verliepen
voorspoedig en dat leidde tot een order voor 1185 auto’s. De Daf is duidelijk
geen terreinvoertuig, net zo min als de concurrentie in de aanbesteding, de
Volkswagens Transporter en 181. Intussen werd de civiele 55 vervangen door de
66, in beginsel vergelijkbaar maar met een geheel nieuwe voorkant. Daarom kreeg het
leger de 66 YA. In 1974 werd de eerste afgeleverd, twintig jaar later zwaaide de
laatste af. Die 66 YA kom je geregeld tegen en is ook vandaag aanwezig. Het is
echter de eerste keer dat ik een 55 YA zie. Merkwaardig is wel, dat in het
register van de RDW de auto staat aangemerkt als een 66 YA.
 |
 |
Jeeps uit de Tweede
Wereldoorlog, door liefhebbers bewaard voor latere generaties.
Beide Jeeps zijn
destijds niet uit de fabriek van Willys maar van Ford gekomen. Dat
maakte de Jeep in licentie.
In Nederland
geassembleerde Jeeps van Nekaf.
In de latere
jaargangen is het oermodel nog duidelijk te herkennen.
Een oude legertruck,
gecamoufleerd opgesteld.
Een aantal bezoekers
heeft herinneringen aan hun diensttijd bij het zien van deze DAF.
Het is de grootste
auto die deelneemt aan de toertocht.
Een bijzonderheid die
velen ontgaat: een Daf 55 YA, waarvan er maar twee zijn gemaakt.
Links de 55 YA, rechts
het productiemodel, de 66 YA.
De Daf won destijds de
strijd om de defensieorder van Volkswagen.
De auto voldeed prima,
maar was ongeschikt voor gebruik in het terrein.
Het legergroen mag als
eerste vertrekken.
Blikvangers
Echte oldtimers van voor de Tweede Wereldoorlog vormen een duidelijke
minderheid. De bijdrage uit dit deel van de autohistorie blijft beperkt tot een
enkele fraaie oude Ford en Chevrolet. Enthousiaste sleutelaar Herman Hendriks
heeft zijn De Dion Bouton van 1923 in de Dorpsstraat geparkeerd. Deelname aan de
toertocht durft hij kennelijk niet aan. Hij is nog volop bezig met zijn project.
Als het klaar is, doet hij er vermoedelijk weer afstand van, net zoals eerder
met een bijzondere Citroën uit de jaren dertig. Helemaal aan de andere kant van
de winkelstraat staat een Armstrong Siddeley uit 1935. De eigenaar heeft twee
houten borden van een sfinx neergezet, wijzend op het symbool waarmee het Britse
merk uit Coventry zich presenteerde. Een sfinx hoor je niet en dat zou ook voor
de auto’s gelden.
Tot het vooroorlogse gezelschap horen ook twee Bugatti’s. Beide zijn geregelde
deelnemers aan de jaarlijkse manifestatie. Een Triumph 2000 Roadster uit 1949 is eveneens geregelde gast bij het evenement.
Als het gaat om klassieke blikvangers is er altijd een rol weggelegd voor
Amerikanen. De ronde vormen van de jaren veertig en de
grote staartvinnen van het decennium erna krijgen steevast veel aandacht. Een Cadillac 62 Coupé de Ville uit 1958 is misschien wel de mooiste van het
gezelschap vandaag, al doen de staartvinnen van de twee jaar jongere stalgenoot
er nauwelijks voor onder. En als je dan toch foto’s maakt, neem je de andere
Amerikanen ook even mee, ook al maken ze onderdeel uit van eerdere impressies.
 |
Een echte oldtimer in
de letterlijke zin van het woord, deze A-Ford (1928).
Het embleem (rechts)
is in hoofdlijnen nooit meer veranderd, maar alleen wat strakgetrokken.
Een Ford en Chevrolet
van rond 1930.
Hobby- en klusobject
van enthousiasteling Herman Hendriks.
Het is een De Dion
Bouton uit 1923.
Herman durfde het niet
aan om er de toertocht mee te rijden.
Een exclusieve
Armstong Siddeley uit 1935.
Het merk heeft de
sfinx als symbool, op de radiator en afgebeeld bij de wielen.
Beide Bugatti's zijn
bekend van eerdere oldtimerdagen.
Ook de Triumph
Roadster is een bekende.
Links het houten
dahboard, recht de extra zitjes achterin. Heel comfortabel lijken ze
niet te zijn.
Opnieuw een auto die
je eerder kon tegenkomen: Mercedes-Benz 170S van 1950.
In 1950 liep deze
Pontiac Chieftain Eight van de band.
Opvallend
stijlkenmerk: de brede sierstrip op de kofferklep.
Amerikanen trekken per
definitie de aandacht door hun opvallende verschijning. Dit is een
Cadillac van 1951.
Misschien wel de
mooiste van dit jaar: de Cadillac 62 Coupé de Ville uit 1958.
Dubbele koplampen,
veel chroom. Het topmerk van General Motors moet indruk maken.
In de tweede helft van
de jaren vijftig werden de staartvinnen steeds groter en hoger.
Een Cadillac van twee
jaar later. De staartvinnen waren op hun retour en zouden snel daarna
verdwijnen.
Het hoeft niet mooi te
zien om er toch veel plezier aan te beleven.
Anders dan de
bovenstaande is deze Chevrolet pick-up fraai opgeknapt.
De Chrysler 300 (1969)
heeft de kap nog omhoog. Later zou die naar beneden gaan.
Deze Buick Centurion van 1972
was er vorige keer ook.
Eveneens vorig jaar
present: Pontiac GTO (1972) in opvallende kleurstelling met nog eens
extra accenten.
En ook de Lincoln Continental
Mark IV doet vaak mee, maar is te opmerkelijk om niet op de foto te
zetten.
Uit 1976 komt deze
Plymouth Fury.
Bij bijeenkomsten als
deze zie je altijd wel een Ford Mustang, In dit geval een fastback.
Als je doel is de
aandacht te trekken, dan is dat gelukt. De auto is een moderne Ford
Mustang.
Elektrisch
Het is ook dit jaar weer een zeer gevarieerd gezelschap. Niet alleen de
Amerikanen herken ik van eerdere jaargangen. Het wordt na zoveel edities een
sport nog bijzonderheden te ontdekken. Dat lukt echter elk jaar wel. Een mooi
voorbeeld is een smetteloze Volkswagen T1 pick-up. Dat de auto goed in de lak
zit, mag je verwachten met de reclame van een autospuiterij op de deuren. Er is
echter wel iets merkwaardigs: de auto lijkt een verlaagd onderstel te hebben.
Jammer, want originaliteit heeft mijn voorkeur. In dit geval is er nóg een
bijzonderheid die meteen duidelijk wordt als de motorkap opengaat. De bekende
Volkswagen-boxermotor ontbreekt! Als de auto zich opstelt om te vertrekken voor
de toertocht is het stil. Opvallend stil. De luchtgekoelde motor heeft
plaatsgemaakt voor elektrische aandrijving. Traditie en moderne tijd zijn tot
één nieuw geheel gemaakt.
Een andere auto waarbij originaliteit laag scoort, is een cabriolet op basis van
de Daf 600. Het wagentje heeft echter een uitstraling die het onmogelijk maakt
om te negeren. Aan aandacht van het publiek geen gebrek. Voor de liefhebber is
echter een originele Daf 750 veel aardiger. Leuke details zijn het vouwdak, de
opliggende scharnieren van de kofferklep en de goudkleurige aanduiding 750 op de
achterspatborden. Zo kon iedereen zien dat je niet de eenvoudige 600 reed, maar
de ‘sterkere’ variant. Een betere invulling van dat begrip levert een Daf 55
Coupé in Marathon-uitmonstering, zo genoemd na de succesvolle deelname van twee
55’s aan de London-Sydney Marathon van 1968. Dit is duidelijk een liefhebber van
het merk die de merknaam in schrijfletters op de motorkap heeft geplakt zoals
dat bij de oudere Dafs gebruikelijk was.
 |
Een bont gezelschap
staat te wachten om deel te kunnen nemen aan de tocht.
Nog even een
deelnemersschildje monteren.
De een houdt van zijn
Amerikaanse GMC pick-up (1948), een andere van zijn verbouwde Daf.
Vooraan de Pontiac van
1950, daarachter een Amphicar.
Een Honda S800 Coupé
komt aanrijden om zich te melden.
Een Volkswagen T1
pick-up. Hij lijkt wat door de wielen gezakt.
Je verwacht achterin
de boxermotor te zien, maar de ruimte is leeg.
De lak is
onberispelijk. Dat moet ook als je reclame rijdt voor een spuiterij.
Opvallend door het
model en door de kleur: Daf 600 cabriolet. De fabriek heeft nooit een
cabrio gemaakt.
De RDW geeft als
bouwjaar 1973 op, maar dit is toch echt het koetswerk van een veel
oudere Daf.
Zó maakte Van Doornes
Automobielfabriek ze wel. Een mooie Daf 750.
Om de uitvoering te
onderscheiden van het basismodel 600 stond de cilinderinhoud in
goudkleur op het achterspatbord.
Deze versie is
uitgerust met een vouwdak, een luxe accessoire in die tijd.
Daf 55 Marathon coupé
met allerlei aanpassingen voor rallyrijden.
Plezier
Je kunt twisten over het begrip oldtimer. Waar de grens met youngtimer ligt, is
ook niet altijd duidelijk. Het maakt hier niet uit. Per slot van rekening hebben
modellen uit de jaren zeventig ook al een halve eeuw achter zich liggen.
Nieuwere jaargangen maken voor senioren deel uit van hun jeugd, maar zijn voor
de jongere generatie inmiddels ook al van een lang voorbije tijd. Denk aan een
Citroën CX, BMW 3.0 CS, Audi 90, Datsun Cherry, Opel Kadett, Ford Escort of de
eerste generatie van de Golf. Zolang je er maar plezier aan beleeft en ook
anderen enthousiast maakt, is deelname aan de jaarlijkse oldtimerdag een succes.
Zoals een vader die met zijn dochter opnieuw is gekomen met zijn Moretti op
basis van de Fiat 500. Hij legt omstanders graag uit dat het geen zelfgemaakt
model is, maar dat een serieuze Italiaanse koetswerkbouwer een kleine serie
heeft geproduceerd en verkocht. Voor zover bekend zijn er nog drie van in
Nederland. Eén ervan staat in het Eendenmuseum, maar die heeft ronde koplampen.
Deze rechthoekige komen van de Fiat 126.
Andere enthousiastelingen hebben
ingeschreven met hun rode Daimler Sovereign en voor deze gelegenheid bijpassende
kleding aangetrokken. Nobless oblige. Ze hopen dat de auto het gedurende
de hele toertocht uithoudt, want met zo’n Brit weet je het nooit. Gisterenavond
had ze nog kuren, maar vanochtend waren die voorbij. Het zijn net mensen, die
klassiekers. Je kunt er een hoop plezier mee beleven.
■
 |
 |
Nee, geen zelfbouw,
maar het werk van carrosseriebouwer Moretti op basis van een Fiat 500.
Noblesse oblige. Voor
het rijden in zo'n auto trek je een net pak aan.
De Daimler Sovereign
is een luxe versie van de Jaguar XJ.
Een fraai
stijlelement: de bumpers die aan de zijkanten ver zijn doorgetrokken.
BMW 3.0 CS. Voor de
oudere generatie een model uit hun jeugdtijd.
Typerend voor BMW:
vaak dubbele koplampen en
de 'nieren' in het midden van de grille.
De 320i cabriolet is
van 1991.
BMW 5-serie.
Dit is een Britse
Dutton, een zelfbouwer uit 1986.
Een Mini met extra
strepen en brede wielen en eentje die nog puur is.
Een Mini als pick-up
(met een surfplank voor onderweg...) en een bestelwagen waarin later
ramen zijn gemaakt.
Generatiegenoten
ontmoeten elkaar: cabriolets op basis van de Opel Kadett en Volkswagen
Golf.
De Kadett is een
sportieve GSI-versie, de Golf is duidelijk verlaagd en heeft uitgebouwde
wielkasten.
Concurrent van beide
bovenstaande auto's: Ford Escort Cabriolet.
Twee versies van de
Opel Kadett C-generatie: een luxe Berlina en coupé.
Audi 90 uit 1988. De
90 is de krachtiger en luxe versie van de 80. Dit is een 2.3.
Aan de achterkant is
de 90 direct herkenbaar aan de rode sierplaat tussen de achterlichten.
Zeker een klassieker:
Citroën CX.
Een BX van 1989, maar
volgens mij niet in een originele kleur.
Twee keer een Lelijke
Eend: een 2CV6 en een bestelwagen. De laatste is jaren ouder dan de
eerste.
Twee retromodellen van
het Nederlandse merk Burton op basis van de techniek van de Citroën 2CV.
Boven en onder: leuk
om twee generaties van de Alfa Romeo Spider te vergelijken.
Velen vinden de
allereerste én de allerlaatste het meest geslaagd wat vormgeving
betreft.
Vorig jaar stond de
bijeenkomst in het teken van 100 jaar MG. Dit jaar was het aantal
deelnemers beperkter.
Dezelfde wortels, maar
heel verschillend: Datsun Cherry 100A (1977) en Nissan Skyline (1990).
De Volkswagen Polo
sedan (1996) is feitelijk een Seat Cordoba met een andere neus.
Een Land Rover is van
alle tijden. Die wordt nooit bejaard.
De koplampen zijn
later op de spatborden gemonteerd. Ze zaten eerst naast de grille.
Twee Renault 4's op
weg naar de start.
Daar zitten wel een
paar generaties tussen: Renault Supercinq en 4CV.
Idem bij Volkswagen. Net
als de Kever is inmiddels ook de Golf (1e generatie) onderdeel van de
historie.
Karmann in Osnabrück
bouwde destijds de Volkswagen Karmann Ghia en de Kever cabriolet.
De motorkap van de
Triumph Spitfire omvat de gehele voorkant.
Letterlijk hoog op de
poten, deze typisch Amerikaanse Dodge pick-ups (1967 en 1977).
Een klassieke kleine
autobus van Mercedes-Benz.
Deze 319D met zijn
markante voorkomen is van 1961.
Een stuk verderop in
de straat staat deze Saab 900 er wat verlaten bij.
Het is een 900 GLE
Sedan uit 1981. De 900 borduurt voort op de vorm van de 99 van eind jaren
zestig.
Nog meer Zweeds
erfgoed dat je in ere wilt houden.
 |
De 100-jarige in het
zonnetje
Veel aandacht voor MG tijdens de
22e editie van de jaarlijkse oldtimerdag
rondom de Dorpsstraat van Zoetermeer.
mei 2024 |
 |
 |
Het gaat nooit vervelen
Impressie van het begin van de
jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer
met bekende en nieuwe deelnemers.
mei 2023 |
 |
 |
Het kan weer!
Na twee jaar verplichte
afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag
plaats.
mei
2022
|
 |
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse oldtimerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|