Oldtimerdag 2025

Zoetermeer (NL)




●  23e editie 
●  Thema: 80 jaar vrijheid  
●  Bijzondere DAF 
●  Elektrische oude Volkswagen
●  Veel bekende deelnemers 


mei 2025

  


Vrijheid - blijheid    
 

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer straalt vooral gemoedelijkheid uit. Liefhebbers komen bij elkaar om deel te nemen aan een toertocht door de omgeving, deelname aan de show of om gewoon te kijken. De populariteit van het evenement is groot. Wil je deelnemen met je auto, moet je er snel bij zijn als de inschrijving open gaat. Niet alleen de dag is een traditie geworden, ook de aanwezig bij de start. Als altijd is het vooral vrijheid-blijheid, een thema dat dit jaar een dimensie extra kent.

 


Ieder jaar zoeken de organisatoren naar een thema voor de dag. Niet dat het veel uitmaakt, want een groot deel van de deelnemers is ieder jaar aanwezig, wat het thema ook is. Niettemin is ook dit onderdeel van de traditie. Dit jaar was de keuze niet ingewikkeld. Het thema diende zich min of meer automatisch aan: 80 jaar bevrijding. Eigenaren van legervoertuigen werden opgeroepen met hun voertuig naar Zoetermeer te komen. Het legergroen krijgt vandaag een speciale plaats, ook letterlijk. Dit jaar vertrekt niet startnummer 1 als eerste voor de tocht door de omgeving, maar is het nummer pas aan de beurt als het leger is vertrokken. Verschillende liefhebbers zijn met hun Jeep gekomen: de originele modellen uit de Tweede Wereldoorlog of het ervan afgeleide type dat in latere jaren bij het Nederlandse bedrijf Nekaf in elkaar is gezet. Een aantal is hier niet voor het eerst en was ook eerder van de partij. Zonder dat organisator en startmeester Jacques Boonekamp er veel aandacht aan besteedt, is er één opmerkelijk model. De bijzonderheid daarvan ontgaat de meeste bezoekers. Het is een Daf 55 YA, waarvan er ooit maar twee zijn gemaakt als prototype. Volgens de berijder is dit één van die twee. Daf kreeg rond 1970 het verzoek met een voorstel te komen voor een lichte, goedkope legerauto. Die zou de oude Jeeps en tweetakt DKW Munga moeten vervangen. Het programma van eisen schreef een nuttig draagvermogen van 500 kilo voor, ruimte voor vier personen en de mogelijkheid een radiotoestel in te bouwen. Vierwielaandrijving zoals bij de Jeep en DKW was voor het doel – ondersteunende functies – niet nodig. Het bedrijf uit Eindhoven nam de 55 als basis en kwam in 1971 met een voorstel, de 55 YA. De tests verliepen voorspoedig en dat leidde tot een order voor 1185 auto’s. De Daf is duidelijk geen terreinvoertuig, net zo min als de concurrentie in de aanbesteding, de Volkswagens Transporter en 181. Intussen werd de civiele 55 vervangen door de 66, in beginsel vergelijkbaar maar met een geheel nieuwe voorkant. Daarom kreeg het leger de 66 YA. In 1974 werd de eerste afgeleverd, twintig jaar later zwaaide de laatste af. Die 66 YA kom je geregeld tegen en is ook vandaag aanwezig. Het is echter de eerste keer dat ik een 55 YA zie. Merkwaardig is wel, dat in het register van de RDW de auto staat aangemerkt als een 66 YA.

 

Jeeps uit de Tweede Wereldoorlog, door liefhebbers bewaard voor latere generaties.

Beide Jeeps zijn destijds niet uit de fabriek van Willys maar van Ford gekomen. Dat maakte de Jeep in licentie.

In Nederland geassembleerde Jeeps van Nekaf.

In de latere jaargangen is het oermodel nog duidelijk te herkennen. 

Een oude legertruck, gecamoufleerd opgesteld.

Een aantal bezoekers heeft herinneringen aan hun diensttijd bij het zien van deze DAF.

Het is de grootste auto die deelneemt aan de toertocht.

Een bijzonderheid die velen ontgaat: een Daf 55 YA, waarvan er maar twee zijn gemaakt.

Links de 55 YA, rechts het productiemodel, de 66 YA.

De Daf won destijds de strijd om de defensieorder van Volkswagen.

De auto voldeed prima, maar was ongeschikt voor gebruik in het terrein.

Het legergroen mag als eerste vertrekken. 
 

Blikvangers
Echte oldtimers van voor de Tweede Wereldoorlog vormen een duidelijke minderheid. De bijdrage uit dit deel van de autohistorie blijft beperkt tot een enkele fraaie oude Ford en Chevrolet. Enthousiaste sleutelaar Herman Hendriks heeft zijn De Dion Bouton van 1923 in de Dorpsstraat geparkeerd. Deelname aan de toertocht durft hij kennelijk niet aan. Hij is nog volop bezig met zijn project. Als het klaar is, doet hij er vermoedelijk weer afstand van, net zoals eerder met een bijzondere Citroën uit de jaren dertig. Helemaal aan de andere kant van de winkelstraat staat een Armstrong Siddeley uit 1935. De eigenaar heeft twee houten borden van een sfinx neergezet, wijzend op het symbool waarmee het Britse merk uit Coventry zich presenteerde. Een sfinx hoor je niet en dat zou ook voor de auto’s gelden.
Tot het vooroorlogse gezelschap horen ook twee Bugatti’s. Beide zijn geregelde deelnemers aan de jaarlijkse manifestatie. Een Triumph 2000 Roadster uit 1949 is eveneens geregelde gast bij het evenement.
Als het gaat om klassieke blikvangers is er altijd een rol weggelegd voor Amerikanen. De ronde vormen van de jaren veertig en de grote staartvinnen van het decennium erna krijgen steevast veel aandacht. Een Cadillac 62 Coupé de Ville uit 1958 is misschien wel de mooiste van het gezelschap vandaag, al doen de staartvinnen van de twee jaar jongere stalgenoot er nauwelijks voor onder. En als je dan toch foto’s maakt, neem je de andere Amerikanen ook even mee, ook al maken ze onderdeel uit van eerdere impressies.
 

Een echte oldtimer in de letterlijke zin van het woord, deze A-Ford (1928).

Het embleem (rechts) is in hoofdlijnen nooit meer veranderd, maar alleen wat strakgetrokken.

Een Ford en Chevrolet van rond 1930.

Hobby- en klusobject van enthousiasteling Herman Hendriks.

Het is een De Dion Bouton uit 1923.

Herman durfde het niet aan om er de toertocht mee te rijden.

Een exclusieve Armstong Siddeley uit 1935.

Het merk heeft de sfinx als symbool, op de radiator en afgebeeld bij de wielen.

Beide Bugatti's zijn bekend van eerdere oldtimerdagen.

Ook de Triumph Roadster is een bekende.

Links het houten dahboard, recht de extra zitjes achterin. Heel comfortabel lijken ze niet te zijn.

Opnieuw een auto die je eerder kon tegenkomen: Mercedes-Benz 170S van 1950.

In 1950 liep deze Pontiac Chieftain Eight van de band.

Opvallend stijlkenmerk: de brede sierstrip op de kofferklep. 

Amerikanen trekken per definitie de aandacht door hun opvallende verschijning. Dit is een Cadillac van 1951.

Misschien wel de mooiste van dit jaar: de Cadillac 62 Coupé de Ville uit 1958.

Dubbele koplampen, veel chroom. Het topmerk van General Motors moet indruk maken.

In de tweede helft van de jaren vijftig werden de staartvinnen steeds groter en hoger.

Een Cadillac van twee jaar later. De staartvinnen waren op hun retour en zouden snel daarna verdwijnen.

Het hoeft niet mooi te zien om er toch veel plezier aan te beleven.

Anders dan de bovenstaande is deze Chevrolet pick-up fraai opgeknapt.

De Chrysler 300 (1969) heeft de kap nog omhoog. Later zou die naar beneden gaan.

Deze Buick Centurion van 1972 was er vorige keer ook. 

Eveneens vorig jaar present: Pontiac GTO (1972) in opvallende kleurstelling met nog eens extra accenten.

En ook de Lincoln Continental Mark IV doet vaak mee, maar is te opmerkelijk om niet op de foto te zetten.

Uit 1976 komt deze Plymouth Fury.

Bij bijeenkomsten als deze zie je altijd wel een Ford Mustang, In dit geval een fastback.

Als je doel is de aandacht te trekken, dan is dat gelukt. De auto is een moderne Ford Mustang.

Elektrisch
Het is ook dit jaar weer een zeer gevarieerd gezelschap. Niet alleen de Amerikanen herken ik van eerdere jaargangen. Het wordt na zoveel edities een sport nog bijzonderheden te ontdekken. Dat lukt echter elk jaar wel. Een mooi voorbeeld is een smetteloze Volkswagen T1 pick-up. Dat de auto goed in de lak zit, mag je verwachten met de reclame van een autospuiterij op de deuren. Er is echter wel iets merkwaardigs: de auto lijkt een verlaagd onderstel te hebben. Jammer, want originaliteit heeft mijn voorkeur. In dit geval is er nóg een bijzonderheid die meteen duidelijk wordt als de motorkap opengaat. De bekende Volkswagen-boxermotor ontbreekt! Als de auto zich opstelt om te vertrekken voor de toertocht is het stil. Opvallend stil. De luchtgekoelde motor heeft plaatsgemaakt voor elektrische aandrijving. Traditie en moderne tijd zijn tot één nieuw geheel gemaakt.
Een andere auto waarbij originaliteit laag scoort, is een cabriolet op basis van de Daf 600. Het wagentje heeft echter een uitstraling die het onmogelijk maakt om te negeren. Aan aandacht van het publiek geen gebrek. Voor de liefhebber is echter een originele Daf 750 veel aardiger. Leuke details zijn het vouwdak, de opliggende scharnieren van de kofferklep en de goudkleurige aanduiding 750 op de achterspatborden. Zo kon iedereen zien dat je niet de eenvoudige 600 reed, maar de ‘sterkere’ variant. Een betere invulling van dat begrip levert een Daf 55 Coupé in Marathon-uitmonstering, zo genoemd na de succesvolle deelname van twee 55’s aan de London-Sydney Marathon van 1968. Dit is duidelijk een liefhebber van het merk die de merknaam in schrijfletters op de motorkap heeft geplakt zoals dat bij de oudere Dafs gebruikelijk was.
 

Een bont gezelschap staat te wachten om deel te kunnen nemen aan de tocht.

Nog even een deelnemersschildje monteren.

De een houdt van zijn Amerikaanse GMC pick-up (1948), een andere van zijn verbouwde Daf.

Vooraan de Pontiac van 1950, daarachter een Amphicar.

Een Honda S800 Coupé komt aanrijden om zich te melden.

Een Volkswagen T1 pick-up. Hij lijkt wat door de wielen gezakt.

Je verwacht achterin de boxermotor te zien, maar de ruimte is leeg.

De lak is onberispelijk. Dat moet ook als je reclame rijdt voor een spuiterij.

Opvallend door het model en door de kleur: Daf 600 cabriolet. De fabriek heeft nooit een cabrio gemaakt.

De RDW geeft als bouwjaar 1973 op, maar dit is toch echt het koetswerk van een veel oudere Daf.

Zó maakte Van Doornes Automobielfabriek ze wel. Een mooie Daf 750.

Om de uitvoering te onderscheiden van het basismodel 600 stond de cilinderinhoud in goudkleur op het achterspatbord.

Deze versie is uitgerust met een vouwdak, een luxe accessoire in die tijd.

Daf 55 Marathon coupé met allerlei aanpassingen voor rallyrijden.

Plezier
Je kunt twisten over het begrip oldtimer. Waar de grens met youngtimer ligt, is ook niet altijd duidelijk. Het maakt hier niet uit. Per slot van rekening hebben modellen uit de jaren zeventig ook al een halve eeuw achter zich liggen. Nieuwere jaargangen maken voor senioren deel uit van hun jeugd, maar zijn voor de jongere generatie inmiddels ook al van een lang voorbije tijd. Denk aan een Citroën CX, BMW 3.0 CS, Audi 90, Datsun Cherry, Opel Kadett, Ford Escort of de eerste generatie van de Golf. Zolang je er maar plezier aan beleeft en ook anderen enthousiast maakt, is deelname aan de jaarlijkse oldtimerdag een succes. Zoals een vader die met zijn dochter opnieuw is gekomen met zijn Moretti op basis van de Fiat 500. Hij legt omstanders graag uit dat het geen zelfgemaakt model is, maar dat een serieuze Italiaanse koetswerkbouwer een kleine serie heeft geproduceerd en verkocht. Voor zover bekend zijn er nog drie van in Nederland. Eén ervan staat in het Eendenmuseum, maar die heeft ronde koplampen. Deze rechthoekige komen van de Fiat 126.
Andere enthousiastelingen hebben ingeschreven met hun rode Daimler Sovereign en voor deze gelegenheid bijpassende kleding aangetrokken. Nobless oblige. Ze hopen dat de auto het gedurende de hele toertocht uithoudt, want met zo’n Brit weet je het nooit. Gisterenavond had ze nog kuren, maar vanochtend waren die voorbij. Het zijn net mensen, die klassiekers. Je kunt er een hoop plezier mee beleven.

 

Nee, geen zelfbouw, maar het werk van carrosseriebouwer Moretti op basis van een Fiat 500.

Noblesse oblige. Voor het rijden in zo'n auto trek je een net pak aan.

De Daimler Sovereign is een luxe versie van de Jaguar XJ.

Een fraai stijlelement: de bumpers die aan de zijkanten ver zijn doorgetrokken. 

BMW 3.0 CS. Voor de oudere generatie een model uit hun jeugdtijd.

Typerend voor BMW: vaak dubbele koplampen en de 'nieren' in het midden van de grille.

De 320i cabriolet is van 1991.

BMW 5-serie.

Dit is een Britse Dutton, een zelfbouwer uit 1986. 

Een Mini met extra strepen en brede wielen en eentje die nog puur is.

Een Mini als pick-up (met een surfplank voor onderweg...) en een bestelwagen waarin later ramen zijn gemaakt.

Generatiegenoten ontmoeten elkaar: cabriolets op basis van de Opel Kadett en Volkswagen Golf.

De Kadett is een sportieve GSI-versie, de Golf is duidelijk verlaagd en heeft uitgebouwde wielkasten.

Concurrent van beide bovenstaande auto's: Ford Escort Cabriolet.

Twee versies van de Opel Kadett C-generatie: een luxe Berlina en coupé.

Audi 90 uit 1988. De 90 is de krachtiger en luxe versie van de 80. Dit is een 2.3.

Aan de achterkant is de 90 direct herkenbaar aan de rode sierplaat tussen de achterlichten.

Zeker een klassieker: Citroën CX.

Een BX van 1989, maar volgens mij niet in een originele kleur.

Twee keer een Lelijke Eend: een 2CV6 en een bestelwagen. De laatste is jaren ouder dan de eerste.

Twee retromodellen van het Nederlandse merk Burton op basis van de techniek van de Citroën 2CV.

Boven en onder: leuk om twee generaties van de Alfa Romeo Spider te vergelijken.

Velen vinden de allereerste én de allerlaatste het meest geslaagd wat vormgeving betreft.

Vorig jaar stond de bijeenkomst in het teken van 100 jaar MG. Dit jaar was het aantal deelnemers beperkter.

Dezelfde wortels, maar heel verschillend: Datsun Cherry 100A (1977) en Nissan Skyline (1990).

De Volkswagen Polo sedan (1996) is feitelijk een Seat Cordoba met een andere neus.

Een Land Rover is van alle tijden. Die wordt nooit bejaard.

De koplampen zijn later op de spatborden gemonteerd. Ze zaten eerst naast de grille.

Twee Renault 4's op weg naar de start.

Daar zitten wel een paar generaties tussen: Renault Supercinq en 4CV.

Idem bij Volkswagen. Net als de Kever is inmiddels ook de Golf (1e generatie) onderdeel van de historie.

Karmann in Osnabrück bouwde destijds de Volkswagen Karmann Ghia en de Kever cabriolet. 

De motorkap van de Triumph Spitfire omvat de gehele voorkant.

Letterlijk hoog op de poten, deze typisch Amerikaanse Dodge pick-ups (1967 en 1977).

Een klassieke kleine autobus van Mercedes-Benz.

Deze 319D met zijn markante voorkomen is van 1961.

Een stuk verderop in de straat staat deze Saab 900 er wat verlaten bij.

Het is een 900 GLE Sedan uit 1981. De 900 borduurt voort op de vorm van de 99 van eind jaren zestig.

Nog meer Zweeds erfgoed dat je in ere wilt houden. 



 

  Bekijk ook:

 

 

De 100-jarige in het zonnetje

Veel aandacht voor MG tijdens de
22e editie van de jaarlijkse oldtimerdag
rondom de Dorpsstraat van Zoetermeer. 

mei 2024

 

Het gaat nooit vervelen

  Impressie van het begin van de
jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer
met bekende en nieuwe deelnemers.

mei 2023

 

Het kan weer!
 
Na twee jaar verplichte afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag plaats.

mei 2022

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt
veel deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch
zijn er soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Ieder zijn liefde
 
Foto-impressie van enkele bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse oldtimerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.

mei 2016

 

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007

 

Bekende oudjes en buitenbeentjes
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met klassiekers in
allerlei soorten en maten.

mei 2005