Oldtimerdag 2022

Zoetermeer (NL)




●  Jaarlijkse traditie
●  Twintigste uitgestelde editie
●  Veel bekende deelnemers
●  Thema: rood-wit-blauw


mei 2022
 

  


Het kan weer!   
 

Twee keer werd de 20e editie van de oldtimerdag in Zoetermeer uitgesteld vanwege de coronacrisis. In 2022 staan alle lichten op groen voor de jaarlijks manifestatie. Het kan weer. Iedere keer neemt het aantal belangstellenden voor de toertocht en de show in de plaatselijke Dorpsstraat toe. De organisatie heeft besloten het aantal inschrijvingen te maximeren. Het is net als bij de Vierdaagse of de Elfstedentocht: eenmaal enthousiast geraakt, kom je iedere keer graag terug. Dat gaat ook op voor veel kijkers. Een kleine impressie van de start en de show later op de dag. 
 


Ieder jaar is er een thema. Dit keer is dat 'rood-wit-blauw'. De organisatie laat de invulling over aan de deelnemers. Als je er niets mee kunt, ben je evengoed welkom. De bijeenkomst straalt vooral gemoedelijkheid uit. Op zaterdag 21 mei 2022 helpt het weer mee aan een goede herstart na het verplichte uitstel. Zon en wolken wisselen elkaar af, maar het blijft mooi droog.
DAF-liefhebbers zagen in het thema een verwijzing naar de nationale driekleur. Ze zijn in clubverband met hun modellen naar Zoetermeer gekomen. De nadruk ligt daarbij op auto's uit de eerste jaren, de 600, 750 en Daffodil. Het aardigst zijn de bedrijfswagenvarianten: bestelwagen, combi en pick-up. De 600 pick-up is zelfs zeer exclusief. De productie was destijds al beperkt en er zijn er minder dan een handvol van overgebleven. Ik herken de auto van een bezoek aan de DAF-dokter in Bleiswijk. Daar stond-ie wat verscholen in een hoek. Hier kun je het wagentje van alle kanten bekijken. Jammer alleen dat gekozen is voor een plekje buiten de looproute, waardoor er niet zoveel belangstelling voor is. 
De toertocht begint om negen uur 's ochtends ook met een DAF, een geelbruine 46. Voorzitter Jacques Boonekamp van de Stichting Oldtimerdag Zoetermeer verzorgt zoals gebruikelijk de start. Zijn stem schalt over het terrein. Hij maakt een kort praatje met de berijders voordat ze aan de tocht kunnen beginnen. De start van nummer 1 is emotioneel. Boonekamp heeft het er hoorbaar moeilijk mee. De DAF 46 deed vele keren mee, maar de enthousiaste berijder en trouwe deelnemer overleed tussen de vorige keer en nu. Als een eerbetoon aan hun vader zetten hun zoons vandaag de traditie voort. Er is alle reden hier even bij stil te staan. Na de DAF gaan de andere deelnemers aan de toertocht beginnen. 
Met het thema rood-wit-blauw heeft de Stichting ook willen verwijzen naar de hulpverleners politie, ambulance en brandweer. Ze zijn nadrukkelijk uitgenodigd, maar slechts beperkt aanwezig. Het mag de pret niet drukken. Iedereen is immers welkom, als de auto maar twintig jaar of ouder is. Van Burton tot Ferrari en van Eend tot Cadillac: als altijd is sprake van een bont gezelschap.
Hieronder een kleine impressie, met nadruk op de modellen die minder bekend zijn van voorgaande edities.
 

Nummer 1 van de toertocht: de zonen De Wilde met een eerbetoon aan hun overleden vader.

DAF 600 van de eerste serie (1960) met kleine koplampen en alleen richtingaanwijzers aan de zijkant.

DAF 750 (1962) met grotere motor, te herkennen aan de grotere grille.

Een Daffodil, de luxe variant, ook uit 1962.

De typeaanduiding staat op het achterspatbord.

Heel bijzonder: een 600 pick-up (1961).

Van deze uitvoering bestaan er nog maar een paar.

De auto is perfect gerestaureerd. 

 

Vooraan een DAF 66YA. De beide auto's staan wat buiten de looproute van het grote publiek. 

Daffodil pick-up uit 1974.

Een latere Daffodil pick-up (1976) met gemoderniseerde voorzijde.

DAF 750 combi (1963): bestelwagen met achterbank en ruitje in de laadruimte.

Mercedes-Benz 170S, bouwjaar 1950.

Uit 1954 is deze Mercedes-Benz 170SD. De scharnieren van de kofferklep zijn niet meer zichtbaar.

Ook uit 1954: Mercedes-Benz 220 A Cabriolet.

Ford Taunus 17M (1963) in een luxe uitvoering: twee kleuren én een schuifdak. 

 

Vanwege de ronde vormen kreeg de auto destijds al gauw de bijnaam 'Die Badewanne', de badkuip. 

In dezelfde periode bood Auto Union de DKW F12 Cabriolet (1965) aan.

Natuurlijk ontbreken de Kevers niet. Zo'n Brilkever vraagt er om even op de foto gezet te worden.

Deze Kever is uitgerust als luchthaven-auto.

 

Voor liefhebbers niet heel bijzonder, maar voor een dag als deze wel een pareltje: de Volkswagen Karmann-Ghia.

Namen uit de goede oude tijd van onze jeugd: Opel Kadett en Rekord.

Nog niet zo heel oud (1983), maar niet alledaags: een BMW 323i door Baur omgebouwd tot cabriolet. 

Baur liet de deur- en raamomlijsting intact.  

Uit de tijd dat BMW's nog strak gelijnd waren.

 

Ooit zag je er op één dag vele, nu inmiddels een zeldzaamheid: Ford Sierra.

Oude Saabs zie je wel vaker, maar een Saab 93 is wel exclusief. Bouwjaar 1959. 

Let op de kleine achterruit.

Een Rover coupé.

Triumph Spitfire MK3 met overdrive, zoals op het kofferdeksel staat vermeld.

Eén van de vele Austin-Healeys.

Auto's uit de jaren vijftig en zestig: Jaguar 420 en Rolls-Royce Silver Cloud.

 

Jaguar E-Type, een sportwagen die je bij dergelijke bijeenkomsten geregeld tegenkomt.

Ford Galaxie 500 LTD.

In 1966 was dit in Amerika een gewone middenklasser.

Er waren verschillende Amerikaanse modellen, van slee tot sportwagen.

 

Een parkeerplaats vinden kan nog wel eens een uitdaging zijn met zo'n Lincoln Continental Mark IV.

Een in Amerika destijds alledaags model, Ford Fairmont Futura, bouwjaar: 1981

 

De letters GTO maken van een gewone Pontiac een sportwagen.

De eigenaar van de Chevrolet Caprice (1979) heeft nog wel wat opknapwerk te doen.

Leuk dat iemand ze bewaart voor later: twee Daihatsu's, een Charade en Charmant.

 

De Datsun Fairlady was het Japanse antwoord op de Britse sportwagens.

 

Een Chevrolet in politietenue.

Een mooie brandweer op basis van een oude Land-Rover uit 1965. 

Een civiele Land-Rover uit 1966.

 

In Leeuwarden werd de Mercedes-Benz Strich-8 omgebouwd tot ambulance.

 

Zo langzamerhand zeker een klassieker: Citroën CX 25 Prestige Turbo (1985).

Deze bijzondere auto is een Volvo C303 uit 1976.

De auto heeft vierwielaandrijving en staat z'n mannetje in het terrein. 



 

  Bekijk ook:

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt
veel deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch
zijn er soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Ieder zijn liefde
 
Foto-impressie van enkele bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.

mei 2016

 

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007

 

Bekende oudjes en buitenbeentjes
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met klassiekers in
allerlei soorten en maten.

mei 2005