Oldtimerdag
2023
Zoetermeer (NL)
●
Sinds 2001 - 21e editie
●
Veel jaarlijkse deelnemers
●
Thema Italië niet overheersend
●
Genoeg om te bekijken
mei 2023
Het gaat nooit vervelen
Ieder jaar is er in Zoetermeer op de derde zaterdag van mei een oldtimerdag.
Ieder jaar zie je veel dezelfde deelnemers. Ieder jaar zijn er daarnaast ook
mensen die voor het eerst aansluiten. Voor iedereen die komt kijken, is het een feest van
zowel herkenning als verrassing. Inmiddels gaat het om een traditie van meer
dan 20 jaar.
Voor velen gaat het kennelijk nooit vervelen. Een impressie van de
vroege ochtend, als deelnemers aan de toertocht zich voorbereiden.
 |
De chauffeur van de vrachtwagen die supermarkt Hoogvliet in de Dorpsstraat
moet bevoorraden, heeft op deze zaterdag een uitdaging. Zijn route loopt via het
parkeerterrein. Op andere dagen is dat geen probleem. Er is een brede weg tussen
de vakken. Vandaag is het anders. De parkeerplaats is het domein van
autoliefhebbers met hun dierbare bezit. Een soepele bevoorrading past niet bij
de oldtimerdag, nota bene een initiatief van de
plaatselijke winkeliersvereniging. Er zijn veel meer auto’s dan er plek is. Ze
staan in de parkeervakken, op de omliggende grasvelden en langs de toegangsweg. Op een
dag als deze mag dat.
De manifestatie is in de wijde omgeving bekend en heeft een grote
aantrekkingskracht op deelnemers en kijkers. Zeker bij mooi weer, zoals
nu. Het is zonnig en niet te warm. De chauffeur krijgt van verkeersregelaars het advies zijn truck
achteruit naar de winkel te rijden, wil hij straks nog verder kunnen. Behendig
manoeuvreert hij zijn blauwe gevaarte tussen de oude auto's door. Per slot van
rekening wil niemand lege schappen.
 |
De bevoorrading van
supermarkt Hoogvliet gaat vandaag iets minder simpel dan op andere
dagen.
Auto's staan op het
parkeerterrein, het omliggende grasveld en langs de toegangsroute.
De organisatie is niet
kieskeurig: alle soorten auto's mogen meedoen, mits 30 jaar of ouder.
Hoewel de meeste
deelnemers een naoorlogse auto hebben, zijn er een paar échte oldtimers.
De Burton is duidelijk
een twijfelgevalletje: de buitenkant is nog geen 30 jaar oud, maar de
techniek van de 2CV wel.
Bont gezelschap
De sfeer is gemoedelijk. De organisatie heeft mensen ingeschakeld om
arriverende deelnemers hun plek te wijzen. Hun oranje hesjes zijn niet over het
hoofd te zien. Zo goed als het kan, dirigeren ze de auto's naar een handige
plaats. Lage startnummers mogen door, latere
starters moeten nog even wachten voor ze het terrein op mogen. Er zit geen
logica in de nummering, zoals de leeftijd van de auto of het merk. Het enige is,
dat de auto met startnummer 1 een Italiaanse is, een Fiat 500C Topolino.
Tussendoor moeten de
begeleiders ook nog niets vermoedende stadsgenoten teleurstellen dat het niet
mogelijk is vandaag de auto te parkeren om boodschappen te doen. Een enkeling
probeert eigenwijs toch een plekje te vinden, maar strandt in de zoektocht.
Het is een bont gezelschap van mensen en auto’s. Een dure Bugatti is even welkom
als een Opel Kadett, een grote Amerikaan is even geliefd als een Mini. Liefde
voor de vierwieler is de band die samensmeedt.
De
organisatie stelt elk jaar een thema vast. Dit jaar is dat (opnieuw) Italië,
maar aan het deelnemersveld is het niet te zien. Het is geen
toelatingscriterium. De enige twee eisen zijn de leeftijd van de auto (dertig
jaar of ouder) en een goed humeur. Het aantal deelnemers lijkt elk jaar nog te
groeien en is gelimiteerd op 200. Er zijn kennelijk heel wat liefhebbers, plus enthousiastelingen die
graag naar de oudjes komen kijken. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen
voorkeur.
 |
Een deelnemer die
aankomt met zijn Datsun Cherry krijgt tekst en uitleg.
Een ware klassieker is
deze Bugatti.
De auto is van 1927 en
wordt aangedreven door een achtcilinder motor.
Deze Britse Morris
Minor 8 is van 1934.
Een vooroorlogse
Chevrolet, met het oude kenteken op de radiator.
Auto's uit de
jeugdjaren van zestigers: een Daf en Volkswagenbus.
Zelfmoorddeuren
Vanwege andere verplichtingen deze dag ben ik er al
vroeg. Dat wil zeggen om acht uur. Het terrein staat echter al behoorlijk vol. Helaas kan ik dit jaar de show van opgestelde modellen later op de dag
niet bezoeken. Na al die eerdere keren zoek ik vooral naar wat ik hier niet
eerder zag. De overbekende Britse en Duitse sportwagens komen eventueel
later wel.
Het oog valt direct op een Fiat 1100 uit 1955,
met van die ‘zelfmoorddeuren’ en een extra lamp in het midden van de grille. Zo
te zien wordt de wagen gebruikt om er geregeld rally’s mee te rijden. Het is een
mooie karakteristieke Italiaan die recht doet aan het thema van dit jaar.
Datzelfde geldt voor een Fiat 850. Het is een ‘echte’ en niet een door de
toenmalige Fiat-importeur Leonard Lang van een Fiat-badge voorziene Seat. (De
Spaanse fabriek ging nog door met de productie nadat de fabriek in Italië ermee
was gestopt.) Verder zijn er - je verwacht niet anders - de nodige Fiatjes 500.
Op basis van dat model maakte Moretti een soort vrijetijdswagen. Een paar jaar geleden
was die er ook, maar anders dan toen is het linnen
dakje nu verwijderd. Een geregelde deelnemers is ook een tot Abarth 595
omgebouwde Fiat 500L, waardoor een topsnelheid van 120 km/u bereikt kan worden.
Bij het thema Italië kan een Ferrrari eigenlijk niet worden
gemist. Dat hoeft ook niet.
 |
Niet heel vaak zie je
een oude Fiat 1100.
Kenmerkend detail: de
derde lamp midden in de grille.
Met startnummer 1 gaat
de Fiat 500C (Topolino) uit 1952 als eerste beginnen aan de toertocht.
In 1969 in Italië als
Fiat 500L geregistreerd...
...en in 2002 door
Belgische specialisten omgebouwd tot een Abarth 595.
Het Abarth-beeldmerk
en de merknaam zijn overal zichtbaar.
Nog net een glimp van
een Fiat 500 als cabriolet, een eigenbouw.
Fiat 126 Personal4 650:
de naam is langer dan de auto.
Deze Moretti op
Fiat-basis was enkele jaren geleden ook van de partij.

Uit het archief: foto's
van de Moretti tijdens de oldtimerdag van 2016. Toen met kap.
Fiat 850, een
originele Italiaanse en geen Seat.
Fiat 124 Spider,
gemaakt bij Pininfarina.
Coupé Fiat (in die
volgorde), een model van 1993 en dus net oud genoeg om te kunnen
deelnemen.
Deze Alfa Romeo Giulia
voelde in 1977 voor het eerst asfalt onder zijn wielen.
De sportvelgen
behoorden niet tot de standaarduitvoering.
Een door velen geliefd
model van Alfa Romeo, de Giulietta Sprint uit 1955.
De auto is getekend
door Bertone en was er eerder dan de vierdeurs Giulietta.
Bij het thema Italië
past natuurlijk ook een Ferrari.
Deurhendels
Langs de straatkant staat een MGB die opvalt door de wielen. Het zijn originele
stalen exemplaren met verchroomde wieldoppen. Die zie je niet veel. De meeste
eigenaren willen draadspaakwielen. Jan van Laviere heeft de auto bewust zo origineel mogelijk
gehouden. Het is een model van de eerste productiejaren. Dat kun je zien, licht
hij toe, aan de deurhendels. Daaraan moet je gewoon trekken om de deur
open te doen; de latere typen hebben een knopje om in te drukken. Dergelijke
details zijn altijd leuk om te horen. Zo leer je iedere keer weer iets. Van
Laviere
komt vandaag trouwens met twee auto’s. Zijn andere MGB is juist op vele punten
aangepast. Er ligt een V8 onder de kap en de Amerikaanse bumpers
zijn eraf gehaald. Origineel of aangepast: het is maar net wat je leuk vindt.
Bij een Austin Healey even verderop vallen de
niet-originele louvres in de motorkap op. Ze geven wat extra koeling, maar de
belangrijkste reden is dat de eigenaar het gewoon mooier vindt. ‘En het is per
slot van rekening mijn auto, mijn hobby’, verklaart hij. Geef ‘m eens ongelijk.
Een bedrijfje in Brabant is gespecialiseerd in het aanbrengen van de openingen.
 |
Een schitterende MG B
met de originele stalen wielen en verchroomde wieldoppen. Dat zie je
niet vaak.
De eigenaar wijst op
de deurklinken die aangeven dat het een vroeg model is.
Interieur van de MG,
tot in de puntjes verzorgd.
Aan de
zijmarkeringslichten en de drie ruitenwissers zie je dat deze auto ooit is
afgeleverd in de Verenigde Staten.
De Britse sportwagen
is een veel geziene gast op bijeenkomsten als deze.
Ook een MG, maar van
eerdere datum, een TD van 1952 .
Vooroorlogse vormen
karakteriseren dit type.
Duidelijk zichtbaar:
louvres in de motorkap. Niet origineel, maar de eigenaar vindt het mooi.
Dit is een Mark III,
herkenbaar aan de gewelfde voorruit en het houten dashboard.
Oorspronkelijke versie
Op de aanmeldingslijst voor de toertocht staan verschillende deelnemers met een
Triumph Spitfire. De auto’s zijn van verschillende jaargangen en uitvoeringen
(hun berijders waarschijnlijk ook…). Dat biedt de mogelijkheid ze te
vergelijken. De meest bijzondere is de Spitfire 4 Mark II van 1965, nog met lage
bumpers. Een latere versie toont het werk van Michelotti die de achterkant
opnieuw tekende en waarbij vanwege wettelijke eisen de voorbumper een stuk hoger
was gemonteerd. Een derde variant laat zien wat het betekent als de Amerikaanse
wetgever zich ermee gaat bemoeien. Lelijke, uitpuilende stootblokken zijn het
resultaat, wat de auto tegelijkertijd ook weer laat onderscheiden van de
Europese versies. De leukste? Die met de lage bumpers waarbij de grille nog
zichtbaar is!
Triumph Spitfire Mark
II, gebouwd in 1965.
Dit is de versie
voordat de bumpers omhoog moesten om aan de wet te voldoen.
Een latere Spitfire
met een nieuwe door Michelotti ontworpen achterzijde.
Om aan de Amerikaanse
wet te voldoen, moesten de bumpers worden aangepast.
Ontzettend lelijk,
maar daardoor ook wel weer karakteristiek en mooi als uiting van een
tijdsbeeld.
Gezag
Niet alleen de Britse sportwagens geven voeding aan nostalgische gevoelens.
Ooit - een jonge generatie kan zich dat nauwelijks voorstellen - waren Engelse
auto's het toonbeeld van luxe en kwaliteit. De merknamen werden met gezag
uitgesproken. Op het naburige parkeerterrein staat een Rolls-Royce Silver Cloud
van de derde generatie, dus met dubbele koplampen. Een minpuntje is de gouden Spirit of
Ecstacy op de radiator. Hoe edel het metaal ook mag
zijn, het past gewoon niet bij deze auto noch bij de stijl die het nobele Britse
merk nastreeft.
Een Jaguar XJ6 uit 1970 behoort al tot de leeftijdgroep die de snelle
achteruitgang van de Britse auto-industrie heeft meegemaakt. Uit die tijd stamt
ook een Triumph 2.5 PI, waarbij alle voorbijgangers zullen weten dat er een
injectiemotor onder de kap huist. De letters PI (petrol injection) maken niet
alleen onderdeel uit van het typeplaatje achterop, maar Triumph plakte ook een
ronde plaquette op de C-stijl en zette het voluit ook nog eens op de motorkap.
Op de achterbumper staat als extraatje dat de inhoud van de motor 2,5 liter is.
Overigens stamt ook dit model uit de tijd voordat Michelotti de opdracht kreeg
de voor- en achterkant opnieuw te tekenen.
 |
Rolls-Royce Silver
Cloud III, herkenbaar aan de dubbele koplampen.
Jammer van die gouden
Spirit of Ecstacy.
Als concept was de
Jaguar XJ6 een aantrekkelijke auto, maar de bouwkwaliteit liet te wensen
over.
De eigenaar van deze
Rover 3,5 Litre (interne aanduiding P5) is ook lid van de club.
Triumph 2.5 PI, nog
voordat de voor- en achterkant opnieuw vorm kregen.
Het ontwerp is van
Michelotti.
Op verschillende
plekken, zoals op de motorkap en de C-stijl, wordt duidelijk gemaakt dat
het een injectie-versie is.
De fabrikant vond het
oog nodig op twee plaatsen op de achterkant de motorinhoud te melden.
Een mooi voorbeeld van
de traditionele Land-Rover, een Series 2A van
1966 .
Links de Series 2A,
rechts een 88" uit 1981. De basisopzet bleef decennia lang ongewijzigd.
Thunderbird
Wat het jaarlijks thema ook is, liefhebbers van Amerikaanse auto's laten zich er niet
door weerhouden zich aan te melden. Het zijn er hooguit wat minder dan wanneer
het thema Amerika is. Naast een aantal Jeeps, militair
en civiel, is er een gamma aan modellen. Een fraaie deelnemer is de Ford Thunderbird Landau van 1969. Fraai niet zozeer in letterlijke zin, maar vanwege
de staat waarin de auto verkeert. De aan het zicht onttrokken koplampen zijn een
merkwaardig modeverschijnsel van die tijd. Typerend zijn ook de beugels die de
suggestie wekken dat het om een cabriolet gaat. Iets minder opzichtige velgen en
banden zouden het geheel in mijn ogen nog mooier maken. De eigenaar denkt daar
klaarblijkelijk anders over. Bij de introductie in 1955 was de Thunderbird een
sportieve, slanke verschijning. Net als bij de Amerikaanse bevolking nam de
zwaarlijvigheid met de jaren toe.
Ford Thunderbird uit
1969 met niet-originele wielen.
Modeverschijnsel uit
die tijd: verborgen koplampen.
De cabrioletsteunen
aan de zijkant zijn slechts sier. De auto heeft een vast dak..
Chevrolet Caprice
Classic Landau Coupé (1978) en opvallend gekleurde Pontiac GTO (1972).
In onze ogen een
slagschip, voor Amerikanen wat grootte betreft niets bijzonders: Buick 1972 Centurion
De auto is niet alleen
lang, maar naar onze maatstaven ook breed.
Ieder jaar kom je wel
een Ford Mustang tegen bij de bijeenkomst. Vaak zijn het er zelfs meer.
Deze is van 1968 en
heeft een V8 onder de motorkap.
Uit 1948 stamt deze
GMC, een zustermodel van de Chevrolet pick-up.
Een Chevrolet C10 uit
1962 met sportvelgen en een verlaagd onderstel.
In Amerika zie je
geregeld dergelijke gemoderniseerde en aangepaste klassieke pick-ups.
Een in Nederland
geassembleerde Nekaf-Jeep (1958) en een Willys Jeep van 1944.
Een groepje Jeeps komt
gelijktijdig aan; alleen in de berm is nog parkeerplek.
De vrolijke kleuren
zorgen voor veel bekijks.
Mercedes
Net zo min als de liefhebbers van Amerikaanse merken zich hun jaarlijks
uitje laten
afpakken, doen de eigenaren van andere auto's dat. Een aantal herken ik
van van eerdere jaargangen van het festijn. De Ford Cortina GT
bijvoorbeeld en de Renaults Dauphine en Dauphinoise, net als de
Volkswagen Brilkever en de fraai gerestaureerde, tweekleurige
Mercedes-Benz 170S.
Bij het zien van enkele andere sedans van Mercedes-Benz, dringt het pijnlijk door dat ik inmiddels zelf ook al geen young timer
meer ben. Ik kan me het 'Heckflossen'-model in het straatbeeld nog
herinneren. Ik weet nog dat de eerste S-klasse werd geïntroduceerd en de
modelseries W123 en W124 gewoon in de showroom stonden. Inmiddels is hun
status niet langer een alledaags vervoermiddel, maar zijn het
liefhebbersmodellen geworden die hoofden doen omdraaien en duimen omhoog
laten gaan als anderen ze zien. Ooit was ook de Volkswagen Golf alledaags,
nu staan hier de modellen van de eerste jaren.
 |
Een geregelde
deelnemer, deze Ford Cortina GT. Het is de tweede versie van de eerste
generatie.
Een vierdeurs GT was
ook toentertijd een bijzonderheid.
Ook de Dauphinoise en
Dauphine zijn hier niet voor het eerst.
De Dauphinoise (1956)
is de stationcarversie van de nog vooroorlogse Juvaquatre.
Een blik door de ruit
op het zeer eenvoudige dashboard.
In de jaren vijftig
was de Dauphine een populair model, ondanks de veelvuldige roestvorming.
Een oude Volkswagen
Kever, nog met gesplitste achterruit. In 1955 in Nederland nieuw
verkocht.
Tussen een Morris en
Volkswagen 1600 wacht de Mercedes-Benz 170S zijn beurt af.
Aan de
richtingaanwijzers en de verlengde motorkap kun je zien dat het een
zescilinder is.
Deze Mercedes-Benz
220SE met een 122 pk motor stamt uit 1959.
Het opvolgend model,
een Mercedes-Benz 220S (1965).
Vanwege de vorm van de
achterspatborden is dit type beter bekend als een 'Heckflossen'.
Met de interne
aanduiding W123 en W124 weet je over welke generatie middenklassers van
Mercedes je het hebt.
De eerste generatie
van de Mercedes-Benz S-klasse (de W116): een 450SE uit 1977.
Rechts de opvolger van
de W116, de W126. Dit is het topmodel, de 560SEL.
Tegenwoordig is de
eerste generatie van de Volkswagen Golf ook een klassieker.
Zowel de gewone 2- en
4-deurs als de cabriolet zijn in trek bij liefhebbers.
Enthousiasme
Als altijd staat Jacques Boonekamp als voorzitter van het organisatieteam bij de
start om een praatje te maken met de vertrekkende equipe. En als altijd gaat er
nog wel eens wat mis met de volgorde van vertrek. Het deert niet. Het
enthousiasme blijft onaangetast. Wat dat betreft is 2023 hetzelfde als 2022 en
de jaren ervoor. Pruttelend, ratelend of zoevend vertrekken de deelnemers voor
hun tocht om later vandaag terug te keren voor het concours d’élégance.
Natuurlijk is het aardig om een prijs te krijgen, maar écht belangrijk is het
niet.
Rond half tien ga ik terug naar mijn eigen auto. De plicht roept. Op een achterafplaatsje,
half in het gras, zie ik een bijzondere Seat. Het is een Marbella cabriolet.
Ofwel: een Marbella waarvan het dak later is afgezaagd. In deze uitvoering is de
auto nooit uit de Spaanse fabriek gekomen. Achterop heeft het reservewiel heel
stoer een plaats gevonden. De auto is als
het ware een variatie op een variatie. De cabrio is afgeleid van een Marbella en
die is weer afgeleid van de
Fiat Panda. Het wagentje is te koop. ‘Zie marktplaats’ staat erop. Het is dus
mogelijk dat ook een leuke klassieker op een zeker moment tóch gaat vervelen.
■
 |
Een Seat Marbella
(1992)
omgetoverd tot cabriolet.
De eigenaar wil ervan
af. Voor meer informatie wijst hij/zij naar Marktplaats.
Een uiterst zeldzame
DAF, een 600 pick-up.
Van dit type zijn -
anders dan van de 750/Daffodil/33 - nog maar enkele exemplaren
overgebleven.
Een Nederlandse
Daffodil. Die zet je natuurlijk even op de foto.
Voor een rode DAF 33
geldt hetzelfde.
Een DAF 66YA waarbij de carrosserie is
ontdaan van zijn legerkleur. Er moet nog wel wat aan worden geklust!
In 1968 werd deze
Honda S800 Coupé in Nederland aan de klant verkocht.
Met de S800 zette
Honda zichzelf op de kaart als fabrikant van eigenzinnige modellen met
innovatieve techniek.
De Honda Civic CRX Coupé
is een verre opvolger. Hij voldoet net aan het leeftijdscriterium om mee
te mogen doen.
Met de MX-5 stapte
Mazda in het gat in de markt dat de Britse sportwagenfabrikanten hadden
achtergelaten.
Toyota Hilux (1987) en
Datsun Cherry (1978). Het aantal Japanse auto's is nog beperkt, maar groeit
wel.
Renault 4GTL uit 1985.
De GTL herken je aan de grijze stootstrips en beugels bij de
voorbumper.
Het model was toen
inmiddels als meer dan 20 jaar op de markt.
Renault 5 en Renault
Super 5: destijds alledaagse modellen.
Een van de meest
succesvolle Opel-modellen is de Rekord (het zogeheten C-model).
Deze vierdeurs 1900 is
van 1968.
Een Opel GT trekt
altijd de aandacht vanwege zijn vorm.
Iedere Porsche 911
behoort tot de groep tijdloze klassiekers.
De Ford Escort was in
de jaren tachtig een populair model. De cabriolet (deze is van 1984) was
echter een exclusieve verschijning.
Een vleugje
chauvinisme: een Hollandse buggy, de Ruska, met een Volkswagen-hart.
De extra lampen duiden erop dat de wagen wordt gebruikt bij rally's.
Ook een extra
schijnwerper aan de achterkant.
Ook vorige keer
aanwezig: een opvallende Volvo terreinwagen.
Nog even de motor
nakijken, voordat deze Trabant kan deelnemen aan een tocht.
Tijdloze klassieker:
Citroën DS. Dit is een DS20 Pallas Automatique die binnenkort 50 jaar
oud is.
Start van de toertocht
voor een Volvo 1800 E 1970.
 |
Het kan weer!
Na twee jaar verplichte
afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag
plaats.
mei
2022
|
 |
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|