Oldtimerdag 2023

Zoetermeer (NL)




●  Sinds 2001 - 21e editie
●  Veel jaarlijkse deelnemers
●  Thema Italië niet overheersend
●  Genoeg om te bekijken


mei 2023
 

  


Het gaat nooit vervelen   
 

Ieder jaar is er in Zoetermeer op de derde zaterdag van mei een oldtimerdag. Ieder jaar zie je veel dezelfde deelnemers. Ieder jaar zijn er daarnaast ook mensen die voor het eerst aansluiten. Voor iedereen die komt kijken, is het een feest van zowel herkenning als verrassing. Inmiddels gaat het om een traditie van meer dan 20 jaar. Voor velen gaat het kennelijk nooit vervelen. Een impressie van de vroege ochtend, als deelnemers aan de toertocht zich voorbereiden.   
 


De chauffeur van de vrachtwagen die supermarkt Hoogvliet in de Dorpsstraat moet bevoorraden, heeft op deze zaterdag een uitdaging. Zijn route loopt via het parkeerterrein. Op andere dagen is dat geen probleem. Er is een brede weg tussen de vakken. Vandaag is het anders. De parkeerplaats is het domein van autoliefhebbers met hun dierbare bezit. Een soepele bevoorrading past niet bij de oldtimerdag, nota bene een initiatief van de plaatselijke winkeliersvereniging. Er zijn veel meer auto’s dan er plek is. Ze staan in de parkeervakken, op de omliggende grasvelden en langs de toegangsweg. Op een dag als deze mag dat.
De manifestatie is in de wijde omgeving bekend en heeft een grote aantrekkingskracht op deelnemers en kijkers. Zeker bij mooi weer, zoals nu. Het is zonnig en niet te warm. De chauffeur krijgt van verkeersregelaars het advies zijn truck achteruit naar de winkel te rijden, wil hij straks nog verder kunnen. Behendig manoeuvreert hij zijn blauwe gevaarte tussen de oude auto's door. Per slot van rekening wil niemand lege schappen. 
 

De bevoorrading van supermarkt Hoogvliet gaat vandaag iets minder simpel dan op andere dagen.

Auto's staan op het parkeerterrein, het omliggende grasveld en langs de toegangsroute. 

De organisatie is niet kieskeurig: alle soorten auto's mogen meedoen, mits 30 jaar of ouder.

Hoewel de meeste deelnemers een naoorlogse auto hebben, zijn er een paar échte oldtimers.

De Burton is duidelijk een twijfelgevalletje: de buitenkant is nog geen 30 jaar oud, maar de techniek van de 2CV wel.
 

Bont gezelschap
De sfeer is gemoedelijk. De organisatie heeft mensen ingeschakeld om arriverende deelnemers hun plek te wijzen. Hun oranje hesjes zijn niet over het hoofd te zien. Zo goed als het kan, dirigeren ze de auto's naar een handige plaats. Lage startnummers mogen door, latere starters moeten nog even wachten voor ze het terrein op mogen. Er zit geen logica in de nummering, zoals de leeftijd van de auto of het merk. Het enige is, dat de auto met startnummer 1 een Italiaanse is, een Fiat 500C Topolino.
Tussendoor moeten de begeleiders ook nog niets vermoedende stadsgenoten teleurstellen dat het niet mogelijk is vandaag de auto te parkeren om boodschappen te doen. Een enkeling probeert eigenwijs toch een plekje te vinden, maar strandt in de zoektocht. 
Het is een bont gezelschap van mensen en auto’s. Een dure Bugatti is even welkom als een Opel Kadett, een grote Amerikaan is even geliefd als een Mini. Liefde voor de vierwieler is de band die samensmeedt.
De organisatie stelt elk jaar een thema vast. Dit jaar is dat (opnieuw) Italië, maar aan het deelnemersveld is het niet te zien. Het is geen toelatingscriterium. De enige twee eisen zijn de leeftijd van de auto (dertig jaar of ouder) en een goed humeur. Het aantal deelnemers lijkt elk jaar nog te groeien en is gelimiteerd op 200. Er zijn kennelijk heel wat liefhebbers, plus enthousiastelingen die graag naar de oudjes komen kijken. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen voorkeur.
 

Een deelnemer die aankomt met zijn Datsun Cherry krijgt tekst en uitleg. 

Een ware klassieker is deze Bugatti. 

De auto is van 1927 en wordt aangedreven door een achtcilinder motor.

Deze Britse Morris Minor 8 is van 1934.

Een vooroorlogse Chevrolet, met het oude kenteken op de radiator. 

Auto's uit de jeugdjaren van zestigers: een Daf en Volkswagenbus.

Zelfmoorddeuren
Vanwege andere verplichtingen deze dag ben ik er al vroeg. Dat wil zeggen om acht uur. Het terrein staat echter al behoorlijk vol. Helaas kan ik dit jaar de show van opgestelde modellen later op de dag niet bezoeken. Na al die eerdere keren zoek ik vooral naar wat ik hier niet eerder zag. De overbekende Britse en Duitse sportwagens komen eventueel later wel.
Het oog valt direct op een Fiat 1100 uit 1955, met van die ‘zelfmoorddeuren’ en een extra lamp in het midden van de grille. Zo te zien wordt de wagen gebruikt om er geregeld rally’s mee te rijden. Het is een mooie karakteristieke Italiaan die recht doet aan het thema van dit jaar. Datzelfde geldt voor een Fiat 850. Het is een ‘echte’ en niet een door de toenmalige Fiat-importeur Leonard Lang van een Fiat-badge voorziene Seat. (De Spaanse fabriek ging nog door met de productie nadat de fabriek in Italië ermee was gestopt.) Verder zijn er - je verwacht niet anders - de nodige Fiatjes 500. Op basis van dat model maakte Moretti een soort vrijetijdswagen. Een paar jaar geleden was die er ook, maar anders dan toen is het linnen dakje nu verwijderd. Een geregelde deelnemers is ook een tot Abarth 595 omgebouwde Fiat 500L, waardoor een topsnelheid van 120 km/u bereikt kan worden.
Bij het thema Italië kan een Ferrrari eigenlijk niet worden gemist. Dat hoeft ook niet.
 

Niet heel vaak zie je een oude Fiat 1100.

Kenmerkend detail: de derde lamp midden in de grille.

Met startnummer 1 gaat de Fiat 500C (Topolino) uit 1952 als eerste beginnen aan de toertocht.  

In 1969 in Italië als Fiat 500L geregistreerd...  

...en in 2002 door Belgische specialisten omgebouwd tot een Abarth 595.

Het Abarth-beeldmerk en de merknaam zijn overal zichtbaar.

Nog net een glimp van een Fiat 500 als cabriolet, een eigenbouw. 

Fiat 126 Personal4 650: de naam is langer dan de auto. 

Deze Moretti op Fiat-basis was enkele jaren geleden ook van de partij. 


Uit het archief: foto's van de Moretti tijdens de oldtimerdag van 2016. Toen met kap.

Fiat 850, een originele Italiaanse en geen Seat.

Fiat 124 Spider, gemaakt bij Pininfarina. 

Coupé Fiat (in die volgorde), een model van 1993 en dus net oud genoeg om te kunnen deelnemen.

Deze Alfa Romeo Giulia voelde in 1977 voor het eerst asfalt onder zijn wielen.

De sportvelgen behoorden niet tot de standaarduitvoering. 

Een door velen geliefd model van Alfa Romeo, de Giulietta Sprint uit 1955. 

De auto is getekend door Bertone en was er eerder dan de vierdeurs Giulietta. 

Bij het thema Italië past natuurlijk ook een Ferrari.

Deurhendels
Langs de straatkant staat een MGB die opvalt door de wielen. Het zijn originele stalen exemplaren met verchroomde wieldoppen. Die zie je niet veel. De meeste eigenaren willen draadspaakwielen. Jan van Laviere heeft de auto bewust zo origineel mogelijk gehouden. Het is een model van de eerste productiejaren. Dat kun je zien, licht hij toe, aan de deurhendels. Daaraan moet je gewoon trekken om de deur open te doen; de latere typen hebben een knopje om in te drukken. Dergelijke details zijn altijd leuk om te horen. Zo leer je iedere keer weer iets. Van Laviere komt vandaag trouwens met twee auto’s. Zijn andere MGB is juist op vele punten aangepast. Er ligt een V8 onder de kap en de Amerikaanse bumpers zijn eraf gehaald. Origineel of aangepast: het is maar net wat je leuk vindt. Bij een Austin Healey even verderop vallen de niet-originele louvres in de motorkap op. Ze geven wat extra koeling, maar de belangrijkste reden is dat de eigenaar het gewoon mooier vindt. ‘En het is per slot van rekening mijn auto, mijn hobby’, verklaart hij. Geef ‘m eens ongelijk. Een bedrijfje in Brabant is gespecialiseerd in het aanbrengen van de openingen.
 

Een schitterende MG B met de originele stalen wielen en verchroomde wieldoppen. Dat zie je niet vaak.

De eigenaar wijst op de deurklinken die aangeven dat het een vroeg model is. 

Interieur van de MG, tot in de puntjes verzorgd. 

Aan de zijmarkeringslichten en de drie ruitenwissers zie je dat deze auto ooit is afgeleverd in de Verenigde Staten. 

De Britse sportwagen is een veel geziene gast op bijeenkomsten als deze.

Ook een MG, maar van eerdere datum, een TD van 1952 .

Vooroorlogse vormen karakteriseren dit type.

Duidelijk zichtbaar: louvres in de motorkap. Niet origineel, maar de eigenaar vindt het mooi. 

Dit is een Mark III, herkenbaar aan de gewelfde voorruit en het houten dashboard.

Oorspronkelijke versie
Op de aanmeldingslijst voor de toertocht staan verschillende deelnemers met een Triumph Spitfire. De auto’s zijn van verschillende jaargangen en uitvoeringen (hun berijders waarschijnlijk ook…). Dat biedt de mogelijkheid ze te vergelijken. De meest bijzondere is de Spitfire 4 Mark II van 1965, nog met lage bumpers. Een latere versie toont het werk van Michelotti die de achterkant opnieuw tekende en waarbij vanwege wettelijke eisen de voorbumper een stuk hoger was gemonteerd. Een derde variant laat zien wat het betekent als de Amerikaanse wetgever zich ermee gaat bemoeien. Lelijke, uitpuilende stootblokken zijn het resultaat, wat de auto tegelijkertijd ook weer laat onderscheiden van de Europese versies. De leukste? Die met de lage bumpers waarbij de grille nog zichtbaar is!
 

Triumph Spitfire Mark II, gebouwd in 1965. 

Dit is de versie voordat de bumpers omhoog moesten om aan de wet te voldoen. 

Een latere Spitfire met een nieuwe door Michelotti ontworpen achterzijde. 

Om aan de Amerikaanse wet te voldoen, moesten de bumpers worden aangepast.

Ontzettend lelijk, maar daardoor ook wel weer karakteristiek en mooi als uiting van een tijdsbeeld.

Gezag
Niet alleen de Britse sportwagens geven voeding aan nostalgische gevoelens. Ooit - een jonge generatie kan zich dat nauwelijks voorstellen - waren Engelse auto's het toonbeeld van luxe en kwaliteit. De merknamen werden met gezag uitgesproken. Op het naburige parkeerterrein staat een Rolls-Royce Silver Cloud van de derde generatie, dus met dubbele koplampen. Een minpuntje is de gouden Spirit of Ecstacy op de radiator. Hoe edel het metaal ook mag zijn, het past gewoon niet bij deze auto noch bij de stijl die het nobele Britse merk nastreeft.
Een Jaguar XJ6 uit 1970 behoort al tot de leeftijdgroep die de snelle achteruitgang van de Britse auto-industrie heeft meegemaakt. Uit die tijd stamt ook een Triumph 2.5 PI, waarbij alle voorbijgangers zullen weten dat er een injectiemotor onder de kap huist. De letters PI (petrol injection) maken niet alleen onderdeel uit van het typeplaatje achterop, maar Triumph plakte ook een ronde plaquette op de C-stijl en zette het voluit ook nog eens op de motorkap. Op de achterbumper staat als extraatje dat de inhoud van de motor 2,5 liter is. Overigens stamt ook dit model uit de tijd voordat Michelotti de opdracht kreeg de voor- en achterkant opnieuw te tekenen.
 

Rolls-Royce Silver Cloud III, herkenbaar aan de dubbele koplampen.

Jammer van die gouden Spirit of Ecstacy.  

Als concept was de Jaguar XJ6 een aantrekkelijke auto, maar de bouwkwaliteit liet te wensen over.

De eigenaar van deze Rover 3,5 Litre (interne aanduiding P5) is ook lid van de club.

Triumph 2.5 PI, nog voordat de voor- en achterkant opnieuw vorm kregen. 

Het ontwerp is van Michelotti.

Op verschillende plekken, zoals op de motorkap en de C-stijl, wordt duidelijk gemaakt dat het een injectie-versie is.

De fabrikant vond het oog nodig op twee plaatsen op de achterkant de motorinhoud te melden.

Een mooi voorbeeld van de traditionele Land Rover, een Series 2A van 1966 .

Links de Series 2A, rechts een 88" uit 1981. De basisopzet bleef decennia lang ongewijzigd.

Thunderbird
Wat het jaarlijks thema ook is, liefhebbers van Amerikaanse auto's laten zich er niet door weerhouden zich aan te melden. Het zijn er hooguit wat minder dan wanneer het thema Amerika is. Naast een aantal Jeeps, militair en civiel, is er een gamma aan modellen. Een fraaie deelnemer is de Ford Thunderbird Landau van 1969. Fraai niet zozeer in letterlijke zin, maar vanwege de staat waarin de auto verkeert. De aan het zicht onttrokken koplampen zijn een merkwaardig modeverschijnsel van die tijd. Typerend zijn ook de beugels die de suggestie wekken dat het om een cabriolet gaat. Iets minder opzichtige velgen en banden zouden het geheel in mijn ogen nog mooier maken. De eigenaar denkt daar klaarblijkelijk anders over. Bij de introductie in 1955 was de Thunderbird een sportieve, slanke verschijning. Net als bij de Amerikaanse bevolking nam de zwaarlijvigheid met de jaren toe.
 

Ford Thunderbird uit 1969 met niet-originele wielen.

Modeverschijnsel uit die tijd: verborgen koplampen.

De cabrioletsteunen aan de zijkant zijn slechts sier. De auto heeft een vast dak..

Chevrolet Caprice Classic Landau Coupé (1978) en opvallend gekleurde Pontiac GTO (1972).

In onze ogen een slagschip, voor Amerikanen wat grootte betreft niets bijzonders: Buick 1972 Centurion

De auto is niet alleen lang, maar naar onze maatstaven ook breed. 

Ieder jaar kom je wel een Ford Mustang tegen bij de bijeenkomst. Vaak zijn het er zelfs meer.

Deze is van 1968 en heeft een V8 onder de motorkap.

Uit 1948 stamt deze GMC, een zustermodel van de Chevrolet pick-up.

Een Chevrolet C10 uit 1962 met sportvelgen en een verlaagd onderstel. 

In Amerika zie je geregeld dergelijke gemoderniseerde en aangepaste klassieke pick-ups.

Een in Nederland geassembleerde Nekaf-Jeep (1958) en een Willys Jeep van 1944.

Een groepje Jeeps komt gelijktijdig aan; alleen in de berm is nog parkeerplek.

De vrolijke kleuren zorgen voor veel bekijks. 

Mercedes
Net zo min als de liefhebbers van Amerikaanse merken zich hun jaarlijks uitje laten afpakken, doen de eigenaren van andere auto's dat. Een aantal herken ik van van eerdere jaargangen van het festijn. De Ford Cortina GT bijvoorbeeld en de Renaults Dauphine en Dauphinoise, net als de Volkswagen Brilkever en de fraai gerestaureerde, tweekleurige Mercedes-Benz 170S.
Bij het zien van enkele andere sedans van Mercedes-Benz, dringt het pijnlijk door dat ik inmiddels zelf ook al geen young timer meer ben. Ik kan me het 'Heckflossen'-model in het straatbeeld nog herinneren. Ik weet nog dat de eerste S-klasse werd geïntroduceerd en de modelseries W123 en W124 gewoon in de showroom stonden. Inmiddels is hun status niet langer een alledaags vervoermiddel, maar zijn het liefhebbersmodellen geworden die hoofden doen omdraaien en duimen omhoog laten gaan als anderen ze zien. Ooit was ook de Volkswagen Golf alledaags, nu staan hier de modellen van de eerste jaren.  
 

Een geregelde deelnemer, deze Ford Cortina GT. Het is de tweede versie van de eerste generatie.

Een vierdeurs GT was ook toentertijd een bijzonderheid.

Ook de Dauphinoise en Dauphine zijn hier niet voor het eerst.

De Dauphinoise (1956) is de stationcarversie van de nog vooroorlogse Juvaquatre. 

Een blik door de ruit op het zeer eenvoudige dashboard.

In de jaren vijftig was de Dauphine een populair model, ondanks de veelvuldige roestvorming.

Een oude Volkswagen Kever, nog met gesplitste achterruit. In 1955 in Nederland nieuw verkocht.

Tussen een Morris en Volkswagen 1600 wacht de Mercedes-Benz 170S zijn beurt af. 

Aan de richtingaanwijzers en de verlengde motorkap kun je zien dat het een zescilinder is. 

Deze Mercedes-Benz 220SE met een 122 pk motor stamt uit 1959.

Het opvolgend model, een Mercedes-Benz 220S (1965).

Vanwege de vorm van de achterspatborden is dit type beter bekend als een 'Heckflossen'. 

Met de interne aanduiding W123 en W124 weet je over welke generatie middenklassers van Mercedes je het hebt. 

De eerste generatie van de Mercedes-Benz S-klasse (de W116): een 450SE uit 1977.

Rechts de opvolger van de W116, de W126. Dit is het topmodel, de 560SEL. 

Tegenwoordig is de eerste generatie van de Volkswagen Golf ook een klassieker. 

Zowel de gewone 2- en 4-deurs als de cabriolet zijn in trek bij liefhebbers.

Enthousiasme
Als altijd staat Jacques Boonekamp als voorzitter van het organisatieteam bij de start om een praatje te maken met de vertrekkende equipe. En als altijd gaat er nog wel eens wat mis met de volgorde van vertrek. Het deert niet. Het enthousiasme blijft onaangetast. Wat dat betreft is 2023 hetzelfde als 2022 en de jaren ervoor. Pruttelend, ratelend of zoevend vertrekken de deelnemers voor hun tocht om later vandaag terug te keren voor het concours d’élégance. Natuurlijk is het aardig om een prijs te krijgen, maar écht belangrijk is het niet.
Rond half tien ga ik terug naar mijn eigen auto. De plicht roept. Op een achterafplaatsje, half in het gras, zie ik een bijzondere Seat. Het is een Marbella cabriolet. Ofwel: een Marbella waarvan het dak later is afgezaagd. In deze uitvoering is de auto nooit uit de Spaanse fabriek gekomen. Achterop heeft het reservewiel heel stoer een plaats gevonden. De auto is als het ware een variatie op een variatie. De cabrio is afgeleid van een Marbella en die is weer afgeleid van de Fiat Panda. Het wagentje is te koop. ‘Zie marktplaats’ staat erop. Het is dus mogelijk dat ook een leuke klassieker op een zeker moment tóch gaat vervelen.

 

Een Seat Marbella (1992) omgetoverd tot cabriolet.

De eigenaar wil ervan af. Voor meer informatie wijst hij/zij naar Marktplaats. 

Een uiterst zeldzame DAF, een 600 pick-up.

Van dit type zijn - anders dan van de 750/Daffodil/33 - nog maar enkele exemplaren overgebleven. 

Een Nederlandse Daffodil. Die zet je natuurlijk even op de foto.

Voor een rode DAF 33 geldt hetzelfde. 

Een DAF 66YA waarbij de carrosserie is ontdaan van zijn legerkleur. Er moet nog wel wat aan worden geklust! 

In 1968 werd deze Honda S800 Coupé in Nederland aan de klant verkocht.

Met de S800 zette Honda zichzelf op de kaart als fabrikant van eigenzinnige modellen met innovatieve techniek. 

De Honda Civic CRX Coupé is een verre opvolger. Hij voldoet net aan het leeftijdscriterium om mee te mogen doen.

Met de MX-5 stapte Mazda in het gat in de markt dat de Britse sportwagenfabrikanten hadden achtergelaten.

Toyota Hilux (1987) en Datsun Cherry (1978). Het aantal Japanse auto's is nog beperkt, maar groeit wel.

Renault 4GTL uit 1985. De GTL herken je aan de grijze stootstrips en beugels bij de voorbumper.

Het model was toen inmiddels als meer dan 20 jaar op de markt. 

Renault 5 en Renault Super 5: destijds alledaagse modellen.

Een van de meest succesvolle Opel-modellen is de Rekord (het zogeheten C-model).

Deze vierdeurs 1900 is van 1968.

Een Opel GT trekt altijd de aandacht vanwege zijn vorm. 

Iedere Porsche 911 behoort tot de groep tijdloze klassiekers.

De Ford Escort was in de jaren tachtig een populair model. De cabriolet (deze is van 1984) was echter een exclusieve verschijning. 

Een vleugje chauvinisme: een Hollandse buggy, de Ruska, met een Volkswagen-hart. 

De extra lampen duiden erop dat de wagen wordt gebruikt bij rally's.

Ook een extra schijnwerper aan de achterkant.

Ook vorige keer aanwezig: een opvallende Volvo terreinwagen. 

Nog even de motor nakijken, voordat deze Trabant kan deelnemen aan een tocht.  

Tijdloze klassieker: Citroën DS. Dit is een DS20 Pallas Automatique die binnenkort 50 jaar oud is.

Start van de toertocht voor een Volvo 1800 E 1970.



 

  Bekijk ook:

 

 

Het kan weer!
 
Na twee jaar verplichte afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag plaats.

mei 2022

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt
veel deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch
zijn er soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Ieder zijn liefde
 
Foto-impressie van enkele bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse oldtimerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.

mei 2016

 

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007

 

Bekende oudjes en buitenbeentjes
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met klassiekers in
allerlei soorten en maten.

mei 2005