Oldtimerdag 2024

Zoetermeer (NL)




●  22e editie 
●  Thema: Engeland 
●  Extra accent op 100 jaar MG
●  Kijken bij de start van de toertocht
●  Deelexpositie brandweerwagens


mei 2024
 

  


De 100-jarige in het zonnetje   
 

Autoliefhebbers in Zoetermeer en wijde omgeving zetten het vermoedelijk niet eens meer in hun agenda. Ze weten het uit het hoofd: de derde zaterdag van mei is er de jaarlijkse oldtimermanifestatie in en rondom de plaatselijke Dorpsstraat. Zo’n tweehonderd eigenaren komen er met hun hobbyobject op af en een veelvoud aan bezoekers vergapen zich eraan. In 2024 wordt het initiatief van de plaatselijke winkeliersvereniging voor de 22e keer gehouden. Het idee ontstond begin van de eeuw, maar kon twee keer door de coronapandemie niet doorgaan. De start van de toertocht is altijd een goed moment om te bekijken of er nog interessante auto’s te zien zijn.

 


Er zijn veel trouwe deelnemers. Een grove schatting: minstens de helft van de auto’s ken ik van voorgaande jaren. Om te voorkomen dat het evenement een kopie wordt van het jaar ervoor, verzint de organisatie ieder jaar een thema. Dit jaar is dat ‘Engeland’, met een extra accent op het 100-jarig bestaan van het merk MG. De beroemde afkorting van Morris Garages mag dan tegenwoordig in handen zijn van de Chinezen, in vroeger tijden was MG zo Brits als mogelijk. Het jaarlijks thema is overigens geen belemmering om met auto’s uit andere landen aan te sluiten. Het enige criterium is de leeftijd. Auto’s moeten 35 jaar of ouder zijn. Echte oudjes van voor de Tweede Wereldoorlog zijn er slechts een paar. Ze vallen des te meer op, zoals een Morris Eight uit 1935. John Anderson is er speciaal mee uit Engeland overgekomen om deel te nemen. Het is zijn derde keer. Hij en zijn vrouw hebben de kleding aangepast aan de leeftijd van de auto. Als hij om even na achten ’s ochtends aankomt, heet organisator Jacques Boonenkamp hem van harte welkom. De Brit zegt dat hij de zon heeft meegebracht. Dat is goed nieuws voor de oldtimerdag. Vanochtend om half zeven kwam de regen nog met bakken uit de lucht. De weerapps beloven dat het de rest van de dag droog blijft. Andersons rood met zwarte Morris ziet er geweldig uit. Hij is er zichtbaar trots op. Zo te zien zijn de banden vrij nieuw. Is daar gemakkelijk aan te komen, voor zo’n oudje? Geen enkel probleem, legt hij uit, behalve de kosten. Hij heeft wel 100 pond per stuk moeten betalen, door hem ruim afgerond op 125 euro. Dat valt me niet eens tegen. Met zijn startnummer 90 moet hij nog even wachten, maar waarschijnlijk dringt hij – met medeweten van de organisatie – een beetje voor. Hij wil graag achter een bekende aanrijden om niet te verdwalen. Hij vertrouwt zichzelf niet helemaal met zo’n Hollandse routebeschrijving. In het kleine buitenspiegeltje kijkt zijn vrouw in de tussentijd of haar hoedje goed recht zit. Je wilt per slot van rekening netjes tevoorschijn komen.
 

Jacques Boonekamp komt snel aanrijden op zijn fietsje om de buitenlandse gast te begroeten.

James Anderson zet zijn Morris uit 1935 netjes in het parkeervak.

De Morris Eight ziet er mooi uit en is een van de oudste deelnemers.

Hij hoopt in de loop van de dag de kap te kunnen neerklappen als de zon gaat schijnen.
 

MG’s
De deelnemers aan de toertocht melden zich. Niet alleen de dag is een traditie, ook de soms wat onduidelijke en rommelige situatie. Niet iedereen weet waar hij of zij de auto kan neerzetten. De parkeerplaats is veel te klein voor alle deelnemers. Bovendien denken niets vermoedende plaatsgenoten dat ze kunnen parkeren om boodschappen te gaan doen. Vriendelijk wijzen de jonge verkeersregelaars zo goed mogelijk de weg. De sfeer is als altijd gemoedelijk. Het moet immers voor iedereen een leuk dagje uit worden. De auto’s krijgen van hun berijders de deelnamebordjes op hun bumpers en grilles gebonden. Deelnemers en bezoekers kijken met bewondering naar andere auto’s. Ervaringen met restauratie en onderhoud zijn onderwerp van onderlinge gesprekken.
In lijn met het thema van dit jaar, ga ik vooral op zoek naar de MG’s. Het merk werd ooit opgericht door Cecil Kimber (1888-1945); hij bracht speciale sportieve versies van de Morris op de markt. De sportwagens van het merk zijn het bekendst, maar in de loop der jaren zijn ook sedans voorzien geweest van het achthoekige merkembleem. Dergelijke modellen ontbreken vandaag, stel ik vast. In 2016 deed er nog een mooie, in twee kleuren groen gespoten Magnette uit de jaren zestig mee. De eigenaar wilde er toen van af en volgens de RDW bestaat het kenteken inmiddels niet meer. Die hoef ik dus ook niet te verwachten. Een MG Metro, Maestro of Montego is er evenmin.
 

Uit eigen archief: folder van MG uit 1966 met rechts de MG 1100 en Magnette:
sportieve versies van BMC-sedans die ook als Austin en Morris te koop waren. 

De MG Magnette die in 2016 aanwezig was. 

 

Sportwagens
Alleen MG-sportwagens dus vandaag. Maar wel verschillende modellen uit de naoorlogse periode, tot ongeveer 1980. De oudste zijn van het type TC uit 1948/1949. De vormgeving daarvan stoelt nog op de lijnen zoals ze voor 1940 in de mode waren. De Amerikaanse soldaten kwamen er in en na de oorlog in Europa mee in aanraking en werden enthousiast. Omdat de Britse overheid inzette op zo veel mogelijk export, bleef MG ze produceren. Ze werden wel steeds een beetje moderner. Op de TC volgden de TD en TF, hier ook allebei aanwezig. Pas in 1955 verscheen het eerste echte naoorlogse ontwerp, de MG A, in 1962 gevolgd door de legendarische MB B. Die bleef tot 1980 in productie. Vandaag zijn verschillende varianten te zien: de ‘gewone’ B, de coupéversie GT en Amerikaanse versies (met zijmarkeringslichten en drie ruitenwissers), zowel van voor als na de verplichte schokabsorberende bumpers. Ook de zescilinder MG C en de kleinere MG Midget zijn van de partij. Al met al een mooi eerbetoon aan een eens zo roemrucht merk.

 

De oudste MG is een TC van 1948.

Het model is duidelijk geïnspireerd op ontwerpen van voor de Tweede Wereldoorlog.

De verticale staven zijn steunen voor een bagagerek.

De andere MG TC, destijds populair bij Amerikaanse soldaten die in Europa hadden gevochten.

De berijder test zijn auto even voordat hij aan de toertocht mee gaat doen.

Er komt geen regen, is zijn vaste overtuiging.

Omdat er geen kofferruimte was, hebben veel MG's een kofferrek achterop, boven het reservewiel.

Dashboard van de TC.

Na de TC kwam de MG TD, weer een stukje moderner.

Op de TD volgde de TF, de laatste uit de T-reeks.

Een simpel typeplaatje op de zijkant van de motorkap.

De TF is direct te onderscheiden van zijn voorgangers door de in de carrosserie opgenomen koplampen.

MG A, de eerste echte naoorlogse MG. Wat een verschil met zijn voorganger TF.

De uitrusting is nog spartaans met schuifruiten. Een deurklink aan de buitenkant ontbreekt.

Dashboard van de MG A.

Draadspaakwielen en banden met een witte sierbies geven een chique uitstraling.

Een wat merkwaardig gevormd typeplaatje op het spatbord naast de motorkap.

Deze MG A is van 1960.

Lid van de eigen club, de KNAC, de ANWB en de Wegenwacht. Een echte liefhebber.

Een MG A met hardtop. Duidelijk een Anglofiel.

Een vroege MG B, met originele stalen velgen en verchroomde wieldoppen.

Gebroken wit is een kleur van vele MG B's.

MG B met de kap omhoog. Ook deze heeft een bagagerekje op de kofferruimte.

Een latere MG B in Amerikaanse uitvoering.

De modellen voor Amerika hebben zijmarkeringslichten en drie ruitenwissers.

Nog een Amerikaanse uitvoering. Banden met witte zijvlakken waren in Europa toen niet gebruikelijk.

Een MG BGT (1975), de coupéversie van de B.

Om aan de Amerikaanse wettelijke eisen te voldoen, werden deze (lelijke) rubberbumpers toegepast.

De GT heeft een handige grote achterklep.

Een paraplu is wel zo handig om het interieur droog te houden, mocht er een bui vallen.

Een MG C GT (1968). De C is in feite een B, maar met een zescilinder motor.

De C is herkenbaar aan de verhogingen in de motorkap, nodig omdat de motor een stuk groter is.

Deze dichte MG heeft wel een groot vouwdak om toch een beetje open te kunnen rijden.

MG Midget, de kleinere broer of zus van de B. De auto was er ook als Austin-Healey Sprite.

De variant met zwarte grille werd in 1969 ingevoerd. Het model was toen al acht jaar op de markt.

Net als de B kreeg de Midget voor Amerika de grote, schokbestendige bumpers.

Vanaf 1974 werden dergelijke bumpers gemonteerd. Nog vijf jaar zou het model worden gemaakt.

Dashboard van de Midget.

Dit is een van de laatste Midgets, bouwjaar 1979.

Na terugkeer van de toerrit wurmen de MG's zich door de winkelstraat.

Voor de MG's is een speciale parkeerplaats gereserveerd.

 

 

 Naoorlogse MG-sportwagens - productiejaren en -aantallen (afgerond)

 

 

 

         

 model

in productie 

aantallen

 

 

 

 

         

 TC

1945 - 1950

10.000

         

 

 

 

 

 TD

1950 - 1953

30.000

         

 

 

 

 

 TF

1953 - 1955

9.600

         

 

 

 

 

 A

1955 - 1962

101.000

         

 

 

 

 

 Midget

1961 - 1979

226.000

         

 

 

 

 

 B / C 

1962 - 1980

500.000

     inclusief GT en V8

 

 

 

 

 RV8

1992 - 1995

2.000

        

 

 

 

 

 F

1995 - 2002

77.000

        

 

 

 

 

 TF

2002 - 2005

39.000

         

 

2007 - 2011

900

     van Chinese eigenaar Nanjing      

 

 

 

  

 

 

Amuse
Er is natuurlijk veel meer te zien. Het lijkt me gepast te beginnen met de Britse merken. Een Aston Martin DB2 uit 1952 heeft de afglelopen vier keer meegedaan aan de beroemde Mille Miglia, de tocht van duizend mijl in Italië, van Brescia naar Rome en terug. De jaartallen zijn op de deur geschilderd: 2020 tot en met 2023. Dit toertochtje is niet meer dan een amuse voorafgaand aan een copieus diner. Italië is het echte werk. Het valt me op dat de achterbank en de deurbekleding zijn verwijderd. Is dat om de auto lichter te maken? Ik kom er niet achter.
De berijders van een tweekleurige Bentley hebben hun auto geparkeerd langs de straatkant. Pas als ze zich opmaken voor de start, schroeven ze de gevleugelde B op de radiator. Ze zijn kennelijk veel te bang dat een onverlaat het ornament achterover drukt.
Een eindje verderop staat een fraaie Daimler Sovereign. Boven de kenmerkende geribbelde grille staat het beeldje van een springende Jaguar. Dat klopt natuurlijk niet. Hoewel de meeste Daimler-modellen na de overname door Jaguar in 1960 luxe versies van dat merk waren, hoort het roofdier niet op een Daimler. Bij een elders geparkeerde Jaguar XJ12 is zo'n zelfde beeldje op de kap geschroefd en ook dat is historisch gezien niet correct. Zo is de auto nooit uit de fabriek gerold.
Vóór de grote fusie in de Britse auto-industrie, die leidde tot British Leyland, kregen de sportwagens van MG stevige concurrentie van Triumph. Vanwege die relatie toch maar een plaatje gemaakt van twee Spitfires, hoewel beide auto's er vorig jaar ook waren en toen uitvoerig zijn bekeken en op de foto gezet. Ook de 2.5 PI is een bekende, maar als je zo'n Britse Union Jack opvallend aan je antenne bindt, mag je niet onvermeld blijven.
 

Een Aston Martin DB 2 die inmiddels al vier keer heeft meegedaan aan de Mille Miglia.

Bentley R-type van 1946. Inzet: de radiatordop met de gevleugelde B.

Een Jaguar 3.8 S, de grotere broer van de Mark II.

Op het NL-plaatje staat ook het bouwjaar: 1965.

Een fraaie Daimler Sovereign, de luxe versie van de Jaguar XJ.

Dat beeldje voorop hoort natuurlijk niet op een Daimer.

Dit is wel een Jaguar (een XJ12 uit 1974), maar ook hier hoort de jaguar er niet op.

De Triumph trekt aandacht van een fotograaf. Let je wel even op het verkeer, zo midden op straat...

Radiatormascotte en dashboard van de Triumph 2000 uit 1949.

Dit keer is het thema Engeland. Het publiek zal het weten, dacht deze deelnemer met zijn Triumph 2.5 PI.

Een vroege Triumph Spitfire en een late, Amerikaanse versie met ver uitstekende bumpers.

Bij de Spitfire scharniert de hele voorkant open om bij de motor te komen.

Een Mini mag natuurlijk niet ontbreken. Dit is een luxe Kensington-uitvoering.
 

Herkenning
Zoals elk jaar zijn er de Amerikanen waarvoor menig parkeervak te klein is. De belangstelling ervoor is doorgaans groot. Ze vallen altijd op in het straatbeeld. De meeste ken ik van voorgaande keren.
Verder is een delegatie van de DAF-club aanwezig, onder meer met sportief gemaakte types. Een Daffodil is in rallytenue gestoken, compleet met roll bar, vier extra lampen op de voorkant, nog eentje extra op het dak en een ruitenwisser op de achterruit. De rit van vandaag? Een eitje! Niet het serieuze rallywerk.
Voor veel bezoekers zijn de auto’s uit de straat van hun ouders een feest der herkenning, met namen die destijds iedereen kende: Escort, Kadett en Kever. Heel langzaamaan voegen oudere Japanners zich daarbij. De Daihatsu Charmant en Datsun Cherry waren er eerder ook al. Van de Mazda 323 en 121L kan ik me dat niet herinneren.
Vanaf negen uur geeft Jacques Boonekamp het startsein voor de rit door de omgeving. Voor elke deelnemer is er een vriendelijk woord. De volgorde is in beginsel op startnummer, maar de praktijk kan ervan afwijken. Ook dat hoort bij de traditie. Eén deelnemer is met een andere klassieker gekomen dan ingeschreven, omdat gisteren bleek dat een toertocht toch net wat teveel gevraagd is. Zijn alternatief is een Ford Cortina. Die voldoet aan de criteria en is bovendien ook nog eens Brits. Geen vuiltje aan de lucht dus. Bovendien is gezelligheid belangrijker dan perfectie. Het is per slot van rekening geen Mille Miglia of Tulpenrally, maar gewoon de jaarlijkse Zoetermeerse oldtimerdag.
 

Deze Cadillac 62 Coupé is van 1951.

De auto ziet er perfect uit. Cadillac was het topmerk van General Motors destijds.

De eerste staartvinnen laten zich voorzichtig al zien. Een idee van Harvey Earl, GM's ontwerpchef.

Deze Plymouth heeft aan vele bijeenkomsten en ritten deelgenomen.

Pontiac Le Mans, bouwjaar 1972. De letters GTO werden een begrip in de Amerikaanse auto-scene.

In 1970 kwam deze Buick Skylark uit de fabriek.

Een leuke combinatie van een Nederlandse en Amerikaanse kentekenplaat. Het wordt kennelijk gedoogd. 

Buick Centurion, een karakteristiek model voor begin jaren zeventig.

Ford Thunderbird. Vorig jaar ook present, met de koplampen verscholen en zichtbaar.

De Lincoln en Buick zijn er vandaag ook niet voor de eerste keer.

 

Een Daffodil, geprepareerd voor het betere rallywerk.

Vier extra lampen voorop en nog eentje op het dak.

De DAF's staan keurig bij elkaar opgesteld.

Van de DAF 600 pick-up zijn nog maar enkele exemplaren overgebleven.

Opel Kadett, het A-model, een nieuwe klasse die Opel in 1962 introduceerde.

Opel Kadett C-model in een luxe uitvoering.

Chroomlijsten, rechthoekige koplampen en sportwielen zaten niet op een gewone Kadett.

De driedeurs variant van de Kadett, de City (1977), een antwoord op de VW Golf, maar veel minder succesvol.

Van de C-Kadett kwam ook een hele sportieve versie, de GT/E.

De Ford Escort was de tegenhanger van de Kadett. Hoewel succesvol, werd de Kadett meer verkocht.

Dit is een GT, een sportieve versie met onder meer veel meer klokken op het dashbaord.

Zo'n Datsun Cherry zag je destijds geregeld. Er zijn er maar weinig van overgebleven.

Mazda 323 en Daihatsu Charmant: toch leuk dat er mensen zijn die ze in ere houden. 

Mazda 121L. Dit model werd naast de 121 Coupé aangeboden.

De L heeft een half-vinyl dak dat de achterste zijruitjes omsluit.

Toyota Supra en Honda CRX. Toen (resp. 1988 en 1993) en nu bijzonderheden. 1993? Dat is nog geen 35 jaar!

Citroën BX. Duizenden zijn ervan verkocht. Een handjevol is overgebleven.

Deze Citroën CX heeft merkwaardige koplampen die het ontwerp er niet fraaier op maakt.

Ruska (1965) was een Nederlandse buggybouwer. De techniek is van een Volkswagen.

Ook dit is een buggy op Volkswagen-basis.

Mercedes-Benz 170 SD (1954) en 220S (1965).

Stapvoets
Als ik ’s middags nog even terugga om te kijken, kun je in de Dorpsstraat over de hoofden lopen. De intentie om met oude auto’s de winkelstraat onder de aandacht van het publiek te trekken, is in elk geval geslaagd. De zomerse zon is een gewaardeerde hulp. De temperatuur is naar een niveau geklommen dat je de jas thuis kunt laten. (Had ik dat maar gedaan.) Oud en jong tonen hun interesse. Scootmobielen, rollators en kinderwagens maken deel uit van de mensenstroom. Het autofestival is allesbehalve elitair en absoluut inclusief. Twee MG’s die terugkomen van de rit moeten door het publiek zien te manoeuvreren omdat ze op een verkeerde plek de straat inrijden. Voor het jarige merk is ruimte gereserveerd op een pleintje een stukje verderop. Daar is ook een expositie van oude brandweerwagens. Je moet het maar net weten te vinden. Een puntje van aandacht bij de voorbereidingen voor de volgende editie. Ik ga er tenminste van uit dat de volgende derde zaterdag van de maand mei al in de gemeentelijke kalender is vastgelegd.

 

Deze brandweerwagen op basis van een Ford T is van 1926 en deed dienst in gemeente Ter Aar.

Links een Ford uit 1934, rechts een Dodge uit 1947. 

Bikkers bouwde deze brandweerwagen in 1951 op basis van een Bedford-chassis.

Links een DAF uit 1953, rechts een Internationa Harvester van tien jaar later.



 

  Bekijk ook:

 

 

Vrijheid - blijheid   
 
Impressie van de 23e oldtimerdag
in Zoetermeer, met aandacht voor 80 jaar
bevrijding en één heel bijzondere auto.

mei 2025

 

Het gaat nooit vervelen

  Impressie van het begin van de
jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer
met bekende en nieuwe deelnemers.

mei 2023

 

Het kan weer!
 
Na twee jaar verplichte afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag plaats.

mei 2022

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt
veel deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch
zijn er soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Ieder zijn liefde
 
Foto-impressie van enkele bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse oldtimerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.

mei 2016

 

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007

 

Bekende oudjes en buitenbeentjes
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met klassiekers in
allerlei soorten en maten.

mei 2005