Oldtimerdag
2024
Zoetermeer (NL)
●
22e editie
●
Thema: Engeland
●
Extra accent op 100 jaar MG
●
Kijken bij de start van de toertocht
●
Deelexpositie brandweerwagens
mei 2024
De 100-jarige in het zonnetje
Autoliefhebbers in Zoetermeer en wijde omgeving zetten het vermoedelijk
niet eens meer in hun agenda. Ze weten het uit het hoofd: de derde
zaterdag van mei is er de jaarlijkse oldtimermanifestatie in en rondom
de plaatselijke Dorpsstraat. Zo’n tweehonderd eigenaren komen er met hun
hobbyobject op af en een veelvoud aan bezoekers vergapen zich eraan. In
2024 wordt het initiatief van de plaatselijke winkeliersvereniging voor
de 22e keer gehouden. Het idee ontstond begin van de eeuw, maar kon twee
keer door de coronapandemie niet doorgaan. De start van de toertocht is
altijd een goed moment om te bekijken of er nog interessante auto’s te
zien zijn.
 |
Er zijn veel trouwe deelnemers. Een grove schatting: minstens de helft van de
auto’s ken ik van voorgaande jaren. Om te voorkomen dat het evenement een kopie
wordt van het jaar ervoor, verzint de organisatie ieder jaar een thema. Dit jaar is dat ‘Engeland’, met een
extra accent op het 100-jarig bestaan van het merk MG. De beroemde afkorting van
Morris Garages mag dan tegenwoordig in handen zijn van de Chinezen, in vroeger
tijden was MG zo Brits als mogelijk. Het jaarlijks thema is overigens
geen belemmering om met auto’s uit andere landen aan te sluiten. Het enige
criterium is de leeftijd. Auto’s moeten 35 jaar of ouder zijn. Echte oudjes van
voor de Tweede Wereldoorlog zijn er slechts een paar. Ze vallen des te meer op,
zoals een Morris Eight uit 1935. John Anderson is er speciaal mee uit Engeland overgekomen om deel te nemen. Het
is zijn derde keer. Hij en zijn vrouw hebben de kleding aangepast aan de leeftijd
van de auto. Als hij om even na achten ’s ochtends aankomt, heet organisator Jacques Boonenkamp
hem van harte welkom. De Brit zegt dat hij de zon heeft
meegebracht. Dat is goed nieuws voor de oldtimerdag. Vanochtend om half zeven
kwam de regen
nog met bakken uit de lucht. De weerapps beloven dat
het de rest van de dag droog blijft. Andersons rood met zwarte Morris ziet er
geweldig uit. Hij is er zichtbaar trots op. Zo te zien zijn de banden vrij
nieuw. Is daar gemakkelijk aan te komen, voor zo’n oudje? Geen enkel probleem,
legt hij uit, behalve de kosten. Hij heeft wel 100 pond per stuk moeten betalen,
door hem ruim afgerond op 125 euro. Dat valt me niet eens tegen. Met zijn
startnummer 90 moet hij nog even wachten, maar waarschijnlijk dringt hij – met
medeweten van de organisatie – een beetje voor. Hij wil graag achter een bekende
aanrijden om niet te verdwalen. Hij vertrouwt zichzelf niet helemaal met zo’n
Hollandse routebeschrijving. In het kleine buitenspiegeltje kijkt zijn vrouw in
de tussentijd of haar hoedje goed recht zit. Je wilt per slot van rekening
netjes tevoorschijn komen.
 |
Jacques Boonekamp komt
snel aanrijden op zijn fietsje om de buitenlandse gast te begroeten.
James Anderson zet
zijn Morris uit 1935 netjes in het parkeervak.
De Morris Eight ziet
er mooi uit en is een van de oudste deelnemers.
Hij hoopt in de loop
van de dag de kap te kunnen neerklappen als de zon gaat schijnen.
MG’s
De deelnemers aan de toertocht melden zich. Niet alleen de dag is een traditie,
ook de soms wat onduidelijke en rommelige situatie. Niet iedereen weet waar hij of zij de
auto kan neerzetten. De parkeerplaats is veel te klein
voor alle deelnemers. Bovendien denken niets vermoedende plaatsgenoten dat ze
kunnen parkeren om boodschappen te gaan doen. Vriendelijk wijzen de jonge verkeersregelaars zo goed
mogelijk de weg. De sfeer is als altijd gemoedelijk. Het moet immers voor
iedereen een leuk dagje uit worden. De auto’s krijgen van hun berijders de deelnamebordjes op hun
bumpers en grilles gebonden. Deelnemers en bezoekers kijken met bewondering naar andere auto’s.
Ervaringen met restauratie en onderhoud zijn onderwerp van onderlinge
gesprekken.
In lijn met het thema van dit jaar, ga ik vooral op zoek naar de MG’s. Het merk
werd
ooit opgericht door Cecil Kimber (1888-1945); hij bracht speciale sportieve versies van
de Morris
op de markt. De sportwagens van het merk zijn het bekendst, maar in de loop der
jaren zijn ook sedans voorzien geweest van het achthoekige merkembleem. Dergelijke modellen
ontbreken vandaag, stel ik vast. In 2016 deed er nog een
mooie, in twee kleuren groen gespoten Magnette uit de jaren zestig
mee.
De eigenaar wilde er toen van af en volgens de RDW bestaat het kenteken
inmiddels niet meer. Die hoef ik dus ook niet te verwachten. Een MG Metro, Maestro
of Montego is er evenmin.

Uit eigen archief:
folder van MG uit 1966 met rechts de MG 1100 en Magnette:
sportieve versies van BMC-sedans die ook als Austin en Morris te koop
waren.

De MG Magnette die in
2016 aanwezig was.
Sportwagens
Alleen MG-sportwagens dus vandaag.
Maar wel verschillende modellen uit de
naoorlogse periode, tot ongeveer 1980. De oudste zijn van het type TC uit
1948/1949. De vormgeving daarvan stoelt nog op de lijnen zoals ze voor 1940 in
de mode waren. De Amerikaanse soldaten kwamen er in en na de oorlog in Europa
mee in aanraking en werden enthousiast. Omdat de Britse overheid inzette op zo
veel mogelijk export, bleef MG ze produceren. Ze werden wel steeds een beetje
moderner. Op de TC volgden de TD en TF, hier ook allebei aanwezig. Pas in 1955
verscheen het eerste echte naoorlogse ontwerp, de MG A, in 1962 gevolgd door de
legendarische MB B. Die bleef tot 1980 in productie. Vandaag zijn verschillende
varianten te zien: de ‘gewone’ B, de coupéversie GT en Amerikaanse versies (met
zijmarkeringslichten en drie ruitenwissers),
zowel van voor als na de verplichte schokabsorberende bumpers. Ook de
zescilinder MG C en de kleinere MG Midget zijn van de partij. Al met al een mooi
eerbetoon aan een eens zo roemrucht merk.
 |
De oudste MG is een TC
van 1948.
Het model is duidelijk
geïnspireerd op ontwerpen van voor de Tweede Wereldoorlog.
De verticale staven
zijn steunen voor een bagagerek.
De andere MG TC,
destijds populair bij Amerikaanse soldaten die in Europa hadden
gevochten.
De berijder test zijn
auto even voordat hij aan de toertocht mee gaat doen.
Er komt geen regen, is
zijn vaste overtuiging.
Omdat er geen
kofferruimte was, hebben veel MG's een kofferrek achterop, boven het
reservewiel.
Dashboard van de TC.
Na de TC kwam de MG TD,
weer een stukje moderner.
Op de TD volgde de TF,
de laatste uit de T-reeks.
Een simpel typeplaatje
op de zijkant van de motorkap.
De TF is direct te
onderscheiden van zijn voorgangers door de in de carrosserie opgenomen
koplampen.
MG A, de eerste echte
naoorlogse MG. Wat een verschil met zijn voorganger TF.
De uitrusting is nog spartaans met schuifruiten. Een deurklink aan de buitenkant ontbreekt.
Dashboard van de MG A.
Draadspaakwielen en
banden met een witte sierbies geven een chique uitstraling.
Een wat merkwaardig
gevormd typeplaatje op het spatbord naast de motorkap.
Deze MG A is van 1960.
Lid van de eigen club,
de KNAC, de ANWB en de Wegenwacht. Een echte liefhebber.
Een MG A met hardtop.
Duidelijk een Anglofiel.
Een vroege MG B, met
originele stalen velgen en verchroomde wieldoppen.
Gebroken wit is een
kleur van vele MG B's.
MG B met de kap
omhoog. Ook deze heeft een bagagerekje op de kofferruimte.
Een latere MG B in
Amerikaanse uitvoering.
De modellen voor
Amerika hebben zijmarkeringslichten en drie ruitenwissers.
Nog een Amerikaanse
uitvoering. Banden met witte zijvlakken waren in Europa toen niet
gebruikelijk.
Een MG BGT (1975), de
coupéversie van de B.
Om aan de Amerikaanse
wettelijke eisen te voldoen, werden deze (lelijke) rubberbumpers
toegepast.
De GT heeft een handige
grote achterklep.
Een paraplu is wel zo
handig om het interieur droog te houden, mocht er een bui vallen.
Een MG C GT (1968). De
C is in feite een B, maar met een zescilinder motor.
De C is herkenbaar aan
de verhogingen in de motorkap, nodig omdat de motor een stuk groter is.
Deze dichte MG heeft
wel een groot vouwdak om toch een beetje open te kunnen rijden.
MG Midget, de kleinere
broer of zus van de B. De auto was er ook als Austin-Healey Sprite.
De variant met zwarte
grille werd in 1969 ingevoerd. Het model was toen al acht jaar op de
markt.
Net als de B kreeg de
Midget voor Amerika de grote, schokbestendige bumpers.
Vanaf 1974 werden
dergelijke bumpers gemonteerd. Nog vijf jaar zou het model worden
gemaakt.
Dashboard van de
Midget.
Dit is een van de
laatste Midgets, bouwjaar 1979.
Na terugkeer van de
toerrit wurmen de MG's zich door de winkelstraat.
Voor de MG's is een
speciale parkeerplaats gereserveerd.
Naoorlogse
MG-sportwagens - productiejaren en -aantallen (afgerond) |
model |
in
productie |
aantallen |
|
Midget |
1961 -
1979 |
226.000 |
|
B /
C |
1962 -
1980 |
500.000 |
inclusief GT en V8 |
|
2007 -
2011 |
900 |
van Chinese eigenaar Nanjing
|
Amuse
Er is natuurlijk veel meer te zien. Het lijkt me gepast te beginnen met de Britse merken.
Een Aston Martin DB2 uit 1952 heeft de afglelopen vier keer meegedaan aan de
beroemde Mille Miglia, de tocht van duizend mijl in Italië, van Brescia naar Rome en
terug. De jaartallen zijn op de deur geschilderd: 2020 tot en met 2023. Dit
toertochtje is niet meer dan een amuse voorafgaand aan een copieus diner. Italië
is het echte werk. Het valt me op dat de achterbank en de deurbekleding zijn
verwijderd. Is dat om de auto lichter te maken? Ik kom er niet achter.
De berijders van een tweekleurige Bentley hebben hun auto geparkeerd langs de
straatkant. Pas als ze zich opmaken voor de start, schroeven ze de gevleugelde B
op de radiator. Ze zijn kennelijk veel te bang dat een onverlaat het ornament
achterover drukt.
Een eindje verderop staat een fraaie Daimler Sovereign. Boven de kenmerkende
geribbelde grille staat het beeldje van een springende Jaguar. Dat klopt
natuurlijk niet. Hoewel de meeste Daimler-modellen na de overname door Jaguar in
1960 luxe versies van dat merk waren, hoort het roofdier niet op een Daimler. Bij een elders geparkeerde Jaguar XJ12 is zo'n zelfde beeldje op de kap
geschroefd en ook dat is historisch gezien niet correct. Zo is de auto nooit uit
de fabriek gerold.
Vóór de grote fusie in de Britse auto-industrie, die leidde tot British Leyland,
kregen de sportwagens van MG stevige concurrentie van Triumph. Vanwege die relatie toch
maar een plaatje gemaakt van twee Spitfires, hoewel beide auto's er vorig jaar
ook waren en toen uitvoerig zijn bekeken en op de foto gezet. Ook de 2.5 PI is een bekende, maar als
je zo'n Britse Union Jack opvallend aan je antenne bindt, mag je niet
onvermeld blijven.
 |
 |
Een Aston Martin DB 2
die inmiddels al vier keer heeft meegedaan aan de Mille Miglia.
Bentley R-type van
1946. Inzet: de radiatordop met de gevleugelde B.
Een Jaguar 3.8 S, de
grotere broer van de Mark II.
Op het NL-plaatje
staat ook het bouwjaar: 1965.
Een fraaie Daimler
Sovereign, de luxe versie van de Jaguar XJ.
Dat beeldje voorop
hoort natuurlijk niet op een Daimer.
Dit is wel een Jaguar
(een XJ12 uit 1974), maar ook hier hoort de jaguar er niet op.
De Triumph trekt
aandacht van een fotograaf. Let je wel even op het verkeer, zo midden op
straat...
Radiatormascotte en
dashboard van de Triumph 2000 uit 1949.
Dit keer is het thema
Engeland. Het publiek zal het weten, dacht deze deelnemer met zijn
Triumph 2.5 PI.
Een vroege Triumph
Spitfire en een late, Amerikaanse versie met ver uitstekende bumpers.
Bij de Spitfire
scharniert de hele voorkant open om bij de motor te komen.
Een Mini mag
natuurlijk niet ontbreken. Dit is een luxe Kensington-uitvoering.
Herkenning
Zoals elk jaar zijn er de Amerikanen
waarvoor menig parkeervak te klein is. De belangstelling ervoor is doorgaans
groot. Ze vallen altijd op in het straatbeeld. De meeste ken ik van voorgaande
keren.
Verder is een delegatie van de DAF-club
aanwezig, onder meer met sportief gemaakte types. Een Daffodil is in rallytenue
gestoken, compleet met roll bar, vier extra lampen op de voorkant, nog
eentje extra op het dak en een ruitenwisser op de achterruit. De rit van
vandaag? Een eitje! Niet het serieuze rallywerk.
Voor veel bezoekers zijn de
auto’s uit de straat van hun ouders een feest der herkenning, met namen die
destijds iedereen kende: Escort, Kadett en Kever. Heel langzaamaan voegen
oudere Japanners zich daarbij. De Daihatsu Charmant en Datsun Cherry waren er
eerder ook al. Van de Mazda 323 en 121L kan ik me dat niet herinneren.
Vanaf negen uur geeft Jacques Boonekamp het startsein voor de rit door de
omgeving. Voor elke deelnemer is er een vriendelijk woord. De volgorde is in
beginsel op startnummer, maar de praktijk kan ervan afwijken. Ook dat hoort bij
de traditie. Eén deelnemer is met een andere klassieker gekomen dan ingeschreven,
omdat gisteren bleek dat een toertocht toch net wat teveel gevraagd
is. Zijn alternatief is een Ford Cortina. Die voldoet aan de criteria en is
bovendien ook nog eens Brits. Geen vuiltje aan de lucht dus. Bovendien is gezelligheid belangrijker dan perfectie. Het is
per slot van rekening geen Mille Miglia of Tulpenrally, maar gewoon de
jaarlijkse Zoetermeerse oldtimerdag.
 |
Deze Cadillac 62 Coupé
is van 1951.
De auto ziet er
perfect uit. Cadillac was het topmerk van General Motors destijds.
De eerste staartvinnen
laten zich voorzichtig al zien. Een idee van Harvey Earl, GM's
ontwerpchef.
Deze Plymouth heeft
aan vele bijeenkomsten en ritten deelgenomen.
Pontiac Le Mans,
bouwjaar 1972. De letters GTO werden een begrip in de Amerikaanse
auto-scene.
In 1970 kwam deze
Buick Skylark uit de fabriek.
Een leuke combinatie
van een Nederlandse en Amerikaanse kentekenplaat. Het wordt kennelijk
gedoogd.
Buick Centurion, een
karakteristiek model voor begin jaren zeventig.
Ford Thunderbird.
Vorig jaar ook present, met de koplampen verscholen en zichtbaar.
De Lincoln en Buick
zijn er vandaag ook niet voor de eerste keer.
Een Daffodil,
geprepareerd voor het betere rallywerk.
Vier extra lampen
voorop en nog eentje op het dak.
De DAF's staan keurig
bij elkaar opgesteld.
Van de DAF 600 pick-up
zijn nog maar enkele exemplaren overgebleven.
Opel Kadett, het
A-model, een nieuwe klasse die Opel in 1962 introduceerde.
Opel Kadett C-model in
een luxe uitvoering.
Chroomlijsten,
rechthoekige koplampen en sportwielen zaten niet op een gewone Kadett.
De driedeurs variant
van de Kadett, de City (1977), een antwoord op de VW Golf, maar veel
minder succesvol.
Van de C-Kadett kwam
ook een hele sportieve versie, de GT/E.
De Ford Escort was de
tegenhanger van de Kadett. Hoewel succesvol, werd de Kadett meer
verkocht.
Dit is een GT, een
sportieve versie met onder meer veel meer klokken op het dashbaord.
Zo'n Datsun Cherry zag
je destijds geregeld. Er zijn er maar weinig van overgebleven.
Mazda 323 en Daihatsu
Charmant: toch leuk dat er mensen zijn die ze in ere houden.
Mazda 121L. Dit model
werd naast de 121 Coupé aangeboden.
De L heeft een
half-vinyl dak dat de achterste zijruitjes omsluit.
Toyota Supra en Honda
CRX. Toen (resp. 1988 en 1993) en nu bijzonderheden. 1993? Dat is nog
geen 35 jaar!
Citroën BX. Duizenden
zijn ervan verkocht. Een handjevol is overgebleven.
Deze Citroën CX heeft
merkwaardige koplampen die het ontwerp er niet fraaier op maakt.
Ruska (1965) was een
Nederlandse buggybouwer. De techniek is van een Volkswagen.
Ook dit is een buggy
op Volkswagen-basis.
Mercedes-Benz 170 SD
(1954) en 220S (1965).
Stapvoets
Als ik ’s middags nog even terugga om te kijken, kun je in de Dorpsstraat over
de hoofden lopen. De intentie om met oude auto’s de winkelstraat onder de
aandacht van het publiek te trekken, is in elk geval geslaagd. De zomerse zon is
een gewaardeerde hulp. De temperatuur is naar een niveau geklommen dat je de jas
thuis kunt laten. (Had ik dat maar gedaan.) Oud en jong tonen hun interesse.
Scootmobielen, rollators en kinderwagens maken deel uit van de mensenstroom. Het
autofestival is allesbehalve elitair en absoluut inclusief. Twee MG’s die
terugkomen van de rit moeten door het publiek zien te manoeuvreren omdat ze op
een verkeerde plek de straat inrijden. Voor het jarige merk is ruimte
gereserveerd op een pleintje een stukje verderop. Daar is ook een expositie van
oude brandweerwagens. Je moet het maar net weten te vinden. Een puntje van
aandacht bij de voorbereidingen voor de volgende editie. Ik ga er tenminste van
uit dat de volgende derde zaterdag van de maand mei al in de gemeentelijke
kalender is vastgelegd.
■
 |
Deze brandweerwagen op
basis van een Ford T is van 1926 en deed dienst in gemeente Ter Aar.
Links een Ford uit
1934, rechts een Dodge uit 1947.
Bikkers bouwde deze
brandweerwagen in 1951 op basis van een Bedford-chassis.
Links een DAF uit
1953, rechts een Internationa Harvester van tien jaar later.
 |
Vrijheid -
blijheid
Impressie van de 23e
oldtimerdag
in Zoetermeer, met aandacht voor 80 jaar
bevrijding en één heel bijzondere auto.
mei 2025 |
 |
 |
Het gaat nooit vervelen
Impressie van het begin van de
jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer
met bekende en nieuwe deelnemers.
mei 2023 |
 |
 |
Het kan weer!
Na twee jaar verplichte
afgelasting vanwege
de coronacrisis, vindt in 2022 de 20e editie
van de oldtimerdag
plaats.
mei
2022
|
 |
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse oldtimerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|