Carel
Wüst Museum
Dordrecht (NL)
●
Particuliere collectie
●
Eerbetoon aan Carel Wüst
●
Generaties lang in het vervoer
●
Veel oude Mercedessen
●
Van Dion tot Testarossa
juli 2012
Museum
is inmiddels verhuisd naar Oud-Beijerland |
Museumstukken in de showroom
Sinds 13 april 2012 zijn aan de
Mijlweg in Dordrecht niet alleen vele autodealers gevestigd, maar is er ook een
(klein)automuseum. Een collectie van zo’n vijftig auto’s – waaronder een groot
aantal van het merk Mercedes-Benz – heeft
onderdak gevonden op de bovenste verdieping van de showroom van de plaatselijke
dealer van dat merk.
De privécollectie is voor liefhebbers vrij toegankelijk. Op een druilerige
zaterdagmorgen in juli toetsen we het adres in het navigatiesysteem om de auto’s
en hun nieuwe huis met eigen ogen te gaan bekijken.
 |
“De één verzamelt postzegels, de volgende munten. Carel Wüst koos - geïnspireerd
door zijn vader Willem - voor auto's. Hij verzamelde oldtimers en youngtimers
uit de jeugd van onze voorouders en van onszelf.” Het citaat is van de website van het
Carel Wüst Museum in Dordrecht. De vergelijking is gemakkelijk gemaakt, maar het
verschil is groot. Het bewaren van een postzegelverzameling of een kapitaal aan
oude munten is een stuk eenvoudiger dan het onderbrengen van een collectie oude
auto’s. Zeker als het gaat om tientallen exemplaren en al helemaal als je die
collectie ook nog eens graag aan anderen wilt laten zien. Een ondernemende en
creatieve geest is echter altijd op zoek naar een oplossing om zijn liefhebberij
mogelijk te maken. De familieleden Wüst beschikken over zo’n geest.
De bovenste verdieping van het
dealerbedrijf is ingericht als museum.
Museum
Garagehouder Carel Wüst wilde altijd al een museum voor zijn collectie oude
auto's. Dan konden anderen ervan meegenieten. Het is er nooit van gekomen. Wüst
overlijdt op 57-jarige leeftijd in 1990. Zijn even bevlogen zoons George (1966) en Marcel
(1971) zien in 2011 eindelijk kans de droom van hun vader en van henzelf te
realiseren. Er komt ruimte vrij voor het
inrichten van een museum. De auto’s kunnen de loodsen verlaten waarin ze her en
der waren opgeslagen. Als gerenommeerd Mercedes-Benz-dealer van de Hoekse Waard
neemt Wüst namelijk het dealerschap in Dordrecht over, met inbegrip van het
gebouw met showrooms op drie niveaus. De tweede verdieping van het pand aan de
Mijlweg, vlak naast de A16, blijkt geknipt voor een permanente expositieruimte.
Na een paar maanden kan het museum worden geopend. De naamgeving is
vanzelfsprekend. Een eerbetoon aan hun veel te vroeg gestorven vader.
En zo kijken klanten voor een nieuwe
Mercedes rond op de begane grond, gaan geïnteresseerden in een gebruikte
één trap op en museumgangers nog een etage hoger.
 |
 |
Modellen van Mercedes-Benz vormen de
hoofdmoot van de collectie.
De collectie geeft de mogelijkheid
de ontwikkeling van de sedans van het merk te volgen.
Volkswagen
De verbondenheid met vervoer zit er al generaties lang in. In 1807 wordt één van
de voorouders erkend wagenmaker. Het is dan nog de tijd van paard en wagen. Het
ondernemersgeslacht legt zich toe op de wagenmakerij, generatie na generatie.
Aangetrokken door de nieuwe gemotoriseerde tijd, richt de grootvader van Carel
Wüst in 1928 een universeel garagebedrijf op. De wagenmaker betreedt de wereld
van de auto en gaat zich bezighouden met de reparatie van
auto’s en landbouwwerktuigen. In 1947 komt er het dealerschap van Volkswagen
bij. Dat duurt tot 1967. De importeur stelt steeds strengere eisen aan
de dealers en de familie ervaart dat als een knellend keurslijf. Ze nemen afscheid van de
verkoop van nieuwe auto's. Auto Wüst specialiseert zich in
gebruikte modellen. Hoewel er allerlei merken in de showroom staan, ontstaat er
een passie voor Mercedes-Benz. In 1981 wordt Auto Wüst officieel dealer van het
merk voor de regio Hoekse Waard. Vanuit Oud-Beijerland wordt het werkgebied in
2003 verder vergroot door overname van de dealer in Hellevoetsluis. In 2011
volgt de derde vestiging, in Dordrecht. In de tussentijd is er, zoals bij vele
Mercedes-dealers, het merk Smart bijgekomen.
 |
Een ponton-Mercedes in de werkplaats
van Wüst. Zo moet het er ooit hebben uitgezien.
Bezoekers
We parkeren de auto op één van de bezoekersplaatsen van de dealer. Op
zaterdagochtend staan de deuren vanaf half tien uitnodigend open. Nee, we komen niet voor een nieuwe auto, maar voor de oudjes. De
ontvangst is er niet minder vriendelijk om. Gastvrij worden de lichten van het
museum aangedaan. We zijn de eerste bezoekers vandaag. Ondanks het slechte
vakantieweer dat mensen tot het zoeken naar binnenvermaak dwingt, blijft het ook
daarna rustig.
De opgang naar de tweede verdieping lijkt groots door de wandvullende spiegels.
Direct voorbij de deur staat een replica van de allereerste Benz uit 1886. Voor
geregelde museumbezoekers is het geen verrassing. Menig museum heeft er één
staan. Veel eigener is een ponton-Mercedes in de nagebouwde werkplaats, met
originele gereedschappen uit die tijd.
De helft van de collectie bestaat uit Mercedes-Benz’en, met de nadruk op de
grotere vierdeurs modellen en de SL’s. Bij elk model staat een bordje met technische gegevens en achtergrondinformatie.
Stuk voor stuk zijn ze mooi opgeknapt. Dat is veelal in eigen huis gedaan, vaak
met hulp van gepensioneerde monteurs. Carel Wüst was zelf ook enthousiast
sleutelaar, samen met zijn broers Cees en Chris.
 |
Een replica van de allereerste Benz
van 1886. Bij de 125ste verjaardag heeft Daimler er een aantal laten namaken.
Enkele generaties SL naast
elkaar.
Mercedes-Benz 190SL Roadster uit de
jaren vijftig.
Niet alleen de buitenkant evolueerde
in de loop der jaren.
Links een wandfoto van een 190SL met
hardtop, rechts de hardtops van twee latere SL's.
Een Mercedes 220S "Heckflossen" en een
170SD uit 1950.
De eerste officiële S-klasse en
daarvan een voorganger.
Het Europa-vlaggetje is misleidend.
Dit was de 560SEL van de Chinese consul in Berlijn.
Majestueus en imposant, maar
commercieel een flop, de Mercedes-Benz 600. Hij kostte in 1969 88.760
gulden.
Voor de nodige discretie kon de
achterruit met een gordijntje worden geblindeerd.
Variëteit
Naast de modellen met de ster heeft Wüst een variëteit aan old- en
youngtimers bijeengebracht. Het kocht wat hij leuk vond of waar hij tegenaan
liep. Uit de eerste jaren van het automobilisme zijn
er onder meer een Brasier met achteringang, een T-Ford, Chevrolet en een open De Dion Bouton. Die
laatste heeft model gestaan voor de auto van Kuifje in één van zijn vele
stripavonturen. Uit de tijd dat het bedrijf in Volkswagens handelde, stammen een
Brilkever en een hele vroege Volkswagenbus in brandweeruitvoering. Enkele Franse
en Engelse auto’s, alsmede onze eigen Daf 33 en een Mini representeren de jaren
vijftig, zestig en zeventig. Een BMW 3-serie lijkt aan de voorkant nauwelijks
een museumstuk, maar schijn bedriegt, blijkt al gauw. Het is een cabriolet van
Baur op basis van de vierdeurs. Het was destijds geen succes. Snel daarna moest
het bedrijf de deuren sluiten.
Het museum toont de modellen die zijn opgeknapt. Wüst kocht in de loop der jaren
nog veel meer, vaak in slechte staat. Nog zo'n tachtig auto's staan te wachten
op restauratie.
 |
 |
Brasier 1905 met - kenmerkend voor
die tijd - een achteringang.
In één van zijn stripverhalen reed
Kuifje met een dergelijke De Dion Bouton.
Een Buick uit de tijd dat
radiatormascottes nog kunstwerken waren.
Van links naar rechts: Renault
Novaquatre 1928, Peugeot 177M 1926 en Renault Monaquatre 1932.
Een "Brilkever" uit 1951 en vroege
Volkswagenbus van de brandweer.
De Engelse Ford Prefect was de
luxere vierdeurs variant van de Anglia; zo was de grille afwijkend.
De Prefect had meer chroom, zoals
een sierstrip opzij en bij de achterlichten.
De Wolseley 16/60 was de luxe versie
van de Austin A60 Cambridge en Morris Oxford.
Een V12 Jaguar E-type roadster met
demontabele hardtop.
Maar liefst vier uitlaatpijpen!
Onze eigen Nederlandse DAF 33
ontbreekt niet.
Twee totaal verschillende iconen uit
de autowereld, de Chevrolet Corvette en de Mini.
Zo'n auto kunnen alleen de
Amerikanen hebben ontworpen. Het is een Ford Thunderbird.
Baur bouwde de BMW 3-serie om tot
een Cabrio-Limousine. Het was commercieel geen succes.
Ferrari
Tot de verbeelding van veel bezoekers spreken ongetwijfeld de verschillende
Ferrari's. Kennelijk heeft de Mondial een streepje voor, want er staat
zowel een coupé als een cabriolet. Het indrukwekkendst is de Testarossa met zijn
opmerkelijke flanken en hoekige interieur.
Hoe indrukwekkend deze Italiaanse sportwagens ook zijn, het is duidelijk dat
Mercedes-Benz in het Dordse museum de eerste viool speelt. Het is dat kaartjes
achter de voorruiten aangeven dat het museumstukken zijn met de bedoeling ze
niet te openen, anders zou je er zo instappen en ermee weg willen rijden. Wie dat wil, moet echter twee verdiepingen lager zijn. De familie Wüst
en hun medewerkers ontvangen je met open armen. De autohandel is immers de kurk waarop de hobby
drijft. Al vele decennia lang. Het is mooi dat werk en liefhebberij op deze
manier zo met elkaar vervlochten zijn geraakt.
■
Twee keer een Ferrari Mondial, de
coupé en cabriolet.
Een imposante verschijning met
belijning van Pininfarina, de Ferrari Testarossa.
|