VOV-oldtimerbijeenkomst
Leidschendam (NL)
●
Initiatief Voorschotense Oldtimer Vereniging
●
Tweede editie
●
Variëteit aan modellen
●
Bijzondere Méhari
●
Fouten in RDW-databank
mei 2023
Een warm hart kent vele vormen
Het landgoed Voorlei in Leidschendam was op zondag 7 mei 2023 het decor van een
bijeenkomst georganiseerd door de Voorschotense Oldtimer Vereniging (VOV). Het
was de tweede keer. De organisatie heette iedereen welkom met – zoals ze het
zelf formuleerde - een warm hart voor rollend erfgoed. Liefhebbers brachten hun
geliefde klassieker mee om die showen en andere liefhebbers kwamen om ernaar te
kijken. De ene soort zoekt de andere op, zou je kunnen zeggen. Wat direct
overduidelijk was: een warm hart kan vele vormen aannemen.
 |
Aan verenigingen heeft Nederland geen gebrek. Bij clubliefde denken we vaak aan
sport, maar van een alleenrecht kan geen sprake zijn. Ook auto’s kunnen
aanleiding zijn voor een onvoorwaardelijke betrokkenheid in clubverband. Soms is
een merk de bindende factor, een andere keer het land van herkomst. Een
dergelijke eenkennigheid kent de Voorschotense vereniging niet. Een bijzondere
auto van welke soort dan ook, is al voldoende om door de ballotage te komen.
Officieel is de doelstelling van de vereniging ‘het bijeen brengen van
oldtimerliefhebbers uit de regio om samen deel te nemen aan evenementen en
informatie uit te wisselen.’ Enthousiasme is een ongeschreven voorwaarde voor
lidmaatschap. Dat zie en voel je meteen bij het bezoek aan deze manifestatie.
Met interesse wisselen de deelnemers blikken van bewondering uit. Motorkappen
gaan open. Er worden uitvoerig meningen en feiten gedeeld over techniek,
onderhoud en ervaringen.
 |
 |
Hobbyseizoen
De weersverwachting voor deze zondag voorspelt een bewolkte hemel waaruit het
vocht later op de dag zal neerdalen. Het lijkt verstandig om meteen rond het
starttijdstip van twaalf uur te gaan kijken, ook al zullen er mogelijk later nog
andere auto’s bijkomen. De parkeerplaats aan het begin van het landgoed is nog
lang niet vol, maar het is niettemin al gezellig druk. Bij bijeenkomsten al deze
kom je al gauw bekenden tegen met eenzelfde nieuwsgierigheid en interesse. Het
hobbyseizoen is weer van start gegaan. Vanaf begin mei wekken de liefhebbers hun
troetelkinderen weer uit de winterslaap. Ze zijn uit hun warme stallingen
gehaald om met hun baasjes buiten te gaan spelen. Ze laten zich graag van hun
beste kant zien. Soms is het uiterlijk het belangrijkste, een andere keer draait
het puur om karakter. In het voorjaar is er ieder weekend wel ergens een
manifestatie. Min of meer toevallig ben ik op het spoor gekomen van dit
initiatief. Voor de tweede keer organiseert deze vereniging de manifestatie op
dit landgoed. De auto’s staan opgesteld op de grote grasvlakte voor het
monumentale gebouw. Vandaag is de grond van het landgoed het domein van de
nostalgie, gedrenkt in een lucht van olie en oud metaal. Het aanbod is zeer
gevarieerd, van Amerikaanse sleeën tot bedrijfswagens en van puntgave
concoursdeelnemers tot klusobjecten. De liefde voor het rollend erfgoed is de
verbindende factor.
 |
De
auto's kunnen weer uit de stalling en uit hun winterslaap ontwaken.
Poespas
Vanaf de parkeerplaats is het niet ver lopen. Als de auto’s in zicht komen, is
de conclusie snel getrokken. Naar klassiekers die op veilingen vele tonnen of
zelfs miljoenen opbrengen, hoef je niet lang te zoeken. Bespaar de moeite: die
zijn er niet. De meeste auto’s hebben in een vorig leven gewoon dienst gedaan
als alledaags vervoermiddel en hebben nooit de status bereikt van rijdend
kunstwerk of beleggingsobject. Geen kouwe drukte. Geen poespas. Pure liefde en
liefhebberij, daar draait het hier om. Een opmerkelijke Citroën Méhari (bouwjaar
1969) springt
direct in het oog. Het bekende plastic terrein- en flaneerwagentje is omgebouwd
tot een gesloten bestelwagen. Het geheel ziet er verrassend professioneel uit.
Het had destijds best zo in de showroom kunnen staan. Alleen de grille is nogal
simpel. Een uniek exemplaar? Niemand van de aanwezigen met wie ik spreek, kan
helderheid geven.
Van
veraf trekt deze bijzondere Citroën Méhari de aandacht.
Van de
open terreinwagen is een bestelwagen gemaakt; de grille is minder
elegant.
Twee
achterdeurtjes boven de klep die naar beneden scharniert.
Een
overbekende klassieker: Citroën Traction Avant, in dit geval een 11BL
uit 1949.
Een
opvallend 'accessoire' op deze Citroën GSA: dubbele koplampen.
De
eigenaar van de Renault 16TX (zie hieronder) heeft allemaal
Renault-schaalmodellen meegebracht.
Wie
kent ze niet van vroeger? Renault 16 en Citroën 2CV.
Adeldom
Als je in de loop der jaren al duizenden klassiekers hebt gezien, speur je bij
bijeenkomsten naar exclusiviteiten of bijzonderheden. Echte verrassingen zijn er
niet, maar zo’n fraaie Armstrong Siddeley Star Sapphire uit 1959 aan de
overzijde van het grasveld en de vijver verdient extra aandacht. Je hoeft geen
grote deskundige te zijn, om er direct een chique klassieke Britse saloon in te
herkennen. Een fraai detail is de sfinx op de motorkap, de mascotte van het
merk. Uiteraard is er veel hout verwerkt bij het maken van het dashboard. De
stoelen zijn bekleed met leer. Adeldom verplicht. In de buurt staan nog meer
Britten, vooral sportwagens. MG is met verschillende modellen vertegenwoordigd.
Een fraaie blauwe uit 1953 heeft duidelijk nog vooroorlogse genen. De MG F van
1998 is de voorlaatste Britse MG voordat de Chinezen het merk overnamen.
Volgens
vele aanwezigen is dit de ultieme bruidsauto.
Een
jaar nadat deze Armstrong-Siddeley Star Sapphire werd afgeleverd, ging
de fabriek dcht.
Beeldmerk van de Britse fabrikant: de sfinx.
Klassieke lijnen die je ook bij modellen van bijvoorbeeld Bentley en
Daimler kunt tegenkomen.
De auto
is sinds 1994 in Nederland.
Hout en
leer: zo zag een chique Britse auto van destijds er uit.
Een
fraai exemplaar van de beroemde sportwagenserie van MG.
De
eigenaar is lid van verschillende (MG-)clubs.
De MG
TC links is van 1949, de TD rechts van 1953.
De MG
Midget MK III uit 1973 is destijds geëxporteerd naar Amerika. Rechts een
MG F van eind vorige eeuw.
Triumph
Herald convertible, bouwjaar 1971.
De neus
toont dat het om een Herald 13/60 gaat.
Ook uit
1971: een zescilinder Triumph GT 6 MK III met niet-fabrieksoriginele
wielen.
RDW
Onmiskenbaar Engels is verder een Londense taxi, een Austin FX4. Hier is wat
bijzonders aan de hand. Volgens de
kentekenregistratie van de RDW is het een FX3 van 1949. Een beetje kenner
van de historie van de Engelse taxi weet dat dit niet klopt. Het is de opvolger;
die kwam in 1958 op de markt. Dit exemplaar is zelfs niet ouder dan 1969, gezien de
toen ingevoerde schuine achterlichten. Foutje in
het databestand? Of is er een andere oorzaak? Vergelijkbare vraagtekens zijn te
zetten bij een wagentje dat
zich rond kwart voor één luidruchtig aankondigt. Het is een oude DKW F8 uit 1940 met
tweecilinder tweetaktmotor. De gegevens bij het kenteken in
het RDW-archief geven aan dat het een DKW Meisterklasse van 1956 zou zijn. Die
ziet er toch echt heel anders uit!
Nu we het toch over tweetakt hebben: even verderop staat een DKW F12 uit
1965. Dat klopt wel. De sierstrip op de flanken onderscheidt dit type van de eenvoudiger F11
met kleinere motor. Op de neus
staat nog als extra merknaam Auto Union, met daaronder de vier ringen die sinds
1965 op Audi’s te zien zijn.
 |
 |
Dit is
toch echt een FX4 en geen FX3 zoals in het RDW-register staat.
En dit
is geen DKW Meisterklasse van 1956, maar een F8 uit 1940.
Een DKW
F12 in tweekleurige uitvoering.
De auto
heeft al vele delen van Europa gezien.
Naast
de merk- en typenaam DKW F12 kom je ook de aanduding Auto Union tegen.
De
achterspatborden hebben nog de scherpe vormgeving die destijds in de
mode was, overgewaaid vanuit Amerika.
Blikvanger
Je kunt er de klok op gelijk zetten dat je bij manifestaties als deze opvallende
Amerikaanse modellen aantreft. De jaren vijftig tot en met zeventig komen weer
tot leven. De staat van de auto’s verschilt, van showroomconditie tot
restauratieproject. Een blikvanger is en blijft de Chevrolet Impala uit 1959,
herkenbaar uit duizenden door de zeer karakteristieke achterzijde. Daarmee
vergeleken is een Dodge Royale Monaco van 1976 minder uitgesproken. Maar de auto
hier is wel een prachtexemplaar met gedeeltelijk wit vinyl dak en weggeklapte
koplampen. Op de luikjes waarachter de koplampen zich verschuilen, staat aan
beide kanten de typenaam in zwierige letters.
Je hebt liefhebbers en liefhebbers. Misschien wel de meest bizarre deelnemer is
een paarse, gepimpte lijkwagen. Die staat geparkeerd naast een Country Squire
van Ford, zo’n echte Amerikaanse station wagon met kenmerkende namaakhouten
zijkanten.
Chevrolet Impala 1959: een blikvanger eerste klasse.
Let op
de details zoals de versieringen bij merk- en typeplaatje.
Zo'n
achterkant heeft maar één auto.
Om door
een ringetje te halen: Dodge Royale Monaco 1976.
In
zwierige letters staat de typenaam links en rechts op de klepjes die de
koplampen bedekken.
Opvallend is verder het halve vinyldak in afstekende kleur.
Oldsmobile 88, bouwjaar 1960.
Opvallend is de vorm van de sierlijst op de flanken, overblijfsel van de
jaren vijftig.
De
Oldsmobile Dynamic Eighty-Eight (nu voluit geschreven) is van 1965.
De
concurrent uit hetzelfde jaar: Ford Galaxie 500.
De
kleur van het interieur is aangepast aan de buitenkant. Rood zal het
zijn!
Deze
combinatie van grille en bumper is onderdeel van de Pontiac Firebird van
1968.
De auto
kwam in 1977 als gewone Pontiac Grand Safari van de band...
Ford LTD Crown Victoria Country Squire
met namaak houten zijkanten. Kan het Amerikaanser?
De Ford
Falcon Futura van 1963 is door de huidige bezitter voorzien van een
opvallende kleurcombinatie.
Tijdsbeelden
De verscheidenheid aan deelnemers is groot en weerspiegelt de breedheid van de
autowereld. Naast oude personenwagens zijn er bedrijfswagens uit vroeger jaren.
Zo’n net-naoorlogse Ford uit 1947 of drie jaar jongere Chevrolet pick-up zijn
tijdsbeelden. Dit zijn pure werkpaarden, al heeft de Chevrolet verchroomde
strepen op de neus. De Apache van 1959 is een stuk luxer, met modieuze dubbele
koplampen en banden met witte zijvlakken. TTM Wonen gebruikt de auto als
opvallende rijdende reclamezuil. De auto is voorbeeldig gerestaureerd. Dat geldt
niet voor alle auto’s hier. Een Volkswagen Caddy en Peugeot J7 vergen nog forse
investeringen in tijd en geld om ze als volwaardig showmodel te kunnen inzetten.
Misschien gaat dat ooit nog gebeuren of misschien komt het er nooit van. In
kringen van liefhebbers kom je beide situaties geregeld tegen. De eigenaar van
een Dodge Coronet uit 1966 is goed op dreef en heeft zijn koetswerk inmiddels
mooi op orde. Dat het werk nog niet af is, is geen reden deze bijeenkomst
onopgemerkt voorbij te laten gaan.
 |
 |
Trucks
als klassiekers: een Chevrolet 1950 en Ford uit 1947.
Grote
verschillen tussen de luxe voorkant van de Chevrolet met
verchroomde strepen en de gelakte Ford-grille.
De
pick-ups namen de mode van personenwagens over. Bij deze Chevrolet
Apache zijn dat de dubbele koplampen.
De
auto is na restauratie in gebruik als rijdende reclamezuil.
Een
Volkswagen Caddy - op basis van de Golf - kom je nog maar zelden tegen.
Aan de
Peugeot J7 moet nog heel wat worden gewerkt; de Citroën Acadiane is mooi
opgeknapt.
Inmiddels ziet het plaatwerk van deze Dodge er strak uit. De rest volgt
vermoedelijk nog.
Badkuip
Hoe verschillend ook, vrijwel alle deelnemers hebben een hoog
terug-in-de-tijd-gehalte. Ik kan me nog goed herinneren dat zo’n Daffodil gewoon
in de straat geparkeerd stond, net als zo’n Ford Taunus 17M die vanwege de
vormgeving de bijnaam badkuip (‘Badewanne’) kreeg. Jaren later stonden typen
als de Citroën GS, Renault 16, Volkswagen Golf of Opel Kadett langs de
stoeprand. Daar vind je ze vandaag de dag niet meer. Ze zijn inmiddels welkom op
bijeenkomsten als deze.
Twee Saab-enthousiastelingen hebben hun 95 meegebracht. De auto's zijn allebei even
rood, aan de achterkant vrijwel identiek, maar hebben een verschillend
front. De oudste is van 1968, de jongere van 1972. In beide gevallen zit een
viertakt onder de motorkap. De Zweedse fabrikant was daar een paar jaar eerder
op overgeschakeld.
Als een babyblauwe Alfa Romeo het terrein op komt rijden, draaien vele
mannenhoofden om alsof een mooie filmster het toneel betreedt. Geef ze eens
ongelijk. Het boetseerwerk van stilist Bertone is beroemd en bekoorlijk. De coupé
is een
droom voor menige liefhebber. Hoewel er niet hier wordt gediscrimineerd, is de
verschijning toch anders dan die van een Eend, Kever of Kadett.
Een enkele keer gaat de liefde over of is door
omstandigheden een scheiding onafwendbaar. Een Burton op basis van de techniek
van Citroëns 2CV staat te koop, na een relatie van 18 jaar. Voor bijna vijftien
mille mag een geïnteresseerde haar meenemen om er mooie toertochten mee te
maken, zoals ze gewend is.
 |
 |
Opel
Olympia, destijds in Nederland verkocht, nog met origineel eerste
kenteken.
Van de
Opel Kadett zijn er heel veel verkocht, toch is zo'n vierdeurs best
zeldzaam. Rechts een Opel GT.
De
wieldoppen ontbreken bij deze Daffodil.
De
Daffodil is de luxe uitvoering van de 750 en heeft dezelfde
luchtgekoelde tweecilinder motor.
Voor
die tijd was dit een luxe dashboard.
Die
Badewanne is de weinig vleiende bijnaam van de Ford Taunus 17M van begin
jaren zestig.
Dit is
een TS-versie: met wat extra pk's en luxer dan het standaard model.
Drie
ronde klokken bepalen het beeld van het instrumentenpaneel.
De Saab
95 was het stationcarmodel van de 95.
In de
loop der jaren veranderde het front enkele keren. Tussen deze modellen
zit vier jaar.
Aan de
achterzijde verschilt alleen het merkplaatje. Achterin zit een bankje
voor kinderen, tegen de rijrichting in.
Zo'n
diva trekt de aandacht van menige man. Een schoonheid dient zich aan.
De Alfa
Romeo Giulietta Sport (1963) is een creatie van de Italiaanse
meesterstilist Bertone.
Er komt
een moment dat je om wat voor reden ook afscheid wil of moet nemen van
je auto.
Een
bekende klassieker die je nog geregeld tegenkomt: de Volkswagen Kever
Cabriolet.
Dit is
het laatste type, gebaseerd op de VW 1303 met bolle voorruit,
geproduceerd door Karmann.
Twee
totaal verschillende Mercedessen: een SL in Amerikaanse uitvoering en
een S-Klasse.
Inmiddels is de eerste generatie van de Volkswagen Golf ook oud genoeg
om als klassieker te gelden.
Met de
Z1 introduceerde BMW een sportwagenreeks waarin later de Z3 zijn
opwachting maakte.
Je kunt
autoliefde ook klein houden, bijvoorbeeld met een Daihatsu Copen of een
Mini.
Een
Porsche 356 en een 928, de grote Porsche met de motor voorin.
Een
klassieker pur sang: Porsche 911Targa.
Toeren
Het is half twee als het wolkendek dikker wordt en aankondigt dat de kans op
regen nu snel toeneemt. Het is een mooi tijdstip om te vertrekken. Dat vinden
verschillende deelnemers ook. Zij gaan echter niet naar huis, maar nog een
eindje toeren. De berijders van een MG wagen het erop en rijden gewoon open, die
van een Volkswagen Kever kiezen voor zekerheid en hebben de kap omhoog gedaan.
Die luxe heeft een buggy niet. Het humeur van de berijder lijdt daar echter niet
onder, zo te zien. Weer of geen weer, het warme hart blijft liefdevol kloppen.
■
Rond
half twee vertrekt de MG.
De
rijder en passagier vertrouwen op het weer.
Voor de
zekerheid heeft de chauffeur van de Kever cabriolet de kap omhoog
gedaan.
Achterop zien we een extra rekje voor bagage, want voor onder de kap was
het krapjes.
Een
laatste blik op de Volkswagen Golf voordat die het terrein verlaat.
|