VDL-Buschassis
Eindhoven (NL)
●
Toeleverancier van autosector
●
Fabrikant van buschassis
●
Rondgang door de
fabriek
●
Veelzijdig familiebedrijf
●
Ondernemer- en leiderschap
november 2009, aanvullingen
t/m juli 2012
|
Brabantse
ondernemer zoekt zijn eigen weg
In de showroom van het hoofdkantoor van VDL in
Eindhoven staan tientallen, totaal verschillende producten. Het is slechts een
fractie van wat het bedrijf maakt. Nauwkeuriger gezegd: wat de uiteenlopende
ondernemingen maken, als onderdeel van de groep. Een aantal heeft een directe
relatie met de autowereld, hoewel je het VDL-logo nauwelijks tegenkomt.
De
Brabantse onderneming heeft een duidelijk eigen signatuur en eigen cultuur.
We
bezoeken het hoofdkantoor en maken een rondgang door de buschassisfabriek.
 |
Als Wim van der Leegte in 1966 als
19-jarige student HTS-Werktuigbouwkunde in het
metaalbedrijf van zijn vader aan zijn stage begint, moet hij financieel en organisatorisch
orde op zaken stellen. Het uit 1953 stammende bedrijf in het Brabantse Hapert heeft zich onder meer
verslikt in de productie van onderdelen voor Honda-bromfietsen. In plaats van de
verwachte tienduizenden stuks, worden het er slechts tweehonderd.
Het model slaat bij de jeugd niet aan. Vader zit overwerkt thuis en Wim heeft
dus al snel de leiding in handen. Van der Leegte werkt zes jaar in het bedrijf als hij
de aandelen overneemt.
De dan 25-jarige staat aan het begin van een loopbaan als succesvol ondernemer.
Zijn studie rondt hij uiteindelijk 38 jaar later af, in 2004.
Van der Leegte – “voor iedereen in het bedrijf ben ik Wim” – heeft de gave
slecht functionerende bedrijven over te nemen, te reorganiseren en winstgevend
te maken. Dat doet hij met een combinatie van zakelijk inzicht en gevoel.
Openheid en nuchterheid zijn kernwoorden, aangevuld met betrokkenheid en een
vorm van familiegevoel.
 |
 |
Tussen huishoudelijke producten van vroeger en
toelevering aan de auto-industrie ligt een hele ontwikkeling.
Keten
Wat begon als één bedrijf is uitgegroeid tot een internationale keten van
ondernemingen. VDL omvat 78 bedrijven in 14 landen en biedt werk aan 6500
medewerkers. De rode draad is metaalbewerking, maar tegelijkertijd is dat begrip
veel te beperkt. Het productengamma strekt zich uit van onderdelen voor de
chip-fabricage (met een precisie van 1 nanometer - een haar is 80.000 nanometer
dik), de inrichting van gerobotiseerde lasstraten voor
autofabrieken en complete autobussen tot zonnebanken, dakkoffers en
bewegwijzeringsborden voor het verkeer. Met de zonnebanken staat men op de derde plaats
van de wereldranglijst, met de dakkoffers op de tweede. Al weer vier jaar
geleden werd de grens van een jaaromzet van 1 miljard euro doorbroken. (In 1978
werd de omzet van 1 miljoen gulden bereikt, in 1989 was dat 50 miljoen, in 1995
200 miljoen, in 1998 500 miljoen.)
2009 is
een moeilijk jaar. De crisis heeft ook VDL geraakt. In veel sectoren is de markt ingestort en iedere
toeleverancier heeft grote klappen te verwerken. Niettemin zal VDL ook dit jaar
met winst afsluiten, al is die aanmerkelijk minder dan voorgaande jaren.
 |
 |
Bij de dakkoffers en zonnebanken
is VDL een wereldspeler van formaat.
Geheim
Met een onvervalste Brabantse tongval probeert Wim van der Leegte het geheim van
zijn succes uit te leggen. Kern daarvan is een uitstekende monitoring van kosten
en opbrengsten, het motiveren van medewerkers en synergie tussen de
verschillende bedrijfsonderdelen. Kracht door samenwerking is het motto waarmee
het bedrijf zich presenteert. Daarnaast is het tegengaan van overbodige uitgaven
één van zijn stokpaardjes. Een mooi voorbeeld is het logo van zijn bedrijf. Het
is misschien niet meer helemaal van deze tijd, maar wat kost het om een
nieuw te ontwikkelen en in te voeren? En wat levert het op? De vierkante letters
met op de achtergrond de rood-wit-blauwe vlag zullen nog wel even blijven. Dat
geldt ook voor het tijdstip van vergaderingen en overleggen met de ondernemingsraad: aan het
eind van de dag, na werktijd. Er is geld en tijd voor cursussen om het werk
beter te doen, maar persoonlijke ontplooiing is toch vooral een zaak van de
medewerker zelf. Op menig vlak spot Van der Leegte met de theoretische lessen
uit management- en communicatieboekjes. Vooralsnog geeft de praktijk hem gelijk.
De financiële cijfers onderstrepen het succes en de betrokkenheid van de
medewerkers bij het bedrijf is groot.
 |
 |
Moderne technieken en
conventionele producten: ze passen moeiteloos in het brede VDL-programma.
Stuur
Van der Leegte is directeur en eigenaar. Het is overduidelijk: hij zit aan het
stuur. En heeft uitgesproken opvattingen. Zijn managementteam bestaat uit
mensen die in het bedrijf zijn opgegroeid. Alleen zo waarborg je de typische
cultuur. Na een overname bemoeit hij zich veelal zelf met het nieuwe bedrijf.
Hij gaat er veel naar toe. Je moet bekend zijn op de werkvloer. Van der Leegte ziet er niet
tegenop drastische ingrepen te doen. Zo worden standaard de systemen van
planning en boekhouding de deur uitgedaan en vervangen door het eigen VDL-systeem. Alleen dan houd je zicht op de stromen. Maar verder krijgt de
leiding van een werkmaatschappij zoveel mogelijk ruimte het bedrijf verder te
ontwikkelen.
Van een gang naar de beurs moet Wim van der Leegte niets hebben. Hij onderstreept de kracht van
een familiebedrijf. Zoals zijn vader hem klaarstoomde voor het bedrijf, zo wil
hij zijn eigen kinderen interesseren om de toekomst van de onderneming zeker te
stellen. Hij is realistisch. “Als ik er niet meer ben, kan ik er niets meer aan
doen. Ik probeer zaken op een goede manier achter te laten, maar hoop dat dat
moment er nog lang niet is”.
 |
 |
In de showroom staan
schaalmodellen van verschillende typen bussen en chassis.
Een touringcar en
openbaarvervoerbus van Jonckheere, één van de vele bedrijven van de VDL-Groep.
(foto's VDL)
VDL maakt
traditionele bussen én hypermoderne ontwerpen die het midden houden tussen tram
en bus. (foto's VDL)
Bussen
De VDL Groep is actief in drie hoofdsectoren: toeleveringen, bussen en
eindproducten. Tot de laatste groep behoren ook producten die elders in de
(auto-)industrie gebruikt worden, zoals veersystemen. Dat varieert van
conventionele bladveren tot luchtvering.
De basis van de busdivisie (VDL Bus & Coach) wordt in 1993 gelegd, als
Daf-trucks faillissement moet aanvragen. De vrachtwagenpoot maakt een doorstart
in afgeslankte vorm, maar Van der Leegte neemt de chassisproductie over. Men maakt
chassis voor openbaarvervoerbussen en touringcars. Motoren komen van Daf en
Cummins. Negentien procent van de aandelen behoort aan Daf Trucks. De band is
hecht, want op zijn beurt is VDL weer een toeleverancier van de Eindhovense
vrachtwagenfabrikant. De helft van de alle geproduceerde chassis wordt verkocht aan derden, de
andere helft gaat naar de koetswerkbedrijven binnen de groep. In 1998 is VDL
namelijk eigenaar geworden van de busbouwers Berkhof en Jonckheere en sinds 2003
is ook Bova deel van VDL. Nu is het één van de grootste busproducenten van
Europa en de enige busproducent in Nederland. Er wordt geëxporteerd naar meer
dan dertig landen. Het nieuwste product is de Phileas, een combinatie van tram en bus.
Naast de grote bussen levert de onderneming mini- en midibussen en is ook nog
eens actief in de handel van gebruikte bussen.
 |
 |
Het lassen is hier nog
ambachtelijk handwerk. Er wordt wel onderzocht of een robot meerwaarde biedt.
Langzaam maar overduidelijk
krijgt het chassis zijn componenten.
Assen, motoren en
versnellingsbakken worden ingekocht. Ze vormen de grootste kostenpost van het
onderstel.
Bijna klaar: wielen en stuurwiel
zijn al gemonteerd. Links een kort chassis.
Op voorraad houden of per stuk
inkopen: een kwestie van rekenen. Met DAF bestaat een bijzondere band.
Handwerk
De chassisfabriek ligt naast het hoofdkantoor in Eindhoven. Per jaar verlaten
zo’n 1400 chassis de poort. Van een lopende band is geen sprake. Het draait
hier om gespecialiseerd handwerk. Honderd mensen zijn dagelijks bezig in de
productie. De capaciteit bedraagt maximaal veertig chassis. Het maken van een
compleet onderstel kost drie weken. Er wordt onderzocht of een robot het laswerk zou kunnen overnemen,
maar dat is alleen rendabel als die kan worden ingezet bij alle tien typen
chassis. Tot op dit moment is dat niet het geval. Anders dan bij massafabricage
zijn personeelskosten hier slechts tien procent van de totale kosten van een
compleet chassis. De motoren, assen en versnellingsbakken komen van elders. Die
vormen rond zestig procent van de kosten van een chassis, waarvoor de klant
zo’n 80.000 euro moet neertellen. Het maken van een compleet onderstel kost drie
weken.
Opmerkelijk is de grote voorraad onderdelen. Past dat wel bij een moderne
onderneming waar just in time de standaard is? Voorraadvorming is toch uit den
boze? Zo simpel is het niet. Wil VDL scherp kunnen inkopen, dan zijn grotere
hoeveelheden een noodzaak. Bedrijfseconomisch is er steeds de afweging tussen
voorraadvorming en inkoopprijs. Er is echter geen voorraad motoren, assen en
versnellingsbakken. Die worden alleen ingekocht als ze direct worden gebruikt.
 |
 |
Op de werkvloer is het
opmerkelijk schoon. Zo hoort het volgens Wim.
Begrip
Wim van der Leegte ervaart als ondernemer en industrieel dat er in politiek Den
Haag soms weinig begrip is voor het functioneren van de markt. “Wij concurreren
op een internationale markt, maar de politiek kijkt weinig naar de landen om ons
heen”. Hij doelt met name op de stimuleringsmaatregelen van het afgelopen jaar
om de snel opgekomen crisis door te komen. De deeltijd-WW in Nederland is veel
minder stevig dan die in de ons omringende landen. De doorlooptijd voor het nemen van
concrete besluiten en maatregelen is ook veel te lang. Een gesprek met de
minister van begin september leidt pas twee maanden later tot een antwoord.
Zonder het met zoveel woorden te zeggen, is zijn conclusie helder. Als hij zo
zijn bedrijf zou leiden, bestond het al lang niet meer. De werelden van de
politiek en ondernemend Nederland liggen soms ver van elkaar. “Landbouw heeft
een eigen departement, maar de industrie niet. Wij hebben te maken met
Financiën, met Sociale Zaken en met Economische Zaken. Terwijl de industrie voor
de Nederlandse samenleving nog altijd zó belangrijk is”. Ronduit boos kan hij
zich maken over het Haagse besluit voor een order van aardgasbussen. Die ging
naar het
buitenland, want VDL maakt geen bussen op aardgas. “Met een TNO-rapport in de hand konden wij aantonen dat
onze dieselbussen voor het milieu en gebruik van grondstoffen beter scoren dan
aardgasbussen. Ook zijn ze vele malen goedkoper. Maar de symboliek is belangrijker dan de feiten. De
werkgelegenheid in Nederland wordt dan gewoon vergeten. Dat zul je in Duitsland
niet meemaken. Ik ben niet voor protectionisme, maar we hoeven ook niet roomser
te zijn dan de paus”. Zijn Brabantse accent geeft die laatste zin een extra
klank. In de tussentijd zoekt Van der Leegte zijn eigen weg.
■
MAART
2010
Het
Financieele Dagblad meldt op 17 maart dat VDL Groep tekenen van herstel ziet. De
orderportefeuille is de laatste drie maanden sterk gegroeid. Het bedrijf heeft
een moeilijk jaar achter de rug. Het eerste kwartaal van 2009 werd verlies
geleden, voor het eerst sinds 1976. Over geheel 2009 kon echter een winst worden
genoteerd, al was die met 18 miljoen een derde van de winst het jaar ervoor. De
omzet daalde met 24% tot 1,3 miljard. Het aantal afgeleverde bussen daalde met
34% tot 1114. Niettemin bleef deze divisie winstgevend. De laatste tijd laat de
automotive sector een lichte verbetering zien, na dramatische ontwikkelingen
vanaf medio 2008.
SEPTEMBER 2010
VDL gaat de busactiviteiten duidelijker profileren. De verschillende merk- en
typenamen worden vervangen door het merk VDL. Er komt een nieuw type touringcar,
de Futura, leverbaar in een groot aantal varianten. De stadsbussen van VDL heten
voortaan Citea. De vormgeving van de bus is in lijn gebracht met de nieuwe
touringcarserie.
JANUARI 2011
VDL zag in 2010 de omzet stabiliseren op 1,3 miljard euro. De nettowinst
verviervoudigde bijna en kwam uit op 70 miljoen. Naar verwachting zullen zowel
omzet als winst dit jaar verder stijgen, aldus Wim van der Leegte.
MAART 2012
Uit het jaarverslag over 2011 blijkt dat de busdivisie van VDL afgelopen jaar
het zorgenkindje binnen de onderneming was. Er werd verlies geleden. De
overheidsbezuinigingen in Nederland en België zorgden voor te weinig orders,
aldus een toelichting. De totale VDL-groep maakte een netto winst van 66
miljoen, tien miljoen minder dan het jaar ervoor.
JUNI
2012
VDL is nu geregeld in het nieuws als potentiële koper van NedCar. Het
Eindhovense bedrijf wil de onderneming van Mitsubishi overnemen mits er een
overeenkomst met BMW komt om komende jaren BMWs in Limburg te gaan maken.
JULI
2012
VDL, Mitsubishi, de Nederlandse Staat en BMW zijn tot een overeenstemming
gekomen. VDL neemt NedCar van de Japanners over, het bedrijf gaat vanaf eind
2014 auto's maken voor BMW (Mini's), de werknemers worden tijdelijk te werk
gesteld bij andere vestigingen van VDL, gaan zich inwerken bij Mini en/of
krijgen een aanvulling op hun WW-uitkering totdat ze terug kunnen naar Born.
|