|
Nog bestaande
klassieke auto's van Spyker en Eysink |
 |
|
Spyker 60hp
Racer 4WD
1903
6 cilinders - 8800 cc
4-wielaandrijving
Eerste auto ter wereld met zes
cilinders, vierwielaandrijving en
remmen op vier wielen.
De auto is na een grondige
restauratie in de
oorspronkelijke
staat teruggebracht.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Dezelfde auto als boven, vóór de
laatste
restauratie.
De auto maakte op dat moment
deel uit
van de collectie van het
Autotron,
eerst in Drunen,
later in
Rosmalen.
Naast de kleur vallen de spatborden
en gladde radiator op. Ook andere
onderdelen wijken af van de versie
hierboven.
|
 |
|
Een foto (ansichtkaart) van nog
langer geleden,
begin jaren zestig.
De auto was onderdeel van de
verzameling
van Geerlig Riemer,
oprichter van
het Instituut
voor de
Autohandel
(IVA) in Driebergen.
De auto stond
in zijn
toenmalige
automuseum.
(Men dacht destijds
dat de wagen
in 1902 was gebouwd.) |
 |
|
Een zwart-wit afbeelding
uit diezelfde periode die
de zijkant goed in beeld
brengt. |
 |
|
Een historische foto uit de oude
doos.
Op deze foto is goed te zien
hoe de auto er
destijds uitzag.
|
 |
|
12/16 pk
Double Phaeton
1905
4 cilinders - 2500 cc
Samen met een klassieke Darracq
hoofdrolspeler in de
film
Genevieve uit 1953 over
de London to Brighton Run.
Bij het 70-jarig bestaan
van de film is de auto
teruggebracht in de kleur en
naar de staat tijdens de
filmopnamen.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Dezelfde auto als boven,
vóór de aanpassing van
2023, vele jaren te zien
geweest in het Louwman
Museum en het Autotron.
De belangrijkste verschillen:
kap, voorruit, koplamp, claxon
en kastje
op de treeplank.
De voorruit werd bij de
filmopnamen verwijderd om
schitteringen te voorkomen.
|
|
|
 |
|
Spyker 14/18 pk
Double Phaeton
1906
4 cilinders - 2500 cc
Jarenlang was deze auto
eigendom
van de
Koninklijke
Nederlandse
Automobiel
Club (KNAC).
Daarvoor maakte hij deel uit
van de
collectie van IVA-oprichter
Geerlig
Riemer en stond in zijn
museum in Driebergen.
Louwman Museum, Den Haag.
|
 |
|
Spyker 15/22 pk
Double Phaeton
1907
4 cilinders - 2700 cc
Deze auto was eerder onderdeel
van de collectie van Max Lips,
grondlegger van het Autotron in
Drunen, later verplaatst naar
Rosmalen.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 15/22 pk
Landaulette
1907
4 cilinders - 2700 cc
De auto heeft deel uitgemaakt
van de collectie van het Autotron,
maar is later verkocht aan
Louwman,
nog voordat het
Autotron zijn automuseum
afstootte.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 15/22 pk
Runabout
1907
Reconstructie op basis
van
een
originele motor en chassis.
Particulier eigendom van
Rob Spyker, Christchurch
Nieuw Zeeland
Foto:
www.autoblog.nl
►meer
informatie
|
 |
|
Spyker 15/22 pk
Double Phaeton
1909
In 2013/2014 geheel
gerestaureerd door wijlen
Andries Jans, na als wrak
gevonden te zijn en
overgebracht naar Nederland.
Collctie Jans,
Apeldoorn.
|
 |
|
Dezelfde auto in
juni 2012,
gepresenteerd tijdens het
Concours d'Elegance in
Apeldoorn.
De Spyker is in april 2012
door wijlen Stijnus Schotte
naar
Nederland gebracht
vanuit
Frans Guyana, waar hij
tientallen jaren heeft gestaan.
De auto is daarna verkocht
aan Andries Jans, die hem
geheel heeft
gerestaureerd.
|
 |
|
Spyker 18/27 pk
1911
Chassis en motor van dit
model.
Het Louwman Museum
toont alleen het chassis
omdat het bijbehorend
koetswerk (zie hieronder)
niet origineel is.
Louwman Museum, Den Haag.
|
 |
|
De auto was eerder in het
bezit van het Autotron en werd
daar en later in het museum
van de Louwman Collection
in Raamsdonksveer met
een tweezits Runabout-
carrosserie getoond.
De auto is echter destijds
afgeleverd als vierpersoons
model.
|
|
 |
|
Spyker 20/28 pk
Double Phaeton
1907
De auto behoorde tot de collectie
van Max Lips
(Autoton) en was
later van
Stijnus Schotte. Hij reed
er in 2005
mee van Peking naar
Parijs.
Inmiddels weer in het bezit
van
de familie Lips.
Autotron Exclusive Rosmalen.
|
 |
|
Spyker 7 pk
Tweezitter
1912
2 cilinders - 1100 cc
Prototype voor een kleine, twee-
persoons Spyker.
Het model is nooit in productie
genomen.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 13/30 pk - C1
Torpedo
1919
4 cilinders - 3600 cc
Op oude foto's is deze auto in een
andere kleur gespoten dan deze
combinatie van ivoorwit met
donkerrood.
Opmerkelijk is het ontbreken van
de neerklapbare kap.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker C2
Vrachtwagen
1921
Reconstructie op basis
van een origineel
chassis.
Aviodrome, Lelystad. |
 |
|
Deze afbeelding foto stamt nog
uit de tijd van
het
Autotron
in Drunen en is destijds als
ansichtkaart
uitgegeven.
|
 |
|
Spyker C2
Vrachtwagenchassis
1921
De foto toont het voormalige
automuseum
in
Raamsdonksveer.
Het chassis staat nu in
opslag en maakt deel uit
van de
Louwman collectie. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Torpedo
1922
De wagen is in particulier bezit.
Collectie Jans
Apeldoorn. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
All weather Coupé
1922
6 cilinders - 5700 cc
Spyker met een zescilinder
motor van Maybach. Anders
dan het lijkt, heeft de auto
slechts twee deuren.
Dit was
het laatste model
van de
fabriek.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Torpedo Cabriolet
1924
6 cilinders - 5700 cc
Eén van de laatste auto's voordat
de fabriek noodgedwongen de
poorten definitief moest sluiten
omdat een rendabele productie
niet mogelijk
bleek.
Louwman Museum Den Haag. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Racer - replica
1921
Reconstructie door Autotron
op basis van overgebleven
informatie
en nog bestaande
onderdelen.
Autotron Exclusive Rosmalen.
|
 |
|
Eysink 10/12 pk
Tweezitter
1912
4 cilinders
Het enig overgebleven
exemplaar van deze Nederlandse
autofabriek uit
Amersfoort.
De auto stond lang in het
Museum voor Noord- en
Zuid-Beveland in Goes.
De eigenaar was een Zeeuwse arts.
Louwman Museum Den Haag.
|
|
|