Nog bestaande klassieke Spyker- en Eysink- automobielen
 

 


 

 


Spyker 60hp


Racer 4WD
1903

6 cilinders
4-wielaandrijving

Eerste auto ter wereld met zes
cilinders, vierwielaandrijving en
remmen op vier wielen.
De auto heeft verschillende

eigenaren gehad en is in de
oorspronkelijke staat terug-
gebracht.

Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 

 

Dezelfde auto als boven, vóór de
laatste restauratie.
De auto maakte op dat moment
deel uit van de collectie van het
Autotron, eerst in Drunen,
later in Rosmalen.

Naast de kleur vallen de spatborden

en gladde radiator op. Ook andere
onderdelen wijken af van de versie

hierboven.
 

 

  


 

 


Een foto van nog langer geleden,
begin jaren zestig. De auto maakte
toen deel uit van de verzameling
van Geerlig Riemer, oprichter van
het Instituut voor de Autohandel
(IVA) in Driebergen.
De auto stond in het toenmalige

automuseum in deze stad.

Men dacht destijds dat de wagen
in 1902 was gebouwd.
De afbeelding komt van een
ansichtkaart van het toenmalige
museum.

  


 

 

 

Een historische foto uit de oude
doos, veelvuldig gebruikt door het
Spyker-bedrijf van Victor Muller.

Op deze foto is goed te zien

hoe de auto er destijds uitzag.  
 

 

  


 

 


12/16 pk

 

Double Phaeton
1905


Dit is wellicht de bekendste
klassieke Spyker, lange tijd in
het bezit geweest van het
Autotron en vaak gebruikt bij

allerlei evenementen.


Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 


Bovenstaande Spyker kreeg
bekendheid door de hoofdrol in
de film Geneviève, over de
jaarlijkse rit met antieke auto's
van Londen naar Brighton.
De andere hoofdrol werd
vertolkt door een Darracq.
Ten tijde van de filmopnamen in

1953 werd gedacht dat het
bouwjaar 1904 was.

 

 

Meer foto's uit de film

►Spyker en Darracq in museum
 

  


 

 


Spyker 14/18 pk

 

Double Phaeton
1906


Jarenlang was deze auto
eigendom van de Koninklijke
Nederlandse Automobiel
Club (KNAC).
Daarvoor maakte hij deel uit
van de collectie van IVA-oprichter
Geerlig Riemer en stond in zijn
museum in Driebergen.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Double Phaeton
1906


In 2013/2014 geheel
gerestaureerd, na als wrak
gevonden te zijn (zie onder).
 

Collectie Andries Jans,
Apeldoorn.

 

 

  


 

 


Dezelfde auto in juni 2012,
gepresenteerd  tijdens het
Concours d'Elegance in
Apeldoorn.
De Spyker is in april 2012
door wijlen Stijnus Schotte
naar Nederland gebracht
vanuit Frans Guyana, waar hij
tientallen jaren heeft gestaan.

De auto is daarna verkocht
aan Andries Jans, die hem
geheel heeft gerestaureerd.

 

 


 

  


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Double Phaeton
1907

Deze auto was eerder onderdeel

van de collectie van Max Lips,

grondlegger van het Autotron in

Drunen, later verplaatst naar

Rosmalen.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Landaulette
1907

 

De auto heeft deel uitgemaakt
van de collectie van het Autotron,

maar is later verkocht aan Louwman,
nog voordat het Autotron zijn

automuseum afstootte.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Runabout
1907


Reconstructie op basis van

een originele motor en chassis.
Particulier eigendom van

Rob Spyker, Christchurch
Nieuw Zeeland


Met dank voor de foto aan
www.autoblog.nl

 

meer informatie
 

  


 

 


Spyker 18/27 pk

 

Runabout
1911

 

Ansichtkaart uit de periode
dat de auto deel uitmaakte
van de collectie van het
Autotron.

 


 

  


 

 


In het Louwman Museum staat
nu alleen het chassis met de motor

tentoongesteld. Het koetswerk
is verwijderd omdat dit niet
origineel blijkt te zijn.

 

  


 

 


Spyker 20/28 pk

 

Double Phaeton
1907

 

De auto behoorde tot de collectie

van Max Lips (Autoton) en was

later van Stijnus Schotte. Hij reed

er in 2005 mee van Peking naar

Parijs. Inmiddels weer in het bezit
van de familie Lips.

 

Autotron Exclusive Rosmalen.

  


 

 


Spyker 7 pk

 

Tweezitter
1912

 

Prototype voor een kleine, twee-

persoons Spyker.
De auto stond model voor de wagen

van Ollie B. Bommel in de strip

van Marten Toonder.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  

 


Spyker 13/30 pk - C1

 

Torpedo 
1919/1920

 

Op oude foto's is deze auto in een
andere kleur gespoten dan deze
combinatie van ivoorwit met
donkerrood.
Opmerkelijk is het ontbreken van
de neerklapbare kap. 

 

Louwman Museum, Den Haag.

  

 


Spyker C2

 

Vrachtwagen  
1921

 

Reconstructie door het Autotron
op basis van een origineel
chassis. 

 

De foto stamt nog uit de tijd van het
Autotron in Drunen en werd toen als
ansichtkaart uitgegeven.
 

Aviodrome, Lelystad.

  

 


Spyker C2

 

Vrachtwagenchassis  
1921

 

De foto toont het voormalige
automuseum in
Raamsdonksveer.
 

Het chassis staat nu in 
opslag en maakt deel uit
van de Louwman collectie.

  

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo 
1922

 

De wagen is in particulier bezit.

Privécollectie Andries Jans,
Apeldoorn.

  

 

 

Weer een foto uit lang vervlogen

tijden waarop dezelfde auto staat

afgebeeld. Opvallend kenmerk is

de aluminium motorkap.

 

 

 

 

  

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

All weather Coupé 
1922

Spyker met een zescilinder
motor van Maybach. Anders
dan het lijkt, heeft de auto
slechts twee deuren.
Dit was het laatste model
van de fabriek.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo Cabriolet
1924

Eén van de laatste auto's voordat

de fabriek noodgedwongen de

poorten definitief moest sluiten

omdat een rendabele productie

niet mogelijk bleek.


Louwman Museum Den Haag.

  


 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Racer - replica
1921

 

Reconstructie door Autotron
op basis van overgebleven

informatie en nog bestaande

onderdelen.

Autotron Exclusive Rosmalen.
 

  


 

 


Eysink 10/12 pk

 

Tweezitter
1912

 

Het enig overgebleven
exemplaar van deze Nederlandse
autofabriek uit Amersfoort.
De auto stond lang in het
Museum voor Noord- en
Zuid-Beveland in Goes.
De eigenaar was een Zeeuwse arts.

Louwman Museum Den Haag.