Nog bestaande klassieke auto's van Spyker en Eysink 


 


 

 


Spyker 60hp


Racer 4WD
1903
6 cilinders - 8800 cc
4-wielaandrijving

Eerste auto ter wereld met zes
cilinders, vierwielaandrijving en
remmen op vier wielen.
De auto is na een grondige
restauratie in de oorspronkelijke

staat teruggebracht.

Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 

 

Dezelfde auto als boven, vóór de
laatste restauratie.
De auto maakte op dat moment
deel uit van de collectie van het
Autotron, eerst in Drunen,
later in Rosmalen.

Naast de kleur vallen de spatborden

en gladde radiator op. Ook andere
onderdelen wijken af van de versie

hierboven.
 

 

  


 

 


Een foto (ansichtkaart) van nog

langer geleden, begin jaren zestig.

De auto was onderdeel van de
verzameling van Geerlig Riemer,

oprichter van het Instituut voor de

Autohandel (IVA) in Driebergen.
De auto stond in zijn toenmalige

automuseum.

(Men dacht destijds dat de wagen
in 1902 was gebouwd.)

  


 

 


Een zwart-wit afbeelding

uit diezelfde periode die

de zijkant goed in beeld

brengt.

  


 

 

 

Een historische foto uit de oude
doos.
Op deze foto is goed te zien

hoe de auto er destijds uitzag.  
 

  


 

 


12/16 pk

 

Double Phaeton
1905
4 cilinders - 2500 cc


Samen met een klassieke Darracq

hoofdrolspeler in de film

Genevieve uit 1953 over

de London to Brighton Run.

Bij het 70-jarig bestaan

van de film is de auto

teruggebracht in de kleur en

naar de staat tijdens de

filmopnamen. 


Louwman Museum, Den Haag.

  


 

 


Dezelfde auto als boven,
vóór de aanpassing van
2023, vele
jaren te zien
geweest in het Louwman
Museum en het Autotron.


De belangrijkste verschillen:
kap, voorruit, koplamp, claxon

en kastje op de treeplank.
De voorruit werd bij de
filmopnamen verwijderd om
schitteringen te voorkomen.

 

 

 


 

 


Spyker 14/18 pk

 

Double Phaeton
1906
4 cilinders - 2500 cc


Jarenlang was deze auto
eigendom van de Koninklijke
Nederlandse Automobiel
Club (KNAC).
Daarvoor maakte hij deel uit
van de collectie van IVA-oprichter
Geerlig Riemer en stond in zijn
museum in Driebergen.

 

Louwman Museum, Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Double Phaeton
1907
4 cilinders - 2700 cc

Deze auto was eerder onderdeel

van de collectie van Max Lips,

grondlegger van het Autotron in

Drunen, later verplaatst naar

Rosmalen.

 

Louwman Museum, Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Landaulette
1907
4 cilinders - 2700 cc

 

De auto heeft deel uitgemaakt
van de collectie van het Autotron,

maar is later verkocht aan

Louwman, nog voordat het

Autotron zijn automuseum

afstootte.

 

Louwman Museum, Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Runabout
1907


Reconstructie op basis van

een originele motor en chassis.
Particulier eigendom van

Rob Spyker, Christchurch
Nieuw Zeeland


Foto: www.autoblog.nl

 

meer informatie
 

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Double Phaeton
1909


In 2013/2014 geheel
gerestaureerd door wijlen
Andries Jans, na als wrak
gevonden te zijn en
overgebracht naar Nederland.

 

Collctie Jans, Apeldoorn.

 

 

 


 

 


Dezelfde auto in juni 2012,
gepresenteerd  tijdens het
Concours d'Elegance in
Apeldoorn.
De Spyker is in april 2012
door wijlen Stijnus Schotte
naar Nederland gebracht
vanuit Frans Guyana, waar hij
tientallen jaren heeft gestaan.

De auto is daarna verkocht
aan Andries Jans, die hem
geheel heeft gerestaureerd.

 

 


 

 


 

 


Spyker 18/27 pk

 

1911

 

Chassis en motor van dit

model.

Het Louwman Museum

toont alleen het chassis

omdat het bijbehorend
koetswerk (zie hieronder)

niet origineel is.

 

Louwman Museum, Den Haag.

 

 

 

  


 

 


De auto was eerder in het

bezit van het Autotron en werd

daar en later in het museum

van de Louwman Collection

in Raamsdonksveer met

een tweezits Runabout-

carrosserie getoond.
De auto is echter destijds
afgeleverd als vierpersoons
model.
 

  


 

 


Spyker 20/28 pk

 

Double Phaeton
1907

 

De auto behoorde tot de collectie

van Max Lips (Autoton) en was

later van Stijnus Schotte. Hij reed

er in 2005 mee van Peking naar

Parijs. Inmiddels weer in het bezit
van de familie Lips.

 

Autotron Exclusive Rosmalen.

  


 

 


Spyker 7 pk

 

Tweezitter
1912
2 cilinders - 1100 cc

 

Prototype voor een kleine, twee-

persoons Spyker.
Het model is nooit in productie

genomen.
 

 

Louwman Museum, Den Haag.

 

 


Spyker 13/30 pk - C1

 

Torpedo 
1919
4 cilinders - 3600 cc

 

Op oude foto's is deze auto in een
andere kleur gespoten dan deze
combinatie van ivoorwit met
donkerrood.
Opmerkelijk is het ontbreken van
de neerklapbare kap. 

 

Louwman Museum, Den Haag.

 

 


Spyker C2

 

Vrachtwagen  
1921

 

Reconstructie op basis

van een origineel chassis. 

 

Aviodrome, Lelystad.

 

 


Deze afbeelding foto stamt nog

uit de tijd van het Autotron

in Drunen en is destijds als
ansichtkaart uitgegeven.
 

  

 


Spyker C2

 

Vrachtwagenchassis  
1921

 

De foto toont het voormalige
automuseum in
Raamsdonksveer.
 

Het chassis staat nu in 
opslag en maakt deel uit
van de Louwman collectie.

 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo 
1922

 

De wagen is in particulier bezit.

Collectie Jans Apeldoorn.

 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

All weather Coupé 
1922
6 cilinders - 5700 cc

Spyker met een zescilinder
motor van Maybach. Anders
dan het lijkt, heeft de auto
slechts twee deuren.
Dit was het laatste model
van de fabriek.

 

Louwman Museum, Den Haag.

  

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo Cabriolet
1924
6 cilinders - 5700 cc

Eén van de laatste auto's voordat

de fabriek noodgedwongen de

poorten definitief moest sluiten

omdat een rendabele productie

niet mogelijk bleek.


Louwman Museum Den Haag.

  


 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Racer - replica
1921

 

Reconstructie door Autotron
op basis van overgebleven

informatie en nog bestaande

onderdelen.

Autotron Exclusive Rosmalen.
 

 


 

 


Eysink 10/12 pk

 

Tweezitter
1912
4 cilinders

 

Het enig overgebleven
exemplaar van deze Nederlandse
autofabriek uit Amersfoort.
De auto stond lang in het
Museum voor Noord- en
Zuid-Beveland in Goes.
De eigenaar was een Zeeuwse arts.

Louwman Museum Den Haag.