BMW-collectie
Beusichem (NL)
●
Verzameling als hobbyobject
●
Vooral vooroorlogse BMW's
●
Dwergauto's
●
Speciale Ihle-modellen
●
Curiositeit: Brütsch Mopetta
september 2022
Een levensgrote vitrinekast
Ondernemer Patrick van der Sman heeft iets met auto’s, in het bijzonder
vooroorlogse BMW’s en dwergauto’s. Hij heeft inmiddels een aardige verzameling
opgebouwd die hij een goed onderdak gaf in een voormalige meubelshowroom
in Beusichem. Als tweede onderdeel van een excursiedag georganiseerd door de
Contactgroep Auto- en Motorrijwiel Historie (Conam), na bezichtiging van de
collectie van Visscher Classique, gaan we bij hem op bezoek.
 |
Van der Sman moest even glimlachen toen hij een paar weken geleden het dagprogramma zag. Voor de rit
van Visscher Classique in Buren – de bestemming van vanochtend – naar zijn
autotoonzaal in Beusichem was een half uur uitgetrokken. Die tijd heb je zelfs
met de fiets niet nodig. We arriveren daarom ruim voor de geplande aanvang van 14.00 uur.
Hij heeft erop gerekend. De deuren staan al open en hij verwelkomt iedereen hartelijk. Waar in het kenmerkende ronde gebouw
vroeger meubels tentoongesteld stonden, nemen nu auto's hun plaats in. Zoals een
verzamelaar van miniatuurauto’s een collectie uitstalt, heeft hij voor
het tonen van zijn hobby dit pand uitgezocht. Een levensgrote vitrinekast, als het ware.
Buiten staat een verkleinde Bugatti de gasten op te wachten, binnen staan de auto's
en één motorfiets. Een BMW; dat is niet toevallig, blijkt al gauw.
Uiteraard kost
zijn hobby het nodige. Met zijn vrouw heeft hij jaren geleden afgesproken dat ze
daarover geen ruzie krijgen. Het is sindsdien geen onderwerp van gesprek, zegt
hij gedecideerd. Hij koopt wat hij leuk vindt en heeft daar ook de middelen
voor. Zijn dagelijks werk heeft trouwens niets met auto's te maken. Hij zit in het
vastgoed en bezit onder meer enkele restaurants. De meeste levenvreugde haalt
hij echter uit zijn gezin en hobby.
 |
Waar
eerst meubelen stonden, staan nu klassieke auto's.
Een
BMW-motorfiets en een verkleinde Bugatti als buitenbeentjes in de
collectie.
Toevallig BMW
De keuze voor BMW is min of meer toevallig ontstaan. Hij wilde zich graag
toeleggen op historische modellen van een befaamd Duits merk. Het had ook
Mercedes-Benz kunnen zijn, maar veel anderen hebben die al. De nadruk ligt op de
vooroorlogse periode. De auto’s werden gebouwd
in Eisenach in de deelstaat Thüringen. Pas na de oorlog
ging BMW auto’s in München maken, waar eerder de motorfietsen en
vliegtuigmotoren vandaan kwamen.
Van der Sman vertelt de aanwezigen graag over de historie en zijn modellen. De
eerste auto’s van BMW waren eigenlijk onder licentie gebouwde Austin Sevens. BMW
nam in 1928 namelijk het merk Dixi over. Dat had een jaar eerder een tienjarig
contract met Austin afgesloten. De wagentjes hadden als typebenaming 3/15 DA1,
waarbij DA slaat op Deutsche Ausführung. Op de begane grond staat zo’n eerste
model, nog met de naam Dixi op de radiator. Daarboven een radiatordop met het
BMW-beeldmerk. Boven staat een DA2 van een jaar later, waarbij de naam Dixi is
verdwenen. ‘Als ik vertel dat ik interesse heb in oude Dixi’s, kijken veel
mensen verbaasd en denken dat ik mobiele wc’s verzamel’, vertelt Van der Sman
lachend.
Uit de Dixi-modellen ontwikkelde BMW een verbeterde versie, de AM (Ausführung
München). Onze gastheer is in het rijke bezit van de modellen 1 tot en met 4.
 |
De
eerste BMW was feitelijk een Austin Seven, door Dixi onder licentie
gemaakt.
Op het
model van 1928 staat nog Dixi, dat van 1929 heeft al een aangepast
front.
BMW
3/15, de tweede versie, DA2.
Het
wagentje had een vermogen van 15pk, goed voor een top van 75 km/u.
Op
basis van de Dixi ontwikkelde BMW een eigen model, de AM.
De BMW
3/20 heeft een motor van 788 cc en 20 pk. Dit model is van 1933.
Een
tweepersoons AM4, ook van 1933.
In de
vormgeving is de Austin Seven nog herkenbaar, maar deze auto is wat
groter.
Een
zeer eenvoudig dashboard.
Een
gesloten versie van de AM4.
De
gerestaureerde modellen zien er puntgaaf uit.
Zescilinders
Naast die kleine auto’s ging BMW in de fabriek in Eisenach sportieve zescilinders en sportwagens maken. De beroemdste daarvan is
zonder twijfel de 328. Daarvan heeft Van der Sman een cabriolet. En tweede 328
is een verkleinde versie voor kinderen. Een belangrijk onderdeel van de hobby is
het zelf, met anderen, restaureren van de auto’s. De motorrevisie en het spuiten
laat hij aan gespecialiseerde deskundigen over. Aan een fraaie groene 319 uit
1936 heeft hij niets hoeven doen. Die is afkomstig uit een Noors museum. Er
waren aarzelingen over de originaliteit van de sierlijke spatbordranden, maar
onderzoek in historische documentatie nam de twijfels weg. De auto is in deze
kleur met dergelijke spatborden destijds afgeleverd. Anders dan de 319 is een
tweedeurs cabriolet nog lang niet klaar. De wagen heeft een carrosserie van
Autenrieth. Van der Sman heeft ook nog een chiquere versie met een Gläser-koetswerk,
waarbij de kap geheel is verzonken wanneer die is neergeklapt. Die staat elders
en niet hier in de vitrine van Beusichem.
 |
De BMW
319 is afkomstig van een verzamelaar in Noorwegen.
BMW 320
(1938): 6 cilinders, 1971 cc, 45 pk.
De
befaamde BMW 328 in cabriolet-uitvoering.
Deze
sportwagen had een vermogen van 80 pk.
Voor de
kinderen: een kleine BMW 328 roadster.
Hier
wordt nog volop aan gewerkt, een BMW met Authenrieth-carrosserie.
BMW of EMW
Naast het restauratieproject staat een BMW 340. Of is het een EMW? Onderzoek zou
dat moeten uitwijzen, maar Van der Sman vindt het niet héél belangrijk. Hij is
niet erg aan de auto gehecht, maar kocht hem als één pakket samen met een
vooroorlogs model waarop hij zij zinnen had gezet. ‘Als ik ruimte tekort ga
komen in de toekomst, is dat de eerste auto die ik verkoop’, weet hij te
vertellen. Niettemin is het bijbehorende verhaal wel onderdeel van de
BMW-historie. Na de oorlog maakte Thüringen deel uit van de door de Sovjets
bezette zone, de latere DDR. De productie in Eisenach werd opnieuw opgepakt en
de auto’s als BMW aan de man gebracht, ook in het buitenland. De modellen werden
gemoderniseerd, waarbij de typerende niervormige voorkant verdween. Het
moederbedrijf van BMW in München protesteerde tegen het gebruik van de merknaam
BMW, waarna de Oost-Duitsers die veranderde in EMW, Eisenacher Motorenwerk, met
rood-witte in plaats van blauw-witte beeldmerken. Het is onduidelijk of deze
auto van voor of na de naamswijziging is.
 |
|
Is het
een BMW of EMW 340? Van der Sman vindt het niet reuze belangrijk.
Vooralsnog is het BMW-typeplaatje op de neus geplakt.
Ihle-versies
Tot de bijzonderheden van de collectie behoren kleine BMW’s met een sportieve
Ihle-carrosserie. Er staan er maar liefst drie. Het zijn de eerste modellen met
de niervormige radiator die het merk beroemd zou maken. In kringen van historici
is de vraag of de vorm door BMW of door Ihle is bedacht, omdat er ook DKW-modellen met een dergelijke neus zijn. Eén zo’n model staat in het
Zylinderhaus in Bernkastel en is ooit door de inmiddels overleden Nederlander Henk Geerts uit Bergen
gerestaureerd. Van der Sman heeft er geen oordeel over en koestert de auto’s als
kleine, sportieve vooroorlogse BMW’s. Ondanks de lichte motorisering zien ze er
uit als echte sportwagens.
Het
bedrijf Ihle maakte bijzondere koetswerken op basis van de vroege BMW's.
Zo kan
een van een Austin Seven afgeleid type er opeens veel aantrekkelijker
uitzien.
Een
roadster van Ihle op basis van de DA2.
Zijn de
kenmerkende 'nieren' van Ihle of van BMW?
Een
derde model van de koetswerkspecialist.
De
vormgeving doet denken aan die van de legendarische 328.
 |
Dwergauto's
Over klein gesproken: eenmaal in de ban van BMW ontdekte Van der Sman ook de charme van
de Isetta en zijn concurrenten. Dwergauto’s, of microcars zoals hij ze noemt,
zijn daarom een twee hobbyobject. Hij heeft wel een Isetta, maar die staat niet hier. Wel tijdgenoten als een Heinkel, een Franse Rovin, een BMW 600 met een
deur aan de voorkant en één opzij (in Amerikaanse uitvoering), een Zweedse variant van de Fuldamobil en een
Brütsch Mopetta. Daarvan is er maar een handjevol gemaakt. Een andere
bijzonderheid is een in Tsjechië eenmalig gemaakte racewagen met een BMW-boxermotor
onder de kap.
De open Goggomobil komt uit Australië en wist Van der Sman via
Ebay op de kop te tikken. ‘Het is altijd een gok om op afstand tot een koop te
komen’, zegt hij eerlijk. Zelfs voor een doorgewinterde zakenman. Niettemin
blijft hij via het internet overal ter wereld kijken naar mogelijkheid tot
aanvullingen op zijn collectie. De vitrinekast biedt nog ruimte.
■
 |
 |
BMW 600
in Amerikaanse uitvoering, te herkennen aan de bumpers.
Van de
Brütsch Mopetta zijn er maar een handjevol gemaakt.
Een van
de kleinste autootjes ooit op de markt gebracht.
Een
Franse Rovin D3 (1949), met vrijwel identieke voor- en achterkant.
Een
Heinkel en Zweedse variant van de Fuldamobil.
Een in
Australië gekochte (en daar geproduceerde) bijzondere Goggomobil.
Van
deze sportwagen bestaat er maar één. Het is een eigenbouw van de
coureur.
Onder
de motorkap ligt een boxermotor van BMW.
 |
Van hobbyverzameling tot
museum
Dit najaar openen de
deuren van een nieuw
automuseum in Buren, met vooral Franse naoorlogse
modellen. We kregen de kans alvast te gaan kijken.
september 2022
|
 |
|