Škoda Auto Muzeum Mladá Boleslav 

 

 

 

Het museum is gevestigd in de oude fabriek van Laurin & Klement.

 

 

Overzicht van de eerste zaal, direct na binnenkomst.

 

 

De historie van Laurin & Klement begint met het maken van fietsen.

 

 

Later komen daar motorfietsen bij.

 

 

Met de driewieler is de weg naar de auto ingeslagen.

 

 

De eerste auto van Laurin & Klement, voorloper van het automerk Škoda.

 

 

De klassieker is prachtig opgeknapt.

 

 

Deze auto werd per kist naar het Verre Oosten vervoerd.

 

 

Enkele modellen uit de eerste jaren van het merk. 

 

 

Laurent & Klement type SG van 1913.

 

 

Brandweerwagen op basis van L&K-chassis.

 

 

In de jaren twintig nam het bedrijf Škoda de fabriek van L&K over en daarmee veranderde de merknaam.

 

 

Škoda 860 van 1930, de auto van Tomáš Masaryk, de eerste president van Tsjechoslowakije.

 

 

Het bekende Škoda-embleem als radiator-ornament.

 

 

Overzicht van de zaal vanaf de andere kant.

 

 

Type 430 Sport Coupé van begin jaren dertig.

 

 

Zo werd het koetswerk in die tijd opgebouwd.

 

 

Duidelijk is te zien dat koetswerk en chassis twee afzonderlijke delen zijn.

 

 

Laurin & Klement type S van 1911

 

 

Škoda Popular Sport van 1937 in de tweede zaal van het museum.

 

 

De Sagitta van 1939, een prototype van een kleine Škoda.

 

 

Overzicht van de tweede zaal.

 

 

Ingericht in de oude fabrieksruimte.

 

 

Een 3900 kilo zware bepantserde VOS-Staatsielimousine die Škoda in 1948 in opdracht van de staat moest bouwen.

 

 

Škoda Favorit 1938.

 

 

Škoda legervoertuig van na de oorlog.

 

 

De 1102 was een populaire auto, direct na de Tweede Wereldoorlog.

 

 

De Škoda 440 Spartak van 1958 (rechts) met de ervan afgeleide Octavia (links) van 1964.

 

 

Dezelfde auto's van de achterkant.

 

 

Škoda-modellen van de jaren zestig en later.

 

 

Škoda 1000MBX Hardtop met de motor achterin.

 

 

De Škoda 110R Coupé was technisch niet meer bij de tijd, naar Westerse normen gemeten.

 

 

Ook op sportief vlak speelde het merk een (bescheiden) rol.

 

 

Overzicht van de sportafdeling.

 

 

In een speciale zaal staan nog niet gerestaureerde klassiekers, zoals dit gestroomlijnde model 935 uit 1935.

 

 

De auto doet denken aan de - ook Tsjechische - Tatra.