Scania-museum
Södertälje (S)
●
Kort historisch overzicht
●
100 jaar busproductie
●
Eerste in Zweden gebouwde auto
●
Korte tijd ook personenwagens
●
Klassieke vrachtwagens en
bussen
●
Archieffoto's van museum
in jaren '70
augustus 2011
Speurtocht naar Zweedse zwaargewichten
In de Marcus Wallenberg Hallen bij het
hoofdkantoor in Södertälje, veertig kilometer ten Zuiden van Stockholm, heeft
truckfabrikant Scania een tentoonstelling ingericht over de historie van het
bedrijf. Oude vracht- en personenwagens, fietsen, wagons en tal van motoren zijn
bijeengebracht in een klein maar boeiend fabrieksmuseum. Men verwelkomt er graag
gasten, als die hun speurtocht naar de locatie met goed gevolg hebben volbracht.
Het hoofdkantoor van Scania in
Södertälje, 40 km ten Zuiden van Stockholm.
Noch Google Maps, noch de Tom-Tom
weet raad met het adres dat is opgegeven. Ergens op het grote en verspreid
gelegen complex van Scania langs de E20 moet het bezoekerscentrum annex museum
zijn, maar waar? Na enig zoeken hebben we het gebouw gevonden. Althans iets dat
erop lijkt. De deur van het keurige kantoor is op slot. Het is donker en de
receptie is onbemenst. Hier is het dus niet. Even verderop zitten drie
medewerkers op een bankje; het is lunchpauze. Redders in de nood. In vloeiend
Engels – dat iedere Zweed lijkt te beheersen – leggen ze hulpvaardig uit waar we
moeten zijn. Twee rotondes verderop. Daarna is het uitkijken naar een groot rood
gebouw met een draaiend Scania-beeldmerk op het dak. Even vrezen ze dat we te
voet zijn. Gelukkig is dat niet zo. Het is een heel eind verderop. Een
fabriekscomplex waar 10.000 mensen werken, met kantoren, onderzoekscentra en
productiefaciliteiten is een kleine stad op zich. Zonder plattegrond of
routewijzer is de weg moeilijk te vinden. Ons idee is een klantencentrum als bij
de Duitse autofabrikanten. Helemaal fout gedacht natuurlijk. De wereld van
trucks heeft niet die “glitter and glamour”.
 |
 |
Niets maakt duidelijk dat dit de
ingang is van het bezoekerscentrum annex museum.
Routebeschrijving
Het grote gebouw is snel gevonden. We zijn warm. Nu op zoek naar de Marcus
Wallenberg Hallen. Daar huist het museum. Het oog valt op een klein wit,
provisorisch uitziend bordje. Rechtsaf. Een parkeerplaats. Het blijkt de
personeelsparkeerplaats. Er is nog net één plekje vrij. Even verderop bevestigt
een Scania-zuil dat het hier moet zijn. Gevonden!
De dame achter de balie verwelkomt ons vriendelijk. Ze herkent ons probleem en
verontschuldigt zich. We zijn niet de eerste bezoekers die het niet konden
vinden. Kennelijk is dat nog geen reden voor verbetering geweest. De meeste
gasten komen hier op uitnodiging. Zij krijgen een routebeschrijving toegestuurd.
Dat kaartje blijkt glashelder. Spontane bezoekers voor het Scania-museum zijn er
blijkbaar niet zo veel.
De gastvrijheid, ingevuld met vriendelijke woorden, koffie en chocolade muffins
maakt het direct goed. “Nogmaals van harte welkom bij Scania. Kijkt u rustig
rond. Als u links begint volgt u de historie chronologisch en eindigt u bij onze
nieuwste producten. De toegang is verder gratis. Uiteraard mag u foto’s maken”.
Ook hier alles in smetteloos Engels.
 |
 |
In 1911 viert Scania dat het een
eeuw autobussen en touringcars maakt.
Een bus uit 1925, de eerste die
is afgeleverd aan SJ, het Zweedse spoorwegbedrijf.
Vabis
Dit jaar viert Scania dat het een eeuw autobussen maakt. Zo’n jubileum is een
mooie kapstok voor extra publiciteit. Twintig jaar geleden was het eeuwfeest van de
onderneming. Dat wil zeggen: van één van de rechtsvoorgangers. In 1891 wordt het
bedrijf VABIS opgericht, fabrikant van spoorwagons en ander rollend materieel. VABIS is een afkorting van Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge, NV Wagonfabriek
in Södertälje (dat toen nog op een andere wijze werd gespeld). Omdat de markt
naar wagons verzadigd raakt, zoekt het bedrijf expansiemogelijkheden op een
ander vlak. De auto lijkt goede kansen te bieden. In 1896 wordt ingenieur Gustaf
Erikson aangetrokken. Hij moet de mogelijkheden van autoproductie onderzoeken.
In het voorjaar van 1897 levert hij een ontwerp van een gemotoriseerde koets af.
Verder dan de tekentafel komt het idee niet. De basis is echter gelegd. Een
tweede model wordt wel echt gemaakt, nog in hetzelfde jaar. Het is de eerste in
Zweden gemaakte auto, een gemotoriseerde koets. De motor heeft vier cilinders in
V-configuratie. Het koetswerk is van hout, het chassis van metaal. Erikson denkt
aan serieproductie. Het blijft bij gedachten. Het enige exemplaar gaat in 1899
verloren. Het museum laat een getrouw nagemaakte kopie zien. Aan de muur hangen
tekeningen van het eerste model.
Vabis besluit verder te gaan met auto’s en vrachtwagens. Ook maakt het bedrijf
lichte gemotoriseerde railvoertuigen.
 |
 |
De enige bewaard gebleven foto
van de eerste auto van Vabis (foto Scania). Rechts de replica.
De nagemaakte eerste Vabis die in
1899 verloren ging.
Scania
Niet alleen Vabis ziet iets in de productie van het nieuwe fenomeen auto. Aan de
andere kant van het land, in Malmö, zetelt sinds 1900 fietsenfabrikant Scania.
Het bedrijf heeft de activiteiten voortgezet van het Zweedse filiaal van Humber
& Co. uit Engeland. In 1901 en 1902 ontstaan enkele
prototypen van een auto. Het allereerste exemplaar is bewaard gebleven, maar
staat niet hier in het museum. De firma schonk de wagen in 1923 aan het Technisch Museum
van Stockholm. Daar staat hij sindsdien.
Scania komt de eer toe van de eerste in
serie gemaakte Zweedse auto. Dat gebeurt in 1903. Het begrip serie behoeft enige
relativering. Het gaat om vijf (!) auto’s. De tweecilinder brengt het tot 35
km/u, in die tijd een hele snelheid. Eén van de vijf is behouden gebleven, de
auto van apotheker Otto Bjuring. Hij gebruikt de wagen zakelijk en privé. De
passagiersplaats kan vervangen worden door een transportbak.
 |
 |
Scania is de voortzetting van het
Zweedse filiaal van de Britse fietsenfabrikant Humber & Co. (Rechterfoto: Scania)
Prototype van de eerste
Scania-auto, nu tentoongesteld in Stockholm (foto's Scania)
Nummer vier van de vijf eerste in "serie" geproduceerde Zweedse auto's.
Toelichting ook in het Nederlands!
De Scania zag er uit als veel van
zijn tijdgenoten met een voorkant die lijkt op die van een Renault.
Door het vervangen van de
achterbank door een laadkist, ontstond een soort bestelwagen.
Foto's van personenwagens uit het
historisch archief van de fabrikant (foto's Scania).
Na de herstart en de
reorganisatie was het afgelopen met de personenwagens (foto's Scania).
Perron
Het museum besteedt relatief veel ruimte en aandacht aan de beginperiode. In één
zaal staan de producten van die tijd. De grote treinwagons bij een
nagemaakt perron vallen het meeste op, maar ook de fietsen en vroege automodellen krijgen er alle
aandacht. Met bescheiden middelen is door de aankleding een sfeervol geheel
ontstaan. De bijbehorende achtergrondinformatie is er in verschillende talen,
waaronder Nederlands. Ons land is met zijn grote productievestiging in Zwolle
belangrijk voor Scania en ongetwijfeld komen er ook geregeld Nederlanders over
de vloer.
Van de eerste vrachtwagens bestaan alleen nog foto’s. Historisch onderzoek geeft
1902 als het jaar aan dat beide bedrijven hun eerste truck presenteren. In 1909
reizen vijf mannen in een Scania-truck (met een vermogen van 24 pk) van Malmö
naar Stockholm, een afstand van 692 kilometer. Ze doen er 33 uur en 32 minuten
over, een gemiddelde van zo’n twintig kilometer per uur.
 |
 |
Een nagemaakt perron als
sfeervolle omgeving voor de oude producten.
Paard en wagen als onderdeel van
de leefomgeving van toen.
Wagons en gemotoriseerde
spoorvoertuigen waren het handelsmerk van Vabis.
Vroege vrachtwagens van Scania en
Vabis (foto's Scania).
In 1909 ondernemen vijf mannen
een tocht naar Stockholm met hun 24-pk vrachtwagen van Scania.
De oudste nog bestaande Vabis
vrachtwagen uit 1909.
Scania-Vabis
In de loop van het fusiejaar 1911 nemen beide bedrijven afscheid van hun
wortels, de productie van spoorwagons en fietsen. Het gemotoriseerde wegvervoer
heeft immers de toekomst. Er blijft gewerkt worden vanuit twee locaties. In
Södertälje worden de lichtere auto’s gemaakt, in Malmö de zware. Er werken 330
mensen bij het bedrijf.
Nieuw is de productie van bussen, in het dunbevolkte Zweden buiten de steden een
belangrijk middel van transport. In 1912 volgt de eerste brandweerauto. De
motorenontwikkeling staat niet stil. In een hoekje van het museum zien we een V8
uit 1916 die zowel op benzine als op alcohol kan lopen.
De eerste bus stamt van 1911.
Waarschijnlijk is dit de eerste voor een reguliere buslijn (foto's Scania).
In de daarop volgende decennia
bouwde Scania een reeks aan bussen en touringcars (foto's Scania).
Links de eerste brandweerwagen
van 1912 (foto's Scania).
Testen om de kracht van de
vrachtwagens te beproeven (foto's Scania).
Links de V8 van 1916 op alcohol
en benzine, rechts een oude scheepsmotor.
Failliet
Ondanks de nieuwe modellen, markten en motoren gaat het in 1921 mis.
Scania-Vabis gaat failliet. Dankzij de Enskilda-bank, eigendom van de
invloedrijke en gefortuneerde familie Wallenberg, kan een doorstart
plaatsvinden. Het bedrijf wordt gereorganiseerd. Het zal zich concentreren op
zware trucks en de fabriek in Malmö gaat dicht. In 1925 komt de
personenwagenproductie officieel tot een eind. Er zijn echter nog voldoende
onderdelen om in de jaren erna nog een aantal auto’s te maken. De allerlaatste
is van 1929 en heeft een plaats in het fabrieksmuseum gekregen. In totaal zijn
er al die jaren niet meer dan 830 auto's gebouwd, met inbegrip van de speciale
koetswerken op het chassis van personenwagens.
Het museum zelf dateert van september 1971 en viert dus zijn achtste lustrum.
Een fabrieksgebouw uit 1908 werd toen omgebouwd voor de nieuwe bestemming. In de
jaren erna volgden uitbreidingen. De huidige opzet bestaat sinds 1983. Vanaf de jaren vijftig kocht het
bedrijf historische voertuigen op en bracht ze in toonbare staat. Wat heet
toonbaar? In een hoek staat een Type 2135, één van 22 modellen die destijds in
1922 als ambulance werd afgeleverd. In 1960 is de wagen aangekocht. Of beter:
dat wat er van over was.
 |
Een Scania-Vabis Phaeton,
viercilinder van 1914. Met 22 pk werd een top gehaald van 80 km/u.
De allerlaatste Scania-Vabis uit
1929, gemaakt uit onderdelen toen de productie als was gestopt.
Foto's van destijds en van nu van
één van de laatste personenwagens van Scania-Vabis (foto's Scania).
Een model uit 1922, althans wat
daarvan over is gebleven. 217 zijn er destijds van gemaakt.
De auto was destijds een ambulance.
In 1960 zijn de overblijfselen aangekocht door de fabriek voor het museum.
Historische vrachtwagens in de
centrale museumhal.
Een ambulance uit 1919, tot 1946
gebruikt in Noorwegen. Veel comfort is er niet voor de zieke!
23 Jaar lang werd dit model uit
1927 gebruikt door een brouwerij. Er werd 800.000 kilometer mee gereden.
Een kabeltransporter uit 1920 en
een brandweerdauto uit 1919 met vierwielaandrijving.
In 1972 werd een oude
BP-tankwagen opnieuw gebouwd op een brandweerwagenonderstel van 1927.
De laatste trucks van een
vooroorlogse generatie. Rechts een model uit 1941 met gasgenerator.
Volkswagen
Scania-Vabis gaat zich nog intensiever bezighouden met bussen. In 1936
ontwikkelt het bedrijf zijn eerste eigen dieselmotor. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog schakelt de onderneming over op oorlogsproductie: trucks en tanks.
Weliswaar is Zweden als neutraal land niet bij de oorlog betrokken, maar er
wordt zwaar geïnvesteerd in defensiematerieel. Nadat de vrede is weergekeerd,
ontwikkelt Scania-Vabis nieuwe vrachtwagens. Ze blijven jarenlang het gezicht
van het bedrijf.
In 1948 komt er een nieuwe activiteit bij: de
vertegenwoordiging van Volkswagen in Zweden. Dat verklaart de aanwezigheid van
een zwarte Kever in het museum. Het blijkt een lucratieve
aangelegenheid, net als in Nederland waar Pon er groot door is geworden.
Pas in 2002 eindigt het importeurschap als Volkswagen het zelf
overneemt.
Een affiche (rechts) geeft de
betrokkenheid weer bij productie voor de defensie.
In 1948 verwerft het bedrijf de
rechten om Volkswagen te distribueren. Het blijkt lucratief.
Rechts een bus uit 1932, de
eerste met een rechte voorkant. De linker is van de jaren vijftig.
Deze bus wordt nog geregeld
ingezet. De stoelbekleding ziet er uit als nieuw.
De bus werd ook gebruikt als
rijdende brievenbus.
Na de oorlog ontwikkelde Scania
een hele nieuwe generatie vrachtwagens (foto's Scania).
De cabine met de vierkante
motorkap werd het visitekaartje van het merk (foto's Scania).
Saab
De jaren zestig zijn de tijden van expansie. In 1957 is al een fabriek in
Brazilië geopend en vanaf 1964 rollen er Scania’s in Zwolle van de band. Naast
de bekende modellen met het zogeheten torpedofront verschijnt een nieuw model
met rechte voorkant. Aanleiding zijn nieuwe internationale regels die de totale
lengte voor vrachtwagens en opleggers beperken.
In 1969 fuseert Scania-Vabis met Saab. De bundeling van krachten moet de positie
van de beide ondernemingen op de wereldmarkt versterken. Saab maakt op dat
moment vliegtuigen en auto’s. De naam van de oudste onderneming (Vabis)
komt te vervallen. Het wordt Saab-Scania en de vrachtwagens heten voortaan
eenvoudigweg Scania. De vrachtwagenproducent krijgt binnen het nieuwe bedrijf de
motorenontwikkeling onder zijn hoede. Na 26 jaar komt aan de samenwerking een
einde. Scania wordt weer zelfstandig en de autodivisie van Saab gaat naar
General Motors.
De zelfstandigheid houdt geen stand. In 1999 probeert Volvo de onderneming
tevergeefs over te nemen, in 2006 is er een vijandelijke overnamepoging door
M.A.N. Uiteindelijk belandt Scania in 2008 bij de Volkswagengroep dat in 2011 de
zeggenschap krijgt over M.A.N. Het is de verwachting dat de activiteiten van
beide vrachtwagenfabrikanten geïntegreerd zullen worden.
 |
 |
Naast de modellen met een neus,
verschijnen er versies met een platte voorkant (foto's Scania).
Links naast een moderne
vrachtwagen de eerste Zweedse auto van Vabis (foto's Scania).
Links een nagemaakte oude
showroom, rechts de historie in een notedop (klik op foto voor vergroting).
Zwaargewichten
Als slotstuk van de historische rondgang door het museum, komt de bezoeker bij
een aantal huidige modellen: trucks en in dit jubileumjaar natuurlijk ook de
allernieuwste touringcar. Een chassis met foto's van de fabriek laat zien hoe
een huidige truck tot stand komt. Er is op heel bescheiden schaal ook aandacht
voor toekomstige modellen en designstudies.
Letterlijk en figuurlijk zijn de huidige modellen indrukwekkende zwaargewichten.
Motoren die voldoen aan de Euro-6 norm ronden de presentatie af, als teken dat
Scania is voorbereid op de toekomst. Een kleine shop biedt interessante
literatuur, schaalmodellen en speelgoed aan. Ook in de zakelijke wereld is
versterking van de merkbeleving tegenwoordig een factor van betekenis.
Het museum is misschien niet het grootste en uitbundigste fabrieksmuseum, maar
kent een grote charme. Een aanrader voor wie in de buurt komt. Maar vraag dan
tevoren wel even het plattegrondje op. Dat scheelt een hoop zoeken.
■
 |
 |
Informatie over design en over de
productie van huidige trucks.
Schetsen voor een truckcabine en
een touringcar waarbij dynamiek het startpunt lijkt.
De huidige motoren, vermeldt de
tekst trots, voldoend aan de strengste milieu-eisen.
In de laatste hal ben je weer
terug in de huidige tijd.
De zwaargewichten van nu van het
Duits-Zweeds merk.
Uit het actief
In de tweede helft van de jaren zeventig stuurde een medewerker van het
toenmalige museum op verzoek wat achtergrondinformatie en vier zwart-wit foto's
van de collectie. Het bezoek was aanleiding de informatie nog eens uit het
archief te halen.
Hieronder staan de vier afbeeldingen, met steeds een foto van de huidige
situatie eronder.
Bij de derde foto staat op de auto het jaartal 1907; kennelijk heeft later
historisch onderzoek uitgewezen dat dit niet correct is, want tegenwoordig geldt
de wagen als een model van 1909.
SCANIA nu
Verkoopaantallen (2010
en 2011)
Trucks
Bussen en touringcars
Motoren |
56.837
6.875
6.526 |
72.120
7.988
6.960 |
|
|
Verkopen naar regio
Europa
Latijns-Amerika
Azië
Afrika en Oceanië
Eurasië |
39%
32%
19%
6%
4% |
42%
26%
26%
5%
9% |
|
|
Aantallen werknemers in
productievestigingen (2010)
Södertälje (Zweden)
São Paulo (Brazilië)
Oskarshamn (Zweden)
Zwolle (Nederland)
Slupsk (Polen)
Angers (Frankrijk)
Luleå (Zweden)
Tucumán (Argentinië) |
10.070
3.246
1.706
1.576
697
635
601
549 |
|
|

|