Museo Panini
Modena (I)
●
Unieke verzameling Maserati's
●
Voormalige fabriekscollectie
●
Racers, sportwagens, eenmalige modellen
●
Oude tractoren
●
Fietsen, motorfietsen en curiosa
mei 2013
Schatkamer op de boerderij
Wie interesse heeft in klassieke
Maserati’s hoeft niet bij de fabriek in Modena langs te gaan. Een fabrieksmuseum
bestaat
niet. Toch staan zowat alle oudere seriemodellen, aangevuld met enkele
prototypen en historische racewagens, in Modena
bij elkaar. Niet in het plaatsje zelf, maar in een hal op het platteland, op het
erf van een biologische kaasboerderij.
Gered door een rijke enthousiasteling die in zijn privémuseum nog meer
curiositeiten heeft staan.
Buiten staat een hele rij verroeste
tractoren, binnen een kapitaal aan Maserati's.
Zelfs als je het adres en huisnummer
weet, kost het nog moeite de exacte locatie via Google-Maps te traceren. TomTom
raakt ter plekke in verwarring. Het is wel enigszins begrijpelijk. Gebouwen
liggen tientallen meters van de weg. Een weg die trouwens zo smal is dat twee
auto’s elkaar niet kunnen passeren. Het toegangshek tot het complex is
onopvallend. De letters Hombre zijn de enige aanwijzing. Op de grotere weg een
eind verderop staat wel een richtingbord met het woord museum, maar als je niet
precies weet waar het is, vind je het niet. Eenmaal op het erf zien we gebouwen
met afbeeldingen van dieren én auto’s. Dat bevestigt dat we goed zitten. Op het
erf loopt alleen een hond met een gespalkte achterpoot. Verder is er niemand te
zien. Van internet herkennen we dan het gebouw waar de interessante Maserati’s
zouden moeten staan: aan de buitenkant staat een hele serie verroeste tractoren
met als aanvoerder een… Lamborghini!
 |
 |
Twee hobby's verenigd: een
kaasmakerij en de auto's. Rechts de boerderijhond met gespalkte achterpoot.
Een hele reeks tractoren van
verschillende merken, waaronder Fiat.
Links een tractor van OM, rechts in
het midden een Fordson.
Lamborghini was de grootste
tractorenfabrikant van Italië.
Schatten
We parkeren de auto en lopen er heen. Er is niemand om wat aan te vragen. Als we
bij de spiegelende voordeuren komen, gaan ze vanzelf open. We gaan maar
brutaalweg naar binnen en staan dan oog in oog met schatten uit de historie van
Maserati. Het beeldmerk is in mozaïekvorm in de vloer aangebracht. We horen
ergens in een hoek iemand die met een soort ragebol op een lange stok de
balustrades van de eerste verdieping aan het afstoffen is. In het Engels vragen
we of we even mogen rondkijken. Of hij het verstaat, is volstrekt niet
duidelijk, maar hij knikt, zegt verder niets en gaat door met zijn werk. Even
later verdwijnt hij. Hij is klaar met afstoffen. Daar staan we dan, te midden
van een kapitaal aan auto’s. Je rijdt een erf op, stapt uit en loopt een
privémuseum binnen. Geen controle, geen touwen, alleen een bordje dat verzoekt
de auto's niet aan te raken. We kijken een uur rond als de schuifdeuren opnieuw
opengaan. Er komen twee Italianen binnen. Ze maken een buiging. Niet voor ons,
maar voor de Maserati’s. Het blijken ook liefhebbers.
 |
 |
Achter de schuifdeuren met spiegels
komt een kostbare collectie tevoorschijn.
Panini liet speciaal voor de
Maserati-verzameling dit gebouw neerzetten.
Het beeldmerk als mozaïek in de
vloer. Let op het jaartal 1927 op de metalen pilaren (rechts).
Fabriekscollectie
Volgens berichten is dit de grootste en exclusiefste collectie Maserati’s ter
wereld. De auto’s behoorden tot de fabriekscollectie en kwamen in
handen van Alejandro de Tomaso toen hij eigenaar werd van het
merk. Hij wilde in 1997 de collectie overdoen aan Fiat, dat in 1993 Maserati van
hem had overgenomen. Fiat had echter geen belangstelling. De Tomaso bracht de
auto’s naar de veiling. Maserati-liefhebbers voorzagen het uiteenvallen van de
unieke verzameling. Eén van hen was de steenrijke Umberto Panini. Hij sloot een
deal met veilinghuis Brooks en De Tomaso, legde omgerekend anderhalf miljoen euro op tafel
en kocht alle auto’s in één keer. Vervolgens liet hij op zijn boerderij een plek bouwen om ze onder te brengen. Die
boerderij is een hobby van de familie, ooit gestart om voor zichzelf en vrienden
speciale kaas te maken. Inmiddels is Hombre voor kenners in kaas een begrip.
Overigens hebben de Panini’s veel geld verdiend in de uitgeverswereld, onder
meer met het uitgeven van verzamelplaatjes van voetballers. In 1988 is die
handel van de hand gedaan.
 |
In het midden en aan de ene kant de
Maserati's, aan de andere kant klassiekers van andere merken.
Topconditie
Het Maserati-deel van de Panini-collectie omvat 23 auto’s, waarvan er bij ons bezoek twintig uitgestald
stonden, de hele en halve studiemodellen op de eerste verdieping niet
meegerekend. Op het uiterlijk afgaand, zijn ze allemaal in topconditie. Jammer
dat ze veel te dicht op elkaar staan. Zo’n collectie verdient een mooiere
expositie met veel ruimte en uitgekiende belichting. Panini zal er anders over
denken. Geld zal niet het grootste probleem zijn.
De hal is opgetrokken uit moderne materialen, maar de pilaren, trappen en
leuningen zijn duidelijk uit een andere periode. Vast ook historisch. Het wat en
hoe blijft onduidelijk, net zoals de vele curieuze details. Tussen de auto’s
ligt een oude bijbel, staat een heiligenbeeld naast een jukebox en ligt in een
bak een berg bijzondere boeken. In de hoek staat een tapkast met een antieke
kassa.
Een schilderijtje van het gebied,
een heiligenbeeld en een bijbel als opmerkelijke curiosa.
Geheel links een ouderwetse automaat
voor Panini-voetbalplaatjes. Rechts een kleine bar met een antieke kassa en
koffiekan.
Fietsen
Op de bovenverdieping ontdekken we een hele rij bijzondere fietsen, allemaal met
een hulpmotortje. Daarnaast staan bromfietsen, scooters en motorfietsen. Er
zitten zeldzame exemplaren bij. Door de opstelling valt dat nauwelijks op. Ook
hier is er weinig ruimte. Op de muur zijn met vaardige hand de emblemen van
motorfietsmerken geschilderd. Het is kenmerkend voor het museum: aan sommige
details is veel aandacht besteed, terwijl op andere punten die aandacht juist
geheel achterwege is gebleven. Een studiemodel van een Maserati op ware grootte
is al lange tijd aan de stoffer ontsnapt.
Op de bovenverdieping een hele
collectie veelal bijzondere gemotoriseerde fietsen en motorfietsen.
Motorfiets met drie wielen en een
militaire (?) vouwfiets.
Een motorfiets met laadbak naast
eentje met zijspan; rechts een Messerschmitt en een Lambretta recordscooter.
Twee proefmodellen tonen hoe een
nieuw Maserati-model er uit had kunnen zien, de Chubasco en Barchetta.
Racewagens
Onze belangstelling gaat toch het meeste uit naar de begane grond, naar de
andere Maserati’s. Op het middenpad staan historische racewagens alsof ze zo
meteen aan de race willen beginnen. Vooraan de 6CM, waarvan er tussen 1936 en
1939 27 zijn gebouwd. Even verderop de opzichtig gelakte 420/M58 waarmee de
beroemde Britse coureur Stirling Moss in 1958 deelnam aan de 500 mijl van Monza.
Het is één van de eerste gesponsorde racewagens. Eldorado is een ijsleverancier.
De Maserati 61, bijgenaamd het vogelkooitje, laat zien hoe het gewicht van een
auto tot het minimum kan worden beperkt. Het chassis weegt maar 36 kilo. De auto
bestaat in feite uit louter pijpconstructies. 21 zijn ervan gemaakt. Bij een
andere racewagen vallen de hooggeplaatste uitlaatpijpen meteen in het oog. Dat
is oppassen geblazen. De pijpen worden natuurlijk bloedheet. Aan het einde van
de rij staat een moderne Maserati-coupé in race-outfit.
Van de 6CM zijn er destijds 27
gebouwd.
Nog een vooroorlogse
Maserati-racewagen, de 6C 34.
In 1958 reed Stirling Moss deze
420/M58 de 500 mijl van Monza. Het is één van de eerste gesponsorde racewagens.
De 'Birdcage', zo genoemd naar zijn
ultralichte bouwwijze met een raamwerk van buizen. Links Tipo 61.
Maserati Tipo 63, een V12 Birdcage
(interieur zie rechterfoto hierboven).
Grand Tourismo’s
Links in de hal staan de auto’s voor gebruik op de weg. Beroemde
koetswerkbouwers hebben zich uitgeleefd om er de mooiste creaties van te maken.
De A6GCS is nog een echte sportwagen met raceambities, met een carrosserie van
Pininfarina. Vier zijn er ooit van gemaakt. Met de 3500 zette Maserati in 1957
de eerste schreden op het pad van de luxe Gran Turismo’s, de snelle
toerwagens. Vanaf 1928 had het bedrijf louter racewagens gemaakt. Touring maakte
het koetswerk van deze 3500, zoals het bedrijf dat ook deed voor de Lancia
Flaminia GT. Geen wonder dat de auto’s trekken van elkaar vertonen. De drietand
uit Modena is aan zijn grille en embleem natuurlijk meteen te herkennen.
Kenmerkend is de superlichte bouwwijze, Superleggera. Frua tekende voor de
volgende mijlpaal in de historie, de Mistral, in 1963 gepresenteerd. Een nog
jonge Giugiaro, in dienst van Ghia, ontwierp de Ghibli. Bertone was
verantwoordelijk voor de Khamsin, opvolger van de Ghibli.
 |
v.l.n.r. A6 Pininfarina, A6 Allemano,
5000GT, 3500 GT, Ghibli coupé en cabriolet.
v.l.n.r. Giugiaro's studiemodel, de
Khamsin, Bora, Merak en Mistral.
Pininfarina creëerde de A6GCS
(1953), terwijl Allemano het koetswerk voor de A6G/54 leverde.
De Pininfarina was nog een echte
sportwagen, de Allemano een Gran Turismo.
De vormgeving van de achterzijde is
typisch Italiaans. Rechts de merkwaardige geplaatste benzinedop en -leiding.
De 3500GT is onmiskenbaar een
Touring, gemaakt tussen 1957 en 1964.
De groene auto is een 5000GT met een
carrosserie van Allemano en een extreme panoramische achterruit.
Centraal in de grille van de 5000GT
het Maserati-beeldmerk, de drietand. De koplampen zijn van een Citroën Ami!
Links een Mistral met daarachter een Quattroporte en rechts een
Spyder.
Visitekaartje
Een groene conceptcar uit 1974 is onmiskenbaar het werk van Giugiaro. Zijn stijl
van strakke lijnen en hoekige vormen zijn direct herkenbaar. In deze Maserati
zit een vleugje Lotus Esprit, DeLorean, Lancia Delta en VW Golf. Giugiaro gaf
zijn visitekaartje af, maar Maserati nam het model niet over. Eenzelfde lot trof
Ghia, wiens Simun in 1968 op de salon van Turijn werd gepresenteerd. De auto met
zijn opmerkelijke golflijn bij de achterzijruiten ging niet in productie.
Maserati koos voor een ontwerp van Vignale, de Indy. Doordat de verschillende
auto’s naast elkaar staan, is de ontwikkeling in de opvattingen over vormgeving
mooi te zien. Aardig zijn ook de ‘broertjes’ Bora en Merak. Aan de voorkant zijn
ze bijna identiek, de achterzijde is in basisvorm ook gelijk, maar geheel anders
ingevuld. De een heeft een grote glazen ruit, de ander verbindingsstukken tussen
dak en achterkant. De Bora - een ontwerp van Giugaro – werd acht jaar gemaakt,
van 1971 tot 1979, en is daarom niet heel exclusief. De Mera die hier staat
echter wel. Het is een prototype met een turbomotor, gericht op de Amerikaanse
markt. Het project ging echter niet door.
 |
 |
Giugiaro's stijlstudie Tipo 124 werd geen
productiemodel.
De Ghibli als coupé en als
cabriolet, getekend door Giugiaro, nog in dienst van Ghia. Gemaakt tussen 1967
en 1973.
Maserati Bora (de rode) en Merak: van voren
bijna hetzelfde, van achteren verschillend.
Vleugeldeur
Aan de rechterkant van de hal staat één verdwaalde Maserati tussen klassiekers
van andere merken. We ontwaren onder meer twee LaSalle’s (de goedkopere
uitvoering van de Cadillac), twee Alfa Romeo Giulietta’s (een coupé en spider)
en een Lancia Lambda. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, staat er ook
een Mercedes-Benz 300SL vleugeldeur tussen. Ergens anders zou je er aandacht aan
schenken, maar in dit huis loop je er snel aan voorbij. Toch hebben we het over
een auto die al gauw een paar ton waard is. Op dit erf is het toch een beetje
een vreemdeling. Het is net of de auto hier eigenlijk niet thuishoort. Dit is de
plek waar alle aandacht uitgaat naar de sport- en racewagens uit Modena.
De waardevolle Mercedes-Benz 300SL
met vleugeldeuren staat er wat verloren bij.
Lancia Lambda en twee maal een Alfa
Romeo Giulietta: beroemde Italianen in de schaduw van de Maserati's.
Links twee LaSalle's naast een Fiat
Balilla, rechts nog enkele oldtimers uit de beginjaren.
Liefhebbers
Vele vlaggetjes en vaantjes aan de balustrade tonen dat boerderij Hombre al door
vele liefhebbersclubs is bezocht. Op aanvraag zijn er rondleidingen mogelijk, of
een ontvangst met een diner. In de opslag achterin het gebouw staan opklapbare
tafels opgestapeld, boven staan de kapstokrekken met nummertjes. Er is geen
behoefte het museum voor een groot publiek toegankelijk te maken. Dat is
allemaal maar gedoe. Een beetje liefhebber weet de boerderij met zijn schatkamer
toch wel te vinden. Toevallige passanten mogen zo wel even binnen kijken. Volg
de Via Corletta Sud van Modena, let goed op en zorg ervoor dat je het hek niet
voorbij rijdt. En... pas op voor de hond. Eén gespalkte poot is al erg genoeg.
■
Buiten staat een met folie beplakt
presentatiemodel op ware grootte weg te kwijnen.
|