Opnieuw een lock down.
Sportscholen en zwembaden dicht. Dus maar weer meer op de fiets door de
omgeving.
Dan kom je soms bijzondere auto's tegen, zoals deze Mazda RX7 cabriolet, inmiddels
30 jaar oud.
Het open dak is een combinatie van een paneel aan de bovenkant en een
opvouwbaar dak daarachter.
Vlak bij de Mazda stond
een Rolls-Royce Silver Shadow, meer dan een halve eeuw oud.
Het is een model van de eerste generatie met volledig verchroomde
bumpers.
Auto's van 40 jaar en
ouder mogen gratis parkeren bij het Louwman Museum.
Deze BMW 520i uit 1977 voldoet aan die eis. Er worden zo te zien
geregeld tochten meer gereden.
Uit 1972 is deze DAF
66SL. De auto wordt dagelijks gebruikt door zijn eigenaar.
Een Triumph 2000 uit
1949, met duidelijk vooroorlogse vormgevingstrekjes.
Onder de achterklep
zit een bankje voor twee personen.
Deze Datsun Fairlady
1600S is van 1969.
Dit model is ruim 20
jaar geleden naar Nederland gekomen.
Uit 1973 is deze
groene Saab 99L met vier deuren (in die tijd een extra, standaard had de
auto twee deuren).
De auto heeft velgen
van de veel duurdere Saab EMS.
Zestig jaar geleden
kwam de Renault 4 op de markt. In de Renault-showroom aan de Champs
Elysées in Parijs
wordt dit herdacht met enkele modellen.
►Lees hier
meer over de expositie
Ook vrolijk en
elektrisch: een Citroën Ami, eveneens in Parijs.
Een Mini Countryman/Traveller
met de karakteristieke houten omlijsting.
Tussen een Smart en
een Citroën valt pas op hoe klein en laag de Mini is.
Jawel, een 'Londense'
taxi in de Franse hoofdstad.
De Brits-Chinese TX
heeft elektrische aandrijving. In Londen inmiddels verplicht voor nieuwe
taxi's, in Frankrijk nog niet.
Bijzondere Triumph
Herald-uitvoeringen in het DAF-museum in Eindhoven.
Ook deze 1300 en
Virtesse staan in het museum, ter ere van 100 jaar Michelotti.
►Lees meer over de tijdelijke expositie.
Clubbijeenkomst van
liefhebbers van de Mercedes-Benz SL (R107) bij het Louwman Museum.
Er zijn veel
Amerikaanse uitvoeringen bij, met dubbele koplampen en andere bumpers.
Een mooie Rolls-Royce
Silver Shadow, ook op bezoek.
Deze versie, met
strakke bumpers, is van 1974.
Niet heel zeldzaam,
maar wel leuk: twee Austin-Healeys: de Sprite en 3000.
De kleurstelling van de rechterauto is aantrekkelijk, maar niet
origineel.
Weer een nieuw Chinees
merk op de markt: de elektrische Lynk & Co.
Een kaashandelaar uit
Voorburg heeft een klassieker voor de deur staan om aandacht te trekken.
Het is een
Armstrong-Siddeley 12HP Sports Tourer van 1935.
De Sijtwende-tunnel in Leidschendam
was afgesloten, dus lange files op de alternatieve route. Dan
komt, wachtend op
groen
licht, op de ventweg iets in beeld dat de irritatie meteen laat
verdwijnen: een leuke Citroën Ami 6 Break.
Deelnemer aan de Zoute
Rally in België, gespot op de snelweg. Een fraaie Lancia Appia.
Met rechts stuur, wat niet ongewoon was. Met dank aan DH voor het
toezenden!
De Academie voor de
Rechtspraktijk heeft heel opvallende rijdende reclameborden.
De meeste zijn Frans, zoals deze twee Citroëns.
Een oude pick-up van
Peugeot.
Wat minder oud, maar
inmiddels ook al stevig op leeftijd: Peugeot J7 en Renault Estafette.
Een Peugeot 404U
Pick-up en een Mini bestelwagen, de enige niet-Franse auto.
Eenmalig en voor even
in het Louwman Museum: een Panhard & Levassor.
De auto is van 1899.
Panhard & Levassor waren pioniers in de autowereld.
Een Buick LeSabre
coupé, bouwjaar 1967, op bezoek bij het Louwman Museum.
Sinds eind vorig jaar
staat de wagen op Nederlands kenteken.
Opnieuw een
app-berichtje van dochters met vakantie. Een Duitse bezoeker bracht zijn
Fiat 124 Spider
in Amerikaanse uitvoering mee naar het Spaanse eiland Formentera.
Zo te zien nog in
gebruik voor de dagelijkse boodschappen: een B-Kadett in de exclusieve
Luxe-uitvoering
en ook nog eens met een automatische transmissie. Gezien ergens tussen Friedrichshafen en Salem.
Gaylord Gladiator heet
deze auto, bedacht door een Amerikaan en gebouwd in Duitsland in 1957.
De auto staat in de hal van het Zeppelin-museum in Friedrichshafen. ►Lees
hier meer over deze auto.
Ford Thunderbird eind
jaren vijftig van een liefhebber in het Duitse Friedrichshafen.
Deze Suzuki SJ is door
de jaren heen één geworden met de natuur.
Gezien op het schiereiland Reichenau bij Konstanz in Duitsland.
Een oud model nieuw
leven ingeblazen: de Microlino, gebaseerd op het ontwerp van de BMW Isetta van weleer.
Het elektrische
proefmodel zien we bij het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern.
Een boodschapje
doen met de lange Mercedes-Maybach. In het luxe Zwitserse Luzern
kijk je er niet van op.
Een Chinese Hongqi,
uitsluitend voor hoogwaardigheidsbekleders. In het automuseum
van Mulhouse, ongeveer de laatste plaats waar je een dergelijke auto
verwacht.
Op de parkeerplaats
van een zwembad in Den Haag: een Opel Manta uit 1975. Niet helemaal gaaf meer.
Een appje van een
dochter die inmiddels ook uitkijkt naar uitzonderlijke modellen
onderweg.
In het Brabants
Oirschot ontdekte ze deze fraaie Ford Mustang Convertible met perfect
interieur.
Een andere dochter
speurt ook mee en zag deze tweedeurs Volvo Amazon, bij ons aangeduid als
P13194.
Buiten Zweden mocht de fabrikant de typebenaming Amazon niet voeren. Dit
exemplaar is van 1967.
Nog een app-bericht,
dit keer afkomstig van oud-vakgenoot Tom Gordijn vanaf zijn vakantiebestemming.
Een oude BB-bus
(Bescherming Burgerbevolking) van DAF uit 1965, omgebouwd tot ruime
camper.
Het verhoogde dak is van een Mercedes-Benz kampeerwagen.
Tom ontmoette in
Frankrijk ook een echtpaar met hun Singer Gazelle van 1960, nog helemaal
origineel.
Zelfs de kap schijnt
nog uit 1960 te zijn. Inmiddels staat er 460.000 mijl op de teller.
Ook van Tom: een
ontmoeting met een elektrische Citroën Ami. Met veel dank voor alle
bijdragen!
Deelnemers aan de
SLS-rally 2021 verzamelden zich op 14 augustus voor de keuring bij het
Louwman Museum.
Deze Alfa Romeo Giulietta uit 1964 heeft zo te zien al vaker meegedaan aan rally's.
De Alfa Romeo 1750
Berlina van 1970 is uiterlijk in wat betere staat.
Je hoeft niet te raden
van wie het ontwerp van de auto is.
Twee keer een
rallyuitvoering van het eerste type Ford Escort van begin jaren
zeventig.
Zeventig jaar is de MG
links, zesenveertig de MGB rechts (met een V8 onder de kap).
Bekende Britse
sportwagens: de Triumph TR3B en Austin Healey.
Ook de Porsche 911 en
Ford Mustang zijn iconen uit de sportwagenhistorie.
Deze BMW 2002 ti is van 1970
en heeft de mooie ronde achterlichten van de eerste serie.
Rechts nog een BMW
2002, maar nadrukkelijker uitgedost als rallyauto.
Werkelijk schitterend,
deze Alfa Romeo 2000 Spider van 1959. De rijder is er eigenlijk te lang
voor.
De auto is gemaakt
door koetswerkbedrijf Touring in Milaan. Op het dashboardkastje het
beeldmerk van het bedrijf.
Dit kan alleen maar
Amerikaans zijn: een Buick Wildcat, gemaakt in 1965.
De naam staat op het
achterspatbord. De rand met de bumper vertoont wat roestvorming. Verder
ziet de auto er prima uit.
Zo'n sticker past wel
bij zo'n Amerikaanse slee.
De Cadillac Eldorado
Biarritz uit 1959 is befaamd om de staartvinnen.
Na deze extreme
vormen nam General Motors steeds meer afstand van het modeverschijnsel
uit de jaren vijftig.
Op 11 augustus kwam een aantal bezoekers
van het Louwman Museum met de eigen klassieker.
Deze Volvo P210 (Duett) is van 1961, zestig jaar oud dus. Geen
achterklep, maar dubbele deuren.
Twee totaal
verschillende liefhebbersmodellen uit 1974: Alfa
Romeo 2000 GTV en Volkswagen 1303.
De Alfa Romeo is een
van de beroemdste ontwerpen van Bertone.
Nog twee
onvergelijkbare modellen die worden gekoesterd: een Toyota Celica en
Ford Mustang.
De Toyota Celica ST
viert later dit jaar zijn halve eeuwfeest. De brede achterwielen waren
niet standaard.
In 1966 rolde deze
open
Ford Mustang uit de fabriek. Sinds 2018 is de auto in
Nederland.
De oudste van deze
dag: een Opel Rekord uit 1959.
De auto is destijds
gemaakt in Zuid-Afrika. Bij de restauratie is het stuur verplaatst naar
de linker kant.
Terwijl je de Polestar
2 geregeld op de weg tegenkomt, is de Polestar 1 een bijzonderheid.
Anders dan de vierdeurs is de coupé niet volledig elektrisch, maar
hybride.
De auto is te zien bij
de Polestar-showrooms, zoals hier in Eindhoven.
Het merk spreekt zelf van een minimalistisch ontwerp.
Een Wartburg 353 in
het wild, vorig jaar op een andere plek ook al eens gespot. Bouwjaar 1972.
Café Oud Verlaat in
Zevenhuizen (ZH) trekt aandacht met deze Chevrolet Impala Coupé uit
1969.
De roze strepen en zwarte motorkap en kofferklep doen de liefhebber
enigszins pijn aan de ogen.
In de showroom van
Lotus-importeur Van der Kooi staat een fraaie Lotus Europa (met
bolhoed...).
Het is een exemplaar
van de eerste serie, met (verchroomde) bumpers en zonder de
richtingaanwijzers
die latere versies kenmerken (zie rechterfoto, kort geleden gemaakt bij
Metrolpole in Druten).
Links: een Elan zonder
motorkap en met vaste koplampen achter glas in plaats van klaplampen.
Rechts een Lotus Evora, geïntroduceerd in 2010 en dit jaar uit productie
genomen.
Van der Kooi levert
ook de Caterham,
ooit van de Lotus Seven afgeleid en al decennia lang in productie.
Sorry, staat er bij
menige auto, deze is al verkocht. Er zijn goede zaken gedaan, afgelopen
tijd.
Een gast van het
Louwman Museum bracht zijn/haar Jeep Wagoneer uit
1983 mee.
De auto heeft
vierwielaandrijving en - typisch Amerikaans - een doorlopende voorbank.
Een andere gast met
één van de
succesvolste modellen van Ford ooit: de Mustang.
Dit is een coupé uit
1966, nog met het cluster van drie kleine achterlichten naast elkaar.
Bezoekers van
Zandvoort gaan met hun Porsche 911 eerst even langs het Louwman Museum.
De eigenaar van het
Ford-museum in Beekbergen wil van deze A-Ford af. Binnen heeft hij er
nog veel meer.
Lees hier
meer over de hobby van Nico Bredenoord.
Ook deze MG TD is wel
leuk, maar bij nader inzien toch niet passend in zijn verzameling. Dus
ook te koop.
Een Opel Senator 3.0
uit 1978 met niet-originele velgen.
Het dashboard en de
bekleding zien er uit als nieuw. De auto zelf staat er ook goed bij.
Twee heerlijke
gebruiksauto's van weleer: een Lloyd Alexander en Peugeot 203 Break.
Ze maken onderdeel uit van de collectie van Andries Jans in Apeldoorn.
Ook deze klassiekers
staan bij hem in de garage.
Lees hier
meer over zijn gerestaureerde Spyker en collectie Veritas-modellen.
Een mooi contrast: een
auto van weleer in een nieuwbouwwijk.
De Volvo 340 heeft inmiddels de leeftijd van 34 jaar
bereikt.
Weer een app-fotootje
van een dochter. In Brabant gespot deze fraaie Austin-Healey met zes
cilinders.
De auto heeft stalen velgen (i.p.v. de draadspaakwielen die je doorgaans
ziet) en nog schuiframen.
Achter de showroom van
nieuwe en gebruikte auto's bij Porsche Gelderland is een showroom
waar klassieke modellen staan, zoals deze uiterst exclusieve 550 Spyder.
De auto uit 1955 werd ontdekt in Amerika, een zeldzame vondst. Waarde:
vele miljoenen.
Voor 375.000 euro
staat deze Speedster uit 1956 te koop. Nog helemaal origineel.
Deze auto heeft
slechts twee eigenaren gehad en is zo te zien goed gebruikt.
Een 356 met een
gedeelde voorruit uit 1951.
De auto is deel van de
eerste serie die door Reutter voor Porsche werd gebouwd. Prijs op
aanvraag.
Uit 1952 stamt deze
356 met geknikte voorruit uit één stuk.
De auto is door
Porsche Gelderland gerestaureerd. In- en exterieur zien er uit als
nieuw.
Deze Speedster uit
1957 is inmiddels verkocht, meldt het informatiebord.
Een 912 Targa van de
eerste serie, nog niet met een vaste glazen achterruit.
In 1970 kwam deze 911T
met 2.0 liter motor uit de fabriek.
Van de iconische 911
staan er vele, van uiteenlopende jaargangen en uitvoeringen.
Een 911 Carrera uit
1996 en een model van een kwart eeuw daarvoor.
Voor 170.000 euro rijd
je in een oude politie-Porsche.
Een 924 Carrera GT uit
1988. Vraagprijs 79.900 euro.
Enkele dagen daarvoor
stond deze 912 gewoon op het parkeerterrein bij het zwembad.
Deze 912 uit 1967
ziet er als nieuw.
Zeker nog geen
klassieker met zijn 15 jaar, maar wél een zeldzaamheid in het
straatbeeld: Renault Vel Satis.
Evenmin echt klassiek:
bijna 30 jaar is deze Volvo 480 Turbo. De letters op de neus zijn niet
origineel.
Op de eerste dag dat
het Louwman Museum na de coronasluiting weer open mocht,
stonden op het voorplein al weer twee bijzondere auto's van bezoekers.
Deze Cadillac Sixty
Special Fleetwood is van 1952.
Uit 1973 stamt deze
Jensen Healey. Het model werd tussen 1972 en 1976 geproduceerd.
Met ruim 10.000
exemplaren is dit het meest gemaakte model van Jensen.
Opnieuw een oude Land
Rover bij de specialist (zie ook foto's in maart).
Deze 88" is in 1960 uit de fabriek gekomen.
Vergelijk de versie
met korte wielbasis (88 inch) met de langere van 109 inch.
Een Saviem, lang niet
zo oud als de Renault die we in januari zagen (zie verderop hieronder),
maar niettemin toch een bestelwagen met respectabele leeftijd. Bouwjaar
1978.
Saviem was onderdeel
van de Renault-groep. De merknaam verdween in 1978. Dit is dus één van
de laatste.
Een GMC Caballero
(1985) en Dodge Coronet 1959, door de eigenaar naar eigen smaak
aangepast.
Deze Citroën DS 23
Break is van 1973. Op de foto rechts zijn de meedraaiende middelste
koplampen goed te zien.
Bij de Break waren dak
en achterklep altijd grijswit.
De achterklep bestond uit twee delen. Je
kon lange goederen
vervoeren door met het onderste deel open te rijden.
De klep had twee
nummerplaten.
Het kenteken was zo ook bij naar beneden geklapt onderdeel zichtbaar.
►
Zie hier meer foto's van
DS-modellen door de jaren heen.
Uit 1977 is deze Opel
Kadett City in de toen gangbare kleur bruin. Het is een luxe uitvoering
(geweest),
met onder meer dik verchroomde randen langs de ruiten en rechthoekige
koplampen.
De auto ziet er minder goed uit dan de Kadett van 1979, even verderop
hieronder.
Meer dan een halve
eeuw oud: Trabant 601, gemaakt in 1970 en net na de Duitse eenwording
naar Nederland gekomen.
Drie Talbot Matra Murena's
achter elkaar langs de kant van de straat.
Kennelijk woont hier een liefhebber.
►
Veel meer Matra's, waaronder
de Murena vind je hier.
Niet
onderweg, maar bewust opgezocht. Twee klassieke
Spykers bij
Autotron Exclusive.
►
Lees hier meer over deze auto's en hun achtergronden.
Ook bij Autotron
Exclusive, maar niet te koop: Mercedes-Benz 220
cabriolet van 1957.
Een klassieke Delage,
ook behorend tot de collectie van het Autotron.
Bij Autotron Exclusive
draait het om de verkoop van luxe auto's, waaronder Bentley en
Rolls-Royce.
►
Lees hier meer over Autotron Exclusive
Op 2 dagen na is het
precies 40 jaar geleden dat deze Ford Transit voor het eerst de weg op
ging.
Het kruisje op het dak verraadt dat de auto in Duitsland als ambulance
is gebruikt.
Weer een dochter-appje
met plaatje van een fraaie liefhebbersauto, een MG B uit 1968.
Schildjes van de ANWB en de Britse en Nederlandse
Wegenwacht op de grille.
Bij één van de
tuinbouwbedrijven in de omgeving: een Renault 12 Break uit 1975.
Deze auto is van net na de facelift, waarbij de 12 onder meer een nieuwe
grille kreeg.
De lak was destijds in
de showroom niet beter dan nu. Vakwerk.
Ontmoeting bij de
pomp. Dat wil zeggen: deze auto met zijn berijder. Ik was op de fiets.
De Opel Kadett van 1982 wordt nog dagelijks gebruikt voor
woon-werkverkeer van 2 x 30 km.
Dit is een zeer luxe
versie, de Berlina en dan ook nog eens met automatische versnellingsbak.
In 1976 werd deze
Triumph Stag in Nederland nieuw verkocht. Sinds 2006 is hij van de
huidige eigenaar.
Een bewuste decoratie
of gewoon neergezet en nooit meer gebruikt? Het is in elk geval een oude
Citroën.
Hier is de
bezienswaardigheid zelf onderweg: een exclusieve Lancia Flavia 1.8
Coupé, bouwjaar 1965.
Stilistische bijzonderheden zijn de dubbele koplampen, de lage
achterlichten en de schildvormige grille.
Deze Opel Kadett is zo
te zien nog gewoon in gebruik. Kenners spreken over de Kadett C2;
C slaat op het derde naoorlogs model van de Kadett, de 2 op de
uitvoering na de facelift. Deze is van 1979.
Na de facelift van
1977 heeft de Kadett in alle uitvoeringen rechthoekige koplampen
met de richtingaanwijzers ernaast en het Opel-vignet op de grille.
Weer een coronarondje
door de omgeving gefietst om fit te blijven. En ja hoor: weer paar leuke
oudere auto's gezien.
Deze Vauxhall Viva Special is van 1976 en wordt nog geregeld
gebruikt. (Zie ook april 2022.)
Deze Viva ziet er een
stuk beter uit dan de auto die we - niet ver hier vandaan - vorig jaar
tegenkwamen.
Het verschil tussen koesteren en verwaarlozen. De groene Viva werd negen jaar geleden opnieuw
gespoten.
Negentien jaar (!)
bleef dit model van de Chevrolet Suburban in productie, van 1973 tot
1991.
Deze is van 1976. Het is een Scottsdale, de standaardversie. De luxe
variant heette Silverado.
De auto heeft een V8 van 5,7 liter en 144 pk. De lengte is 5,57 meter,
de breedte 2,02 metr.
Een Peugeot 309 GTI
uit 1998, het Franse alternatief voor de Golf GTI. Dit is nog een model
uit de eerste serie
met de achterklep tot aan de bovenkant van de achterlichten. Na de
facelift liep de klep door tot aan de bumper.
Links nogmaals de 309,
gewoon langs de straat, rechts een 305 van rond 1980 op een afgesloten
parkeerterrein.
Soms hoef je alleen
maar naar buiten te kijken om wat bijzonders te zien.
Een klassieke pick-up voor dagelijks gebruik. De ladders liggen achterin
onder het dekzeil.
De Ford F100 is van
1979 en heeft - hoe kan het anders - een achtcilinder onder de kap.
Inhoud 4948 cc, 135 pk.
En zonder last al 1730 kilo. Daar trek je de klinkers niet mee uit de
straat. Een veilig gevoel in je eigen buurt!
Evolutie: vergelijk het front
van 1979 met dat van 1976 (rechts) en 1986 (onder).
Deze F250 is van 1986.
Opnieuw een ontdekking
in de omgeving. Het bedrijf van
Ron Bolleboom in Pijnacker
legt zich onder
meer toe op onderhoud en
verkoop van gebruikte Land Rovers. Er zijn bijzondere exemplaren bij.
De oudste
die er staat is deze Series IIA, gebouwd in 1968.
De Land Rover werd in
vele variaties aangeboden. Ook dit is een 109".
Dit is nog een model
met de koplampen dicht bij elkaar. Het typeplaatje op het ijzerwerk van
de grille
meldt naast de merknaam ook de geboorteplaats: Solihull, graafschap
Warwickshire in Engeland.
Een Series III 109"
Metal Top, herkenbaar aan de grille. Deze is van 1978.
De typeaanduiding 109" verwijst naar de wielbasis in inches.
Het reservewiel op de
motorkap: typerend voor de Land Rover. Deze 88" is van 1975.
Meer dan 20 jaar
verschil, maar in opzet uiterlijk vergelijkbaar (behalve het front):
1975 versus 1997.
Deze Light Weight Land
Rover werd speciaal voor het leger ontwikkeld. Bouwjaar 1974.
Even verderop zien we deze Land Rover Defender van 2015 staan.
Het is een exemplaar uit de afscheidsserie, de laatste die gemaakt
werden.
Details verwijzen naar
de historie: de grille, het merkplaatje achterop (naar de vorm van
vroeger, zie boven)
en de aanduiding HUE 166 op de zijkant: het kenteken van de allereerste
Land Rover van 1948.
Uit 1976 stamt deze
Ford F250 Custom in uitstekende uiterlijke conditie.
Naar (goede?) gewoonte
staat de merknaam pontificaal op de achterklep.
In 1979 kwam deze
achtcilinder Chevrolet Monte Carlo nieuw naar Nederland.
Nee, dit is geen
Mercedes-Benz maar een Hanomag-Henschel uit 1973. Vandaar geen ster op
de neus.
Maar feitelijk is het wel een Mercedes. In 1970 nam het bedrijf uit
Stuttgart het fusiebedrijf Hanomag-Henschel over.
Enige tijd werden sommige modellen onder beide merknamen verkocht. In
1974 verdween HH van de markt.
Een bedrijf
gespecialiseerd in scootmobielen levert ook dit Chinese elektrische
bestelwagentje, geschikt voor
emissieloze stadsdistributie. De naam is bijna groter dan het wagentje:
Move CityCarGo Van. Deze versie kan 80 km/u.
Twee Nederlandse
Volvo's bij DAF-dokter Oosterlaan in Bleiswijk (zie ook januari 2021 en
december 2020).
Dit is een Volvo 345, waarbij de 5 betrekking heeft op de 5 deuren.
Gemaakt eind jaren '70.
Een Volvo 66, de
opgewaardeerde versie van de DAF 66. Bouwjaar 1977.
Niet zo oud, maar wél een
opmerkelijk model en in deze uitvoering een autootje om vrolijk van te worden:
deze kleurig beschilderde Daihatsu Copen. Bouwjaar 2007.
Eind jaren zeventig
maakten de Amerikaanse modellen van General Motors een korte comeback in
Nederland. Door
de lage dollarkoers werden ze opeens relatief zeer betaalbaar. De
Chevrolet Malibu Classic werd het meest verkocht.
Appje van een dochter
die weet dat vader blij wordt van zulke fotootjes: Ford Thunderbird
1972.
Bijna een halve eeuw oud en typerend voor die periode in Amerika.
Vraagt wel enige parkeerruimte!
Een fraaie MG TD met kenmerkende plastic zijraampjes.
Het bouwjaar is 1953;
tien jaar daarna kwam de auto naar Nederland. De auto heeft het stuur
rechts.
Wat minder oud: de
Nederlandse Ruska buggy op VW-onderstel van 1968.
Door de lockdown is de
showroom gesloten, dus
alleen fotootjes van deze curiositeit achter glas.
Een nieuw Chinees merk
in ons land: de elektrische Aiways.
Het uiterlijk past in
de huidige lijnvoering van veel andere SUV's.
December 2020 kwamen
we bij toeval langs het bedrijf van Fred Oosterlaan in Bleiswijk, specialist in
DAFjes.
Dit keer was er de
kans even binnen te kijken. Links een tot cabriolet omgebouwde DAF 600.
Rechts een Zweedse Kalmar, gebaseerd op DAF-techniek.
Aan een Daffodil 30
wordt gewerkt. Rechts een DAF 33 met rechts stuur.
Werkelijk uniek is
deze DAF 600 pick-up, paradepaardje van Oosterlaan.
Naar verluidt zijn er
nog maar 3 ter wereld. Zelfs in het DAF-museum ontbreekt dit type.
De verzameling van de zelfstandige ondernemer omvat tientallen auto's,
in verschillende staat van onderhoud.
Oosterlaan heeft van
zijn hobby zijn beroep gemaakt. Hij knapt oude DAFs en Nederlandse
Volvo's op
en geeft liefhebbers de mogelijkheid te komen werken aan hun auto. Veel
oude onderdelen zijn op voorraad.
Voor de deur twee
DAF's 33.
De DAF 33 bestelwagen
stond er vorige keer ook, maar is te leuk om niet nog een keer op de
foto te zetten.
Een oude Renault-bestelwagen uit 1954 met een 54 pk benzinemotor
en - niet alledaags - vierwielaandrijving.
Dat
laatste verklaart waarom de wagen 'zo hoog op de poten' staat.
Dit model
staat bekend als Goulette,
maar die typenaam werd pas
in 1956 ingevoerd, dus is hier nog niet van
toepassing.
Naar aanleiding van de
ontmoeting even uit de vitrine gehaald: een soortgelijke Renault in
miniatuur (1:43).
Het model van Lion Cars is een paar jaar jonger dan de echte auto
hierboven.
In 1971 werd deze Opel
Manta afgeleverd in een kleur die toen heel gangbaar was.
Dit exemplaar heeft een 2-liter motor onder de kap.
Nergens op de auto is
de merknaam Opel te vinden. Op de grille wel het beeldmerk van
Irmscher, het bedrijf dat Opels door tuning en accessoires sportiever
maakte.
|