Een van de
tentoonstellingen in de Kunsthal in Rotterdam gaat over vormgeving in de
Sovjet-Unie.
Als blikvanger staat bij de ingang van de zaal deze Volga M21.
In de communistische
tijd gold de vormgeving in het Westen als voorbeeld. Rechts de
motorkapmascotte.
Nog meer voorbeelden
van Sovjet-design: een trapauto en een schaalmodel van de RAF-977, een
personenbusje (1959-1976).
Bij het Louwman Museum
arriveert een nieuwe aanwinst. Even later staat die in het museum.
Het is een bijzondere Rolls-Royce met een koetswerk van Vignale.
Een hele oude Renault
Fourgon.
De wagen is omgebouwd tot rijdende snackbar.
In de showroom van de
importeur in Breukelen staat deze Kia K360, een mini-pick-up, gemaakt
tussen 1962 en 1973.
Het wagentje is
gebaseerd op de (vrijwel) geheel identieke
Mazda.
Een uit Amerika
geïmporteerde klassieke Mercedes-Benz SL (interne typenaam R107),
gemaakt tussen 1972 en 1989.
In Europa had de wagen rechthoekige koplampen, die in de Verenigde
Staten niet waren toegestaan.
De ver uitstekende
bumpers waren nodig om te voldoend aan de Amerikaanse eisen voor kleine
botsingen.
Het Britse bedrijf
Nova maakte tussen 1978 en 1990 deze sportwagen met een 'dakdeur' en
leverde 'm
als kit car. Dat wil zeggen dat de koper de wagen zelf in elkaar moest
zetten, waarbij een onderstel
van een Volkswagen Kever als basis diende. Het ontwerp zelf stamt uit
het begin van de jaren zeventig.
Tijdens een rondtrip
over IJsland kwamen gezinsleden deze Jeep Wagoneer tegen van midden
jaren '70, nog dagelijks
in gebruik. Het nummerbord van deze auto heeft slecht één letter in
combinatie met drie cijfers.
Ook deze Ford Zodiac
van rond de jaren '60 is kennelijk nog in gebruik.
Nog twee klassiekers:
een Morris Minor Traveller en Lada Niva. De Morris heeft gereden op
onverharde wegen!
Een bezoeker met een
bijzondere auto bij het Louwman Museum: een MG Magnette 1967. Het model
werd tussen 1959
en 1969
gemaakt en was het snellere
broertje van de
Austin A60 Cambridge, Morris Oxford, Riley 4/72 en Wolseley 16/60.
De auto's waren in
opzet gelijk, maar de MG kreeg de voor het merk onderscheidende grille.
NB. In 2012 bezocht
deze Wolseley 16/60 uit
1969 het museum.
Het achthoekige
embleem was terug te vinden bij de wieldoppen en in de typeaanduiding.
Op dezelfde dag een nog veel exclusiever
bezoek: Bristol 603 uit 1976.
Tussen voorwielen en deuren
zaten opbergruimtes voor het reservewiel en de accu.
►Lees hier meer over dit merk
De achterkant laat
simpele rechthoekige lampen zien.
De berijders is (als
vanzelfsprekend?) lid van de Owners Club, die vorig jaar een jubileum
vierde.
Deze auto trok de
aandacht omdat hij maar nét onder de betonnen balk door kon.
Het is duidelijk geen gewone Jeep, maar een door Palmo-mobil in het
Duitse Melle aangepast model.
Behalve een aangepast
onderstel en vele accessoires, heeft de wagen een wel heel bijzonder
bewerkt koetswerk.
Geen gewone occasion,
maar een (bijna) klassieker, deze Peugeot 304 Cabriolet met hardtop uit
1971,
gesignaleerd bij de Peugeot-dealer in Zoetermeer.
Die voorwielen hebben
geen doppen, zodat mooi de montage met drie wielmoeren te zien is.
Niet Koninklijk, maar
wel schitterend, deze Sunbeam Alpine, voor de deur van Paleis
Noordeinde.
Deze Alpine werd in 1952 met de hand gebouwd door Thrupp &
Maberly.
De tonneaucover was
een bekend accessoire voor (Engelse) sportwagens. Rechts het driespaaks
stuurwiel.
Autoliefhebber Borghouts kwam 'm tegen en stuurde deze foto's. Waarvoor
dank.
Een mooi chic, Brits
duo voor het Louwman Museum: een Riley RMA en een Rolls-Royce Phantom.
De Riley maakt deel
uit van de museumcollectie.
Wereldnieuws is het
niet, maar het gebeurt toch niet dagelijks dat je nog een Mega Tjaffer
in de parkeergarage aantreft.
De typenaam Tjaffer is destijds door de Nederlandse importeur bedacht.
Taxi's uit Barcelona
in de bekende geel-zwarte-uitvoering: op zich geen bezienswaardigheid,
ware het niet
dat ze niet
geparkeerd staan in de Spaanse stad, maar in het Zuid-Hollandse
Pijnacker.
In totaal vijf stuks,
twee modellen: Seat Altea XL en Škoda Octavia.
Destijds in Nederland
gekocht, bij Gremi in Groningen, de Volga M21. Gezien bij de jaarlijkse
oldtimerdag in Zoetermeer.
De auto heeft nog de
originele lak en binnenbekleding. Drie jaar intensief gebruikt en daarna
tientallen jaren lang gestald.
De regen gooide roet
in het eten. Bovendien kwam het thema Oost-Europa nauwelijks uit de verf
met slechts enkele auto's.
Er waren ook enkele
Trabants, waaronder een P-50 (Trabant 600) in stationcar-uitvoering.
Passend bij het thema,
een Barkas Pick-up, opvolger van de Framo.
Heel wat anders: een
Ford Galaxy vierdeurs hardtop, mooi te zien aan de opengedraaide ruit
bij de achterdeur.
Ford Taunus 17M, die
vanwege zijn vorm de bijnaam Badewanne (badkuip) kreeg.
Een Simca 5, de Franse
versie van de Fiat Topolino, maar deze besteller hadden de Italianenen
niet in het programma.
Toen-ie nieuw was, zag
hij er al ouderwets uit: een Spartan uit de jaren zeventig.
Een vrolijke boel,
deze beschilderde antieke Mercedes-Benz bus in Madrid, gebruikt voor een
televisie-opname.
Andere bijzonderheden
in Spanje: Citroën C-Elysée, een C4 met kontje.
Deze Golf-rijder in
Toledo verwacht vaak met de kap naar beneden te rijden. Een achterruit
is kennelijk niet nodig.
Ook in Toledo gezien:
de Indiase Tata Indica, heel kort in Nederland als City-Rover verkocht.
Twee oude Spaanse
Renaults in Segovia. De 12 (links) had een afwijkend front ten opzichte
van de Franse versie.
Een Kia Rio is niets
bijzonders, maar deze sedanversie wel. In Nederland niet te koop, in
Polen kennelijk wel.
Een bijeenkomst van de
DS-club in Den Haag. Tientallen Citroëns op een rij.
Verschillende
jaargangen waren aanwezig, van vroege tot de jongste uitvoeringen.
Ook enkele stationcars
(altijd met grijs dak en imperiaal) waren gekomen.
Deze stationcar is een
Amerikaanse uitvoering, met een gewijzigd front. Koplampen achter glas
waren niet toegestaan.
Ook deze cabriolet
heeft een Amerikaanse neus.
Sommige liefhebbers
zetten hun DS er gekleurd op. Het paars was geen fabriekskleur.
Brits bezoek bij het
Louwman Museum: een SS Jaguar 100.
Links nogmaals de
SS100, rechts een Jaguar S-type, de grotere broer van de Mark II.
De eerste generatie
Jaguar E-type met koplampen achter glas.
De volgende generatie
met rechtopstaande lampen. Het is een 2+2 met hogere daklijn en derde
deur.
Tussen 1954 en 1976
bestond het kleine Britse Fairthorpe.
Dit is de Electron MK
II. Zo'n auto zie je zelden.
Een Nederlandse
bezoeker met zijn Iso Grifo, hoewel er een naamplaatje van de Iso
Rivolta op de neus zit.
Naast de
receptiebalie, in de hal van het Mercure-hotel in Böblingen bij
Stuttgart staat deze Riley.
Het hotel ligt vlak bij Motorworld, het centrum voor liefhebbers van
klassiekers en exclusieve auto's.
In de showroom van de
Volkswagen-dealer in Zeist staat als blikvanger een schitterende,
klassieke Volkswagen pick-up (T1) met daarop een Porsche-racewagen.
|