DR is een Italiaans
automerk dat gebruik maakt van Chinese onderdelen en motoren van Fiat.
De merknaam is
afgeleid van de oprichter van de fabriek, autocoureur Massimo Di Risio.
Hij is naast autofabrikant vooral een hele grote dealer.
De DR heeft trekjes
van een groot aantal andere automerken, waarbij de neuspartij er echter
origineel uitziet.
De Great Wall Hover is
een Chinese SUV, hier gefotografeerd in een van de straten van Turijn.
Twee opmerkelijke
bestelwagens: een Panda Van van alweer jaren terug en een niet minder
oude Indiaase Tata Telco.
Op 30 september
vertrok vanaf het voorplein van het Louwman Museum een toertocht naar
Zandvoort.
Alle soorten klassiekers konden meedoen, van Ferrari tot Fiat, van slee
tot rugzakje.
Een Lincoln
Continental MK IV (1976) en een als Abarth uitgedoste Fiat 500 (1969).
Deze Audi 100 Coupé S
werd in 1972 gebouwd en vorig jaar geïmporteerd.
Uit 1978 stamt deze
Mercedes-Benz 280SL.
Een Amerikaanse
uitvoering van de Volkswagen Karmann-Ghia, bouwjaar 1970.
De 1303 was de laatste
Volkswagen Kever cabriolet. De Opel Admiral werd in 1970 in Nederland
nieuw afgeleverd.
Een Opel Olympia,
bouwjaar 1956, te onderscheiden van andere bouwjaren door de grille.
De Olympia was de
eenvoudige versie van de Rekord en miste onder meer de chroomstrips op
de flanken.
Twee exclusieve Britse
merken: een Alvis en Rolls-Royce.
Deze Saab 99 werd in
1975 aan zijn eerste Nederlandse klant afgeleverd.
Vorig jaar kwam deze
Volvo P130 (in Zweden aangeduid als Amazon) uit 1964 naar ons land.
Links de auto uit
1964, rechts een 122S van 1967. De 122S heeft twee carburateurs.
Een Nederlandse
ex-leger-Jeep van Nekaf, bouwjaar 1960.
Een Fiat 124 Spider
(1980) in Amerikaanse uitvoering met 'dikke' bumpers en
zijmarkeringslichten.
Citroën Traction Avant
type 11 van 1949. Het ontwerp was vooroorlogs, maar werd tot in 1957
gemaakt.
Eén van de laatste
Tractions, een 11B Familiale uit 1956, verlengd en met drie zitrijen.
Links een Peugeot 304S
Coupé (1973), rechts nog enkele andere deelnemers, waaronder een Alfa
Romeo Giulia Coupé.
Bij Classic Park in de
tijdelijke showroom in het Brabantse Valkenswaard staan twee
bijzondere Bentleys.
Boven een Mark VI met koetswerk van Mulliner. Een opmerkelijk detail:
extra opbergruimtes in de voorspatborden.
Het koetswerkbedrijf
Hooper bouwde een vierdeurs Bentley Turbo R om tot een tweedeurs coupé.
Er werd een kleine serie geproduceerd, waarvan slechts een paar met
links stuur.
Dit model is één van de laatste van Hooper voordat het bedrijf de deuren
moest sluiten.
Eén van de kenmerken
van de Hooper-versie is de kleine achterruit.
Nog een bijzonder
model: een vroege Austin Healey 1953, de 92e die is gemaakt. Vraagprijs
99.900 euro.
Opeens raak je,
rijdend op een zondagmiddag op een smalle weg door het Limburgse
landschap, verstrikt
in een stoet elektrische Fisker Karma's. Nog nooit zag je zoveel van
deze exclusieve auto's bij elkaar op de weg.
De groep blijkt in
colonne op weg naar de Floriade, maar is in de buurt van station
Horst-Sevenum de weg kwijt geraakt.
Hier blijkt nog eens
hoe fraai de lijn van deze sportsedan is. Rechts de LED-remlichten.
Een Wolseley 16/60 uit
1969, buiten bij de ingang van het Louwman Museum in Den Haag.
Binnen zou de auto niet hebben misstaan. De auto is van een in Engeland
werkende
Nederlandse huisarts. Geregeld gebruikt hij de wagen om visites aan
patiënten af te leggen.
Onder de motorkap van
de door Farina getekende wagen was ruimte genoeg voor een grotere
motor...
Heden en verleden
verbonden: tussen de tafeltjes op het terras van Cafe Restaurant
Dauphine in Amsterdam
staat de gelijknamige auto. Het gebouw huisvest tegenwoordig naast en
boven het restaurant de redactie
van het Financieele Dagblad en Business News Radio, maar was jarenlang de showroom van de
Renault-importeur.
In de showroom van de
BMW-dealer staat deze klassieker: de BMW 502 met V8 motor.
De BMW Z1 met naar
beneden schuivende deuren is een klassieker, maar ook een occasion. Hij
is verkocht, meldt het bordje.
Op de parkeerplaats
van de Opel-dealer in Woerden zien we een wel heel bijzondere Opel,
een Diplomat - met
V8 onder de kap - in de exclusieve coupé-uitvoering.
Amerikaanse
stijlinvloeden zijn onmiskenbaar aanwezig. De puntgave klassieker is
eigendom van de vader van de dealer. Hij schijnt meer oude Opels te
hebben.
Een bijzondere Toyota
coupé langs de kant van de weg in Den Haag, een Solara met Slowaaks
kenteken.
Ooit gebruikte het
inmiddels ter ziele gegane merk Talbot ook de typenaam Solara.
Klassieker van de
toekomst? In korte tijd twee maal op een parkeerplaats aangetroffen: een Renault Avantime.
Zomaar een mooie young
timer, letterlijk op de hoek van de straat, een Peugeot 404 Familiale
met drie zitrijen, lang voordat de midi-MPV zijn intrede deed. De auto
verkeert in prachtige staat.
Het Spaanse bedrijf
Santana maakte jarenlang de traditionele Land-Rover in licentie, maar
bracht op enig moment
een eigen versie op de markt. De lijnen van het Britse origineel zijn
echter nog goed herkenbaar.
Een Engelse taxi in
Sevilla? Zeker, maar niet als taxi, maar als mobiel reclamebord voor een
groot hotel, Inglaterra.
Een oudje, ergens in
een bergdorp met straatjes met hellingen van wel twintig procent: een
goed onderhouden Renault 6.
Een menshoge oude
muurreclame van geglazuurde tegels van het Amerikaanse merk Studebaker,
in één van
de winkelstraten van Sevilla. Naar omstandigheden ziet de
reclame er nog goed uit. ►klik
hier voor vergroting
In sommige
buitenlanden, waaronder Spanje, biedt Renault als topmodel de Latitude
aan, een traditioneel
gelijnd model met afzonderlijke kofferbak. Hier gefotografeerd voor het
luxe Alfonso XIII-hotel in Sevilla.
De Latitude is
feitelijk een licht gewijzigde Samsung en wordt gemaakt in Zuid-Korea.
De Nederlandse importeur ziet er
voor ons land geen brood in. In Duitsland is de auto alleen als
lease-auto voor de zakelijke markt beschikbaar.
Nog een Renault met
kofferbak: de Fluence, de sedanversie van de Megane. Bij ons is alleen
de elektrische versie
verkrijgbaar (zie verderop hieronder), maar in Spanje ook het model met
traditionele krachtbron.
Opel leverde van het
vorige model van de Astra een kofferbak-variant. Sedans zijn in
Zuid-Europa veel populairder dan bij ons.
Voor de Britten
helemaal geen bezienswaardigheid, want er rijden er duizenden van in de
hoofdstad.
Niettemin is het voor buitenstaanders een curiositeit.
►lees meer over de taxi's in Londen.
|
 |
 |
Ook in Londen
bijzonder: een klassieke Bristol.
►lees meer over een bezoek aan de showroom in Londen.
Zomaar geparkeerd voor
Westminster Abbey: een Bentley Continental Flying Spur. Even later zoeft
een Mulsanne voorbij.
Een Smart is absoluut
niet bijzonder. In combinatie met de nummerplaat toch wel...
Wat bij ons een Opel
is, heet in Engeland Vauxhall. De bestelversie van de Astra is daar een
geregeld weggebruiker.
De thermometer geeft 8
graden onder nul aan in Den Haag.
Dan moet het binnen in deze verder fraaie
Morris Minor Convertible met zo'n
niet helemaal sluitende kap toch wel
knap koud zijn!
|
 |
 |
Nog even en we vinden
het gewoon: een geparkeerde auto met een snoer er aan, zoals de Renault
Fluence Z.E.
Je moet natuurlijk wel de juiste parkeerplaats vinden, waar dan niet
iemand anders moet staan.
Overigens valt in de winter het kleurverschil tussen de metalen en
kunststof carrosseriedelen wel erg op.
Helemaal "in het wild"
stond de Fluence er niet. De parkeerplaats was voor het gebouw
van...importeur Renault Nederland.
De enige dealer in de
Benelux van de
elektrische sportwagen Tesla is gevestigd in Eindhoven.
In de showroom is plaats voor één model, op de parkeer- annex
oplaadplaats is ruimte voor nog twee auto's.
De Tesla is razendsnel
en trekt in 3,7 seconden op naar honderd. De wagen kost zo'n 100.000
euro.
Na 340 kilometer is
het uit met de pret en moet de auto weer opgeladen worden. Dat kost
circa zes uur.
Geen spectaculaire
klassieker, maar een destijds alledaagse auto die je na veertig jaar
echter niet vaak meer ziet,
zeker niet gewoon geparkeerd langs de kant van de weg: een Ford Taunus
L, met het kenmerkende vooruitstekende
middendeel van de grille, een stijlelement dat destijds werd overgenomen
van de Amerikaanse Fords.
Onder de motorkap een motor van 1300cc.
|