Bezienswaardigheden onderweg
(2012) 


  
oktober 2012
 

DR is een Italiaans automerk dat gebruik maakt van Chinese onderdelen en motoren van Fiat. De merknaam is
afgeleid van de oprichter van de fabriek, autocoureur Massimo Di Risio. Hij is naast autofabrikant vooral een hele grote dealer.

De DR heeft trekjes van een groot aantal andere automerken, waarbij de neuspartij er echter origineel uitziet. 

De Great Wall Hover is een Chinese SUV, hier gefotografeerd in een van de straten van Turijn. 

Twee opmerkelijke bestelwagens: een Panda Van van alweer jaren terug en een niet minder oude Indiaase Tata Telco. 

september 2012
 

Op 30 september vertrok vanaf het voorplein van het Louwman Museum een toertocht naar Zandvoort.
Alle soorten klassiekers konden meedoen, van Ferrari tot Fiat, van slee tot rugzakje.

Een Lincoln Continental MK IV (1976) en een als Abarth uitgedoste Fiat 500 (1969).

Deze Audi 100 Coupé S werd in 1972 gebouwd en vorig jaar geïmporteerd.

Uit 1978 stamt deze Mercedes-Benz 280SL.

Een Amerikaanse uitvoering van de Volkswagen Karmann-Ghia, bouwjaar 1970.

De 1303 was de laatste Volkswagen Kever cabriolet. De Opel Admiral werd in 1970 in Nederland nieuw afgeleverd.

Een Opel Olympia, bouwjaar 1956, te onderscheiden van andere bouwjaren door de grille.

De Olympia was de eenvoudige versie van de Rekord en miste onder meer de chroomstrips op de flanken.

Twee exclusieve Britse merken: een Alvis en Rolls-Royce.

Deze Saab 99 werd in 1975 aan zijn eerste Nederlandse klant afgeleverd.

Vorig jaar kwam deze Volvo P130 (in Zweden aangeduid als Amazon) uit 1964 naar ons land.

Links de auto uit 1964, rechts een 122S van 1967. De 122S heeft twee carburateurs.

Een Nederlandse ex-leger-Jeep van Nekaf, bouwjaar 1960.

Een Fiat 124 Spider (1980) in Amerikaanse uitvoering met 'dikke' bumpers en zijmarkeringslichten.

Citroën Traction Avant type 11 van 1949. Het ontwerp was vooroorlogs, maar werd tot in 1957 gemaakt.

Eén van de laatste Tractions, een 11B Familiale uit 1956, verlengd en met drie zitrijen.

Links een Peugeot 304S Coupé (1973), rechts nog enkele andere deelnemers, waaronder een Alfa Romeo Giulia Coupé.

Bij Classic Park in de tijdelijke showroom in het Brabantse Valkenswaard staan twee bijzondere Bentleys.
Boven een Mark VI met koetswerk van Mulliner. Een opmerkelijk detail: extra opbergruimtes in de voorspatborden. 

Het koetswerkbedrijf Hooper bouwde een vierdeurs Bentley Turbo R om tot een tweedeurs coupé.
Er werd een kleine serie geproduceerd, waarvan slechts een paar met links stuur.
Dit model is één van de laatste van Hooper voordat het bedrijf de deuren moest sluiten. 

Eén van de kenmerken van de Hooper-versie is de kleine achterruit.

Nog een bijzonder model: een vroege Austin Healey 1953, de 92e die is gemaakt. Vraagprijs 99.900 euro.

Opeens raak je, rijdend op een zondagmiddag op een smalle weg door het Limburgse landschap, verstrikt
in een stoet elektrische Fisker Karma's. Nog nooit zag je zoveel van deze exclusieve auto's bij elkaar op de weg.

De groep blijkt in colonne op weg naar de Floriade, maar is in de buurt van station Horst-Sevenum de weg kwijt geraakt.

Hier blijkt nog eens hoe fraai de lijn van deze sportsedan is. Rechts de LED-remlichten.

augustus 2012
 

Een Wolseley 16/60 uit 1969, buiten bij de ingang van het Louwman Museum in Den Haag.
Binnen zou de auto niet hebben misstaan. De auto is van een in Engeland werkende
Nederlandse huisarts. Geregeld gebruikt hij de wagen om visites aan patiënten af te leggen.

Onder de motorkap van de door Farina getekende wagen was ruimte genoeg voor een grotere motor...

juli 2012
 

Heden en verleden verbonden: tussen de tafeltjes op het terras van Cafe Restaurant Dauphine in Amsterdam
staat de gelijknamige auto. Het gebouw huisvest tegenwoordig naast en boven het restaurant de redactie
 van het Financieele Dagblad en Business News Radio, maar was jarenlang de showroom van de Renault-importeur.

In de showroom van de BMW-dealer staat deze klassieker: de BMW 502 met V8 motor.

De BMW Z1 met naar beneden schuivende deuren is een klassieker, maar ook een occasion. Hij is verkocht, meldt het bordje.

juni 2012
 

Op de parkeerplaats van de Opel-dealer in Woerden zien we een wel heel bijzondere Opel,
een Diplomat - met V8 onder de kap - in de exclusieve coupé-uitvoering.

Amerikaanse stijlinvloeden zijn onmiskenbaar aanwezig. De puntgave klassieker is
eigendom van de vader van de dealer. Hij schijnt meer oude Opels te hebben.

Een bijzondere Toyota coupé langs de kant van de weg in Den Haag, een Solara met Slowaaks kenteken.

Ooit gebruikte het inmiddels ter ziele gegane merk Talbot ook de typenaam Solara.

Klassieker van de toekomst? In korte tijd twee maal op een parkeerplaats aangetroffen: een Renault Avantime.

Zomaar een mooie young timer, letterlijk op de hoek van de straat, een Peugeot 404 Familiale
met drie zitrijen, lang voordat de midi-MPV zijn intrede deed. De auto verkeert in prachtige staat.

april 2012
 

Het Spaanse bedrijf Santana maakte jarenlang de traditionele Land-Rover in licentie, maar bracht op enig moment
een eigen versie op de markt. De lijnen van het Britse origineel zijn echter nog goed herkenbaar.

Een Engelse taxi in Sevilla? Zeker, maar niet als taxi, maar als mobiel reclamebord voor een groot hotel, Inglaterra.

Een oudje, ergens in een bergdorp met straatjes met hellingen van wel twintig procent: een goed onderhouden Renault 6.

Een menshoge oude muurreclame van geglazuurde tegels van het Amerikaanse merk Studebaker, in één van
de winkelstraten van Sevilla. Naar omstandigheden ziet de reclame er nog goed uit. ►klik hier voor vergroting

In sommige buitenlanden, waaronder Spanje, biedt Renault als topmodel de Latitude aan, een traditioneel
gelijnd model met afzonderlijke kofferbak. Hier gefotografeerd voor het luxe Alfonso XIII-hotel in Sevilla.

De Latitude is feitelijk een licht gewijzigde Samsung en wordt gemaakt in Zuid-Korea. De Nederlandse importeur ziet er
voor ons land geen brood in. In Duitsland is de auto alleen als lease-auto voor de zakelijke markt beschikbaar. 

Nog een Renault met kofferbak: de Fluence, de sedanversie van de Megane. Bij ons is alleen de elektrische versie
verkrijgbaar (zie verderop hieronder), maar in Spanje ook het model met traditionele krachtbron. 

Opel leverde van het vorige model van de Astra een kofferbak-variant. Sedans zijn in Zuid-Europa veel populairder dan bij ons.

februari 2012
 

Voor de Britten helemaal geen bezienswaardigheid, want er rijden er duizenden van in de hoofdstad.
Niettemin is het voor buitenstaanders een curiositeit. ►lees meer over de taxi's in Londen.

 

Ook in Londen bijzonder: een klassieke Bristol.   ►lees meer over een bezoek aan de showroom in Londen.

Zomaar geparkeerd voor Westminster Abbey: een Bentley Continental Flying Spur. Even later zoeft een Mulsanne voorbij.

Een Smart is absoluut niet bijzonder. In combinatie met de nummerplaat toch wel...

Wat bij ons een Opel is, heet in Engeland Vauxhall. De bestelversie van de Astra is daar een geregeld weggebruiker.

De thermometer geeft 8 graden onder nul aan in Den Haag.

Dan moet het binnen in deze verder fraaie Morris Minor Convertible met zo'n
niet helemaal sluitende kap toch wel knap koud zijn! 
 

Nog even en we vinden het gewoon: een geparkeerde auto met een snoer er aan, zoals de Renault Fluence Z.E.
Je moet natuurlijk wel de juiste parkeerplaats vinden, waar dan niet iemand anders moet staan.
Overigens valt in de winter het kleurverschil tussen de metalen en kunststof carrosseriedelen wel erg op.

Helemaal "in het wild" stond de Fluence er niet. De parkeerplaats was voor het gebouw van...importeur Renault Nederland.

januari 2012
 

De enige dealer in de Benelux van de elektrische sportwagen Tesla is gevestigd in Eindhoven.
In de showroom is plaats voor één model, op de parkeer- annex oplaadplaats is ruimte voor nog twee auto's.

De Tesla is razendsnel en trekt in 3,7 seconden op naar honderd. De wagen kost zo'n 100.000 euro.

Na 340 kilometer is het uit met de pret en moet de auto weer opgeladen worden. Dat kost circa zes uur.

Geen spectaculaire klassieker, maar een destijds alledaagse auto die je na veertig jaar echter niet vaak meer ziet,
zeker niet gewoon geparkeerd langs de kant van de weg: een Ford Taunus L, met het kenmerkende vooruitstekende
middendeel van de grille, een stijlelement dat destijds werd overgenomen van de Amerikaanse Fords.
Onder de motorkap een motor van 1300cc.


► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder