Er gaan dagen voorbij
dat je geen Maybach op een parkeerplaats aantreft...
Een in prachtige staat
verkerende Talbot Samba Cabriolet, in tijden dat de open auto een
bijzonderheid was.
Ach ja, Talbot...
Peugeot probeerde na overname van Chrysler France
een oude naam opnieuw leven in te blazen, maar het werd geen succes.
Op zelfde
parkeerplaats nog een mooi onderhouden young timer: Citroën Ami6 Break.
Een versie met twee
bijzonderheden: een vouwdak en een Convertisseur (automatische
koppeling).
Een opvallend grote
achterruit. Rechts de Ami tussen een Xsara en X4 Picasso.
Een heel wat minder
smetteloos model: vrijetijdswagen op Citroën-basis in de geest van de
Méhari.
Een opmerkelijke
moderne auto: een Renault Clio met kofferbak en aangepast front, de
Thalia.
In een aantal
Oost-Europese landen voert Renault dit model dat bij ons niet
verkrijgbaar is.
Op de parkeerplaats
voor bewindslieden van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en
Innovatie
staat een grijze, sportwagenachtige limousine, de Fisker Karma. Nieuwe
auto voor Maxime Verhagen?
De minister kan er nog
niet mee wegrijden. De wagen wordt geladen! Eén van de nadelen van
elektrisch rijden.
Ze zijn er nog: oude
auto's die ergens op een erf jarenlang hebben staan wegkwijnen tot een
liefhebber ze ontdekt. Dit is typisch zo'n oude gebruikswagen: een
Peugeot 203 Pick-up.
De Peugeot staat bij
een schadeherstelbedrijf in Den Haag. Er is nog wel wat werk aan de
winkel.
Mercedes-Benz showde
in de Zweedse hoofdstad zijn visie op de toekomst. Zo ongeveer ziet de
nieuwe A-klasse er uit.
De basislijnen zullen
bij de productieversie hetzelfde zijn, de spiegel krijgt ongetwijfeld
een gewonere vorm.
Speciale
parkeerplaatsen voor milieubewuste auto's met een oplaadpunt voor de
accu's. Hier een Mitsubishi MiEV.
Ook dergelijke modellen moeten zich aan de parkeerregels houden. Onder
de ruitenwisser zit een parkeerbon!
In Zweden is de nieuwe
Saab 9-5 een geregelde verschijning in het dagelijkse straatbeeld.
Dertig of veertig jaar
in touw, maar nog altijd voor dagelijks gebruik: een Volvo 142.
En zijn opvolger: de 242.
Ook grote auto's kon je toen kopen met slechts twee deuren.
Hobbyisme met een
glimlach: een omgebouwde Volvo Duett. In het Zweeds is het opschrift
niet aanstootgevend.
Zomaar op een
parkeerterrein, een oude Ford.
Ook dit is een
combinatie van een bestaande auto en wat uurtjes zelf knutselen.
In Londen huist
veredelingsbedrijf Revere dat zich richt op aanpassing van limousines en
SUV's.
Bij de Range Rover
worden zelfs de bestaande merk- en typeplaatjes vervangen. De auto is
helemaal zwart.
Veel Smarts in de
Duitse havenstad. Ze zijn ook zo gemakkelijk te parkeren op een klein
plekje.
Aan de overkant van de
straat geen Smart of Toyota, maar de peperdure Aston Martin Cygnet.
De Toyota iQ vormt de
basis voor de Aston Martin. Met name voor- en achterkant en interieur
werden gewijzigd.
Zomaar een oude
Pontiac Bonneville langs de kant van de weg. Even een fotootje maken!
Twee zogeheten young
timers in het wild: een Peugeot 504 cabriolet en Triumph Stag.
Een Mercedes-Benz SL
in een wel heel bijzondere uitvoering, naast een servicewagen uit
vroeger tijden.
Bijeenkomst van de
SL-club.
►lees meer hierover in het reisverslag
Speelgoed van
gerecycled materiaal in de Afrika-afdeling van het Museum voor
Volkenkunde.
Zelfs de parkeergarage
van het hotel kan interessant zijn voor de liefhebber!
Tussen 1982 en 1990
maakte het Britse bedrijf Panther de Kallista met een 4- of 6-cilinder
Ford-motor.
Deze auto troffen we
in een parkeergarage in Den Haag.
Voor het NH Hotel in
Den Haag staan twee (van een grotere serie) elektrische wagentjes.
Eén wordt opgeladen. De reclamezuil is tevens oplaadpunt.
De "groene taxi's" zijn te huur. Ze vormen opvallende verschijningen in het
straatbeeld.
's Avonds en bij
slecht weer staan ze gewoon in de parkeergarage. Of de
invalideparkeerplaats de juiste plek is....?
Twee oude
Wegenwacht-auto's in de hal van het ANWB-hoofdkantoor.
Enkele jaren geleden stond er een reeks klassieke WW-voertuigen.
►zie verslag.
Inmiddels aardig op
weg ook een bijzonderheid te worden: de Citroën Dyane, hier (fout)
geparkeerd in Brussel.
Normaal gesproken is
een foto van een dealer geen bezienswaardigheid. De Saab-dealer in
Utrecht is een uitzondering.
Ondanks de buitengewoon moeilijke tijden, houdt het bedrijf moed, hopend
op betere tijden, maar tegelijkertijd realistisch.
De leegstaande glazen toren werd ooit gebouw voor Smart. Hij brengt geen
geluk!
De 9-5
demonstratiewagen staat te wachten op een proefrit, maar de
belangstelling is beperkt!
Voor de deur modellen
uit de periode dat het (wat) beter ging, waaronder de karakteristieke
cabriolet.
Eindelijk gespot in de
dagelijkse praktijk: de Nissan Leaf, auto van het jaar 2011.
De elektrische aandrijving zorgde voor de eretitel, maar de Nissan was
nergens te zien.
De gemeente Amsterdam
bevordert elektrisch rijden en biedt eigenaren een parkeerplaats en
een oplaadpaal aan. Vandaar dat de Amsterdamse Nissan-dealer de
belangrijkste distributeur van het model is.
De Leaf heeft een
eigen stijl meegekregen. Vergeleken met andere auto's is de prijs erg
stevig.
Kopers - vooral zakelijke klanten - behoren tot de voorlopers, als
elektrisch rijden écht zal doorzetten.
De plastic Th!nk is
een heel andere vorm van elektrisch rijden, gespot bij een
gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam.
In Duitsland zagen we
op een parkeerplaats langs de snelweg deze Smart, als 'bijwagen' van een
grote camper.
In een parkeergarage (nota bene bij de Audi-fabriek) stond de Renault
Fluence, een sedan die bij ons niet leverbaar is.
Op 2 april stonden in
de gloednieuwe werkplaats van Audi-dealer Van Beynum in Gouda heel
andere
auto's dan gebruikelijk. Leden van de Audi- en DKW-club sleutelden er
aan hun klassiekers.
Links een zeldzame Auto Union 1000S met vier portieren, scharnierend aan
de middenstijl.
Een aardig detail: de
vierdeurs had een achterruit uit één stuk, terwijl de tweedeurs een in
drie delen verdeelde ruit had.
Op het parkeerterrein
stonden nog meer voorvaderen van de moderne Audi's, zoals deze
vooroorlogse DKW.
Op het neusje van deze
houten besteller zit een merkplaatje van IFA, het Oost-Duitse bedrijf
dat na de
Tweede Wereldoorlog in de DDR de productie van DKW's voortzette. Het is
echter volgens de eigenaar een DKW.
Links een DKW
Sonderklasse Cabriolet, prachtig in de lak, en rechts een DKW F11.
Luxe van weleer, deze
DKW F12, uiteraard met pruttelende tweetaktmotor zoals alle DKW's.
Een Auto Union 1000
Universal had letterlijk een derde deur.
Twee zogeheten young
timers: een Ro-80 van de eerste serie en een Audi 80 in luxe versie met
vier koplampen.
Een begrafenisauto is
niet zo heel bijzonder, een Citroën DS evenmin, maar de combinatie is
minder alledaags.
Deze DS 20 Break komt
uit Frankrijk. De laadruimte is in standaarduitvoering lang
genoeg voor een lijkkist, wat voor een gewone stationcar een
bijzonderheid is.
Onmiskenbaar elementen
van de traditie van het land van gebruik.
Verbouwbedrijf A1
Maatwerk in Den Haag gebruikt deze perfect opgeknapte Barkas V901/2 als
promotiemiddel.
Dit type werd
tussen 1956 en 1961 gemaakt in de voormalige DDR: eerst als Framo, na
1957 als Barkas.
Deze pick-up heeft echter op de neus het Barkas-vignet, terwijl op het laadbakje Framo staat.
Verwarrend!
IFA was de
staatsautofabrikant van de DDR.
Op de foto rechts het instrumentenpaneel.
Het wagentje heeft een
driecilinder tweetakmotor van 900 cc. De topsnelheid bedraagt slechts 72
km/u.
|