Na afloop van een
wandeling met lunch in een bosgebied in Utrecht staat op de
parkeerplaats deze
Daimler SP 250 uit 1963. Dit model was het laatste van het merk voor de
overname door Jaguar.
Naar goede traditie
met een mooi houten dashboard en ribbels aan de bovenkant van de grille.
Een bijzondere, zelf
opgebouwde Citroën 2CV pick-up, resultaat van vele uren werk.
De cabine is van kunststof. De deuren zijn zo aangeleverd. Onder de kap
ligt een 650 cc motor.
De eigenaar heeft een
oude, geribbelde motorkap gebruikt. De rest van de auto is nieuwer.
In de trolleybus-remise in Arnhem staat deze eerste Arnhemse trolleybus van
1949, tot 1972 gebruikt.
De bus heeft in die tijd 1,5 miljoen kilometer afgelegd. De carrosserie
is van Verheul,
het chassis van British United Traction. Links
het logo van het gemeentelijk vervoerbedrijf op de neus.
In 1983/84 is de bus
gerestaureerd. De bekleding is nog origineel. De chauffeursplek is niet
echt te benijden.
Een Mercedes-Benz 219
'Ponton'. De 219 combineerde de korte wielbasis van de 180 met de
lange neus van de 220. De auto heeft een zescilinder motor. Bouwjaar:
1958.
Kan het Amerikaanser?
Een Chrysler New Yorker Town & Country uit 1977.
De afdekking van de koplampen is weggeklapt of niet meer aanwezig.
Natuurlijk ligt er een
V8 onder de motorkap. Inhoud 5,7 liter. En toch 'slechts' 147 pk.
Waarschijnlijk was de carrosserie eerder voorzien van namaakhouten
zijkanten, waar die nu rood is gelakt.
In The Mall of the
Netherlands in Leidschendam hebben verschillende merken een
expositieruimte ingericht.
Zo ook het nieuwe Chinees automerk Xpeng, dat in Nederland vooralsnog
twee modellen aanbiedt.
De P7 heeft
opmerkelijke vlinderdeuren, de P5 is minder baanbrekend vormgegeven.
Beide modellen zijn elektrisch.
Eind van het jaar is
het 50 jaar geleden dat deze Buick Riviera van de band kwam.
De opmerkelijk gelijnde auto ziet er fantastisch uit in een kleur die
destijds in de mode was.
Deze maand viert deze
Mercedes-Benz 280SE zijn veertigste verjaardag. Voor zijn leeftijd
ziet-ie er heel goed uit.
De auto staat voor het gebouw van de Amsterdam Business School, een
goede ambiance.
Huidige BMW-modellen
krijgen - terecht - veel kritiek vanwege de monsterlijk grote grille,
maar deze
voorzijde van de Mercedes van destijds doet daar eigenlijk niet aan
onder. Alleen zijn we er meer aan gewend geraakt.
Er is natuurlijk
zoveel meer moois te zien op de Keukenhof, maar niettemin toch
een fotootje van deze oude VW, met achterop nog een landenplaatje van
voormalig Joegoslavië.
Van dit bebloemde
DAFje word je ter plekke vrolijk, mocht je dat nog niet zijn door de
bloemen buiten.
Je zou het niet zeggen
misschien, maar deze Toyota Land Cruiser is al 38 jaar oud.
Een prijs voor de
mooist behouden of onderhouden klassieker zit er niet in...
Maar karakteristiek
Amerikaans is deze Pontiac Catalina van 1971 met zijn opmerkelijke
voorzijde wel.
Een jaar geleden
kwamen we 'm ook al tegen, maar toen andersom geparkeerd. Vauxhall
Viva 1976.
Op deze manier komen voor- en
achterkant goed in beeld. Links maart 2021, rechts april 2022.
Een klassieker van de
toekomst, deze Fisker Karma uit 2012? De auto wordt elektrisch
aangedreven,
waarbij een
benzinemotor van 2 liter en 400 pk voor de elektriciteit zorgt.
Niet alleen de
vormgeving en de aandrijving zijn bijzonder, ook de zonnepanelen op het
dak.
Wat weggestopt in een
hoekje bij de Haagse Toyota-dealer Louwman: een Toyota Corolla uit 1972.
Ernaast staat deze
oude, karakteristieke Toyota Land Cruiser.
Kennelijk zijn er veel
Alfa Romeo-liefhebbers in het Zuid-Hollandse Nootdorp. Binnen 5 minuten
gespot:
typen die je niet elke dag tegenkomt, zoals een Alfa 75 3.0 uit 1989 met
zijn opmerkelijke wiglijn.
Een Giulia Spider uit
1963 met een 1600cc motor met 76 kW vermogen.
Gelakt staal op het
dashboard en bij het grootste deel van de binnenkant van de deuren.
Deze Alfa Romeo Giulia
Super 1600 met karakteristieke, afgeknotte achterkant, viert in 2022
zijn 50e verjaardag.
Deze Chevrolet Cameo
uit 1957 wordt nog gewoon dagelijks gebruikt door het schildersbedrijf.
De auto krijgt binnenkort een andere, wat krachtiger motor dan de
huidige V8.
De auto is in 2016
vanuit Canada naar Nederland gekomen. De eigenaar heeft 'm grotendeels
zelf opgeknapt
en aangepast, zoals de ruiten, de achterbak, de wielophanging en de
wielen. De auto heeft nu ook led-koplampen.
Nog een buitenbeentje:
Nissan Skyline GT-T uit 1998.
De auto heeft rechts
stuur en is vier jaar geleden naar Nederland gekomen. Naast alle skirts
en
spoilers (onder meer aan de bovenkant van de achterruit) vallen de ronde
achterlichten op.
Nog een Japanse exoot. Onder de toren van de
middeleeuwse kerk in Oirschot - deels verwoest in 1904 en tijdens de
Tweede
Wereldoorlog - staat deze Honda Element van begin deze eeuw. De auto is
nieuw nooit in Nederland verkocht.
Nee, exclusief is
anders. Met 21,5 miljoen geproduceerde auto's is een Kever niet heel
bijzonder.
Maar als je zo'n
1960'er ziet 'in het wild' op een bedrijventerrein, stap je toch even
van je fiets.
De richtingaanwijzers zijn er later opgezet.
Nog zo'n echte
klassieke gebruiksauto: Peugoet 403U uit 1959.
De tankdop zit
verstopt achter de onderzijde van het linker achterlicht.
Ruim 25 leden van de
Porsche 928-club op bezoek bij het Louwman Museum.
Het eerste type van
dit destijds spraakmakende model.
Een 928 GTS van na de
facelift met gewijzigde voor- en achterzijde.
Het kan nog veel
exclusiever: Bussink GT R Speedlegend, een omgebouwde Mercedes-AMG GT R
Roadster.
Geen voorruit, wel een
Y-vormige rolbeugel. Vijf zijn ervan gemaakt.
Een weekje
vakantie in Berlijn. Op straat komen we een aantal niet alledaagse auto's tegen.
Deze Volkswagen 181 is
in gebruik als reclamedrager voor de plaatselijke orthodontieprakijk.
Zo gaat dat: in de
verte zie je een opmerkelijke Amerikaan. Dat vraagt om een kijkje
dichterbij.
Een oude Plymouth
Station Wagon met goudgekleurde wielen en bijpassend dak.
Een van de vele 'alternatieve' auto's die je her en der kunt vinden in
de stad.
De straat van ons
appartement heeft aantrekkingskracht op onalledaagse modellen, zoals
deze Chevrolet uit 1954.
Achterop zit een
toepasselijke sticker: 'Viva Cuba'. Daar komt de auto mogelijk vandaan.
Schoon zal deze oude
Hymermobil nooit meer worden, vermoed ik.
In dezelfde straat een
werkelijk perfecte Porsche 356, als nieuw.
Een verre opvolger,
bijna net zo sensationeel als destijds het eerste Porsche-model: de elektrische Taycan.
Opvallende kleuren
zijn weer terug van weggeweest, inclusief groen. Nog een Porsche Taycan.
Ga je 's morgens bij
de bakker broodjes halen, staat dit voor je appartement. De dag begint
goed zo!
Deze Mercedes-Benz
SL (uit München) lijkt net uit de showroom te komen.
Van begin jaren
negentig is de BMW 3 Compact. Je komt ze niet veel meer tegen.
De afgeknotte
achterkant valt niet bij iedereen in de smaak.
Nog net een paar jaar
ouder, van rond 1990: BMW Touring. Zo te zien nog gewoon voor dagelijks
gebruik.
Dit was de eerste
stationcar van BMW, op basis van de tweede generatie 3-serie.
Uit diezelfde periode
een Volkswagen Polo. Maar dergelijke auto's zijn in Berlijn niet echt
uitzonderlijk.
Niet oud, wel
bijzonder: Peugeot 301. In West-Europa nooit geleverd. Deze komt uit
Oekraïne (!).
Voor de Lada Kalina
Stationcar geldt ook: niet heel oud, wel uitzonderlijk in het
straatbeeld.
Inmiddels ook in
Berlijn opvallend: een Wartburg uit de DDR-periode.
Een Trabant zie je nog
geregeld, maar dan als toeristische trekpleister of als promotiewagen.
Je zou 'm eerder in
Parijs verwachten, zo'n Renault Estafette, bouwjaar 1974.
Kenmerkend is het
kunststof dak en de driedelige achterdeur waarvan de klep tot in het dak
doorloopt.
Als bestelwagen zie je
ze nog geregeld, maar een versie als bus is zeldzamer, zo'n oude
Mercedes-Benz.
Volvo-dealer Koch is
ook vertegenwoordiger voor de LEVC, de Chinese 'Londense taxi'.
Er staan twee
exemplaren op de parkeerplaats. LEVC is eigendom van Geely, net als
Volvo.
Eigenaren van een
grote SUV kunnen een protest-plakkaat op hun auto verwachten: Zu Fett.
Niet iedereen is
blij met die grote modellen in de stad, ook niet als ze elektrisch zijn,
zoals de Tesla X.
Verleden en toekomst
bij elkaar in het relatiecentrum van Volkswagen.
►zie ook afzonderlijk verslag.
Volop klassiekers te
koop bij de Berlijnse vestiging van Classic Remise.
►zie ook afzonderlijk verslag.
Tot zover het overzicht van bijzonderheden in Berlijn.
Op bezoek bij het
Louwman Museun: een Lincoln Continental uit 1976.
De auto ziet er smetteloos uit, naar verluidt is de lak nog origineel.
Het is een Town Car,
maar wij verstaan onder stadsauto toch echt wat anders...
Op een paar centimeter na is de auto zes meter lang.
Fraaie stijlelementen
zijn het halve vinyl dak en de operaruitjes in de C-stijl.
Een Opel Kadett Coupé
uit 1978, speciaal geprepareerd voor rallyrijden.
Een van de
vrijwilligers van het museum kwam met zijn Jaguar E-Type uit 1970.
Niet heel exclusief of
bijzonder, maar om ze geen blik waardig te keuren is ook zo wat. Per
slot van
rekening heeft de Eend zijn 40ste-verjaardag achter de rug en doet de
Mercedes-Benz 280C er nog 8 jaar bij op.
Een allerdaagse auto
van destijds, nu gezien bij een
specialist in Italiaanse auto's: een Fiat 600D van 1969.
1969 was het laatste
jaar dat dit type door Fiat in Italië werd gebouwd. In totaal kwam de
productie op 2,7 miljoen.
De Spaanse variant, de Seat, werd nog tot 1973 gebouwd, de
Joegoslavische Zastava tot 1985.
Elektrische Fiats 500,
geïmporteerd uit Amerika; dit type is hier nooit nieuw verkocht.
Eind van het jaar is
het 40 jaar geleden dat deze Alfa Romeo Sud Quadrifoglio uit de fabriek
kwam.
Het is de versie met
grote achterklep en kunststof bumpers, in 1982 geïntroduceerd.
Zon en regen hebben het kunststof geen goed gedaan.
Opvolger van de Sud
was de Alfa 33. Dit is de Serie II van het model, na een forse facelift
in 1990.
Dit exemplaar is van 1991.
Een zakelijke afspraak
in Utrecht. Op de parkeerplaats staat een niet alledaagse verschijning:
Jaguar XJS uit 1995.
Het is er een van na de facelift van 1991. De ruiten kregen een meer afgeronde raampartij
en de achterzijde wijzigde.
De typenaam veranderde van XJ-S in XJS. Dit exemplaar heeft geen twaalf-
maar een zescilinder motor.
De tijd dat je zo'n
Renault 4 Fourgonette (bestelwagen) Bestel in de straten zag, lijkt nog
maar kort geleden.
Toch gaat dit exemplaar al aardig in de richting van een veertigste
verjaardag. Het is een F6, wat groter dan de
originele 4 bestelwagen en met een 1100 cc motor die ook in de R4 GTL te
vinden was.
Gebouwd in 2000, dus
nog lang geen echte klassieker, maar ook niet alledaags.
Toch maar even op de foto gezet: fraaie (en opvallende) Fiat Barchetta
met hardtop.
Zeker niet oud, wél
exclusief en bijzonder. Een Wiesmann MF5 uit 2010.
De gecko is het
beeldmerk van het Duitse sportwagenmerk dat in 1988 werd opgericht en in
2014 een doorstart maakte.
Onder de motorkap van
deze roadster ligt een V10 BMW-motor met een vermogen van 508 pk.
In een woonwijki in
Antwerpen gesignaleerd: een Porsche 924. Veel minder geliefd dan een 911
of
de grotere 928, maar niettemin inmiddels toch ook met de status van
jonge klassieker.
De auto ziet er prima
uit, met fraaie, voor het model typerende velgen. De veel te grote
achterspoiler is helaas een minpunt.
In de omgeving van Den
Haag zie je geregeld Amerikaanse auto's die niet via de officiële handel
in Nederland zijn geïmporteerd. Deze Chevrolet Traverse uit 2009 is er
een voorbeeld van.
Een GMC Caballero van
1985, met een vijf liter V8 onder de kap. Tussen 1978 en 1987
bood General Motors in de USA en Canada deze variant van de Chevrolet El Camino
aan.
|