Bezienswaardigheden onderweg
(2021) 

Bijzondere en opmerkelijke auto's kom je niet alleen tegen in
musea of bij tentoonstellingen, maar soms ook gewoon onderweg.
Ze vallen meteen op omdat ze afwijken van wat in het straatbeeld
gebruikelijk is. Als er tijd en gelegenheid is, maak je een fotootje. 

Vanwege de coronacrisis zijn musea dicht, manifestaties afgelast
en showrooms gesloten. We zullen het vooralsnog dus moeten
doen met de bezienswaardigheden onderweg.

 
juli 2021
 

Een Wartburg 353 in het wild, vorig jaar ook al eens gespot. Bouwjaar 1972.

Café Oud Verlaat in Zevenhuizen (ZH) trekt aandacht met deze Chevrolet Impala Coupé uit 1969.
De roze strepen en zwarte motorkap en kofferklep doen de liefhebber enigszins pijn aan de ogen.

In de showroom van Lotus-importeur Van der Kooi staat een fraaie Lotus Europa (met bolhoed...).

Het is een exemplaar van de eerste serie, met (verchroomde) bumpers en zonder de richtingaanwijzers
die latere versies kenmerken (zie rechterfoto, kort geleden gemaakt bij Metrolpole in Druten).

Links: een Elan zonder motorkap en met vaste koplampen achter glas in plaats van klaplampen.
Rechts een Lotus Evora, geïntroduceerd in 2010 en dit jaar uit productie genomen.

Van der Kooi levert ook de Caterham, ooit van de Lotus Seven afgeleid en al decennia lang in productie.

Sorry, staat er bij menige auto, deze is al verkocht. Er zijn goede zaken gedaan, afgelopen tijd.

Een gast van het Louwman Museum bracht zijn/haar Jeep Wagoneer uit 1983 mee.

De auto heeft vierwielaandrijving en - typisch Amerikaans - een doorlopende voorbank.

Een andere gast met één van de succesvolste modellen van Ford ooit: de Mustang.

Dit is een coupé uit 1966, nog met het cluster van drie kleine achterlichten naast elkaar.

Bezoekers van Zandvoort gaan met hun Porsche 911 eerst even langs het Louwman Museum.

De eigenaar van het Ford-museum in Beekbergen wil van deze A-Ford af. Binnen heeft hij er nog veel meer.

Ook deze MG TD is wel leuk, maar bij nader inzien toch niet passend in zijn verzameling. Dus ook te koop.

Een Opel Senator 3.0 uit 1978 met niet-originele velgen.

Het dashboard en de bekleding zien er uit als nieuw. De auto zelf staat er ook goed bij.

Een mooi contrast: een auto van weleer in een nieuwbouwwijk.
De Volvo 340 heeft inmiddels de leeftijd van 34 jaar bereikt.

juni 2021
 

Weer een app-fotootje van een dochter. In Brabant gespot deze fraaie Austin-Healey met zes cilinders.
De auto heeft stalen velgen (i.p.v. de draadspaakwielen die je doorgaans ziet) en nog schuiframen.

Achter de showroom van nieuwe en gebruikte auto's bij Porsche Gelderland is een showroom
waar klassieke modellen staan, zoals deze uiterst exclusieve 550 Spyder.
De auto uit 1955 werd ontdekt in Amerika, een zeldzame vondst. Waarde: vele miljoenen.

Voor 375.000 euro staat deze Speedster uit 1956 te koop. Nog helemaal origineel.

Deze auto heeft slechts twee eigenaren gehad en is zo te zien goed gebruikt.

Een 356 met een gedeelde voorruit uit 1951.

De auto is deel van de eerste serie die door Reutter voor Porsche werd gebouwd. Prijs op aanvraag.

Uit 1952 stamt deze 356 met geknikte voorruit uit één stuk.

De auto is door Porsche Gelderland gerestaureerd. In- en exterieur zien er uit als nieuw.

Deze Speedster uit 1957 is inmiddels verkocht, meldt het informatiebord.

Een 912 Targa van de eerste serie, nog niet met een vaste glazen achterruit.

In 1970 kwam deze 911T met 2.0 liter motor uit de fabriek.

Van de iconische 911 staan er vele, van uiteenlopende jaargangen en uitvoeringen.

Een 911 Carrera uit 1996 en een model van een kwart eeuw daarvoor.

Voor 170.000 euro rijd je in een oude politie-Porsche.

Een 924 Carrera GT uit 1988. Vraagprijs 79.900 euro.

Enkele dagen daarvoor stond deze 912 gewoon op het parkeerterrein bij het zwembad.

Deze 912 uit 1967 ziet er als nieuw.

Zeker nog geen klassieker met zijn 15 jaar, maar wél een zeldzaamheid in het straatbeeld: Renault Vel Satis.

Evenmin echt klassiek: bijna 30 jaar is deze Volvo 480 Turbo. De letters op de neus zijn niet origineel.

Op de eerste dag dat het Louwman Museum na de coronasluiting weer open mocht,
stonden op het voorplein al weer twee bijzondere auto's van bezoekers.

Deze Cadillac Sixty Special Fleetwood is van 1952.

Uit 1973 stamt deze Jensen Healey. Het model werd tussen 1972 en 1976 geproduceerd.

Met ruim 10.000 exemplaren is dit het meest gemaakte model van Jensen.

mei 2021
 

Opnieuw een oude Land Rover bij de specialist (zie ook foto's in maart).
Deze 88" is in 1960 uit de fabriek gekomen.

Vergelijk de versie met korte wielbasis (88 inch) met de langere van 109 inch.

april 2021
 

Een Saviem, lang niet zo oud als de Renault die we in januari zagen (zie verderop hieronder),
maar niettemin toch een bestelwagen met respectabele leeftijd. Bouwjaar 1978.

Saviem was onderdeel van de Renault-groep. De merknaam verdween in 1978. Dit is dus één van de laatste.

Links een Chevrolet El Camino, vijfde generatie, gemaakt tussen 1978 en 1987.
Rechts een Dodge Coronet 1959 die door de eigenaar naar eigen smaak is aangepast.

Deze Citroën DS 23 Break is van 1973. Op de foto rechts zijn de meedraaiende middelste koplampen goed te zien.
Bij de Break waren dak en achterklep altijd grijswit.

 De achterklep bestond uit twee delen. Je kon lange goederen vervoeren door met het onderste deel open te rijden.
De klep had twee nummerplaten. Het kenteken was zo ook bij naar beneden geklapt onderdeel zichtbaar.
Zie hier meer foto's van DS-modellen door de jaren heen. 

Uit 1977 is deze Opel Kadett City in de toen gangbare kleur bruin. Het is een luxe uitvoering (geweest),
met onder meer dik verchroomde randen langs de ruiten en rechthoekige koplampen.
De auto ziet er minder goed uit dan de Kadett van 1979, even verderop hieronder.

Meer dan een halve eeuw oud: Trabant 601, gemaakt in 1970 en net na de Duitse eenwording naar Nederland gekomen.

Drie Talbot Matra Murena's achter elkaar langs de kant van de straat. Kennelijk woont hier een liefhebber. 
Veel meer Matra's, waaronder de Murena vind je hier.

Niet onderweg, maar bewust opgezocht. Twee klassieke Spykers bij Autotron Exclusive.
Lees hier meer over deze auto's en hun achtergronden.

Ook bij Autotron Exclusive, maar niet te koop: Mercedes-Benz 220 cabriolet van 1957.

Een klassieke Delage, ook behorend tot de collectie van het Autotron.

Bij Autotron Exclusive draait het om de verkoop van luxe auto's, waaronder Bentley en Rolls-Royce.
Lees hier meer over Autotron Exclusive

maart 2021
 

Op 2 dagen na is het precies 40 jaar geleden dat deze Ford Transit voor het eerst de weg op ging.
Het kruisje op het dak verraadt dat de auto in Duitsland als ambulance is gebruikt.

Weer een dochter-appje met plaatje van een fraaie liefhebbersauto, een MG B uit 1968.
Schildjes van de ANWB en de Britse en Nederlandse Wegenwacht op de grille.

Bij één van de tuinbouwbedrijven in de omgeving: een Renault 12 Break uit 1975.
Deze auto is van net na de facelift, waarbij de 12 onder meer een nieuwe grille kreeg.

De lak was destijds in de showroom niet beter dan nu. Vakwerk.

Ontmoeting bij de pomp. Dat wil zeggen: deze auto met zijn berijder. Ik was op de fiets.
De Opel Kadett van 1982 wordt nog dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer van 2 x 30 km.

Dit is een zeer luxe versie, de Berlina en dan ook nog eens met automatische versnellingsbak.

In 1976 werd deze Triumph Stag in Nederland nieuw verkocht. Sinds 2006 is hij van de huidige eigenaar.

Een bewuste decoratie of gewoon neergezet en nooit meer gebruikt? Het is in elk geval een oude Citroën.

Hier is de bezienswaardigheid zelf onderweg: een exclusieve Lancia Flavia 1.8 Coupé, bouwjaar 1965.
Stilistische bijzonderheden zijn de dubbele koplampen, de lage achterlichten en de schildvormige grille.

Deze Opel Kadett is zo te zien nog gewoon in gebruik. Kenners spreken over de Kadett C2;
C slaat op het derde naoorlogs model van de Kadett, de 2 op de uitvoering na de facelift. Deze is van 1979.

Na de facelift van 1977 heeft de Kadett in alle uitvoeringen rechthoekige koplampen
met de richtingaanwijzers ernaast en het Opel-vignet op de grille.

Weer een coronarondje door de omgeving gefietst om fit te blijven. En ja hoor: weer paar leuke oudere auto's gezien.
Deze Vauxhall Viva Special is van 1976 en wordt nog geregeld gebruikt.

Deze Viva ziet er een stuk beter uit dan de auto die we - niet ver hier vandaan - vorig jaar tegenkwamen.
Het verschil tussen koesteren en verwaarlozen. De groene Viva werd negen jaar geleden opnieuw gespoten. 

Negentien jaar (!) bleef dit model van de Chevrolet Suburban in productie, van 1973 tot 1991.
Deze is van 1976. Het is een Scottsdale, de standaardversie. De luxe variant heette Silverado.
De auto heeft een V8 van 5,7 liter en 144 pk. De lengte is 5,57 meter, de breedte 2,02 metr.

Een Peugeot 309 GTI uit 1998, het Franse alternatief voor de Golf GTI. Dit is nog een model uit de eerste serie
met de achterklep tot aan de bovenkant van de achterlichten. Na de facelift liep de klep door tot aan de bumper.

Links nogmaals de 309, gewoon langs de straat, rechts een 305 van rond 1980 op een afgesloten parkeerterrein.

Soms hoef je alleen maar naar buiten te kijken om wat bijzonders te zien.
Een klassieke pick-up voor dagelijks gebruik. De ladders liggen achterin onder het dekzeil.

De Ford F100 is van 1979 en heeft - hoe kan het anders - een achtcilinder onder de kap. Inhoud 4948 cc, 135 pk.
En zonder last al 1730 kilo. Daar trek je de klinkers niet mee uit de straat. Een veilig gevoel in je eigen buurt!

Evolutie: vergelijk het front van 1979 met dat van 1976 (rechts) en 1986 (onder).

Deze F250 is van 1986.

Opnieuw een ontdekking in de omgeving. Het bedrijf van Ron Bolleboom in Pijnacker legt zich onder
meer toe op onderhoud en verkoop van gebruikte Land Rovers. Er zijn bijzondere exemplaren bij.

De oudste die er staat is deze Series IIA, gebouwd in 1968.

De Land Rover werd in vele variaties aangeboden. Ook dit is een 109".

Dit is nog een model met de koplampen dicht bij elkaar. Het typeplaatje op het ijzerwerk van de grille
meldt naast de merknaam ook de geboorteplaats: Solihull, graafschap Warwickshire in Engeland.

Een Series III 109" Metal Top, herkenbaar aan de grille. Deze is van 1978.
De typeaanduiding 109" verwijst naar de wielbasis in inches.

Het reservewiel op de motorkap: typerend voor de Land Rover. Deze 88" is van 1975.

Meer dan 20 jaar verschil, maar in opzet uiterlijk vergelijkbaar (behalve het front): 1975 versus 1997.

Deze Light Weight Land Rover werd speciaal voor het leger ontwikkeld. Bouwjaar 1974.

Even verderop zien we deze Land Rover Defender van 2015 staan.
Het is een exemplaar uit de afscheidsserie, de laatste die gemaakt werden.

Details verwijzen naar de historie: de grille, het merkplaatje achterop (naar de vorm van vroeger, zie boven)
en de aanduiding HUE 166 op de zijkant: het kenteken van de allereerste Land Rover van 1948.

Uit 1976 stamt deze Ford F250 Custom in uitstekende uiterlijke conditie.

Naar (goede?) gewoonte staat de merknaam pontificaal op de achterklep.

In 1979 kwam deze achtcilinder Chevrolet Monte Carlo nieuw naar Nederland.

Nee, dit is geen Mercedes-Benz maar een Hanomag-Henschel uit 1973. Vandaar geen ster op de neus.
Maar feitelijk is het wel een Mercedes. In 1970 nam het bedrijf uit Stuttgart het fusiebedrijf Hanomag-Henschel over.
Enige tijd werden sommige modellen onder beide merknamen verkocht. In 1974 verdween HH van de markt.

Een bedrijf gespecialiseerd in scootmobielen levert ook dit Chinese elektrische bestelwagentje, geschikt voor
emissieloze stadsdistributie. De naam is bijna groter dan het wagentje: Move CityCarGo Van. Deze versie kan 80 km/u.

Twee Nederlandse Volvo's bij DAF-dokter Oosterlaan in Bleiswijk (zie ook januari 2021 en december 2020).
Dit is een Volvo 345, waarbij de 5 betrekking heeft op de 5 deuren. Gemaakt eind jaren '70.

Een Volvo 66, de opgewaardeerde versie van de DAF 66. Bouwjaar 1977.

Niet zo oud, maar wél een opmerkelijk model en in deze uitvoering een autootje om vrolijk van te worden:
deze kleurig beschilderde Daihatsu Copen. Bouwjaar 2007.

Eind jaren zeventig maakten de Amerikaanse modellen van General Motors een korte comeback in Nederland. Door
de lage dollarkoers werden ze opeens relatief zeer betaalbaar. De Chevrolet Malibu Classic werd het meest verkocht.

februari 2021
 

Appje van een dochter die weet dat vader blij wordt van zulke fotootjes: Ford Thunderbird 1972.
Bijna een halve eeuw oud en typerend voor die periode in Amerika. Vraagt wel enige parkeerruimte!

Een fraaie MG TD met kenmerkende plastic zijraampjes. 

Het bouwjaar is 1953; tien jaar daarna kwam de auto naar Nederland. De auto heeft het stuur rechts.

Wat minder oud: de Nederlandse Ruska buggy op VW-onderstel van 1968.

Door de lockdown is de showroom gesloten, dus alleen fotootjes van deze curiositeit achter glas. 

Een nieuw Chinees merk in ons land: de elektrische Aiways.

Het uiterlijk past in de huidige lijnvoering van veel andere SUV's. 

januari 2021
 

December 2020 kwamen we bij toeval langs het bedrijf van Fred Oosterlaan in Bleiswijk, specialist in DAFjes.

Dit keer was er de kans even binnen te kijken. Links een tot cabriolet omgebouwde DAF 600.
Rechts een Zweedse Kalmar, gebaseerd op DAF-techniek.

Aan een Daffodil 30 wordt gewerkt. Rechts een DAF 33 met rechts stuur.

Werkelijk uniek is deze DAF 600 pick-up, paradepaardje van Oosterlaan.

Naar verluidt zijn er nog maar 3 ter wereld. Zelfs in het DAF-museum ontbreekt dit type.
De verzameling van de zelfstandige ondernemer omvat tientallen auto's, in verschillende staat van onderhoud.

Oosterlaan heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Hij knapt oude DAFs en Nederlandse Volvo's op
en geeft liefhebbers de mogelijkheid te komen werken aan hun auto. Veel oude onderdelen zijn op voorraad.

Voor de deur twee DAF's 33.

De DAF 33 bestelwagen stond er vorige keer ook, maar is te leuk om niet nog een keer op de foto te zetten.

Een oude Renault-bestelwagen uit 1954 met een 54 pk benzinemotor en - niet alledaags - vierwielaandrijving.
Dat laatste verklaart waarom de wagen 'zo hoog op de poten' staat.  

Dit model staat bekend als Goulette, maar die typenaam werd pas
in 1956 ingevoerd, dus is hier nog niet van toepassing. 

Naar aanleiding van de ontmoeting even uit de vitrine gehaald: een soortgelijke Renault in miniatuur (1:43).
 Het model van Lion Cars is een paar jaar jonger dan de echte auto hierboven. 

In 1971 werd deze Opel Manta afgeleverd in een kleur die toen heel gangbaar was.
Dit exemplaar heeft een 2-liter motor onder de kap.

Nergens op de auto is de merknaam Opel te vinden. Op de grille wel het beeldmerk van
Irmscher, het bedrijf dat Opels door tuning en accessoires sportiever maakte. 

 

► meer bezienswaardigheden onderweg; 2020
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2019
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2018
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2017
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2016
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2015
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2014
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2013
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2012
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2011
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2010 en 2009
► meer bezienswaardigheden onderweg; 2008 en eerder