Nissan
New
York Taxi
New York (USA)
●
Vervanging van de
bestaande taxi's
●
Keuze voor één standaard model
●
Drie kandidaten voor
opvolging
●
Lijst met alle huidige
taxi-modellen
●
Mei 2011: stadsbestuur kiest
voor Nissan
●
Aanvulling oktober 2013: besluit
niet rechtsgeldig
►zie ook reisverslag New York
november 2010, aanvullingen t/m
oktober 2013
Nieuwe taxi voor
New York
Het straatbeeld van New York zal komende jaren sterk
veranderen. De Ford Crown Victoria en andere taximodellen worden vervangen door
één nieuw model, heeft het stadsbestuur besloten.
 |
New York telt ruim 13000 officiële
taxi's (Yellow Cabs), waarvan 8000 van het type Ford Crown Victoria, 2800 Ford
Escape Hybrid en 1300 Toyota Sienna. Dertien andere modellen van nog zes andere
merken maken het beeld compleet (zie opsomming onderaan). Hoewel de taxibedrijven particulier zijn,
bepaalt het stadsbestuur met welke auto's gereden mag worden.
In 2011 komt een eind aan de productie van de grote Ford met zijn afzonderlijke
chassis en V8 onder de kap. De auto wordt al niet
meer bij één van de hoofdfabrieken in Amerika zelf gemaakt. Ford heeft de
productie enkele jaren geleden verplaatst naar één van de kleinere fabrieken in Canada. New York is nu op zoek naar een
waardige opvolger. De stadsbestuurders willen dan tegelijkertijd ook alle andere
modellen vervangen omdat één standaardmodel de kosten voor de
eigenaren kan drukken. Dat uitgangspunt is omstreden. Een woordvoerder van de
overkoepelende organisatie van 31 taxibedrijven (met 3500 auto's) vreest juist
een monopoliepositie en mogelijk problemen bij de levering van nieuwe auto's en
onderdelen.
 |
 |
De Fords Crown Victoria en Escape
zullen langzamerhand uit het straatbeeld verdwijnen.
Ook de Toyota Sienna zal op den duur
het veld ruimen.
Twee modellen die slechts in kleine
aantallen als taxi worden gebruikt: Volkswagen Jetta en Toyota Camry.
Minivan
De nieuwe taxi zal niet langer een traditionele Amerikaanse slee zijn, maar een
zogeheten minivan. De auto moet ruimer, veiliger en moderner zijn dan het
bestaande model. De Taxi and Limousine Commission van de stad New York
onderhandelt nog over zaken als stoelgrootte, stopcontacten en wifi-verbindingen
in de taxi's.
Zeven bedrijven reageerden op de oproep van het stadsbestuur in december 2009 om
een voorstel te doen voor een nieuw model taxi. Drie fabrikanten zijn
uiteindelijk geselecteerd: Ford, Nissan en het Turkse bedrijf Karsan. Van die
drie heeft Ford de meeste ervaring met taxi's. Het bedrijf is al jaren de
'hofleverancier' van de Amerikaanse stad. De Nissan is echter het ruimst en
heeft als voordeel dat de auto later ook in een elektrische uitvoering kan
worden geleverd. De Karsan heeft als grote voordeel dat de auto toegankelijk is
voor rolstoelen, net zoals de taxi's in de Britse hoofdstad Londen.
Grote afwezige is natuurlijk General Motors. Het voorstel van deze fabriek is
afgevallen omdat lager werd gescoord op de punten comfort, toegankelijkheid,
duurzaamheid en prestatie.
 |
Enquête
Komend voorjaar wordt besloten wie mag gaan leveren. Het gaat om een order van
ongeveer 750 miljoen dollar om op termijn alle 13.000 auto's te vervangen. Dat
zal zo'n vijf jaar in beslag nemen. Een taxi gaat drie tot vijf jaar mee, met
een gemiddeld jaarkilometrage van 100.000 kilometer.
Bij de selectie speelt de mening van de 600.000 dagelijkse gebruikers een
belangrijke rol, heeft burgemeester Bloomberg laten weten. Via internet kunnen
ze een enquête invullen en daarmee een jaar lang gratis taxigebruik (met een
maximum van 5000 dollar) winnen.
Hieronder de drie modellen waaruit gekozen zal worden: boven de Ford (gebaseerd
op het model dat wij kennen als de Tourneo Connect), in het midden het model van
Karsan Otomotiv Sanayi & Ticaret AS en onderaan de Nissan die bij ons als
bestelwagen wordt geleverd, de NV200.
De volgende modellen zijn sinds 2008
toegestaan als taxi:
Ford Crown Victoria (verlengde versie)
Chevrolet Malibu Hybrid
Ford Escape Hybrid
Mercury Mariner Hybrid
Mazda Tribute Hybrid
Honda Civic Hybrid
Lexus RX400h
Nissan Altima Hybrid
Saturn Vue Hybrid
Toyota Prius Hybrid
Toyota Camry Hybrid
Toyota Highlander Hybrid
Volkswagen Jetta Diesel
Autovan modified Toyota Sienna (toegankelijk voor rolstoelen)
Eclipse Mobility modified Dodge Caravan (toegankelijk voor rolstoelen)
Freedom Motors modified Toyota Sienna (toegankelijk voor rolstoelen)
FEBRUARI 2011 - OORDEEL VAN
GEBRUIKERS
Bijna 23.000 klanten van de taxi’s hebben afgelopen maanden gebruik gemaakt van
de mogelijkheid hun mening te geven over de toekomstige taxi. Allerlei aspecten
van dagelijks gebruik kwamen daarbij aan de orde. De gebruikers hebben ook een
oordeel geveld over de drie modellen. De Karsan blijkt op het punt van
uitstraling favoriet. 66% van de mensen beoordeelt dit model met “love it”
of
“like it”. Voor de Nissan ligt dat op 43%. De Ford is met 38% de
hekkensluiter. Echter, slechts 25% van de deelnemers aan het onderzoek vindt dit
criterium belangrijk bij de keuze voor een nieuwe taxi. Ruimte, toegankelijkheid
en gebruiksgemak zijn veel belangrijker, vinden de gebruikers. Zo willen ze met
een creditcard kunnen betalen en moet het gemakkelijker worden een taxi aan te
houden. Goede communicatiemogelijkheden met de bestuurder staan ook hoog op het
wensenlijstje. Voor veel mensen is verder van belang dat de taxi sneller is dan
metro of bus. Op de vraag of er meer ‘entertainment’ beschikbaar moet zijn,
antwoordde driekwart dat onnodig te vinden.
MEI 2011 - STADSBESTUUR KIEST VOOR NISSAN
Het stadsbestuur heeft een besluit genomen: Nissan is het geworden. De Japanse
autoproducent mag de komende jaren de taxi's voor New York leveren. Dat heeft
burgemeester Michael Bloomberg dinsdag 3 mei bekendgemaakt. Het ontwerp van de
taxi’s is, zoals boven gemeld, gebaseerd op de NV200 van Nissan. Volgens
Bloomberg wordt het de veiligste, meeste comfortabele en handigste taxi die de
stad ooit heeft gekend. In New York pakken dagelijks 600.000 mensen een taxi,
aldus de burgemeester. Nissan verwacht gedurende de looptijd van het contract
26.000 taxi's te leveren. De nieuwe taxi’s komen vanaf 2013 in. Ze kosten per
stuk ongeveer 29.000 dollar.
 |
 |
 |
JULI 2011 - FORD BINNENKORT TOCH TE
ZIEN
Een schrale troost voor Ford: de Europese Transit Connect is met onmiddellijke
ingang goedgekeurd om als taxi in New York gebruikt te worden. Al deze zomer
zullen de eerste modellen arriveren. De Taxi and Limousine Commission heeft ook
andere auto's aan de lijst toegestane modellen toegevoegd, waaronder de Ford
Taurus en Audi Q7. Dit alles tot het moment dat alleen nog de standaard
Nissan-taxi mag worden besteld, in 2013. Persberichten van Ford pakken groots
uit over de toelating, daarmee de eerdere nederlaag verdoezelend.
 |
 |
SEPTEMBER 2011 - EINDE VAN EEN TIJDPERK
Op 15 september is in de Ford-fabriek St. Thomas-plant in Canada de laatste Ford
Crown Victoria van de band gekomen. Daarmee is het tijdperk van de V8-modellen
met nog een afzonderlijk chassis bijna ten einde gekomen. Later dit jaar is het
ook afgelopen met de Lincoln Town Car. Van de Crown Victoria zijn sinds 1992
zo'n 1,8 miljoen stuks verkocht. De laatste jaren was de auto niet meer voor
particulieren te koop.
 |
 |
OKTOBER 2013 - BESLUIT NIET RECHTSGELDIG
Enkele weken voordat op 28 oktober 2013 de Nissan nog als enige nieuwe
taxi zou worden toegelaten, heeft het Hooggerechtshof in New York bepaald dat het besluit
van New York niet rechtsgeldig is. De Taxi and Limousine Commission (TLC)
zou taxibedrijven niet kunnen verplichten alleen de Nissan te mogen
aanschaffen. De TLC gaat tegen de uitspraak van de rechter in hoger
beroep, maar vooralsnog zijn dus ook andere taxi's toegestaan. Nissan
gaat de NV200 gewoon leveren en op 28 oktober verschijnt de eerste in
het New Yorkse straatbeeld.
|