Audi Forum en NSU Museum

Neckarsulm (D) 



●  Exposities 150 jaar NSU
●  Fietsen, motorfietsen en auto's
●  40 Jaar Audi Sport
●  Fabrieksbezoek: montage A8
●  Horch voor Chinese markt


oktober 2023
 

  


Van breimachine naar Chinese limousine
 

Neckarsulm, in het noorden van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, kent een lange historie als centrum van industriële activiteit. Honderdvijftig jaar geleden startten twee ondernemers een bedrijf in breimachines dat zou uitgroeien tot de grootste motorfietsfabrikant ter wereld en veel later de basis ging vormen voor de huidige Audi-fabriek. De plaatsnaam werd ingekort tot een merknaam met drie letters: NSU. In 2023 staan Audi en het plaatselijk tweewielermuseum gezamenlijk stil bij het jubileum. We combineren een duik in de historie met een bezoek aan de fabriek om de eindmontage van de Audi A8 te bekijken.
 

 

Dat er dit jaar feestelijk wordt teruggeblikt, is geen vanzelfsprekendheid. Oudere inwoners van de stad weten zich nog de indrukwekkende optocht van duizenden fabrieksmedewerkers te herinneren die op 18 april 1975 van Neckarsulm naar Heilbronn liepen. De oude NSU-fabrieken zouden gesloten worden, was op 5 februari op het hoofdkantoor van moederbedrijf Volkswagen in Wolfsburg besloten. De autowereld verkeerde in crisis en het bedrijf maakte moeilijke tijden door. Sluiting van productievestigingen was onontkoombaar. In Neckarsulm zouden 30.000 medewerkers hun baan verliezen. ‘Wir wollen Arbeit’, klonk het luid tijdens de tocht van ruim zes kilometer. De protesten en tot de verbeelding sprekende saamhorigheid binnen de plaatselijke gemeenschap leidden tot aanpassing van de plannen. Neckarsulm kon voorlopig open blijven, al moest het aantal personeelsleden met 4700 verminderen. De protesterenden hadden trouwens een sterk argument: Audi NSU maakte winst, in tegenstelling tot Volkswagen. Door het succes van Audi ging het in de jaren daarna bergopwaarts. De productielocatie Neckarsulm staat sindsdien niet ter discussie, ook omdat hier het ontwikkelcentrum is gevestigd. Alertheid blijft nodig. Op dit moment lopen hier vooral de grote sedanmodellen van de band. De vraag daarnaar neemt af. Vergeleken met 2021 verkocht Audi vorig jaar 20 procent minder van het model A6 en een kwart minder van de A8. De productiecapaciteit van 300.000 auto’s per jaar wordt maar voor de helft benut. Een recente investering van 500 miljoen euro duidt er echter op Audi toekomst ziet voor de vestiging. Met de werknemersvertegenwoordiging is afgesproken dat er tot 2029 geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Dat klinkt geruststellend voor de 15.000 medewerkers op de loonlijst. Wie had dat in 1975 durven dromen? 
 

Boven en onder: interieur van het in 2005 geopende Audi Forum. 

 

Audi Forum
De mogelijkheid de eindmontage van de Audi A8 te komen bekijken in combinatie met de tentoonstelling over 150 jaar NSU is een goede reden naar Neckarsulm af te reizen. Het navigatiesysteem is ingesteld op de straat van het klanten-ontvangstcentrum Audi Forum, zonder nader huisnummer. Dat is niet handig, leren we snel. Na wat zoeken vinden we in een grote parkeergarage een plekje, in de veronderstelling de bestemming te hebben bereikt. De garage is echter voor auto’s van medewerkers, vlak bij de fabriek, maar niet bij het Forum. De straat is lang en het fabriekscomplex uitgebreid. We moeten nog anderhalve kilometer verder rijden. Daar komen de bordjes ‘Besucher’ in beeld. Ze leiden naar de tweede etage van een andere garage. Van daar loop je zo naar binnen.
Het gebouw ziet er nog net zo verzorgd uit als na de opening in 2005. Nergens heeft 18 jaar gebruik sporen achtergelaten. Audi wil duidelijk zijn visitekaartje als kwaliteitsonderneming afgeven. Op de begane grond is het centrum waar klanten hun nieuwe Audi in ontvangst kunnen nemen. Ernaast de showroom met een aantal actuele modellen. Daarover zo meteen meer. Op de tweede verdieping is een tijdelijke tentoonstelling over 150 jaar NSU ingericht en op de eerste een expositie waar Audi Sport zijn veertigste verjaardag viert. Het is inmiddels eind van de ochtend, tijd voor koffie, cappuccino en broodjes. Om half twee start de fabrieksrondleiding. In de tussentijd verdiepen we ons in de historie.
 

Als je in de goede parkeergarage staat, wijst het zich vanzelf.

Het gebouw ziet er nog net zo mooi en verzorgd uit als tijdens een eerste bezoek net na de opening.

Merchandising is onderdeel van de merkbeleving, ook hier. 

In de showroom staan enkele actuele modellen, zoals de A6 Allroad Avant. 

Veel aandacht ook voor elektriciteit: Q4 Sportback e-tron quattro.

Maar heel weinig klanten zullen een A8 kiezen in deze kleur. 

Innovatieve technieken: de e-tron heeft camera's in plaats van buitenspiegels, dat vermindert de luchtweerstand.

In Neckarsulm kunnen klanten hun nieuwe Audi in ontvangst nemen, net als in Ingolstadt overigens.

Na aflevering mogen nieuwe auto's op het voorplein parkeren. 

In de loop van de dag loopt het vol.   

De elektrische Q4 e-tron.   

Twee topmodellen hebben op het voorplein een (beschermde) permanente plaats gekregen en trekken de aandacht.


Motorfietsenfabrikant
In 1873 beginnen Christian Schmidt en Heinrich Stoll een fabriekje voor het maken van breimachines. Dat is niet hier, maar in Riedlingen aan de Donau, zo’n 150 kilometer verderop. Zeven jaar later verhuizen ze hun handel naar Neckarsulm. In 1886 gaat de fabricage van fietsen van start, vier jaar later gevolgd door motorfietsen en weer zes jaar later door automobielen. De zaken gaan aanvankelijk voorspoedig, maar Duitsland heeft grote economische problemen na de Eerste Wereldoorlog. De crisisjaren twintig brengen NSU in moeilijkheden. Een reorganisatie is onvermijdelijk. Fiat brengt redding en neemt in 1928 de autofabriek over waarna NSU zich kan concentreren op (motor)fietsen. In de jaren dertig geeft het merk nog wel een opdracht aan Ferdinand Porsche om een goedkope auto te ontwikkelen, maar verder dan drie prototypen komt het niet. De opgedane ervaringen gebruikt Porsche later bij het ontwerp van de Volkswagen Kever.
Na 1945 - het bedrijf levert in de oorlogsjaren aan het leger - hervat NSU de activiteiten en ontwikkelt zich tot succesvolle tweewielerfabrikant. In 1955 bereikt het de status van grootste leverancier van motorfietsen ter wereld. De snelle welvaartsontwikkeling steekt echter een spaak in het wiel. Mensen willen een auto in plaats van een motorfiets met of zonder zijspan. Ze willen droog zitten en comfortabeler reizen. In 1958 betreedt NSU opnieuw het autotoneel met een kleine familiewagen als stevige concurrent voor de dwergauto's. De Prinz vormt de basis van een reeks achtereenvolgende modellen, allemaal met een luchtgekoelde motor achterin. Ze hebben een goede naam door de kwalitatief hoogwaardige bouwwijze.
 

Breimachines, fietsen en motorfietsen: daarmee begon het.

In 1899 introduceerde NSU de veilige fiets met twee evengrote wielen: de Pfeil. (Dit is een replica daarvan.)

Een serie NSU-fietsen door de jaren heen naast het looppad van de tweede verdieping.

NSU maakte ook het buizenframe van de Daimler Stahlradwagen. 

Te leen van het museum Autovision, een eencilinder driewieler uit 1904.

Voor zover bekend, is er maar een enkel exemplaar gemaakt.

De zorgvuldige restauratie moest plaatsvinden op basis van foto's. Werktekeningen zijn verloren gegaan.

Het eerste motorblok van NSU zelf, in 1912 gepresenteerd. Vier cilinders in paren van twee gegoten.   

De fraaie opstelling is geleend van het museum Autovision. 

Schaalmodel 1:4 van de NSU 8/24, met een zeer gestroomlijnde carrosserie uit 1913. 

NSU 5/40 Kompressor-racewagen uit 1924.

De 4-cilinder met een inhoud van 1250 cc bereikte een top van 125 km/u.

Van de modellen uit de jaren twintig zijn er niet veel meer overgebleven.

Links een NSU 5/25 uit 1927 en rechts een 8/40 van twee jaar eerder. 

De motorfietsfabricage was in die jaren minstens zo belangrijk.

De expositie besteedt aandacht aan de vier- en de tweewielers. 

NSU 6/30 van 1928, het jaar waarin Fiat de autofabriek overnam. 

Prototype van een NSU (1934) ontwikkeld door Ferdinand Porsche. Van de drie exemplaren is er één overgebleven. 

Elementen van het model zijn terug te zien in de latere Volkswagen Kever. 

NSU werd wereldleider op het gebied van motorfietsen, maar de klanten wilden een auto. 

Naast motorfietsen maakte NSU bromfietsen in grote aantallen.  

Uit de eerste Prinz kwam een reeks modellen voort, zoals de 1000 hier in TT-uitvoering. 

Ze hadden allemaal een luchtgekoelde motor achterin. 

De 1000 TTS werd, al dan niet opgevoerd, ingezet als echte rally- en circuitwagen. 

Een NSU Sportprinz voor een foto van het eerste model van na de oorlog. 

De coupé is een ontwerp van Bertone en maakt deel uit van de Audi Tradition-collectie.
 

Wankelmotor
In het kader van innovatie gaat het bedrijf begin jaren zestig een overeenkomst aan met Felix Wankel die een draaizuigermotor aan het ontwikkelen is. In 1964 verschijnt de eerste in serie gemaakte auto met zogeheten Wankelmotor, de exclusieve NSU Spider. Drie jaar later introduceert NSU de Ro 80, een uiterst modern vormgegeven, grote, dure limousine met opnieuw een Wankelmotor. De pers is laaiend enthousiast. Het concept is goed doordacht, maar de productie ingewikkeld en problematisch. De motor vertoont gebreken. NSU is loyaal naar de klanten en hanteert een ruime garantieregeling. De Ro 80 is verliesgevend; per auto moet er 3500 Mark bij. Die lasten kan de onderneming moeilijk dragen. In 1969 neemt Volkswagen de aandelen over en laat NSU samengaan met Audi, in 1964 overgenomen van Daimler-Benz. De nieuwe onderneming krijgt een ingewikkelde naam: Audi NSU Auto Union AG, in 1985 gewijzigd in Audi AG. De productie van de kleine NSU’s stopt; die van de inmiddels verbeterde Ro 80 gaat nog door tot 1977. Vlak voor de overname door Volkswagen kondigt NSU nog een nieuw model aan, de K70. De concernleiding in Wolfsburg verhindert de presentatie daarvan. Later komt het model als Volkswagen alsnog op de markt. Daarmee is de Ro 80 de laatste NSU. Bij de introductie profileert NSU zich nog met de slagzin ‘Vorsprung durch Technik’. Audi maakt er na de overname graag goede sier mee.
NSU had veel geïnvesteerd in de Wankel-techniek. Om aan de licentiehouders te laten zien dat het verdwijnen van de Ro 80 niet betekende dat men geen toekomst meer zag voor de motor, presenteert Audi-NSU in 1977 op de autoshow van Frankfurt het nieuwe model Audi 100 ook met verbeterde draaizuigermotor. Ook enkele exemplaren van de duurdere 200 worden ermee uitgerust. Eén daarvan maakt onderdeel uit van de expositie. Het verhaal gaat dat directieleden van Audi destijds de Wankel-Audi's zelf gebruikten omdat ze rustiger liepen dan de auto's met viercilindermotor. Toch kreeg het concept geen vervolg.
Intussen maakt de fabriek in opdracht van Porsche medio jaren zeventig de modellen 924 en 944 om zo de productiecapaciteit beter te benutten. In zestien jaar worden er ruim 300.000 geproduceerd.
In vogelvlucht komt de hele historie naar voren op de bovenste etage van het Audi Forum. Er is veel werk gemaakt van de inrichting. Voor de expositie zijn automodellen geleend van het Technik Museum in Sinsheim en het museum Autovision in Altluβheim, toevallig twee bestemmingen die voor later deze week op ons programma staan. Het thema van de expositie is ‘Innovation, Wagemut und Transformation’, innovatie, durf en verandering.
 

De eerste in serie gemaakte auto met een Wankelmotor: NSU Spider (1964).

Een in verschillende opzichten mooi concept, maar uiteindelijk bracht de Ro 80 vooral verliezen.


Productie in 1971: Audi 100 en NSU Ro 80. De slagzin Vorsprung durch Technik komt van NSU (illustraties: Audi).

Een Audi 200 met Wankelmotor, als proef gemaakt in 1977, maar niet in productie genomen. 

Links: de Porsche 924 Turbo (1982) werd in Neckarsulm gefabriceerd. Rechts een Audi V8.

Drie hoogglanzende aluminium Audi's, in Neckarsulm ontwikkeld.

Audi Sport
Er is nog een tijdelijke tentoonstelling in het Forum, een terugblik op veertig jaar Audi Sport GmbH. Dit bedrijf, een honderd procent dochter van Audi en hier in Neckarsulm gevestigd, legt zich toe op extra sportieve modellen. Tot 2016 heette de onderneming ‘quattro GmbH’, altijd met een kleine letter q en verwijzend naar de standaard vierwielaandrijving van de auto’s. Audi Sport is verantwoordelijk voor de RS-uitvoeringen, de sportwagens R8 en e-tron GT en het S-Line sportpakket voor de reguliere modellen. Er werken 750 mensen. Een derde daarvan is exclusief betrokken bij de productie van de R8. Topman van het bedrijf was eerder ceo van Lamborghini.
Onze aandacht voor deze expositie is toch duidelijk minder dan die voor de bovenste etage. Ongetwijfeld voorzien de modellen van de sportdivisie in een behoefte. Meer pk’s, hogere topsnelheden, nog sneller optrekken, dikke velgen, uitgeklopte spatborden: er zijn klanten die er niet genoeg van kunnen krijgen. We behoren nadrukkelijk niet tot de liefhebberskring. Chic en elegant heeft duidelijk de voorkeur boven schreeuwerig en bruut. Voor de kas van Audi is het mooi dat er verschillen zijn; het bedrijf bedient beide klantengroepen graag. 
 

Audi Sport is een afzonderlijk bedrijf op het terrein (foto: Audi). 

Expositie 40 jaar Audi Sport GmbH (voor 2016 quattro GmbH). Rechts: Audi RS3 Sportback (2011).

Er is ruimte gemaakt op de eerste etage van het Audi Forum.

Een riante opstelling. Je kunt erbij gaan zitten om alles eens goed te bekijken.

Audi RS6 limousine van 2004, nog met een subtiele spoiler achterop. 

Limousine, stationcar, coupé of cabriolet, de RS-formule is op verscheidene modellen toepasbaar. 

Nog uit de vorige eeuw: Audi RS4 Avant (1999) en de S6 Plus Avant (1996). 

De Audi R8 Coupé met vijf liter V10 motor is inmiddels ook al weer 13 jaar oud. 

Zelfs een sportief model kan nog sportiever worden gemaakt: Audi TT RS Coupé, bouwjaar 2012.

Audi RS Q3 in een matte afwerking. Je moet ervan houden...

De e-tron GT coupé is het jongste paradepaardje, een Porsche met vier ringen. 

Een derde van de Audi Sport-werknemers houdt zich bezig met het maken van de R8 sportwagen. 

De actuele Audi RS4 Avant en RS6 Avant combineren ruimte en sportwagenprestaties.

Promotiefoto met modellen van Audi Sport (foto: Audi).

Horch
We dalen af naar de begane grond, naar het ophaalcentrum. Als je wilt, kun je hier je nieuwe Audi in ontvangst nemen, ongeacht waar die is gemaakt. Het valt op dat de meeste auto’s zijn voorzien van tal van accessoires. Wie een auto nuchter bekijkt als een goed vervoermiddel, gaat liever naar de plaatselijke dealer voor het afronden van de transactie. Of kiest wellicht voor een ander merk.
In de naastgelegen showroom komen we een onbekend type tegen. Dat gebeurt maar hoogstzelden. In dit geval is het verklaarbaar, want het gaat om een auto die je hier niet op straat zult tegenkomen: een bijzondere Audi A8L. Het is een Horch, laten typeplaatjes op spatbord en kofferdeksel de omstanders weten. Bij de achterste zijruit is een gestileerde H aangebracht. De naam verschijnt ook nog eens verlicht op de grond als de achterdeuren opengaan. De auto heeft opvallende velgen en een grille waarop de verchroomafdeling zich heeft kunnen uitleven. De Horch is 13 centimeter langer dan de A8L, die weer 13 centimeter langer is dan het basismodel. Met 5,45 meter is het de langste productie-Audi die ooit is gemaakt. De carrosserie bestaat uit staal, aluminium, koolstofvezel en magnesium, wat nogal wat eisen stelt aan de carrosseriebouw. De Horch is exclusief ontwikkeld voor de Chinese markt en in Europa niet te koop. Dat de Chinezen vermoedelijk geen enkel idee hebben waar die aanduiding Horch vandaan komt, is kennelijk geen beletsel. Origineel is de keuze van een historische naam overigens niet. Audi heeft dat afgekeken bij de grote concurrent uit Stuttgart. De Audi A8L Horch moet het opnemen tegen de Mercedes-Maybach. Die is overigens wél in Europa verkrijgbaar. Als je de achterdeur van de Horch opendoet, kijk je in een balzaal op wielen. De afstand van achterbank tot voorste stoelen is ongekend fors. De auto is voorzien van alle denkbare luxe. Een panoramadak is standaard en het interieur is afgewerkt in verschillende kleuren leer. Met een druk op de knop laat je achterin het zonnejaloezie de zijramen bedekken. Is dat echt tegen de zon of om blikken van buiten tegen te gaan? Alleen Chinezen kunnen het antwoord geven. Dit is topklasse, bedoeld voor rijken die zich op hun positie willen laten voorstaan.
 

Met 5,45 meter is het de langste productie-Audi ooit gemaakt.

In alles een imposante verschijning. 

Een bescheiden voorkomen heeft de Horch niet. In China vinden ze dit kennelijk aantrekkelijk.

Overal Horch-logo's om maar duidelijk te maken dat dit geen gewone Audi A8L is. 

Als de achterdeur opengaat, schijnt de typenaam op de grond (links). Bij de voordeuren niet, overigens. 

Luxe en perfecte afwerking kenmerken het interieur. 

Over beenruimte achterin kan niemand klagen hoewel de voorstoel wel erg naar voren is geschoven. 

Rondleiding
Het is bijna half twee, tijd voor de rondleiding door de fabriek en het bekijken van de eindmontage van de Audi A8. Neckarsulm is de enige plaats waar de A8 wordt gemaakt, voor alle markten. Zestig procent heeft als eindbestemming China. Een bus brengt ons naar de betreffende locatie op het uitgebreide fabrieksterrein. Toen we hier in 2006 waren, was het nog een touringcar van rivaal Mercedes-Benz waarbij de ster op de neus was vervangen door vier ringen. Inmiddels is die gekunstelde bedoeling niet meer nodig. Het is mogelijk binnen het grote VW-concern zaken te doen; de bus is een M.A.N.
Zoals overal is fotograferen onderweg en op het terrein verboden. Op een gecamoufleerd model na is er weinig nieuws te ontdekken. De aardigste fabrieksrondleidingen zijn die waarbij je over de fabrieksvloer loopt in plaats van rondgereden te worden in een treintje. Dit is zo’n rondleiding van het betere soort. De fabriek maakt een verzorgde indruk maar is minder indrukwekkend dan die bij Porsche in Leipzig. Onlogisch is dat niet. Bij bestaande locaties moet je bij de inrichting van de productielijn vaak uitgaan van oudere gebouwen en woekeren met de beschikbare ruimte. Tussen de uitleg door waarschuwt de gids af en toe voor achteropkomend verkeer. Dat zijn vaak automatisch aangedreven karretjes zonder bestuurder, die de nodige onderdelen naar de juiste plaats langs de lopende band brengen.
De eindmontage van een Audi A8 is net even anders dan van goedkopere modellen. Niet dat het daar slordig of onzorgvuldig toegaat, maar de lat ligt hier toch wat hoger. De takttijd – de tijd die medewerkers krijgen taken uit te voeren – is zeven minuten. Doorgaans is dat ruim een minuut. Nauwkeurigheid weegt hier nog zwaarder dan elders bij Audi. De werknemers zijn speciaal geselecteerd en opgeleid om in deze fabriek te werken. Het is niet zo dat je de ene dag een A6 afwerkt en de volgende een A8. Er is een tweeploegendienst en medewerkers maken deel uit van een team van vijftien dat de taken verdeelt. Dat zorgt voor afwisseling en flexibiliteit.

 

De hal van de eindmontage van de A8 ligt op enige afstand van het Audi Forum.

De carrosseriebouw elders op het complex (foto: Audi). 

Een A8L Horch onder de lampen om eventuele lakongerechtigheden te ontdekken (foto: Audi). 

Robots
Onderdeel van permanente innovatie is verdergaande automatisering. Sinds deze zomer is het huwelijk van de A8, het samengaan van techniek en carrosserie, verder gerobotiseerd. Er komen minder mensenhanden aan te pas. Er zijn nog wat aanloopproblemen. De gids doet geen moeite om die te verdoezelen. Dat kan ook moeilijk, want we zien gewoon dat het proces nog niet helemaal gladjes verloopt. Een ervaring medewerker is gelukkig in de buurt om het probleem op te lossen. De eigenaar van de A8 zal er straks helemaal niets van merken. Het huwelijk is even solide als alle andere.
Waar we in andere fabrieken zagen dat robots volautomatisch voor- en achterruiten plaatsen, is dat hier nog een karwei voor twee personen. Uit Ingolstadt is wel speciaal een robot gekomen om te helpen het zware panoramadak van de Horch te plaatsen. Voor de bedrijfsleiding is het een permanente afweging: wat laat je robots doen en wat je medewerkers? Fysieke belasting, ergonomie, efficiëntie en technische mogelijkheden zijn daarbij de belangrijkste criteria. Een verantwoorde en aangename werkplek weegt zwaar. Om medewerkers gemakkelijker aan de onderkant te laten werken, kantelen de koetswerken om hun lengteas. We zien het allemaal niet voor de eerste keer, maar zo’n maakproces met alle bijbehorende logistieke uitdagingen blijft boeiend.
Op de band staan de A8, A8L en A8L Horch door elkaar. Verreweg de meeste auto’s zijn zwart. Een grove schatting: meer dan negentig procent. Dat geldt ook voor de Horchs. De tweekleuren-uitvoering is kennelijk niet heel populair. (Het kost trouwens 35 uur extra werk om de auto in twee kleuren af te leveren, meldt Audi.) Na de eindcontrole gaan alle auto's voor een stevige testrit de weg op. Zo’n honderdtien per dag. Je wilt als Audi niet dat ergens in China een boze koper terugkomt omdat er ongewenste rammeltjes te horen zijn. Das Beste oder Nichts is weliswaar de slogan van de grootste concurrent, maar is ook hier van toepassing. De reis van een A8 naar een van de drie havenbestemmingen Shanghai, Tianjin of Guangzhou in China duurt vier tot zes weken.
Met deze laatste informatie brengt de bus ons weer terug naar het Audi Forum. De gids nodigt nogmaals nadrukkelijk uit de A8’s in de showroom nogmaals te bekijken. We hebben kunnen zien met welke zorg ze door haar collega’s in elkaar zijn gezet en hoe uitzonderlijk zo’n knalblauwe A8 is.
 

De eindcontrole (foto: Audi, duidelijk gemaakt tijdens de coronaperiode). 

In het Audi Forum zagen we de fietsen die gebruikt worden om je binnen de fabrieken te verplaatsen. 
 

NSU-Museum
Tijdens het middagprogramma gaan we nog even terug in de tijd. Het Audi Forum en het Deutsches Zweirad- und NSU-Museum werken samen bij de viering van het 150-jarig jubileum van NSU. Een tijdelijke tentoonstelling in het museum vult die van het Forum aan. Het is niet ver lopen: de straat over, onder het spoor door en dan rechtsaf het stadje in. Dat Duitsland in digitaal-Europa zeker niet in de voorhoede speelt, wordt pijnlijk duidelijk als we willen afrekenen met een bankkaart. Dat is helaas niet mogelijk. Om over een mobiele telefoon maar te zwijgen. Gelukkig hebben we nog een paar bankbiljetten op zak. Het verbaast wel, anno 2023. Zeker na een fabrieksbezoek waar auto’s worden gemaakt met de nieuwste technieken en voorzieningen die draadloos met de hele wereld in contact staan.
De jubileumexpositie is beperkt tot één zaal. Het centrale thema is innovatie, met nadruk op de tweewielers. Onderdeel van de vooruitgang waren de vele pogingen van NSU om snelheidsrecords op twee wielen te breken. In de felgekleurde rijdende sigaren herken je nauwelijks een motorfiets.
Nu we hier toch zijn, is het niet meer dan logisch het NSU-museum in de kelder te bezoeken. In 2006 waren we er ook. Er is in al die jaren niet veel veranderd. De nadruk ligt op de tweewielers. De collectie fietsen, bromfietsen, scooters en motorfietsen in allerlei gedaanten is zonder meer indrukwekkend. Aanvankelijk nog aan de man gebracht als Neckarsulmer Motorrad, komt al gauw de naam NSU op de frames en benzinetanks te staan. Vervoer op twee en soms drie wielen is altijd het hart van NSU geweest. Je krijgt hier al snel de indruk dat de auto’s eigenlijk niet veel meer waren dan een randverschijnsel. Er staan twee klassiekers uit de periode tot 1928 en een handjevol van na 1958. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte NSU ruim 8000 exemplaren van de Kettenrad, een kruising tussen motorfiets en rupsvoertuig. In de vredestijd na 1945 werden ze nog gebruikt voor de landbouw. Uiteraard is er ook ruim aandacht voor het Wankel-avontuur dat NSU uiteindelijk de das omdeed.
 

Het Deutsches Zweirad- und NSU-Museum is één geheel.

Eén zaal is ingericht rondom het 150-jarig jubileum met innovatie als centraal thema. 

De nadruk ligt hier op de tweewielers. 

Met de Delphin III werd in 1956 een snelheidsrecord van 340,2 km/u neergezet. 

Bij de Baum III uit 1956 was de uitdaging zo zuinig mogelijk te rijden. Het verbruik: 1,13 liter op 100 kilometer. 

Natuurlijk is er aandacht voor de Wankelmotor, met zelfs een toepassing bij een buitenboordmotor.

Voor het NSU-Museum moet je de kelder in. 

Ook in het NSU-museum begint het verhaal met de breimachines en de fietsen. 

Tientallen motorfietsen uit de beginjaren zijn bij elkaar gebracht. 

In de beginjaren werd de merknaam NSU nog niet gebruikt. Het was gewoon Neckarsulmer Motorrad.

NSU Motosulm, een fiets met hulpmotor, met kettingaandrijving van het voorwiel. 

Een primitieve vorm van een zijspan.

Motorfietsen uit de hoogtijdagen na de Tweede Wereldoorlog.

Een motor met zijspan uit 1951; te mooi gerestaureerd met meer chroom dan in die tijd gebruikelijk was.

NSU maakte ook scooters en bromfietsen. 

Motorsport is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis. Het museum besteedt er ruim aandacht aan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde NSU zo'n 8000 stuks van het type Kettenrad. 

Slechts twee klassieke auto's telt het NSU-Museum. 

Deze vierzitter is een NSU 8/24 uit 1914.

Ook uit 1914 een Typ 5/15, een weinig elegante verschijning.

NSU 1000 TT (destijds te koop voor 7.090 Mark) en de eerste Prinz. 

De NSU Spider met Wankelmotor kan hier ook niet ontbreken. 

De Spider en een NSU TTS ingezet bij racewedstrijden. 

Glimlach
De tweewielers in het NSU-Museum in de kelder vormen slechts een klein deel van de totale museumcollectie. Wie interesse heeft in de geschiedenis van de (motor)fiets, kan niet om dit museum heen en er uren zoetbrengen. Op verschillende etages staan er honderden, in soorten en maten uit talloze landen. Niet zelden zie je op oude fietsen de merknamen die wij kennen uit de auto-industrie. Omdat onze interesse minder groot is dan die in oude auto’s en we vandaag nog verder moeten naar Sinsheim, maken we een snelle rondgang. Daarmee doen we de inspanningen van het museum wel enigszins onrecht aan. De opzet is zonder meer de moeite waard. Naast alle reguliere modellen zijn er tal van buitenbeentjes die het overzicht compleet maken en juist bij leken op motorfietsgebied leiden tot een grote glimlach.
We lopen terug naar de auto in de parkeergarage. Als fabrieksbezoekers mochten we er de hele dag gratis staan. Het is na vieren; het Audi Forum zelf is inmiddels gesloten. Er worden geen nieuwe auto’s meer afgeleverd, de winkel met merchandising is dicht, net als restaurant Nuvolari en de koffiebar. De meeste medewerkers zijn naar huis, de werkdag zit erop. De Chinese Audi staat nog even opvallend met zijn chroom te pronken als eerder op de dag. Morgen zijn er vast weer verraste bezoekers.

Een paar honderd tweewielers, verdeeld over een aantal etages. 

Deze vélocipède heeft de lamp in het voorwiel. 

Een wel heel letterlijke invulling van een fiets met hulpmotor. 

Zo kan het ook, op de plek waar vandaag de dag vaak de accu van de e-bike zit. 

De merken kennen we van de autowereld: Adler en Laurin & Klement (Škoda). 

Ook Opel maakte enige tijd motorfietsen. Deze is van 1929.

DKW en Wanderer, motorfietsen uit Saksen. 

De Dion Bouton is eveneens in de wereld van de autoliefhebbers een bekende naam. 

De passagier in de zijspan heeft wat meer bescherming tegen het weer dan de rijder. 

Een ongerestaureerde Harley-Davidson uit 1917 met dichte wielen. 

De Megola heeft de stermotor in het voorwiel. 

Een Böhmerland uit 1928, met plaats voor drie personen in uitbundige kleurstelling.

Heinkel, Maico, Messerschmitt: in onze jeugdjaren zagen we ze nog gewoon op straat. 

De Goggo met aanhanger van Hans Glas, voorloper van de Goggomobil. 

Op de Zündapp gingen fotograaf Eitel Lange en zijn zoon Rolf in 1953 van Nürnberg naar New York. 

Dertien maanden waren ze onderwerg. Daar is een reisje van Nederland naar Neckarsulm helemaal niets bij!

 

 

   Bekijk ook: 

 

 

Sfeervol tafelen, glimmende bolides en een wrak
 
Te gast bij de twee relatiecentra van Audi, bij
de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm met een
bezichtiging van opvallende en unieke auto's 
 
april 2011

 

In weerwil van de crisis
 
 Een bezoek aan Audi en Mercedes-Benz
om te peilen in hoeverre de economische
crisis zijn weerslag vindt in de autowereld.
 
 
oktober 2009 - laatste aanvulling maart 2011

 

Eeuwfeest met vier ringen

 Bezoek aan het Audi Forum Neckarsulm en
bezichtiging van de fabriek (vroeger NSU), met
aansluitend een rondgang door het NSU-museum.

oktober 2006