|
Boek: Biografie
Elon Musk
Tesla, SpaceX and the Quest for a Fantastic Future
Ashley Vance
●
Leven en werk van een bevlogen
ondernemer
●
De missie: mensen naar Mars
brengen
●
Elektrische auto's hebben de
toekomst
●
Veeleisende man voor zichzelf en
anderen
●
Opdracht: doen wat iedereen
onmogelijk acht
december 2015
|
Voorbij de grens van het onmogelijke
Nog maar
sinds kort wordt Elon Musk als buitenstaander in de traditionele autowereld
serieus genomen en nog lang niet door iedereen. Als CEO van Tesla Motors heeft
hij aangetoond dat er een levensvatbaar alternatief is voor de auto met
verbrandingsmotor. Musk is tegelijkertijd de hoogste baas van een bedrijf dat
raketten bouwt en is nauw betrokken bij een onderneming in zonne-energie. Het is
een man met een missie: de mensheid redden van de ondergang. De manier waarop
hij zijn doelen wil bereiken, zijn onorthodox. Musk is tomeloos energiek,
veeleisend en vaak onnavolgbaar. Grenzen zijn er om te doorbreken. Met een goede
en efficiënte inzet van techniek is veel meer mogelijk dan iedereen denkt.
Journalist Ashley Vance schreef een boeiend portret van deze bijzondere
ondernemer in Silicon Valley.

Het is een behoorlijk groot
krantenartikel in Trouw van 23 december 2015. De kop: Grote stap op weg naar
Mars. Daaronder: Herbruikbare raket van SpaceX landt na ruimtevlucht keurig op
Cape Canaveral. Een foto illustreert de gebeurtenis en het gevaarte. Volgens
auteur Joost Morel is 2015 op de valreep een historisch jaar voor de ruimtevaart
geworden. Het bedrijf SpaceX lanceerde een raket die satellieten in een baan om
de aarde bracht en op eigen kracht terugkeerde naar het lanceerplatform. Een
hergebruik van raketten betekent een enorme kostendaling voor de ruimtevaart en
is een eerste stap voor een geregeld vervoer tussen de aarde en planeet Mars.
Dat is de droom van Elon Musk, de baas van SpaceX: geregelde vluchten naar
plaatsen buiten de aarde om daar een nieuwe bewoonde wereld te creëren. Het
klinkt als science fiction, als onrealistisch, als ver buiten de hedendaagse
realiteit. Musk heeft ideeën die anderen voor idioot houden. Maar intussen heeft
hij een groot aantal van die ideeën wel uitgevoerd. Met succes. Dat tekent het
denken van de man. Hij gaat voorbij het onmogelijke.

Enkele citaten van de achterzijde
van het boek.
Doorbreken
Het is toeval. Juist op het moment van het verschijnen van het krantenartikel
lees ik de biografie over Elon Musk van journalist Ashlee Vance: Tesla,
SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future. Het bijna 400 pagina’s dikke
boek beschrijft de man achter de verschillende ondernemingen die traditionele
patronen in onze wereld willen doorbreken. Musk laat de financiële wereld, de
ruimtevaartindustrie, de sector van de alternatieve energiebronnen en de
autowereld zien dat het ook anders kan. Als je maar wilt, groots denkt en
problemen ziet als uitdagingen om te overwinnen. De menselijke maat mag niet de
beperkende factor zijn.
In het boek komt Musk naar voren als een bijzonder leergierige en uiterst
intelligente man met een onstuitbare energie en ambitie. Hij drijft mensen om
zich heen voorbij het uiterste. Zijn empathisch vermogen is onderontwikkeld en
in zakelijk opzicht zelfs afwezig. Vance portretteert Musk als een man die
pendelt tussen dromen en werkelijkheid zonder de realiteit écht uit het oog te
verliezen. Mislukkingen zijn het fundament van zijn successen. Musk is een
realistische fantast die meent de historie van de mensheid via technologie de
goede kant op te kunnen sturen. Zo is het naar zijn idee voor de overleving van
de soort nodig dat er menselijk leven buiten de aarde komt. Mars is daarvoor de
aangewezen planeet. In de biografie laat Musk weten te denken aan 80.000 mensen
op Mars in 2040. Een eerste start is ervoor te zorgen dat de mensen er kunnen
komen.
 |
De missie van SpaceX staat
duidelijk op de website: leven buiten de aarde.
Raketten
SpaceX produceert raketten tegen een fractie van de kosten die NASA rekent.
Vance beschrijft de kracht van Musk: hij is zakenman en idealist tegelijkertijd,
combineert de eigenschappen van een visionair en een naïeveling, let op alle
details, denkt in lange termijnen, is ontevreden met een suboptimale oplossing
en voert een permanente strijd tegen de klok. Zijn eigen werklust is ongekend,
maar hij vergt dezelfde inzet van zijn medewerkers. Dat moeten trouwens de
besten van de besten zijn. Het verhaal gaat dat hij een medewerker kwalijk neemt
als hij de geboorte van zijn kind belangrijker vindt dan een bespreking op het
werk, maar Musk ontkent dit verhaal. Feit is wel dat hij niet van problemen wil
horen als niet tegelijkertijd een oplossing wordt aangedragen. Medewerkers zijn
bang als ze wat moeten presenteren. Als er een typefout in een bericht staat,
kan hij zich daar niet overheen zetten en is niet meer in staat de rest te
lezen. Hij kan echter ook een e-mail met een uitgewerkt plan zonder verdere
discussie heel snel beantwoorden met slechts twee letters: OK. Mensen die
jarenlang voor hem werken, maar iets doen wat hem onwelgevallig is, wijst hij
zonder scrupules de deur. Volgens mensen die hem beter kennen, combineert hij
eigenschappen van Steve Jobs en Bill Gates, even creatief maar nog veel
dynamischer. Hij wordt aanbeden en verguisd. Sommige intellectuelen noemen hem
een fantast met ideeën die snel worden bijgeschreven in het boek van de
waangedachten, anderen dichten hem een rol toe als messiaanse richtinggever aan
de mensheid. Gaandeweg het boek wekt Vance bij de lezer gevoelens van
bewondering en afschuw op. Al gauw dringt zich het beeld op van Musk als een
extreme autist. Door de auteur geraadpleegde psychologen herkennen zich daar
echter niet in. Hoe het ook zij, Musk is een fenomeen.
 |
 |
Presentatie van Tesla op de
personenauto-RAI 2011 in Amsterdam.
Gepest
Elon Musk is geboren op 28 juni 1971 in Zuid-Afrika. Als hij negen is, scheiden
zijn ouders. Hij groeit voornamelijk op bij zijn vader. Vanaf zijn tiende jaar
interesseert hij zich in de computertechnologie, geholpen door zijn
intelligentie. Hij leest alles wat los en vast zit en onthoudt het ook nog eens.
Door zijn houding wordt hij gepest en past niet binnen de groep
leeftijdsgenoten. Hij belandt zelfs in het ziekenhuis, maar weigert later enige
uitleg te geven waarom hij in elkaar geslagen is. Net voor zijn achttiende
verjaardag verhuist hij naar Canada. Hij krijgt daar het staatsburgerschap omdat
zijn moeder Canadese is. (In 2002 verruilt hij dat voor de Amerikaanse
nationaliteit.) Musk studeert natuurkunde en economie, maar kiest niet de weg
van een wetenschappelijke verdieping aan Stanfort. Het ondernemerschap in de
internetsector lokt. Hij is 24 als hij samen met zijn broer het eerste
internetbedrijfje opzet, Zip2. Dat verkoopt hij later en ontvangt 22 miljoen
dollar. Een deel investeert hij vervolgens in een nieuw bedrijf: X.com, later
bekend geworden als PayPal. Hij schept een betalingsmogelijkheid buiten de
reguliere kanalen van de banken. Dat wordt zijn handelsmerk: traditionele
structuren overboord zetten en via andere wegen hetzelfde doel bereiken, maar
dan beter. Opnieuw gaat het bedrijf in de verkoop. Musk krijgt 165 miljoen op
zijn rekening bijgeschreven. Met dat geld gaat bij raketten bouwen en wordt de
eerste commerciële onderneming die in 2012 het ruimtestation ISS bevoorraadt.
Inmiddels is hij ook betrokken geraakt bij Tesla en SolarCity, een onderneming
gericht op zelf vergaren van zonne-energie. Zijn jongste ideeën zijn een
buisverbinding tussen grote steden.
 |
 |
Eind
2011 werd in Eindhoven de eerste Tesla-dealer in de Benelux geopend.
In de
showroom was plaats voor één auto: het enige model dat werd geleverd.
Tesla
In 2004 raakt Elon Musk betrokken bij de productie van elektrische auto’s. Hij
ziet perspectieven in Tesla Motors, een bedrijf dat in juli 2003 is opgericht
door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Onder zijn leiding ontstaat de eerste
innovatieve elektrische auto, de roadster, op basis van een aangepaste Lotus
Elise. De accutechniek en elektronica zijn baanbrekend. Musk realiseert wat geen
enkele autofabrikant nog is gelukt, namelijk een elektrische auto maken met een
aanvaardbare actieradius. Tesla bouwt er 2500, vooral voor milieubewuste,
vooruitstrevende, rijke klanten. Het bedrijf heeft een turbulente historie en
gaat in 2008 bijna failliet. Op de rand van de afgrond balancerend, weet Musk de
zaak te redden. Hij zet in op de ontwikkeling van een geheel eigen auto, de S.
Medio 2012 is de auto productierijp. Voor de serieproductie heeft Musk een oude
fabriek van Toyota en GM gekocht. De bestaande autofabrikanten nemen de komst
van Tesla niet serieus. Zeker in Detroit wordt meewarig gekeken naar de
buitenstaander uit Californië. Toch lukt het Tesla de behoudende autowereld
wakker te schudden. Elektriciteit wordt in een paar jaar tijd een serieuze
krachtbron voor auto’s. De Tesla S wordt populair. Het is een fraai gelijnde
vijfdeurs met vijf zitplaatsen en een achterbankje voor de kinderen, met een
acceleratie die past bij een sportwagen en allerlei noviteiten waar anderen nog
niet aan hadden gedacht. Onderhoud is nauwelijks nodig en Musk bouwt een keten
van oplaadstations, waar de klanten hun accu gratis kunnen opladen. In 20
minuten zijn ze weer voor de helft vol om de reis te vervolgen.
 |
De S in de showroom.
Onderstel, motor en accu's. Meer
dan dit is het niet.
Een X en een S bij de dealer.
Kaders
De filosofie van Musk is, dat zoveel mogelijk onderdelen binnen de eigen
onderneming gemaakt moeten worden. Alleen dan voldoen ze aan zijn torenhoge
eisen en duurt de ontwikkeltijd niet langer dan nodig is. Onnodige bureaucratie
werkt verlammend, net als het voortborduren op vertrouwde methoden van
ontwikkeling en productie. Denken buiten de bestaande kaders wordt ook bij Tesla
het uitgangspunt. Waarom zou je naar de garage moeten om je auto een beurt te
geven? Net als bij de computer thuis kunnen de updates via internet worden
geïnstalleerd.
In september 2015 is het tweede model in productie gegaan, de Tesla X. Het is
een SUV met vierwielaandrijving die veiliger en schoner is dan iedere andere auto in
het marktsegment. De
vleugeldeuren voor de twee achterste zitrijen zijn niet alleen een
aandachttrekkend, onderscheidend element, maar ook functioneel. Musk wilde een
SUV waarbij de derde zitrij beter bereikbaar zou zijn. Kom met iets waar anderen
nog nooit aan hebben gedacht, was opnieuw de opdracht.
Als een Steve Jobs, maar dan veel minder gelikt en tamelijk houterig,
presenteert hij zijn nieuwste model aan geïnteresseerden. Statistieken en feiten
zijn de belangrijkste elementen waarmee hij probeert te overtuigen.
 |
Het model X is alleen al vanwege
de deuren opmerkelijk.
Olievlek
Op het totaal van de wereldproductie aan auto’s is Tesla een minispeler. Maar
Musk denkt verder. Hij komt over een paar jaar met Model 3, dat de strijd zal
aangaan met middenklassers van BMW, Audi en Mercedes. Als een olievlek
verspreidt de elektrische auto zich over de wereld, is zijn vaste overtuiging.
Dat is nodig voor de mensheid. Om het proces te versnellen, geeft hij in 2014
alle octrooien vrij, zodat anderen gebruik kunnen maken van de kennis en kunde
van Tesla. De gevestigde auto-industrie is inmiddels minder sceptisch en
afhoudend geworden. Daimler en Toyota werken met Tesla samen voor de levering
van elektrische aandrijfeenheden. Het is, net als SpaceX, een serieuze
onderneming geworden. Tesla is inmiddels zo’n 20 miljard dollar waard, met Musk
als grote aandeelhouder.
Musk zorgde ook voor een netwerk
van oplaadpunten. Inmiddels zijn auto's met een snoer een vertrouwd gezicht.
Doorgronden
Toen Vance aan zijn boek begon, weigerde Musk zijn medewerking. Die houding
bevestigde de negatieve beelden die over Musk de ronde deden, aldus de auteur.
Musk veranderde echter halverwege van gedachten en voerde een serie gesprekken
met Vance. De schrijver kreeg meer en meer bewondering voor de zienswijzen van
Musk en trachtte te doorgronden waarom hij opereert zoals hij doet. Hij is
geniaal en onnavolgbaar, ook voor de mensen die hem al jaren kennen en meemaken.
Zijn denk- en handelwijze zijn niet zoals van de meeste andere mensen. Dat heeft
hem gebracht waar hij is. Bedrijfstakken zijn dan misschien (nog) niet op z’n
kop gezet, hij heeft wel laten zien dat het ook fundamenteel anders kan. Musk is
een ingewikkelde persoonlijkheid die niet gemakkelijk te duiden is. Hij is gek
op zijn vijf kinderen (een drieling en een tweeling), maar liet de opvoeding
over aan zijn vrouw en een keur aan in dienst genomen opvoeders. Hij huwde zijn
tweede vrouw twee keer en scheidde ook twee keer van haar. Het is de verdienste
van Ashley Vance dat hij de vele facetten van de persoon Musk naar voren haalt,
de lezer soms in verwarring achterlatend. Dat past bij de hoofdpersoon van zijn
biografie. ■
 |
Een S met een gewijzigde voorkant
die minder verwijst naar een traditionele auto met een grille.
 |
Elon Musk - Tesla, SpaceX, and the
Quest for a Fantastic Future
Ashley Vance
HarperCollins
april 2015
ISBN: 978-0-06-230123-9
|
|
|