Meilenwerk Stuttgart
Böblingen (D)
●
Bedrijfsverzamelgebouw met bijzondere auto's
●
Nieuwe versie van bekende formule
●
Verkoop van exoten en klassiekers
●
Garageboxen voor liefhebbers
oktober 2009, laatste aanvulling
februari 2016
|

|
Succes niet
verzekerd
Na Berlijn en Düsseldorf heeft nu ook
Stuttgart zijn Meilenwerk: een bedrijfsverzamelgebouw waar oude en exclusieve
auto’s worden verkocht, verhuurd, onderhouden, opgeknapt en gestald. In een oude
aankomsthal van een vliegveld is een viersterrenhotel gevestigd. Daarmee is de
derde loot aan de stam de overtreffende trap van de formule.
De opening vindt echter plaats op een uiterst ongelukkig moment, nu in de wereld
van de welgestelden de beurs vaker dicht blijft.
Het derde Meilenwerk is net geopend.
De bomen zijn nog jong. Het asfalt
net gelegd. De stoepen nieuw. Hier en daar wordt nog hard gewerkt aan de
aankleding en verdere inrichting. De bediening in het restaurant heeft de
gebruiksaanwijzing van de kassa nog niet helemaal onder de knie. Het derde
Meilenwerk is amper een maand oud. Op 12 en 13 september vond de officiële
opening plaats. Jaren van voorbereiding gingen eraan vooraf. De formule is op
zich eenvoudig: concentreer op één plek allerlei bedrijven die
auto-enthousiastelingen aantrekt. Dat kunnen mensen zijn met liefde voor een
klassieker of klanten voor een gespecialiseerde sportwagen. Maak de opzet open,
zodat ook belangstellenden een doel hebben om naar toe te gaan. Wie weet leidt
kijken ooit tot kopen. Kleed het geheel vervolgens aan met horecavoorzieningen
en zorg ervoor dat er geregeld manifestaties zijn. Tussen concept en uitvoering
liggen echter vele stappen. Bedrijven moeten geïnteresseerd zijn, een goede
locatie is nodig en investeerders moeten er brood in zien.
 |
De natuurlijke omgeving van het net
geopende complex is nog kaal.
Meilenwerk Berlijn (links) en
Düsseldorf (rechts). Zie ook de reisverslagen naar deze locaties.
Bierbrouwerij
In Berlijn werd een oude tramremise omgebouwd tot autopaleis, in Düsseldorf een
voormalig onderkomen van stoomlocomotieven. Hier in Stuttgart was een vliegveld
het vertrekpunt. De oude kantoren uit de twintiger jaren zijn omgebouwd tot
viersterrenhotel. Dat geeft deze derde vestiging een extra accent, net als de
eigen bierbrouwerij. Naast het hotel kwamen nieuwe hallen. Daarmee wijkt de
opzet wat af van de twee andere locaties, waar de historie in de muren zit. Om
een nostalgisch gevoel op te wekken, zijn muurschilderingen gemaakt die oud
moeten lijken. Op quasi-afgebladderd stucwerk staat met ouderwetse letters:
Jeder Oldtimer war einst die neueste Entwicklung menslicher Erfindung. Het
bedoelde effect wordt maar gedeeltelijk bereikt. De nieuwheid van de hal is toch
te overheersend. Misschien is het over een paar jaar beter.
Nog niet alle aanbieders zijn klaar
met hun opstelling of zijn al ingehuisd.
In Hal 1 heeft men met oude
muurschilderingen getracht de sfeer van weleer op te roepen.
Dit deel van de locatie is nieuw
gebouwd.
 |
 |
Splinternieuw
In de promotie heet het “Meilenwerk Stuttgart”. Feitelijk ligt het complex in
Böblingen, een afzonderlijke gemeente ten Zuiden van de stad met 50.000
inwoners. De snelweg is vlakbij en aan de andere kant daarvan ligt Sindelfingen,
met de gigantische fabriek van Mercedes-Benz.
Als we komen aanrijden, trekt een rijtje auto’s de aandacht. Het zijn geen
exclusiviteiten en al zeker geen klassieke modellen. Op het parkeerterrein staat
een serie splinternieuwe Peugeots 5008, allemaal in dezelfde kleur en
uitvoering. Vlak ernaast de verschillende concurrenten van het model. Het lijkt
erop dat dit een bijeenkomst is voor dealers, om kennis te maken met de auto die
ze straks hopelijk massaal gaan verkopen. In groepjes van drie of vier
vertrekken de mannen (inderdaad, alleen maar mannen) om de rijkwaliteiten te
vergelijken met die van de andere merken. Argwanend bekijkt men de bezoekers van
buiten. Op zich is belangstelling voor een nieuw product welkom, maar dit is
niet de juiste plaats en het juiste tijdstip. Wacht nog maar even tot de auto in
de showroom staat, is onuitgesproken de boodschap. En het is al helemaal niet de
bedoeling om de deur open te doen om het interieur te bekijken! Dan maar naar
binnen, naar waar we voor komen.
 |
 |
Verkopers van de Peugeot 5008 worden
voorbereid op hun taak de auto te gaan verkopen.
Werkelijkheid
De website van Meilenwerk meet de verschillende aspecten van de permanente
manifestatie breed uit. Foto’s tonen zalen vol mensen rond oude en bijzondere
auto’s. Ze zijn gemaakt bij de feestelijke opening. De werkelijkheid van medio
oktober 2009 is een slagje anders. In één van de twee expositiehallen staan in
het midden een paar dure auto’s verloren in de ruimte. Veel garageboxen staan
leeg. Een aanzienlijk deel van de kantoorruimtes ook. Is de verhuizing al
gepland of is er nog geen huurder gevonden? Het wordt niet helemaal duidelijk.
Druk is het in elk geval op deze vrijdagmiddag niet. Dealer Gohm van Maserati en
Lamborghini heeft de handelswaar uitnodigend opgesteld, maar veel kijkers of
kopers trekt het niet. Dat maakt de hagelnieuwe spierwitte Lambo’s en een
klassiek rode Maserati niet minder interessant. Bovendien is dit slechts een
momentopname. Wie weet is er op een andere dag in de week meer activiteit te
bespeuren.
 |
 |
Hal 2 vertoont nog veel lege
plekken, op het centrale plein en bij de garageboxen.
Zicht op dit tweede gedeelte van het
Meilenwerk.
De glazen boxen brengen je
in contact met aantrekkelijke klassiekers. Links een Mercedes, rechts een
Chevrolet Corvette.
Ook de klassiekers van de toekomst
zijn hier te koop, zoals deze Lamborghini's....
....en niet minder exclusieve
Ferrari's, waarvan de rechtse een speciale dakconstructie heeft.
Dit is één van de nieuwste modellen
van Ferrari.
Bij de Maserati-dealer staat naast
de nieuwe modellen deze auto van weleer met Vignale-koetswerk.
Stilte
Ook elders heerst rust. De medewerkers van Merz & Pabst, dealer van Morgan,
Lotus en Artega en als sinds 1936 actief, moeten elkaar bezighouden. De stapel
folders die aangeven dat er ook leasemogelijkheden zijn voor deze exclusieve
modellen, blijft onaangeroerd. De grote vraag is natuurlijk of deze stilte een
weerspiegeling is van het economisch klimaat. Exclusieve en klassieke auto’s
kosten immers veel geld. Noodzakelijk voor het alledaagse leven zijn ze niet.
Kijken kost echter niets. En dus is er alle gelegenheid de verschillende
modellen nog eens nader te bestuderen. Een Morgan is op zich al bijzonder, een
vierpersoons nog eens extra en de twee opvallende kleuren bruin doen er nog een
schepje bovenop. Bovendien heeft deze auto ook nog de handtekening van Charles
Morgan op het dashboardkastje, kleinzoon van de oprichter van het
familiebedrijf. Na het bezoek deze zomer aan de fabriek in het Britse Malvern
Link kijken we met extra belangstelling naar de louvres in de motorkap, één voor
één met de hand gestanst. Hoewel het bedrijf geen officieel verkoopsteunpunt van
Wiesmann is, biedt het toch een aantal typen aan. Dat geeft de unieke
mogelijkheid drie modellen op één plek te bekijken en te vergelijken. Zo’n kans
krijg je niet iedere dag. De sportwagenmaker combineert traditionele Britse
stijl met hedendaagse Duitse toptechniek en creëert zo kostbare en razendsnelle
auto’s. De kwaliteit is hoogwaardig. Eén van de auto’s is uitgevoerd in matte
lak, een nieuwe mode. Je moet ervan houden, zullen we maar zeggen. Het is wel
héél anders dan de glimmende knalrode Ferrari’s elders in het gebouw.
 |
 |
Het aanbod van Merz & Pabst loopt
uiteen van de Wiesmann tot de Morgan.
De meeste Morgans zijn tweezitters,
maar deze heeft plaats voor vier personen en is van alle luxe voorzien.
Op het dashboardkastje de
handtekening van Charles Morgan, kleinzoon van de oprichter.
Alternatieven voor de bekende
sportwagens: een Lotus Elise of een Artega. Ze zijn hier ook te leasen.
Een klassieke vorm met een moderne
BMW-motor: de Wiesmann. Goedkoop zijn ze bepaald niet.
Klassiekers te koop, zoals een Alvis
(links)
of een Bentley (rechts).
Bechtel & Steenbuck heeft heel wat modellen
van Jaguar in de aanbieding. Rechts een C-Type.
Een Jaguar XK120 Roadster, een
sensatie van de late jaren veertig.
De XK150 was een doorontwikkeling
met minder uitgesproken uiterlijk.
Links een 3,5 Litre van net na de
oorlog, rechts een MK-II.
Ook voor een klassieke Mercedes-Benz
kan men hier terecht. De prijs is op aanvraag.
Een Heckflossen-Mercedes en 280
Cabriolet: twee andere voorbeelden uit het aanbod.
De luxe vierzits cabriolet ziet er
als nieuw uit.
Voor wie wat goedkopers en meer
alledaags wil: een Glas 1204 Cabrio en Fiat 500, beide met linnen dakje.
Limousine
Merz & Pabst doet mondjesmaat ook in klassiekers. Wie belangstelling heeft voor
een zogeheten Heckflossen-Mercedes is hier aan het goede adres. Buurman Arthur
Bechtel & Steenbuck heeft een veel uitgebreider aanbod uit lang vervlogen
tijden. Topstuk is vierdeurs cabriolet van voor de oorlog. De prijs is op
aanvraag. Naast de vele Mercedessen ligt de nadruk op Jaguars. Er is keus uit
verscheidene, allemaal even beroemde typen: XK 120 en 150, Mark II, C- en E-type.
Een 3,5 Litre Jaguar, Alvis en Bentley zorgen bijna voor een museale sfeer.
Binnen staat wat onopvallend in een hoekje een Glas 1204 Cabriolet. Geen grootse
klassieker misschien, maar inmiddels wel een zeldzaamheid en alleen daarom al
interessant. Onder het motto “wie het kleine niet eert….” staat even verderop
een Fiat 500.
Dat motto kan nog letterlijker worden opgevat bij het gespecialiseerde winkeltje
dat klassiekers aanbiedt zoals Minichamps ze in het klein nabouwt. Ook hier zit
de verkoper te wachten op klandizie. Deze middag blijft die weg.
Huurder Targa Florio heeft drie wat grotere modellen in de aanbieding, formaat
trapauto. Niet van die moderne plastic dingen, maar stijlvol speelgoed uit
vroeger tijden. De Austin Forty is een trapauto en stamt uit 1970, hoewel het
een model uit de jaren vijftig moet voorstellen. Voor 4750 euro is-ie verkocht!
Bij de Porsche 356 Speedster hoef je niet te trappen. Deze heeft een
elektromotor. De levertijd is drie maanden en de leverancier garandeert
exclusiviteit door een beperkte serie van 356 stuks. Prijs 6.750 euro. Even
doorsparen en je hebt een echte auto!
 |
 |
Een klassieker voor de kinderen (of
de verzamelaar!): een Porsche en Austin als trapauto.
Hamvraag
Aan leuke ideeën, mooie auto’s en bijzonderheden heeft ook het derde Meilenwerk
geen gebrek. De kamers van het luxe V8-hotel zijn opvallend ingericht. Je kunt,
als je wilt, slapen in een bed met Mercedes-, Cadillac- of Volkswagen-voorkant
of in een kamer met grote motorfietsen op het behang. Het kost een paar centen,
maar dan beleef je ook wat. De hamvraag is natuurlijk: gaan voldoende mensen
hiervan gebruik maken om de formule tot een succes te maken? Is de
aantrekkingskracht groot genoeg? Zijn de prachtige musea van Mercedes-Benz en
Porsche elders in Stuttgart concurrerend of juist aanvullend? Een maand na de
opening is het veel te vroeg om conclusies te trekken. Maar ongetwijfeld hadden
de investeerders en bestuurders zich vrolijker economische omstandigheden
gewenst. Een paar jaar geleden was de kans op succes beslist stukken groter
geweest.
■
Auto's vormen het middelpunt, maar
motorfietsen en deze straaljager geven een gepast accent.
►
Reisverslag Meilenwerk Düsseldorf 2007
►
Reisverslag Meilenwerk Düsseldorf
2010
►
Reisverslag Meilenwerk Berlijn
JANUARI 2014
Na Berlijn en Düsseldorf gaat ook Böblingen verder onder een andere naam:
Motorworld. Niet langer is sprake van Meilenwerk. De eigenaren van dat merk
hebben de banden met de drie vestigingen verbroken. Dat betekent dat op dit
moment er geen locatie is waarop de naam nog van toepassing is. Er zijn wel
plannen voor vestigingen in Zwitserland en Hamburg.
FEBRUARI
2016
Het bedrijf Meilenwerk is failliet verklaard. De bedrijven in Berlijn en Düsseldorf
onder de nieuwe eigenaar Classic Remise hebben met het bankroet niets uitstaande
en blijven gewoon bestaan. Meilenwerk in Böblingen was al eerder losgemaakt en
heet Motorworld.
 |
Museale showroom in oude locomotievenremise
Reis
naar Meilenwerk
in Düsseldorf, een
bedrijfsverzamelgebouw rond klassieke auto's,
waar ze worden opgeknapt en verhandeld.
oktober 2007, laatste aanvulling februari 2016
|
 |
 |
Waar passie en handel samenkomen
Voor de tweede keer op
bezoek bij
Meilenwerk in Düsseldorf met de vraag of het net zo
indrukwekkend is als de eerste keer.
april
2010, laatste aanvulling februari 2016
|
 |
 |
Ontmoetingsplek voor vaklieden en liefhebbers
In het
Meilenwerk in Berlijn houden allerlei
bedrijven zich
bezig met uiteenlopende activiteiten
waarbij bijzondere auto's centraal staan.
juni 2009, laatste aanvulling februari 2016
|
 |
 |
Andere naam, vertrouwd
concept
Na ruim dertien jaar zijn
we terug bij
Classic Remise in Berlijn, waar alles draait
om klassieke en exclusieve automobielen.
maart
2022
|
 |
|