Boek: Land Rover
Land Rover: The Story of the Car
that Conquered the World
Ben Fogle
●
Historie van de klassenloze Defender
●
Anekdotes over mede-liefhebbers
●
Beschrijvingen van bijzondere
modellen
●
De rol van de Land Rover in de
samenleving
●
Niet vlekkeloos, maar toch een
aanrader
augustus 2017 -
aanvulling maart 2021
|
Hommage aan een grote liefde
Sommige auto’s zijn onsterfelijk. Ook al worden ze niet meer gemaakt, ze zullen
er altijd zijn en blijven. Ze gaven de wereld een ander aanzien. Ze zijn deel
van onze geschiedenis. De Land Rover is er zo eentje. Vorig jaar kwam na ruim 67
jaar en 2.016.933 exemplaren een eind aan de productie van het oermodel, de
laatste jaren getooid met de naam Defender. Voor Ben Fogle reden voor een
eerbetoon. Hij schreef een boek ter nagedachtenis aan een klasseloze Britse
icoon, die zich thuis voelde bij boeren en in Koninklijke kringen, in het leger
en bij hulporganisaties, in steden en in de jungle. Geen boek voor de specialist
maar voor het grote publiek, met anekdotes, leuke verhalen en verrassende
invalshoeken.
 |
Deze zomer is Engeland onze
vakantiebestemming. In de boekhandels van WHSmith en Waterstones liggen stapels
boeken over ‘The Story of the Car that Conquered the World’. Ze zijn niet
weggestopt bij de afdeling Transport, voor autogekken, achter in de winkel, maar
liggen op de tafel met bestsellers en populaire uitgaven dicht bij de kassa. De
net uitgebrachte pocketuitgave, als opvolger van de gebonden versie van vorig
jaar, is vriendelijk geprijsd. Er wordt, net als met vele andere titels, mee
gestunt. Koop één boek en krijg het tweede voor de helft van de prijs.
Internetboekhandels maken het nog gemakkelijker en geven het voordeel gewoon per
boek. De aandacht voor deze uitgave intrigeert me. Ik kan me niet herinneren in
Nederland ooit zo vaak en in deze aantallen een boek over een auto te hebben
zien liggen. Maar Engeland is Nederland niet en dit gaat niet om zomaar een
auto. Ik koop het, lees het in één adem uit en de glimlach op mijn gezicht na de
tweede zin verdwijnt niet meer. Het is kostelijk, ondanks de - terechte -
kritiek van Land Rover-kenners dat de schrijver er nog wel eens naast zit en
husselt met de typeaanduidingen. In de eerste uitgave schijnen bovendien veel
taal- en zetfouten te staan. Veel passages staan er bovendien een aantal keer
in. Het lijkt erop, aldus de reacties, dat de correctieronde achterwege is
gebleven. Waarschijnlijk is hier bij de pocket-editie nog eens naar gekeken,
maar minder consciëntieus dan je zou wensen. Vlekkeloos is het allemaal niet.
 |
 |
Een Land Rover uit 1950 bij een
handelaar in klassieke auto's.
Aanvankelijk zaten de koplampen dicht bij elkaar. Links het typeplaatje op het ijzerwerk van
de grille.
Liefdesverklaring
Het boek is een liefdesverklaring. Het gaat niet over een auto, maar over een
icoon. Een grootheid, decennia lang onderdeel van het dagelijkse Britse leven,
zeker op het platteland. Iedere inwoner van het Verenigd Koninkrijk - daarbij
opgeteld alle overzeese gebiedsdelen, kroondomeinen, voormalige kolonies en
hoe de onderdelen van het British Empire ook mogen heten - kent de
auto. Volgens de schrijver is de Land Rover voor de helft van de wereldbevolking
de eerste auto die zij ooit zagen. Of dat waar is? Wie zal het zeggen.
Waarschijnlijk niet. Maar wat doet het er toe? In dit boek zijn de feiten
ondergeschikt aan de gevoelens, verwoord met onderkoelde Britse humor. De inhoud
is een trefzekere typering van de af en toe bizarre Britse cultuur en
samenleving waar de Land Rover onderdeel van was en is. Dat structuur ontbreekt,
sommige passages weinig relevant zijn voor de historie van de Land Rover en het
geheel soms bij elkaar lijkt te zijn geraapt, wordt dan van ondergeschikt
belang.
Ik kende hem niet, maar auteur Ben Fogle (1973) is aan de overzijde van de Noordzee een bekende
avonturier, verhalenverteller en televisiemaker. Hij roeide over de Atlantische
oceaan, doorkruiste Antarctica te voet en ging dwars door woestijnen op de rug
van een kameel. Hij is kind aan huis bij vele beroemdheden. Hij schreef
verschillende boeken over zijn avonturen en is ambassadeur van onder meer het
Wereld Natuur Fonds en Artsen zonder Grenzen. Een BB’er dus, Bekende Brit. Dat
zijn naam op het omslag prijkt, zal ongetwijfeld bijdragen aan de
verkoopcijfers. Een boek van en over twee iconen is een interessante commerciële
combinatie.
 |
De Britse Wegenwacht - de AA -
gebruikte de Land Rover ook. Deze staat in het Transport-museum in Coventry.
She
Fogle beschrijft de Land Rover consequent als een she, een zij. In het Britse
spraakgebruik is dat niet ongebruikelijk; in dit
geval komt het wel heel mooi uit. Hij is namelijk verliefd op haar. Op haar
verschijning, haar eigenschappen en veelzijdigheid. Haar vermogen zich in alle
kringen van de samenleving te kunnen bewegen. Zij was de partner van vele
boeren, maar ook van Winston Churchill en leden van de Koninklijke familie.
Fogles verliefdheid is niet uniek. Hij heeft veel medestanders: mensen voor wie er maar één auto is die
er echt toe doet. De lezer ontmoet er velen. Die liefde is trouwens niet
voorbehouden aan Britten. Bij ons behoort Jort Kelder tot de groep. De Land
Rover is geen vervoermiddel maar een persoonlijkheid. Dat liefde blind maakt, weten we.
Slechte kenmerken neem je voor lief. De auto is oncomfortabel, ouderwets,
lawaaiig, stug, lekt, heeft permanent beslagen ruiten en is lang niet altijd
betrouwbaar. De moderne tijd heeft haar al lang geleden ingehaald. Ouderdom komt
met gebreken. En bijna zeventig is voor een auto niet oud, niet stokoud, maar
antiek. Bijna voorwereldlijks. Op de Morgan na (ook onnavolgbaar Brits), heeft
geen enkel automodel het zo lang volgehouden. De Kever niet, noch de Engelse
taxi, de Eend, de oorspronkelijke Mini, de Lada of de Morris Minor. Zelfs de
Jeep is meer veranderd dan de Land Rover.
 |
Een oude
Land Rover van de eerste generatie.
Vergelijk de versie
met korte wielbasis (88 inch) met de langere van 109 inch.
 |
 |
Ambachtelijk
Op 29 januari 2016 liep de laatste Defender van de band in Solihull, bij
Coventry. Ze werd nog op dezelfde ambachtelijke wijze in elkaar gezet als in het
begin. Aan haar lijf geen polonaise van robots, maar gewoon de handen van stoere
mannen (en misschien ook wel vrouwen). Ze had inmiddels huwelijken en
scheidingen meegemaakt (Leyland-BMW-Ford-Tata) en kreeg op hoge leeftijd zelfs
de Indiase nationaliteit. De Britse inborst is echter nooit verdwenen.
Even kort de geschiedenis.
In 1948 maakt het publiek voor het eerst kennis met de Land-Rover (toen nog met
verbindingsstreepje). Dat gebeurt nota bene in Nederland, tijdens de RAI-autotentoonstelling. De
auto is het geestelijk kind van Maurice Wilks, directeur van de
Rover-fabriek. Hij maakt in de naoorlogse jaren op zijn landgoed in Wales gebruik van een
oude Jeep, achtergelaten door de Amerikaanse militairen. Veel boeren doen
hetzelfde. Door de vierwielaandrijving is het een manusje van alles. Wilks maakt zich
zorgen over de tijd dat zijn Jeep het niet meer zal doen. Samen met zijn broer
Spencer - ook topman van Rover - besluit hij een dergelijke auto dan maar zelf
te gaan maken. Daarmee zijn ook de boeren geholpen, is de redenering. Er is echter een
probleem. Britse autofabrieken krijgen door de staat staal toegewezen op basis
van hun exportprestaties. Rover komt niet in aanmerking voor staal voor een
dergelijk nieuw model. De oplossing is snel gevonden: aluminium. Dat is nog
volop beschikbaar, overgebleven van de vliegtuigindustrie en niet op rantsoen.
Het idee van Maurice wordt uitgewerkt en de prototypen worden op hun kwaliteiten
getest op het landgoed van Spencer in Schotland. Hoewel gemaakt in een Engelse fabriek, is de Land Rover dus meer Brits dan Engels. Een subtiel verschil.
 |
Prototype van de Land-Rover,
oorspronkelijk bedoeld als landbouwvoertuig (foto: Land-Rover).

Brochures van de Land Rover door de jaren heen.

In de
beginperiode lag de nadruk op de veelzijdigheid als bedrijfsvoertuig.

Defender
Tot in de jaren tachtig is de aanduiding simpelweg Land Rover, zonder specifieke typenaam. Kenners spreken
over een Series I, Series II en Series III. Na een aanpassing van de techniek en
lichte facelift introduceert de fabrikant in 1983/1984 de Ninety
en One Ten voor de korte en lange versies. De getallen zijn afgeleid van hun
wielbases in inches. Vanaf begin jaren negentig is het Defender, om
onderscheid te maken met de andere modellen die Land Rover als merk inmiddels op
de markt heeft gebracht.
De eerste Land Rovers zien er uit alsof de bouwers de beschikking hebben gehad
over een reusachtige meccanodoos. De carrosseriedelen zijn als losse platen aan
elkaar geschroefd. Het uiterlijk is van ondergeschikt belang. Dat blijft zo.
Echt mooi is de Land Rover ondanks de nodige verbeteringen nooit geworden. Tot
op het laatst is zij een blokkendoos op wielen. Haar talenten zijn echter groot.
Vanaf het begin zijn de terreinkwaliteiten ongekend. De Britse doet niet onder
voor haar Amerikaanse voorbeeld. Niet alleen de Engelse boeren komen onder de
indruk van de prestaties. De Land Rover verandert al heel snel van bijproduct
tot succesmodel van Rover. Door deelname aan expedities, die via films en het
nieuwe medium televisie grote kijkersgroepen bereiken, is er veel gratis
reclame. Iedereen kan met eigen ogen zien dat de auto zich heer en meester
(sorry: dame en meesteres) voelt in terreinen die ontoegankelijk leken.
 |
 |
Twee Land Rovers met 109 inch
wielbasis in dienst van het Nederlandse leger. Nu in het museum in Soest.
Een
Series III 109" Metal Top van 1978.
Een Land-Rover Cab Forward,
vooral een bedrijfswagen.
Soorten verhalen
Fogle vermengt in zijn boek drie soorten verhalen tot één geheel. Allereerst is
er de geschiedenis van de Land Rover en in het kort van de latere succesmodellen
Range Rover, Discovery en Freelander. Dan zijn er de ontmoetingen met bijzondere
medefanaten, beeldend beschreven. Zo heeft iemand van zijn Land Rover een
amfibie gemaakt door er reusachtige pontons aan vast te maken; de schrijver gaat mee de zee op. Je ziet het voor je. Als derde
zijn er de verhalen over situaties waarin de Land Rover een hoofd- of bijrol
speelde op het wereldtoneel. Ik weet nu dat Land Rovers betrokken waren
bij de spectaculaire bevrijdingsactie van gijzelaars door de Israëli's op de Oegandese luchthaven Entebbe.
Fogle beschrijft de beangstigende en beklemmende situatie van de Engelse militairen
in hun Land Rovers tijdens de oorlog en
terreuracties in Noord Ierland. Ook de Falklandoorlog komt nog even voorbij, net
als enkele andere politieke conflicten. Het boek onderstreept daarnaast de
belangrijke bijdrage van de auto aan de gezondheidszorg in Afrika. De Land Rover
heeft vele levens gered. Dokters konden komen op plekken die eerder onbereikbaar
waren. Dat die rol in de loop der jaren is overgenomen door de Toyota Land
Cruiser – goedkoper en betrouwbaarder dan zijn Britse evenknie – geeft de auteur
eerlijk toe.
Deze verhalen worden aangevuld met kostelijke anekdotes. Bijvoorbeeld over het
bezoek van de koning van Saoedie-Arabië (waar vrouwen geen auto mogen rijden)
aan de Engelse koningin Elisabeth op haar buitenverblijf in Schotland. Op haar
uitnodiging de omgeving te bekijken, gaat hij graag in, niet wetend dat hij
plaats moet nemen op de passagiersstoel van een Land Rover en dat de Queen zelf
achter het stuur plaatsneemt. Zij jaagt al pratend de Land Rover met een rotgang
over de smalle Schotse wegen, waarop de koning zijn tolk achterin laat vragen of
het wat langzamer mag. Hij is zijn leven niet zeker op deze manier.
 |
Een Defender van de Britse
krijgsmacht, hier bij de burcht van Edinburgh.
Twee geliefden
De schrijver spaart zichzelf niet. Hij verhaalt over de trotse aankoop van zijn
eerste nieuwe Defender. Hij heeft er lang naar uitgekeken. Zij is zijn grote
liefde. Al snel komt er echter nog een geliefde in het spel: zijn vrouw. De twee
dames botsen. Van één moet afscheid worden genomen. Een pijnlijk besluit. De
Defender verdwijnt. Zij is namelijk niet geschikt als familieauto en twee auto’s
is financieel niet haalbaar. Er komt een Discovery. Van hetzelfde merk, dat wel,
maar toch minder. Gewoon een auto. Jaren later koopt hij er alsnog een Defender
bij. De jeugdliefde gaat niet uit zijn hoofd. Hij doet dat zonder het zijn vrouw
te vertellen. Zij zou immers met terechte argumenten komen tegen de aanschaf:
onpraktisch, te koud of te warm, bonkerig, lekkend… Als hij ver weg is, ergens
op expeditie, ontdekt zijn vrouw de aankoop. De ruzie wordt per telefoon
uitgevochten. Het komt gelukkig goed. Polly - de roepnaam van de Defender - mag blijven. Zijn
vrouw heeft een groot hart, want als het boek af is, mag Fogle zichzelf
trakteren op een Series I uit 1949. In contact met al die liefhebbers is het
virus overgeslagen.
 |
 |
Minerva in België maakte de Land
Rover in licentie, met aangepaste stalen (!) carrosserie.
Voor het leger werd deze
aangepaste versie gemaakt, de Light Weight.
Het model is aan de voorzijde direct
te herkennen.
Het Spaanse bedrijf
Santana begon als licentiebouwer, maar bracht de auto later gewijzigd onder eigen
naam op de markt.
Zakelijke ondernemingen
In zijn ontdekkingstocht komt de avonturier niet alleen bij hobbyisten, maar ook
bij mensen die de Land Rover tot middelpunt van een zakelijke onderneming hebben
gemaakt. Bij een echtpaar dat de auto heeft omgebouwd tot rijdende koffiebar is
het nog klein werk. Ook het bedrijf van de begrafenisondernemer die zich heeft
gespecialiseerd in Land Rover-uitvaarten is nog bescheiden. Bij ondernemingen
die zich specialiseren in het ombouwen of modificeren van de auto’s, gaat het om
groot geld. Regeringen, legers, beveiligingsbedrijven en rijke particulieren
vormen de klantenkring. Het bedrijf Chelsea Truck Company van Afzal Kahn is er zo een. Daar verandert een Defender van gebruiksvoorwerp tot een
luxe statussymbool. De Flying Huntsman met zes wielen is het summum.
Fogle gaat ook op bezoek bij Foley, dat zich sinds 1966
uitsluitend bezighoudt met aanpassen en onderhouden van Defenders en hun
voorgangers. Restauratie
is onderdeel van de business. Sinds enige tijd is de fabriek zelf
trouwens een concurrent. Een speciale afdeling richt zich op het opknappen van
oude Land Rovers.
Voor de meest bizarre Land Rover reist Fogle naar
Eindhoven om daar het kunstwerk van het kunstenaarsduo Job Smeets en Nynke
Tynagel van Studio Job te bekijken. Hun kijk op de Defender uit zich weer op een heel andere manier. Als lezer beleef je al de
verrassende contacten mee.
 |
 |
Een
uitvaart-Land Rover van Foley en de Flying Huntsman van Kahn (foto's:
website van de bedrijven).

Op de
website dankte Foley Ben Fogle voor zijn bezoek.

Het kunstwerk van Studio Job, op basis van de Defender (foto: studio Job).
Topper
Is het echt een boek over een auto? Of gaat het eigenlijk over mensen, Britten
in het algemeen en fanaten in het bijzonder? Het laatste. Wie alleen meer wil weten over
de auto zelf, is met
andere boeken beter geholpen. De historie van de Land Rover komt maar summier
aan bod. Toch vind ik de uitgave een topper. Bij het lezen schoot ik soms hardop in de lach.
De beschrijvingen zijn zó mooi, met een subtiel woordgebruik waarop de Britten
een patent hebben. De lezersbeoordelingen bij de grote internetboekhandels zijn
heel verschillend. De uitgave krijgt vaak vijf sterren, maar geregeld ook één
ster. De slechte beoordelingen verwijten de schrijver dat hij slordig is,
fouten heeft gemaakt, dat het verhaal soms te snel in elkaar gezet lijkt te
zijn, dat hij teveel de BB’er uithangt en dat de diepgang van het werk ernstig
tegenvalt. Dat klopt allemaal. Dat de eindredactie beter had gekund eveneens. Er
zitten nog steeds herhalingen en onlogische wendingen in. De foto’s op
postzegelformaat zijn willekeurig bij elkaar gezet op een aantal pagina’s midden
in het boek. Dat had ook veel beter gekund. Maar zoals de echte liefhebber de Land
Rover vergeeft voor al haar tekortkomingen, doe ik dat dit boek. Het is een
genot als iemand je op deze manier meeneemt naar autogekken over de hele wereld,
inclusief zichzelf. ■
 |
 |
Ook
Nederland kent liefhebbers. Deze Defender is van een lid van de VIA, de
Vereniging van Interessante Automobielen.
Een
Defender van de allerlaatste serie, speciaal voor de liefhebbers gemaakt
in 2015.
Details verwijzen naar
de historie: de grille, het merkplaatje achterop (naar de vorm van
vroeger, zie boven)
en de aanduiding HUE 166 op de zijkant: het kenteken van de allereerste
Land Rover van 1948.
 |
Land Rover
The Story of the Car that Conquered the World.
Ben Fogle
Harpercollins Publishers
mei 2017
ISBN: 978-0008194253
|
|