Trabant in Kunsthal
Rotterdam (NL)
●
Fototentoonstelling over Trabant-
productie
●
Werken in een fabriek in de DDR
●
Sfeerbeelden van de werkvloer
●
Enkele echte Trabant-modellen
●
Andere tentoonstellingen in de Kunsthal
mei 2009
|
Beelden van een
grauwe wereld
De Kunsthal in Rotterdam presenteert
wisselende tentoonstellingen met vaak een verrassende inhoud. In mei 2009 hangt
er een imposante collectie Japanse kimono’s, wordt aandacht besteed aan de
kunstenaarsprijs Prix de Rome, zijn er jurken van papier, opmerkelijke
godenbeelden én is er een bijzondere
fototentoonstelling. De laatste is reden voor een bezoek in het kader van reizen
door de autowereld.
Bij de ingang staan, om aandacht
te vestigen op de tentoonstelling, twee Trabants.
Trabant 600 Universal, de
stationcarvariant.
De stationcar had letterlijk nog
een derde deur.
De Trabant 601, hét symbool van
de DDR. Hier één van de latere versies met extra accessoires.
Tentoonstellingen
Naast de ingang staan op de schuine, betonnen toegangsroute twee Trabantjes. Ze
zijn op zich niet de reden voor het bezoek aan dit bijzondere museum naar een
ontwerp van Rem Koolhaas, maar ze hebben er wel mee te maken. Eén van de zes
tentoonstellingen binnen heeft namelijk als titel “Ode aan de Trabant”. De
Nederlandse fotograaf Martin Roemers maakte in 1991 een serie indrukwekkende
foto’s over de productie van de Trabant, kort voordat de fabriek de poorten
moest sluiten. Hij portretteert daarmee het ontstaan van deze beroemde auto,
symbool van de op dat moment net opgeheven Deutsche Demokratische Republik. Hij
laat het lassen, de opbouw van het koetswerk en de montage zien. Ze tonen
woordloos de volstrekt achterhaalde, archaïsche productiewijze in de fabriek in
Zwickau, in de deelstaat Saksen. Zowel het lassen als het lakken is handwerk.
Robots zijn in geen velden of wegen te bekennen. Automatisering is maar
nauwelijks aan de orde. De auto’s worden met de hand van de ene naar de andere
plek geduwd. Aan mannelijke en
vrouwelijke arbeidskrachten geen gebrek.
 |
 |
Voor het werk van Roemers is een
speciale ruimte ingericht.
Foto' s tonen het
productieproces, de arbeidsomstandigheden én de werkers in de fabriek.
Sfeerbeeld
De foto’s geven een sfeerbeeld van de troosteloze werkomstandigheden, waarbij je
je niet kunt voorstellen dat het woord arbeidsvreugd door één van de medewerkers
wordt beleefd. De fabrieken zijn oud, de machines verouderd, het is er vies en
niet onderhouden. Als er nog ruiten in de sponningen van glazen tussenwanden
zitten, zijn ze gebarsten of zit er een gat in. De stoelen en tafels in de
kantine zijn aan vervanging toe, maar in het communistische systeem economisch
nog lang niet afgeschreven.
Roemers foto’s gaan eigenlijk niet over de Trabantfabriek, maar over de
medewerkers, de burgers van een trieste samenleving. De beelden
symboliseren het leven in Oost-Duitsland. Ze zijn na de Wende
gemaakt, maar dragen de erfenis van veertig jaar DDR zichtbaar met zich mee. Dat ze in zwart-wit zijn, maakt ze nog treffender. Maar ook in kleur
zouden ze grauw zijn geweest. Er is geen spat vrolijkheid of luxe te ontdekken.
Van de gezichten van de medewerkers straalt de gelatenheid af, al wordt er
geconcentreerd gewerkt.
 |
 |
Naar 'Westerse' maatstaven was de
fabriek in 1991 hopeloos verouderd, net als de auto die er werd gemaakt.
De zwart-wit foto's onderstrepen
het grauwe karakter van het werk.
Autokerkhof
Twee jaar na het maken van zijn reportage is Roemers weer in Zwickau. De Trabant
is niet meer. De Oost-Duitsers willen na de eenwording een ander soort auto dan
dit symbool van het verfoeide politieke systeem. Steeds vaker kom je de Trabants
tegen op het autokerkhof, naast, op of onder een Wartburg, het rijkere symbool
van automobilisme in de DDR. Ook dit beeld legt hij op de gevoelige plaat vast,
als symbool van een definitief voorbije periode. Op één van de foto’s zien we op
de achtergrond treinwagons met Volkswagens Golf. De volksauto van de DDR is door
die van het rijkere Duitsland verdrongen.
Informatieborden geven uitleg.
Klik op de foto om de tekst te lezen.
Ode
Twintig jaar na de val van de Muur, die het einde van de Trabant inluidde,
brengt de Kunsthal met de foto’s een ode aan deze legende op wielen en de makers
ervan. Zo luidt de verklaring van het museum om juist nu deze tentoonstelling in
te richten. Misschien een gelegenheidsargument, maar dat maakt het geheel niet
minder interessant. Zo'n veertig van Roemers foto's zijn op groot formaat
afgedrukt en krijgen alle aandacht in een afzonderlijke zaal. Het overbekende
gezegde wordt hier weer eens bevestigd: één beeld kan meer zeggen dan duizend
woorden. Als achtergrondinformatie hangen er niettemin twee panelen met uitleg
over historie en achtergronden.
Zo'n wandschildering brengt je op
ludieke gedachten....
Fotograaf
Martin Roemers (1962) is freelance fotograaf. Zijn foto's worden wereldwijd
gepubliceerd in kranten en tijdschriften, uiteenlopend van de International
Herald Tribune, Newsweek, New York Times, The Guardian, The Times, Frankfurter
Allgemeine Zeitung, Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel, Die Zeit, Die Welt, NRC en
Volkskrant tot Le Figaro, National Geographic, Vogue, Esquire, Vanity Fiar en
Izvestia.
Bij de Zilveren Camera-wedstrijden viel hij verschillende keren in de prijzen en
in 2006 behaalde hij een tweede prijs bij portretseries bij World Press Photo.
Op autogebied maakte hij ook een serie over de productie van de
allerlaatste Volkswagens Kever in de fabriek in Mexico. Net als de Trabant-foto’s zijn ze te zien op zijn website
www.martinroemers.com
De fotoserie over Trabant is ook in
boekvorm verschenen.
■
Het boek van Roemers waarin de
foto's zijn opgenomen (uitgeverij Wasmuth, Berlijn, ISBN 9783803033246).
Werken aan de lopende band en
rechts een rustpauze.
Controle (links) en de poort bij
de fabriek in Zwickau.
Meer over Trabant:
►
Reisverslag Saksen met bezoek August Horch Museum in voormalige Audi- en
Trabantfabriek.
►
Tentoonstelling 'Mobile Ost' als onderdeel van DDR-Zeitreise.
►
Foto's van Trabants bij tentoonstelling
DDR-Zeitreise.
►
Foto's van Trabants (waaronder verschillende prototypen) in het August Horch Museum.
►
Overzicht van alle Trabants: seriemodellen en prototypen.
Ten tijde van de
Trabant-fototentoonstelling bood de Kunsthal nog vijf andere presentaties,
waaronder kunst van aankomende kunstenaars en een modeshow van kleding van
papier.
Een Renault 16
maakt deel uit van één van de kunstobjecten van aanstormend talent.
Kleding van
papier. Zo mooi kan het zijn.
|