Koninklijke voertuigen


 
●  Auto's uit lang vervlogen tijden
●  Ommekeer in de jaren zeventig
●  Aantal modellen in paleis Het Loo
●  Trouwauto Willem-Alexander en Maxima
●  Auto's van Prins Bernhard


bijgewerkt tot en met augustus 2023 

 

 
 

Paarden en paardenkrachten in hofkringen

In de loop der jaren hebben leden van het Koninklijk Huis gebruik gemaakt van uiteenlopende voertuigen. Een klein aantal daarvan is bewaard gebleven en te bezichtigen in musea.
Het bekendst is waarschijnlijk de Gouden Koets, tot enkele jaren geleden gebruikt op Prinsjesdag. Het cadeau van de Amsterdamse bevolking aan Koningin Wilhelmina is vanwege de beschilderingen omstreden. De koets werd destijds gemaakt door het bedrijf van de gebroeders Spijker.
Een beperkte tentoonstelling van Koninklijke voertuigen - zowel koetsen als auto's - is ingericht in de voormalige stallen van Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Hieronder een overzicht van een aantal historische voertuigen in dienst van Oranje. 
 

 

De Gouden Koets, rechts bij een Spyker-tentoonstelling ter ere van het vijfjarig bestaan van het Autotron in 1977.

Tot enkele jaren geleden werd de koets gebruikt op Prinsjesdag, zoals hier in 2011 (foto: ministerie van Defensie).

De Glazen Koets uit de tijd van Koning Willem I. Klik hier voor meer informatie.

De Glazen Koets werd in 2015 weer in gebruik genomen na vijf jaar restauratie en twee jaar voorbereiding.

In Paleis Het Loo in Apeldoorn zijn enkele oude koetsen bewaard gebleven.

Een van de bijzonderheden is de gala-lijkkoets, onder meer gebruikt bij de uitvaart van Koningin Wilhelmina.

In 1839 werd deze gala-berline aangekocht; het bouwjaar is onbekend.

Een koets als jachtwagen. Het Kroondomein rond Het Loo was en is een geliefd jachtgebied.

Archieffoto's van twee Spyker-automobielen aan het Nederlandse Hof van voor de Eerste Wereldoorlog.

Koningin Wilhelmia bestelde ook na de Eerste Wereldoorlog een paar Spykers. Geen enkele is bewaard gebleven.

Begin 1924 werd deze Winton zescilinder (bouwjaar 1923) afgeleverd aan het Hof.

De auto, tentoongesteld in paleis Het Loo, werd gebruikt door Koningin Emma.

De auto heeft weinig opsmuk. Het wapen op de deuren verraadt slechts de belangrijkheid van de inzittende.

Een Belgische Minerva uit 1925 met koetswerk van Van Rijswijk in Den Haag, gebruikt door Prins Hendrik. 
De auto werd in 2010 van stal gehaald voor de opening van het Louwman Museum door Koningin Beatrix.

Aankomst van de Minerva bij de opening van het museum. 

Plaats voor de Standaard en kroontjes boven de koplampen. Ook deze auto staat in paleis Het Loo.

Een foto uit 2010: de Minerva buiten bij Het Loo, voor de voormalige stallen. 

De Koninklijke familie gebruikte een in Nederland gebouwde Nekaf-Jeep rondom paleis Soestdijk.

Cadillac 1937, als tweedehands gekocht toen Koningin Wilhelmina in 1948 afstand deed van de troon.

Ook deze auto staat in Het Loo. Rechterfoto: de prinses met de Cadillac bij het paleis in Amsterdam.

Austin A135 Sheerline Princess II, gebouwd tussen 1950 en 1952 in opdracht van het Koninklijk Huis.

Het Haagse koetswerkbedrijf Pennock voorzag het Austin-chassis van de carrosserie.

De auto werd onder meer gebruikt bij een bezoek aan de Nederlandse Antillen. Er was nog geen AA-kenteken.
De auto was geen succes: Juliana werd er wagenziek in.

Mercedes-Benz 300 Cabriolet D, gebruikt door Prinses Wilhelmina.

Het model is van 1953.

In 2010 stond de auto buiten, met de kap naar beneden.

Rolls-Royce Silver Wraith Park Ward 1958, gebruikt door Koningin Juliana.

De auto is een landaulette met neerklapbaar achterste dakdeel.

Tegenwoordig is de auto eigendom van Meijers verhuurbedrijf in Utrecht. ► meer informatie

Fiat 2300S Coupé 1965,  huwelijkscadeau van Fiat voor prinses Beatrix en prins Claus.

74.000 kilometers staan op de teller. Prins Claus reed er ook in cognito mee; dan was het kenteken 85-24-AP.

Mercury Park Lane 1968, gebruikt door prins Bernhard. Tegenwoordig is de auto in particulier bezit.

Ford LTD Convertible 1972, ingezet als paradewagen...

...en voor eigen gebruikt in Italië. Onderdeel van de verzameling van paleis Het Loo.

DAF Kini, ontwerp Michelotti, jarenlang door de Koninklijke familie gebruikt bij het zomerverblijf in het Italiaanse Porto Ercole.
De auto maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van het DAF-Museum in Eindhoven.

De naam op het spatbord herinnert nog aan het gebruik door de Koninklijke familie.

Ferrari 500 Superfast Speziale 1964, ooit eigendom van prins Bernhard, staat nu in het Louwman Museum.

Mercedes-Benz 380SEL Caruna-ombouw 1984, gebruikt door prinses Juliana in het zomerverblijf in Italië. *)  

 Ten tijde van de oliecrisis van begin jaren zeventig stapte Koningin Juliana over van Amerikaanse Fords op kleinere, Europese modellen. Aanvankelijk waren het standaarduitvoeringen, later auto's met een verlengde wielbasis en extra binnenruimte.

De auto is een Ford Granada Ghia 2.8i Terberg-conversie uit 1983 van koningin Beatrix.

Koningin Beatrix maakte lange tijd gebruik van verlengde en verhoogde Ford Scorpio's. Aanvankelijk waren het modellen
 van het Britse carrosseriebedrijf Coleman Milne, later werd de ombouw in Nederland gedaan. Rechts het laatste model,
gefotografeerd bij de opening van het Bouwhuis in Zoetermeer op 13 september 2006.

Staatsieportret van de Koninklijke Scorpio.

Met meer dan 100.000 kilometer op de teller ging de Scorpio met pensioen.

De verlengde Volvo S80 volgde de Scorpio-reeks op en werd de officiële hofauto.

Een nog langere S80 met een beperkt Koninklijk tintje. De auto is gebruikt geweest bij een
staatsbezoek, maar maakte geen onderdeel uit van het reguliere wagenpark van de Koninklijke stallen.

De ombouw is het werk van het Zweedse bedrijf Nilsson. Eigendom van de Swedish Collection in Baarn.

Koning Willem-Alexander kiest voor een verlengde Audi A8. *)

Andere Audi's in de zomer van 2023 in de Koninklijke stallen in Den Haag. *) 

Voor hooggeplaatste buitenlandse gasten is er een gepantserde Cadillac. *) 

Tussen 1991 en 2006 gebruikte het Koninklijk Huis op Koninginnedag en bij staatsbezoeken deze DAF-bus. In 2007 is
het voertuig geschonken aan het DAF-museum in Eindhoven. Er is in al die jaren slechts 77.000 kilometer mee gereden.
 

Nieuw in de Koninklijke stallen: een milieuvriendelijke op waterstof rijdende Toyota Mirai. *)

 

*) Met dank aan Erik Berkenbosch voor het ter beschikking stellen van deze foto's.