Motorworld / Klassikstadt
Keulen / Frankfurt (D)
●
Centra rond bijzondere
auto's
●
Keulen nog lang niet klaar
●
Frankfurt verder uitgebreid
●
Showrooms van dure merken
●
Garage voor Bizzarrini's
november 2018
Voor alledaagse auto's moet je hier niet zijn
De formule heeft zich
afgelopen jaren als een olievlek over Duitsland uitgebreid:
bedrijfsverzamelgebouwen waar dure, klassieke en exotische auto’s te koop zijn
en worden onderhouden, aangevuld met specialistische bedrijven voor restauratie
en onderdelen. Er zijn verschillende bedrijfsnamen, vaak met meerdere
vestigingen. In Keulen werd deze zomer een Motorworld geopend, in Frankfurt is
sinds acht jaar een Klassikstadt gevestigd. We gingen voor het eerst en opnieuw een kijkje
nemen.
 |
Motorworld Köln
Donderdagmorgen, acht uur. Rondom Motorworld wordt hard gewerkt. Bouwkranen bepalen het beeld, bulldozers het geluid. Aan de noordwest kant van Keulen
ontstaat een hele nieuwe woonwijk met appartementen. Ze kijken straks uit op het
autopaleis. Dat ‘straks’ heeft een dubbele betekenis, want het duurt nog wel
even voor de huizen bewoond kunnen worden, maar Motorworld is ook nog lang niet
klaar. Het mag dan deze zomer geopend zijn en de foto’s van het openingsfeest
mogen de indruk wekken van een grootse start, de werkelijkheid is anders. Zelfs
de parkeerplaats is nog niet klaar. Met autobanden en rood-witte bordjes is één
van de doorgangen afgesloten. Het asfalt behoeft op sommige plaatsen nog een
tweede laag. De slagbomen staan er al (je moet er straks dus gaan betalen), maar
ze staan nog omhoog. Verkeersregelaars moeten ervoor zorgen dat het verkeer van
de bouw en van bezoekers niet in de knoop raakt. We worden
gedirigeerd naar de achterzijde van het gebouw, waar we de auto moeiteloos kwijt
kunnen.
Om bezoekers direct in de sfeer te brengen, staat een oude regiewagen van
de omroep op de stoep. Het is een Mercedes-Benz met een opbouw van Kässbohrer,
het bedrijf dat we beter kennen als bussenbouwer. Bouwjaar: 1960.
 |
Motorworld is nog niet af; de
omgeving is één groot bouwproject.
Een oude televisiewagen, met
carrosserie van Kässbohrer.
Bentley
We gaan naar binnen bij de 4Takt Hangar. De Keulse dealer van Bentley en Lamborghini
heeft al zijn intrek genomen. Op de stoep schreeuwt een knalgele Lamborghini
Urus om aandacht, binnen staat een rijtje Bentayga’s op klanten te wachten. SUV
is de mode, dat is wel duidelijk. Dat niet alleen de aanschaf van dergelijke
auto’s een smak geld kost, maar ook het onderhoud, bewijst de aanbieding van een
setje winterbanden met velgen. Voor een Bentley ben je dan al bijna tienduizend
euro kwijt. Dat is voor veel mensen toch een serieuze hoeveelheid geld. Maar als
er één wereld is die de maatschappelijke verschillen zichtbaar maakt, is het de
autowereld wel. Extremen zijn van alle tijd. In de hal bij de dealer staat een
monster van een auto. De radiatormascotte trekt een lange neus naar alle
voorbijgangers. In een chassis van een Rolls-Royce Phantom II van 1930 is een
twaalfcilinder Satis-vliegtuigmotor van 1918 gehangen. Cilinderinhoud 27 liter,
vermogen 550 pk bij 1600 toeren per minuut. Er gaat 30 liter olie en 70 liter
koelwater in. Het gevaarte kan een topsnelheid van 200 bereiken. Van een
ontmoeting met een dergelijke gekkigheid sta je in Motorworld niet te kijken.
Mogelijk is er nog één gebouwd, maar daar is het dan wel bij gebleven.
 |
 |
De dealer van Lamborghini en Bentley
heeft zijn intrek genomen.
Een auto met een vliegtuigmotor: 27
liter, 550 pk.
Een lange neus voor alle
tegenstanders in de race.
Adler
We verwachten veel meer bijzonders te zien bij bedrijven die klassiekers te koop
aanbieden. Een rondgang door Motorworld in Böblingen bij Stuttgart, in maart
2015, had trekjes van een museumbezoek. Dat gevoel krijgen we hier niet. Eén
aanbieder heeft een halve hal met louter Porsches, een andere met over het
algemeen geen opzienbarende modellen. Het meest bijzonder is nog een oude Fiat
1500 uit 1967. Vraagprijs: een kleine 15.000 euro! De glazen boxen waar eigenaren hun
bijzondere auto kunnen stallen zodat anderen er ook plezier aan kunnen beleven,
zijn nog lang niet allemaal verhuurd. De Bentley/Lamborghini-dealer gebruikt ze
als opslagruime voor nieuwe auto’s. Aan de bedrijfspanden waar andere aanbieders
moeten komen, wordt nog volop gewerkt. Een paar instructielokalen zijn wel al
klaar. We komen terecht tussen een groep mannen die hun eerste koffiepauze
gebruiken om hun telefoons te bekijken, even met de zaak te bellen en met elkaar
de inhoud van de ochtend te bespreken. Ze doen dat rond een bijzonder opgeknapte
Adler uit 1907. Bij de restauratie zijn carrosserie en spatborden niet gespoten,
maar geschilderd. Je kunt het zien. Vermoedelijk is dit een veel betere
benadering van het origineel dan wanneer de spuit eraan te pas was gekomen.
 |
De grote ruimte is nog niet af en
voelt leeg aan, hoewel dat feitelijk niet helemaal zo is.
De auto's uit onze jeugd zijn nu
geld waard: Fiat 1500 en Citroën DS. Vraagprijs: 14.900 en 42.500 euro.
Voor deze Heinkel moet je een kleine
30.000 euro neertellen om 'm te mogen meenemen.
Porsches te kust en te keur.
De 911 is een razend populaire
opkomende klassieker.
Sommige formules maken gebruik van
oude gebouwen; dit gebouw is nieuw neergezet.
Mooi gerestaureerd, deze Adler:
geschilderd en niet gespoten.
De viercilinder Adler 30/40 PS is
van 1907.
Schumacher
Onze planning was een uur of twee, twee-en-een-half te blijven, maar het plan
voor de dag wordt ter plekke bijgesteld. Zelfs de mooi ingerichte
tentoonstelling rond racelegende Michael Schumacher – met een aantal racewagens,
een karrevracht aan prijzen, vele originele overalls, helmen en andere
persoonlijke bezittingen – houdt ons niet al die tijd hier. We hebben inmiddels
wel geleerd dat je in zo’n modern racepak 35 seconden bent beschermd tegen
850 graden Celsius, dat de temperatuur tijdens een race oploopt tot 60 graden en
dat een coureur in een wedstrijd wel vier liter vocht verliest. Ongetwijfeld kan
dit een publiekstrekker worden, mits de omgeving uitnodigender is. Motorworld
Köln is open, maar nog niet af. We hadden beter een jaartje kunnen wachten.
Voor raceliefhebbers is de expositie
over Schumacher vast indrukwekkend.
Vitrines vol originele overalls en
prijzen.
Het terrein was vroeger een
vliegveld (onder meer voor Zeppelins). Borden aan de muur herinneren hieraan.
Als Motorworld straks af is, is dit
ongewijfeld een mooi hoekje. Nu ligt het er nog verlaten bij in een uithoek.
Klassikstadt Frankfurt
Hoe je autoliefhebbers wel een paar uur aan je kunt binden, toont Klassikstadt
in Frankfurt de volgende dag. In april 2011 waren we er al eens, een half jaar
na de opening. Een bijzondere Jensen, onderaan de trap, komt als herinnering boven. Hij was zo anders dan de
andere aangeboden klassiekers dat we het nu nog weten.
Al bij het oprijden van de parkeerplaats voelt het vertrouwd. De opzet is gelijk
gebleven, het sfeervolle café-restaurant zit nog op dezelfde plaats en voor de
deur staat nog altijd een oude tractor van Porsche. Nieuw is een grote glazen
vitrine met daarin een Porsche 356. Het effect is altijd leuk, maar verrassend
is het niet. In de parkeergarage van het Mercedes-museum in Stuttgart en in de
tuinen van Autostadt hebben we dergelijk ingepakte auto’s eerder gezien. We zijn
verder niet verbaasd over een Rolls-Royce en een paar Ferrari’s op het
parkeerterrein. Net als in Keulen heeft de verkoper van Lamborghini zijn zaak
in het verzamelcomplex gevestigd. Ook McLaren laat de potentiële klanten naar deze
locatie komen om eens nader kennis te maken. Voor de verkoop van Bugatti is zelfs een
afzonderlijk gebouwtje ingericht, met lichtreclame op de gevel. Binnen staat echter ‘slechts’ een Veyron. De
showrooms van deze exclusieve merken zijn niet groot of luxe, zoals je misschien
zou verwachten. Ze maken zoals alle bedrijven onderdeel uit van de voormalige
fabriek. De fabriek voor landbouwmachines van Mayfahrt, om precies te zijn,
gebouwd in 1910. Toch passen
de dure merken hier. Dit is duidelijk een auto-omgeving. Je
ruikt de olie al als je binnenkomt. Je ziet mannen in overalls, bezig om oude
auto’s met respect aan een nieuw leven te helpen. Verschillende gespecialiseerde
bedrijven presenteren zich. De ene onderneming richt zich op revisie van de
techniek, de andere is specialist in bekledingsstoffen. Een derde heeft een mooi
concept voor een ondergrondse garage om te laten zien.
 |
Het gebouw komt meteen bekend over.
Een Porsche 356 in de vitrine en een
Chevrolet Corvette voor een van de werkplaatsen.
Van wat Ferrari's of een Rolls-Royce sta je hier niet te kijken.
Autobedrijf Schad is gespecialiseerd
in onderhoud van klassieke Mercedessen.
Aan deze Mercedes-Benz 300 'Adenauer'
wordt gewerkt. De doeken beschermen de carrosserie.
Een Mercedes-Benz 220 cabriolet
staat voor de garage.
Dergelijke Mercedessen kom je in de
garage van de dealer niet gauw tegen.
Dit bedrijf is gespecialiseerd in
bekledingsstoffen.
Pyritz
Bij binnenkomst worden we rechts van de voordeur woordloos begroet door een
oude Fiat 1100 bestelwagen, een rijdende reclamezuil voor het koffiemerk Lavazza uit Turijn;
kan het Italiaanser? Daartegenover staan twee chique Rolls-Royces; kan het Britser? Alle drie zijn in voorbeeldige staat;
kan het Duitser? De
Engelse auto’s staan te koop. Voor 139.000 euro rijd je de Phantom V naar huis
of vraag je de chauffeur dat te doen. Voor de 20hp (bouwjaar 1927, met
schuifdak!) ben je net geen ton kwijt. Op de eerste etage biedt handelaar Pyritz
nog veel meer aan, van een Boursaud – een merk dat nooit verder is gekomen dan
drie auto’s – uit 1899 voor een prijs van 85.000 euro tot een schitterende Horch
470 voor 339.000 euro en van een Maserati Ghibli tot Mercedessen 190SL. Kijken
staat vrij, maar fotograferen is niet toegestaan. Er zijn kapers op de kust die
met het plaatsen van foto’s op sociale media de handel lastig maken, luidt de
verklaring van de verder niet onvriendelijke verkoper. Helemaal duidelijk wordt
het niet, want het bedrijf zet de auto's uitgebreid op de eigen website.
Niettemin respecteren we uiteraard het verbod. Gelukkig maken andere bedrijven geen
bezwaar. Pyritz laat zien dat het opknappen van zo’n oudje nog niet altijd zo
gemakkelijk is. Bij een Citroën 2CV Charleston, zo’n luxe tweekleurige Eend
waarvoor je tegenwoordig zo’n 18.000 euro moet neertellen, is het niet helemaal
goed gegaan. Deuren en achterspatborden zijn afzonderlijk gespoten. Terwijl de
achterspatborden zo glad zijn als een spiegel, is het oppervlak van de deuren
net wat minder effen. Het is allebei netjes gedaan, maar naast elkaar zie je het
verschil.

Pyritz verbiedt om foto's te maken,
maar zet het aanbod wel op de eigen website:
www.pyritz-classics.de
Kan het smaakvoller Italiaanser? Een
Fiat 1100 bestelwagen voor koffie.
De achterlichten zijn van een veel
jongere Fiat 1100.
Originele documenten en stickers op
de voorruit geven extra cachet aan het geheel.
Twee keer een Rolls-Royce met
klassieke lijnen: kan het Britser?
De Phantom kost 139.000 euro, de
20hp nog geen ton. Een koopje...
Onmiskenbaar Rolls-Royce. Uit 1927
dus met rode letters op de radiator.
Lamborghini
Bij Lamborghini-dealer Dörr Automobili heeft zich inmiddels een gegadigde voor
een proefrit gemeld. Het starten van de motor is voor de echte adepten een
adrenaline verhogende sensatie. In zo’n oud fabrieksgebouw klinkt het alsof een
straaljager wordt gestart. Omzichtig rijdt de verkoper de sportbolide door de
smalle gangen naar buiten, paaltjes en andere obstakels behendig omzeilend. Dat
doet hij vaker. Denk niet dat het vervolgens een kwestie is van ‘hier zijn de
sleutels, succes ermee’. Er volgt een uitgebreide uitleg van wel een half uur.
Pas dan kunnen vader en meegekomen zoon – met een jaar of tien al even
enthousiast – zelf een rondje Frankfurt doen. De zorgvuldigheid is begrijpelijk. Een gebruikte Aventador moet nog altijd 350.000 euro opbrengen en voor een tweedehands Huracán
betaal je toch ook nog gauw een kleine twee ton. Het wegrijden gaat bepaald niet
geruisloos. Toch kijkt niemand in de verschillende werkplaatsen van Klassikstadt
op van zijn werk als de opvallende auto het terrein afrijdt. Ach, hoe bijzonder
is een Lamborghini nou eenmaal? Voor Dörr is het gewoon business. Het bedrijf
vertegenwoordigt ook het Britse edelmerk McLaren, waarvan het onder meer de 720S
in de showroom heeft staan. In Duitsland is de vanaf-prijs een kwart miljoen,
bij ons moet je vijfhonderd briefjes van honderd extra meebrengen. Maar niemand koopt
natuurlijk een basisuitvoering. De auto zoals hier in de showroom in Frankfort
kost bijna 320.000 euro. Dan zit er wel alles op en aan en kun je beschikken
over 721 pk. Met de vierliter V8 zit je in 2,9 seconden op 100 km/u en in 7,8 op
200. Pas bij 341 km/u gaat de snelheidsmeter niet verder omhoog (of letterlijk:
de wijzer niet verder naar beneden).
 |
 |
In Klassikstadt is ook de regionale
Lamborghini-dealer gevestigd.
Voorzichtig wordt de auto naar
buiten gereden door de smalle ganger. Rechts: bezoekers hebben een eigen
parkeerplaats.
Geen super de luxe werkplaats en
toch past het dure merk hier.
Ook het exclusieve merk McLaren heeft
hier zijn showroom. Niet heel luxe, wel passend.
Het huidige
topmodel voor gewoon straatverkeer, de 720S.
Buiten staat een auto klaar voor een
proefritje.
Alpine
Wie sportieve aspiraties heeft maar een beduidend minder dikke beurs, kan
terecht bij de dealer van het opnieuw tot leven gewekte merk Alpine. De showroom
is net als bij de dure merken eerder functioneel dan sfeervol. Er kunnen een
paar auto’s naast elkaar staan. De rest staat in de gang. Het nieuwe model pakt
wat uiterlijk betreft de draad van decennia terug weer op. Ter vergelijking is
een oude A110 neergezet, net als de nieuwe auto’s in de Franse racekleur blauw.
Zoals bij alle retro-modellen valt op hoezeer auto’s zijn gegroeid in tientallen
jaren. En dat terwijl de nieuwe Alpine toch bepaald geen wegreus
is. Rond elf uur lijkt de verkoper niet voor niets naar zijn werk te zijn
gekomen. Een echtpaar toont serieuze belangstelling en laat zich graag alle
details van de sportwagen uitleggen.
Het leuke van Klassikstadt en soortgenoten is, dat met evenveel trots even
verderop in de gang een Renault 4 wordt aangeboden, of een VW-Porsche 914 die
eerder in Amerika heeft gereden, te oordelen naar de dikke bumpers. Het aanbod
is gevarieerd. Wie altijd al een Alfa Romeo Spider heeft willen hebben, kan hier
kiezen tussen de originele versie met afgeplatte achterkant of een latere.
 |
 |
Bij de Alpine-dealer staan enkele
exemplaren van het nieuwe model.
Naast de nieuwe auto's staat een
oude A110. Bij het ontwerp van de nieuwe is goed naar de oude gekeken.
Hoewel de meeste auto's hier blauw
zijn, kun je natuurlijk ook kiezen voor een andere kleur.
De Renault 4GTL lijkt splinternieuw,
maar heeft 117.000 km gelopen. Vraagprijs: net geen 8000 euro.
Deze VW-Porsche 914 is aan de
bumpers duidelijk herkenbaar als afkomstig uit Amerika.
De eerste uitvoering van de Alfa
Romeo Spider is hier te koop.
Een Honda S600, voorloper van de
destijds bij ons ook leverbare S800.
Mopetta
In centra als deze kom je af en toe onverwacht hele opmerkelijke auto’s tegen,
waarbij het woord ‘auto’ soms aanhalingstekens verdient. Bij een
gespecialiseerde fietsenhandelaar (die is hier ook!) zien we achterin de zaak
een Brütsch Mopetta. Je moet weten hoe bijzonder dit is om er niet achteloos aan
voorbij te lopen. De vraag of we even van dichtbij mogen kijken, wordt met een
hartelijke uitnodiging beantwoord. We kennen het wagentje uit de boeken, maar
hier staat-ie in het echt. “Waarschijnlijk weet u er dan meer van dan ik”, lacht
de fietsenhandelaar. De Mopetta is er één uit een serie van in totaal 14, tussen
1956 en 1958 gemaakt. De driewieler heeft een motortje van 50cc en een kunststof
carrosserie. Sommige bronnen beweren dat er maar vijf van over zijn, andere
komen tot een paar meer. Veel zijn het er in elk geval niet. Zeg nou zelf, zo’n
onverwachte ontdekking is toch eigenlijk veel leuker dan al die dure sportwagens
van net?
Er is een reden dat het wagentje hier staat. Destijds was de zakenman Georg von
Opel, kleinzoon van Adam Opel en een grote Opel-dealer in Frankfurt, zeer
geďnteresseerd in het ontwerp van Egon Brütsch. Hij had het idee er 100.000 te
laten maken om ze te verkopen als Opelit, de naam van de firma die hij in 1947
had opgericht. Hij investeerde in de ontwikkeling maar trok zich op het laatste
moment terug. In 2015 besloot Gregor von Opel, achterkleinzoon van Adam, een
nieuw fietsenmerk te introduceren: Opelit. Daarmee pakt hij de historische draad
van net voor de oorlog weer op, toen Opel besloot de fietsenfabricage te
stoppen. Die exclusieve fietsen zijn te koop via internet en via één winkel:
hier in Klassikstadt.
 |
 |
Je zou er zomaar aan voorbij
lopen: de Mopetta. Voor zover bekend zijn er nog maar 5 van de 14 overgebleven.
Aan de wand hangt een bord met
uitleg en historische beelden.

Het oude merk Opelit is nieuw
leven ingeblazen. Geen kleine driewieler, maar fietsen.
Bizzarrini
Er is nog zo’n verrassend moment als we een soort showroom tegenkomen waar met grote
letters Bizzarrini op de ruiten is gezet. Achter het glas staan
verschillende sportwagens van het exclusieve merk. We zien ook het raamwerk van buizen
waaromheen de carrosserie komt,
daarboven hangt een onafgewerkt koetswerk. Op een schildersezel staat een
ingelijste affiche uit 2014 met de verschillende modellen die ooit
zijn gemaakt. Over het
hoe en waarom van de showroom worden we niet veel wijzer. Waarschijnlijk gaat
het hier om een specialist die zich bekommert om onderhoud en service. Het is
wel een mooie aanleiding de geschiedenis even op te halen. Giotto Bizzarrini
(1926) werkte als ingenieur bij Alfa Romeo tussen 1954 en 1957, waarna hij
overstapte naar Ferrari. Daar bleef hij tot hij in 1961 aan de kant werd gezet.
In die paar jaar werkte hij onder meer mee aan de ontwikkeling van de beroemde
250GTO. Na zijn vertrek ontwikkelde hij als zelfstandige de opmerkelijke
Breadvan op basis van een Ferrari, waarna hij voor Lamborghini de twaalfcilinder
motor voor de 350GT schiep. Samen met ontwerper Giugiaro werkte hij vervolgens
aan de Iso Rivolta
en Grifo voordat hij in 1964 sportwagens onder eigen naam ging maken. Meer dan
zo’n 140 werden het er niet; in 1969 ging het bedrijf door financiële perikelen
ten onder. Eind vorige eeuw werd geprobeerd het merk nieuw leven in te blazen.
Zo'n moderne Bizzarrini staat er ook, helemaal rechts achter het glas.
 |
 |
Een showroom met modellen van
Bizzarrini. Het wat en hoe blijft onduidelijk.
Links de 5300GT Corsa, rechts de
538.
De Europa 1900GT.
Links het buizenframe van een
Bizzarrini, rechts de carrosserie.
Dodge
Waar de glazen stallingen in Keulen gisteren weinig opzienbarends lieten zien,
komen we hier wel enkele bijzonderheden tegen. Er zijn negentig boxen. Daarin
onder meer een paar
klassieke Mercedessen, een fraaie Wanderer en zelfs een Bugatti. Maar het is
weer een veel minder kostbare auto die dan het leukst is: een Dodge Lancer 770
uit 1961, een broertje van de bekendere Plymouth Valiant. Meestal kom je de
vierdeursversie tegen, maar dit is een tweedeurs hardtop. De eigenaar is nog op
zoek naar een origineel motorkapembleem, meldt een briefje bij de auto. Dus wie
in zijn schuur of op zolder nog wat heeft liggen...
Na een laatste rondje over de verdiepingen gaan we weer op pad. We willen nog
meer oude auto's bekijken vandaag. Weer heel andere. Een volgende
bestemming staat op het programma: het Fahrzeugmuseum in Suhl.
De hernieuwde kennismaking was een succes.
Eerder vanochtend
hebben we al kunnen vaststellen dat die Werkskantine uitstekende koffie
schenkt. Het uitzicht was passend: een oude Mercedes in de werkplaats. Uiteraard
was het een waardevol klassiek model. Voor alledaagse auto’s moet je hier immers
niet zijn.
■
 |
 |
Op de bovenste etages zijn glazen
boxen gebouwd die worden verhuurd. In de gangen staat af en toe een auto te
koop.
Particulieren stallen hier hun
auto's en anderen hebben er zo ook plezier van.
Geen alledaagse liefhebbersauto's:
een Bugatti en een Wanderer.
Dodge Lancer 770 (1961): een
zeldzame verschijning, zeker als tweedeurs hardtop.
Op het bordje de oproep voor het
ornament voorop de motorkap.
Een toepasselijke naam voor het
restaurant: die Werkskantine.
Foto's aan de muur verwijzen naar
historische races.
Vanuit het café-restaurant heb je
zicht op de werkplaats. Wat wil een liefhebber nog meer?
|