|
Boek: Volkswagen-schandaal
Higher, Faster, Farther
The Inside Story of the Volkswagen Scandal
Jack Ewing
●
Achtergronden
Volkswagen-dieselschandaal
●
Bedrijfscultuur
●
Managementstijlen Piëch en
Winterkorn
●
Doel heiligt de middelen
juni 2017
|
De weg naar de top geplaveid met sjoemelsoftware
Sjoemelsoftware werd in Nederland woord van het jaar 2015. Het is onlosmakelijk
verbonden met één automerk: Volkswagen. Vanaf september 2015 verkeert dat
bedrijf in crisis toen in Amerika aan het licht kwam dat jarenlang is
gefraudeerd met de uitlaatgaswaarden van dieselmodellen. Het kon niet
uitblijven: een boek over het dieselschandaal. Auteur Jack Ewing, journalist
voor de International Herald Tribune en New York Times in Frankfurt, heeft een
mooi werk afgeleverd: Faster, Higher, Farther. Het verhaalt over de ontdekking
van de fraude en bevat een zoektocht naar het hoe en waarom. Het resultaat is
boeiend. Vroeger zou je zeggen: van Volkswagen-kwaliteit. Nu is dat een
regelrechte belediging. De research deugt namelijk.
 |
Het is één van de grootste schandalen in de recente historie van het
internationaal bedrijfsleven. Maandenlang beheerste Volkswagen het nieuws op de
economische pagina’s van de kranten en niet zelden op de voorpagina’s. Elf
miljoen auto’s zijn uitgerust met ingenieuze software die suggereert dat ze
milieuvriendelijk zijn terwijl de uitstoot tientallen keren de wettelijke norm
overschrijdt. Jarenlang kon het bedrijf de kluit belazeren zonder dat het werd
ontdekt. Op zich vreemd, omdat het bestaan van misleidende software bekend was.
Van het degelijke Duitse Volkswagen had echter niemand het verwacht. Een aantal
studenten van een Amerikaanse universiteit deed in 2013 wat autoriteiten tot dan
toe nalieten: het grondig meten van uitlaatgassen in de praktijk en de
resultaten vergelijken met de laboratoria-uitkomsten. De uitkomsten waren
schrikbarend. Hoe kon dat? Daarmee geconfronteerd, traineerde Volkswagen bijna
twee jaar het onderzoek naar de oorzaak ervan. Tegen beter weten in verklaarden
medewerkers van het merk dat ze het ook niet snapten en het verschil niet konden
uitleggen. Totdat de aap uit de mouw kwam en ze gedwongen werden toe te geven
dat er bewust manipulatie had plaatsgevonden. Amerikaanse autoriteiten voelden
zich persoonlijk geschoffeerd. Het bedrijf had niet alleen gefraudeerd, maar hun
medewerkers keihard gelogen. Klanten waren woedend, omdat ze juist bewust voor
een ‘groene auto’ hadden gekozen.

Excuses
Tot op de dag van vandaag is één vraag nog niet beantwoord: wist de
bedrijfsleiding van de fraude? Gerechtelijke onderzoeken moeten het antwoord
geven. Ewing heeft daarop niet willen wachten met zijn publicatie. Huidige en
vroegere topmannen hebben verklaard dat ook zij verrast werden door de
ontdekking. Niet eerder dan september 2015 zouden ze ervan vernomen hebben.
Inmiddels is een aantal mensen uit hun functie gezet. De toenmalige CEO Martin
Winterkorn moest zijn ontslag indienen. Bij zijn afscheid bood hij omstandig
zijn excuses aan overheden en klanten aan. Hoe gemeend waren die woorden? Een
oordeel laat Ewing wijselijk aan de lezer, maar de kans dat de top van het
bedrijf niet veel eerder wist van de fraude, acht hij uiterst klein. Hij
onderbouwt die suggestie door portretten te schilderen van Winterkorn en zijn
voorganger Ferdinand Piëch. Beide mannen waren zeer begaafde technici die zich
bemoeiden met zo ongeveer elk detail van een nieuwe auto. Beiden waren ook
belust op macht en hadden maar één doel voor ogen: Volkswagen de grootste
autoproducent ter wereld maken. Om dat te realiseren moest het merk een sterkere
positie krijgen op de Amerikaanse markt, waar aartsrivaal Toyota met de hybride
Prius goed scoorde. Volkswagens strategie was gebaseerd op verbrandingsmotoren,
in het bijzonder de kleine, krachtige diesels. In de wereld van Piëch en
Winterkorn was één adagium leidend: kan niet, bestaat niet. Hun managementstijl
werd gekenmerkt door dictaten. Tegenspraak werd binnen het concern niet geduld,
laat staan een kritische opmerking over doelstellingen en hoe die te bereiken.
Ewing beschrijft fraai hoe die cultuur decennia lang was geworteld in het
bedrijf, vanaf 1948 onder leiding van Heinz Nordhoff. De top-down benadering
kreeg begin jaren negentig weer een extra impuls toen Piëch aan het roer kwam te
staan. Dezelfde Piëch overigens die zich als Audi-baas juist afzette tegen de
dictaten vanuit Wolfsburg en het merk daarmee opstuwde in de vaart der volkeren.

Voedingsbodem
Ewing neemt met een beschrijving van de historische wortels van het bedrijf een
aanloop naar de ontwikkelingen van de laatste jaren. Er was in zijn optiek
duidelijk een voedingsbodem voor de fraude die het bedrijf inmiddels miljarden
euro’s heeft gekost. En dan hebben we het alleen nog maar over de schikkingen in
de Verenigde Staten. De civiele claims lopen nog. De aanklacht luidt dat
Volkswagen moedwillig heeft bijgedragen aan de sterfte van duizenden mensen
omdat de uitlaatgassen veel meer stikstofoxide en roetdeeltjes bevatten dan werd
aangenomen. De rechters moeten zich er nog over uitspreken.
De cijfers waarmee Volkswagen mooi weer speelde, bleken gebaseerd op valse
onderzoeksresultaten. Vals in de zin dat ze geen relatie hadden met de
werkelijkheid. Auto’s in proefopstellingen voldeden aan de eisen omdat
ingebouwde software herkende dat het om een laboratoriumsituatie ging. Op zich
technisch knap werk, maar moreel en juridisch verwerpelijk. De vraag is wie het
initiatief nam, wie de software ontwikkelde en onder wiens verantwoordelijkheid
de keuze werd gemaakt. Ewing beschrijft ook dat het technisch helemaal niet
nodig zou zijn geweest en dat de redenering dat de overheidseisen te streng
zouden zijn, geen hout snijdt. In de test van de studenten liet BMW zien hoe het
wel kon. Volkswagen bouwde de noodzakelijke voorziening echter niet in omdat die
de verkoopprijs zouden verhogen en omdat de rijders dan vaker naar de garage
terug zouden moeten gaan.
De beschrijvingen zijn boeiend en begrijpelijk. Het fascinerende boek lees je in
één adem uit. De journalist beschrijft situaties alsof hij er zelf bij was,
gebaseerd op vraaggesprekken met vele ingewijden.

Nummer één
Misschien wel het meest bizarre van het verhaal is, dat Volkswagen in Amerika de
dieselmodellen aan de man bracht door expliciet nadruk te leggen op hun schone
uitlaatgassen. Volkswagen maakte van de diesel een milieu- en mensvriendelijk
product. Dat wil zeggen: in de verkoopcampagnes. En waarom? Om daarmee het
succes van de hybride Toyota’s onderuit te halen en de Japanse fabrikant
definitief naar de tweede plek op de wereldranglijst te dirigeren. Mooie
productiecijfers, kwalitatief vooruitstrevende producten, de naam kwaliteit te
leveren: het was in Wolfsburg niet voldoende. Alleen de nummer één positie gold;
voor Piëch (kleinzoon van Volkswagen-ontwerper Ferdinand Porsche) en later voor
Winterkorn. Jarenlang stonden beiden zakelijk op goede voet met elkaar. Piëch
zette als voorzitter van de Raad van Toezicht Winterkorn zelfs op de
directiestoel toen hij de eerder door hem benoemde Bernd Pischetsrieder (oud
BMW-topman) als een baksteen had laten vallen. In de loop van 2015 nam Piëch
echter afstand van zijn voormalige protegé. Op zijn eigen, bekende wijze: met
een enkel zinnetje tijdens een interview.
Wist Piëch toen al van het gesjoemel? Wilde hij Winterkorn ervoor laten boeten?
Moest er een afleidingsmanoeuvre zijn om vragen over zijn eigen positie in de
kiem te smoren? Hoewel Ewing veel boven water heeft gekregen, over de
beweegredenen van Piëch tast ook hij in het duister. Net als over de
achtergronden van de verkoop van Piëchs aandelen in het concern. In de loop van
het boek duidt hij wel fijntjes op de vele conflicten en ruzies die Piëch
veroorzaakte, ook binnen de families Porsche en Piëch die bij Volkswagen nog
altijd aan de touwtjes trekken.

Non-fictie
Het is geen wonder dat er op basis van het boek al filmrechten zijn gekocht door
producent Leonardo DiCaprio. Evenmin dat er al vertalingen zijn in het Duits,
Spaans en Nederlands. Het verhaal van het dieselschandaal is een spannend boek
over macht, verhoudingen, intriges, familievetes, botsende karakters, dwingende
leiders en natuurlijk de fraude en de onwaarschijnlijke manier waarop die aan
het licht kwam. Als het een roman zou zijn, zou je de verhaallijn mogelijk als
ongeloofwaardig bestempelen. Maar dit boek staat in de schappen bij non-fictie.
Het is allemaal echt gebeurd. De weg naar de top geplaveid met sjoemelsoftware.
De naam Volkswagen zal er altijd mee besmet blijven. De financiële gevolgen zijn
nog niet te overzien. Kan het concern in de huidige omvang overeind blijven? De
toekomst moet het leren. Ewing waagt zich niet aan een voorspelling. Vooralsnog
laat de klant het product niet links liggen. De verkopen zijn gedaald, maar
wereldwijd niet ingestort. Velen smullen van de fraudeverhalen en gaan
vervolgens naar de dealer voor een nieuwe auto. Het is echter wel waarschijnlijk
dat het imago van de dieselmotor onherstelbaar is beschadigd. Een schone diesel,
dat gelooft niemand meer. Dat kan alleen in sprookjes. En in het laboratorium.
Met sjoemelsoftware. ■
 |
Faster, Higher, Farther - The Inside Story of the Volkswagen Scandal
Jack Ewing
Transworld Publishers Ltd
mei 2017
ISBN: 9780593077269
|
|
|