|
De Oude Rijkswerf is in oude glorie hersteld (foto's: Willemsoord bv).
Tweehonderd jaar geleden gaf
Napoleon opdracht om het vissersdorp Den Helder uit te bouwen tot een zeehaven
met droogdokken. De strategische ligging maakte het stadje tot ideale
vestigingsplaats voor een oorlogshaven. Inspecteur-generaal Jan Blanken werd
aangesteld om het karwei te klaren. Zijn plan omvatte de aanleg van een
werfterrein, vestingwerken, magazijnen en huizen. Na de val van Napoleon besloot
Koning Willem I het project voort te zetten en te laten uitvoeren. De bijzondere
positie als vooraanstaand onderdeel van de verdediging van het land raakte Den
Helder niet meer kwijt. Nog altijd kent iedereen dit uiterste puntje van
Noord-Holland als de marinestad.
Begrip
Het werfterrein biedt ruimte genoeg voor de oude auto's en trucks.
Auto's van allerlei jaargangen, in soorten en maten.
Tot de oudste deelnemers behoren deze bedrijfswagens op basis van de Ford T. Rechts één van de eerste modeljaren.
De vaderlandse DAFs roepen bij velen herinneringen op aan vroeger, toen je ze gewoon op straat zag.
Originele uitvoeringen van toen zijn prachtig opgeknapt en onderhouden.
Twee DAF-bussen: links met opbouw van Bova, rechts een Van Hool-koetswerk waarvan het achterste deel is omgebouwd.
Een DAF 2600 frontstuurcabine en een Volvo-truck met zogeheten torpedofront.
Twee Volvo-trekkers zonder oplegger. Aan de opbouw is het leeftijdsverschil goed af te zien.
Internationaal verwierf het Zweedse Scania-Vabis bekendheid met dit model met vierkante neus dat vele jaren werd gemaakt.
Modernere varianten van het merk dat na 1969 eenvoudigweg Scania ging heten.
Brandweerauto's van Magirus-Deutz, met het bekende beeldmerk op de grille.
De wagen links kreeg een tweede leven; de eigenaar koos een opvallend kleurtje uit. Rechts een origineler exemplaar.
Links nogmaals hetzelfde type Magirus, rechts een klassieke Unimog.
Een Mercedes-Benz truck en kampeerwagen. Op de achtergrond een Opel Blitz.
Een in Nederland zeldzame vrachtwagen van het Zwitserse merk Berna.
Typisch Amerikaans: een oude Ford F-serie pick-up en een Kenworth vrachtwagen.
Een Amerikaanse Mack-trekker, rechts met een zwaar beladen dieplader, links losgekoppeld.
Een Nekaf-Jeep en een DAF vertegenwoordigen het legergroen in de marinestad.
Nog twee militaire DAFs van weleer, type YA, ééntonners, hier met verschillende opbouwen.
Een serie klassieke tractoren maakte ook deel uit van de transporttentoonstelling.
Oude Franse auto's. Dergelijke oldtimers vragen nog heel wat uurtjes om er weer glimmend bij te staan.
Sommige plaatjes behoeven geen toelichting. Afblijven geblazen!
Links een Renault Juvaquatre/Dauphinoise stationcar, rechts een Austin A35 bestelwagen.
Edele Britten: een Jaguar S-type en Bentley S1. De jaren zestig laten zich groeten.
Een Buick Riviera met gigantische achterruit en een vroege Ford Mustang.
Tweemaal een De Lorean. De zwarte is niet origineel, want de auto werd ongelakt afgeleverd. Rechts een Jaguar E-type.
Twee prachtige, nostalgische combinaties, een 2CV en Kever met minstens zulke karakteristieke aanhangers.
Zo vervoer je je kostbare klassieker en zo stap je bij een BMW Isetta naar binnen.
Klassiekers zijn er in het groot.... en in het klein. De vitrine staat tegen de neus van een Peugeot 204.
Na een druk weekend, ligt het voormalige werfcomplex er weer rustig bij. Volgend jaar de volgende editie.
|