Boek: Fusie
Daimler en Chrysler
Die Stunde des Strategen - David Waller
●
Onderhandelen
en machtstrijd bij grote fusie
●
Schets van de werkwijze
van Schrempp
●
Naamgeving DaimlerChrysler
●
Vormgeving van het nieuwe aandeel
juni
2004, aanvulling
juli 2008
|
Fusie als ruilbeurs voor grote mannen
Op het aandeel DaimlerChrysler staan drie portretten. Het
Chryslermuseum in Amerika
heeft een schitterende replica van de eerste Benz. En
in de concernbenaming is Benz verdwenen.
Er is een samenhang tussen deze drie constateringen. Ze zijn het resultaat van
een ruil door ‘grote mannen’.
Topindustriëlen die het uitruilen van met emoties
beladen onderwerpen gebruiken om hun
machtspositie tijdens een fusieproces
duidelijk te maken.
Achter deze simpele feiten ligt een wereld van bikkelhard
zakelijk onderhandelen.
Foto’s van Gottlieb Daimler, Karl Benz en Walter P.
Chrysler – in die volgorde van links naar rechts – sieren het aandeel
DaimlerChrysler. De keuze voor de portretten van juist deze drie mannen is geen
kwestie van een aardige vormgeving van het waardepapier. Zeker niet. Het is een
uiting van de overheersende macht van Daimler-Benz-topman Jürgen Schrempp in de
onderhandelingen met collega, maar bij tijd en wijle ook opponent, Bob Eaton van
Chrysler. Aan het einde van het fusieproces is de vormgeving van het aandeel één
van de gesprekspunten tussen beiden. Eaton wil de foto’s van Daimler, Chrysler
en de gebroeders Dodge op het aandeel van de toekomstige fusieonderneming. Dat
is tegen het zere been van Schrempp. Hij heeft Benz eerder al moeten opofferen
bij de naamgeving van het bedrijf. De gemoederen lopen hoog op over zoiets
ogenschijnlijk onbelangrijks als het uiterlijk van het aandeel. Vermoedelijk
hebben veel aandeelhouders het waardepapier nog nooit in handen gehad. Maar de
symboolwerking ervan is belangrijk en duidt de machtsverhoudingen aan.
De onenigheid wordt beslecht als Schrempp aan Eaton een
schitterende replica aanbiedt van de eerste Benz-automobiel uit 1886. Daarmee
krijgt hij een pronkstuk voor het Chryslermuseum in Auburn Hills in Amerika, de
thuisbasis van Chrysler. De gebroeders Dodge blijven enkel in herinnering door
de gelijknamige auto’s.
Wie de emoties en de strijd om de zeggenschap terzijde
schuift, constateert droogjes dat de mannen met grote ego’s tijdens de
fusieruilbeurs hun fotootje en antieke auto hebben ingebracht.
Heftig meningsverschil
Het lot van Dodge is ook voor Benz weggelegd. En dat nog
wel ondanks de afspraak bij de fusie van Daimler en Benz in 1926 dat de naam
altijd onderdeel zal blijven uitmaken van de fabrieksbenaming. Niemand kon toen
bedenken dat de naam ruim zeventig jaar later inzet is van een heftig
meningsverschil.
De kwestie van de naamgeving van de nieuwe onderneming komt
pas laat in het fusieproces aan de orde. De structuur van het bedrijf, het
aantal leden van de Raad van Bestuur, de positie van de beide topmannen en de
vestigingsplaats van het concern zijn al uitonderhandeld. De als ‘fusie van
gelijken’ aangekondigde samenwerking lijkt daarbij meer op een overname. In de
Raad van Bestuur hebben de Duitsers een meerderheid en de nieuwe
transatlantische onderneming wordt in Duitsland gevestigd (nadat Amerika of een
neutraal land – waarbij nadrukkelijk naar Nederland is gekeken – zijn
afgevallen).
Eaton kan als eerste onderhandelaar niet terugkeren naar
zijn Amerikaanse achterban als de naam van de onderneming niet begint met die
van de Amerikaanse partner. Chrysler-Daimler-Benz stelt hij voor. Voor Schrempp
is dat onverteerbaar. Hij maakt er zelfs een halszaak van. Daimler móet voorop
staan. Zo niet, dan zal de fusie niet doorgaan. Hij speculeert erop dat de
Amerikanen het daarop niet willen laten aankomen. Daimler-Chrysler-Benz is wat
hem betreft één van de mogelijkheden. Uiteindelijk wordt een compromis gevonden.
Of juister gezegd : drukt Schrempp de naam DaimlerChrysler door. Hij zegt
daarbij met veel pijn in het hart afscheid te nemen van Benz, omdat deze
voorvader van het concern juist – anders dan Daimler – uit zijn geboortestreek
kwam.
De Amerikanen hebben ook het nakijken bij de huisstijl.
Zonder overleg hebben de Duitsers de vormgeving al uitgewerkt: blauwe letters op
een grijze achtergrond. Hetzelfde als bij Daimler-Benz. Niets voor niets echter,
ook niet tussen grote mannen. In ruil krijgt Chrysler een extra zetel in de Raad
van Bestuur, zodat alle voormalige Chrysler-bestuurders een plaats behouden in
de nieuwe onderneming.
Economische betekenis
Tot op de dag van vandaag zijn deze anekdotes van grote
economische betekenis. Het machtsspel van de Duitsers, Schrempp voorop, is
Amerikaanse aandeelhouders in het verkeerde keelgat geschoten. Anders dan
voorgespiegeld is nooit sprake geweest van een gelijkwaardige fusie, beweren
zij. En dat heeft de koers van de aandelen destijds beïnvloed en daarmee hun
inkomsten. Het juridisch gevecht hierover is momenteel één van de (vele) blokken
aan het been van Schrempp. Het gevecht om de foto’s op de aandelen en de naam
van het bedrijf heeft hij gewonnen. Deze strijd is echter nog niet gestreden. ■
Dit artikel is gebaseerd op het boek Wheels on Fire
(Duitse vertaling Die Stunde des Strategen) van journalist David Waller,
handelend over Jürgen Schrempp, met name tijdens de fusie Daimler-Benz en
Chrysler.
JULI 2008
De fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler is op een mislukking uitgelopen. In
2007 heeft de nieuwe topman Dieter Zetsche besloten het Amerikaanse onderdeel
van het bedrijf over te doen aan een investeringsmaatschappij. Het nieuwe
bedrijf heet Daimler AG.
De naam Benz is dus definitief uit de concernnaam verdwenen.
Over de rol van Schrempp zijn inmiddels publicaties verschenen die veel minder
positief voor hem uitpakken dat de uitgave van Waller.
►
Vallende sterren stralen niet
|