DAF-Museum
Eindhoven (NL)
●
Kennismaking na de verbouwing
●
Meer expositieruimte: nieuwe zaal
●
Aandacht voor Paccar
●
Enkele nieuwe aanwinsten
●
Tijdelijk: Kenworth truck
juli
2020
Brabantse koffie en een extra accent op Paccar
Het DAF-museum heeft een anderhalf
jaar lange verbouwing achter de rug en is uitgebreid met een nieuwe zaal. Wat
eind 2014 nog plannen waren, is nu realiteit. Als onderdeel van de
stadsvernieuwing is naast het pand hoogbouw verrezen en heeft het museum
extra ruimte gekregen. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om tegelijkertijd enkele
veranderingen door te voeren. We gaan eens kijken hoe het er in 2020 uitziet.
►
Lees hier het verslag over het bezoek in 2014 met
meer dan 150 foto's van de collectie
De coronacrisis is de
oorzaak van een vertraagde
kennismaking. Eind 2019 heropende prof.mr. Pieter van
Vollenhoven het vernieuwde museum. Voor dit voorjaar stond een bezichtiging op
ons programma, maar dat ging even niet door. Half maart verplichtte de overheid
alle
musea de deuren te sluiten. Nederland ging voor een groot deel op slot.
Toen op 1 juni veel musea weer open mochten, met aangepaste richtlijnen,
verplichte aanmelding en voorgeschreven looproutes, bleven in Eindhoven
de deuren echter nog dicht. Volgens de richtlijnen van de Nederlandse
museawereld en het RIVM was het nog niet verantwoord vrijwilligers van
70-plus aan de slag te laten gaan. Het grootste deel van de 160
medewerkers van het DAF-museum is die grens gepasseerd. In de loop van
juni kwam alsnog een goed bericht: ‘Op 1 juli gaan we weer open’. Vier dagen later
staan we op de stoep.
De nieuwe hal maakt
onderdeel uit van het luxueuze appartementencomplex ernaast.
Gemoderniseerd
Als we van een afstandje komen aanlopen, zien we de verschillen al. Waar vroeger een kleine
parkeerplaats was, is nu de nieuwe hal met ramen waarachter klassieke DAFs te zien zijn. De gevel is één geheel met het
wooncomplex erachter.
Verder is de ingang vernieuwd. De oude, donkerblauwe letters ‘DAF
Museum’ op de donkere bakstenen muur hebben plaatsgemaakt voor het rode
museumlogo op een witte achtergrond. Het geeft een frisse indruk. De hal
is ook op de schop gegaan en heeft nu een ruime ontvangstbalie. Het
restaurant en de winkel zijn gemoderniseerd.
We arriveren stipt op de gereserveerde tijd, een coronaverplichting. Als onze uitgeprinte reservering
is gescand en de toegangskaart bekeken (donateurs mogen gratis naar
binnen) volgen we de voorgeschreven route. Met geblokte strepen en
pijlen is die aangegeven. Volgens de protocollen
van de Nederlandse musea is er eenrichtingsverkeer. We kennen de weg
door het gebouw,
maar nu is het soms toch even puzzelen. De route leidt via de bustes van Hub en Wim van Doorne naar de smidse van 1928 en vervolgens naar de
grote hal beneden. De smidse is onveranderd. Toch zie je elke keer weer
wat verrassends. Nu valt het oog op een klachtbrief aan het adres van de
smederij van de jonge Van Doorne's. Medewerkers hebben tijdens een
sneeuwballengevecht de vrouwelijke medewerkers van houtbedrijf Picus
belaagd. #MeToo had eind jaren twintig een andere invulling...
De grote hal is deels opnieuw ingericht. Consequenter dan in het verleden staan de voertuigen
chronologisch opgesteld. Onveranderd is de zorg
waarmee alles is uitgevoerd. Het ziet er als altijd spic en span uit.
 |
 |
De nieuwe ontvangstbalie,
met als vanouds de 'rijdende regenjas' van Hub van Doorne ernaast.
Hub en Wim van Doorne
begroeten de bezoekers.
Ze hielden hun medewerkers
met vuile handen niet in het gareel.
Brandweerkazerne
De onderste verdieping is de tentoonstellingsruimte van vooral de
bedrijfswagenhistorie gebleven. Afgelopen jaren zijn er weer modellen
bijgekomen. De groei gaat nog steeds door. Enthousiastelingen knappen
interessante oude vrachtauto’s in de eigen werkplaats op. Die is
verstopt achter een geschilderde gevel van een brandweerkazerne. De
deuren staan aan het begin van de middag open, zodat we binnen kunnen
gluren naar het jongste
restauratieproject. Het is een torpedofront-trekker. Op het balkon staat
een portret van Hub van Doorne alsof de stichter een oogje in het zeil
houdt.
Net als bij de vorige bezoeken brengen de oude trucks opnieuw
herinneringen aan vroeger naar boven. Achter op een vuilniswagen staan
de vuilnisemmers die twee keer in de week aan de straatkant
werden gezet, lang voordat plastic vuilniszakken of kliko's
gemeengoed werden. Een glanzende wagen van Van Gansewinkel is geschikt
gemaakt voor de eerste vuilcontainers. Een VIPRE-oplegger-bus bracht werknemers uit de verre
omgeving naar de fabrieken van Philips in Eindhoven (VIPRE stond voor
Vervoer Industrieel Personeel Rayon Eindhoven).
Zo her en der staan tussen de trucks enkele personenwagens die DAF van
1958 tot 1976 maakte. Het vrijwel volledige personenwagenprogramma is
als vanouds op
de eerste verdieping te vinden, met inbegrip van speciale versies en
prototypen.
 |
De auto's zijn nu
chronologisch opgesteld.
De lijnen op de vloer geven
de verplichte looprichting aan.
In de beginjaren maakten de
gebroeders Van Doorne aanhangers en opleggers.
Een van de eerste
DAF-vrachtwagens, nog met een cabine van Fraanje uit Goes.
Achter deze deuren is de
werkplaats. Aan het begin van de middag staan de deuren open.
Aan deze
torpedofront-trekker wordt gewerkt. Hub van Doorne kijkt bemoedigend
toe.
Tussen de trucks staat een
enkele personenwagen op de begane grond. Dit is de 600 van de eerste
generatie.
In de nagebouwde garage
wordt gewerkt aan een Daf 33 Bestelwagen.
Het project 'Pony' als licht
terreinvoertuig kwam niet verder dan het prototype-stadium.
Legervoertuigen zijn nu in
de tijdlijn opgenomen en staan niet meer apart.
Vervoerder Van Gent & Loos
gebruikte een voorloper van de container.
DAF AS 2000 DO uit 1962 van
de Coöperatieve Landbouwvereniging West-Twente, de CLV Markelo.
Twee generaties
vuilnisophaalwagens.
Voor containers of de
ouderwetse vuilnisbakken.
DAF A10 pick-up (1953) en
bestelwagen in politie-uitvoering (1950).
Philips-medewerkers werden
gehaald en gebracht met de VIPRE-bus.
Interieur van de VIPRE-bus.
Een bus voor streekvervoer.
Een oude touringcar en de
Koninklijke bus van Koningin Beatrix.
Paccar Wing
Voor de recentere truckhistorie gaan we naar de Paccar Wing, de 1100
vierkante meter grote nieuwe uitbouw. Het meest opvallend is een
gigantische truck zonder DAF-naamplaatje. Het is een Kenworth, net als DAF een
merk van de Amerikaanse truckfabrikant Paccar. Een video vertelt de
historie van het concern, opgericht in 1905 door William Pigott. Hij
begon met de productie van spoorwagons en grote
machines. Later kwamen daar de vrachtwagens bij. De Pacific Car and
Foundry Company (ingekort tot Paccar) nam in 1945 vrachtwagenfabrikant
Kenworth over. In 1958 kwam daar Peterbilt bij. In het kader van mondiale
expansie kwam DAF in 1996 onder Amerikaanse hoede, gevolgd door Leyland twee jaar later. Vandaag de dag produceert de onderneming
wereldwijd een kleine 200.000 zware trucks per jaar en biedt
werkgelegenheid aan 27.000 mensen. Voor de realisatie van de
museumuitbreiding zal het moederbedrijf in de buidel hebben getast, in
ruil voor de naam.
 |
De nieuwe Paccar Wing toont
de recente historie (foto: DAF-museum).
Videofilmpjes tonen de
historie van DAFs Amerikaanse moederbedrijf Paccar.
Links een Daf CF, rechts een
hybride LF en een 75.
De DAF 95 was lange tijd het
gelauwerde paradepaardje van de Eindhovense fabrikant.
Dit is duidelijk geen DAF,
maar een Amerikaanse Kenworth, een huis op wielen.
Oud en nieuw, verleden en
toekomst bij elkaar gebracht.
Speelgoed
Behalve de nieuwbouw en een enkel gereedgekomen restauratieproject zien
we weinig nieuws. Dat kan ook nauwelijks na zovele bezoeken. Een paar personenwagens hebben een nieuwe plek
gekregen en zijn daardoor beter van verschillende kanten te bekijken.
Voor het eerst kunnen we de achterkant van de Moretti goed zien. De Kini
van Michelotti, met het Koninklijk kenteken AA 98, is weer verhuisd van beneden naar boven.
Net als voorgaande keren roept zo’n hele reeks DAFjes nostalgische
gevoelens op. Nu zijn het museumstukken, maar destijds auto's voor
dagelijks gebruik. Of misschien wel alleen in het weekend. In verschillende vitrines staan de
modellen in het klein, het speelgoed van kleine jongetjes. Medewerkers
van DAF konden ze in de fabriek met korting kopen.
Het DAF-museum heeft
de ambitie 80.000 mensen per jaar te verblijden met deze terugblikken op
een voorbije tijd. In dit coronajaar gaat dat waarschijnlijk niet
lukken, maar daarin verschilt dit museum niet van andere.
 |
De personenwagenafdeling is
onveranderd.
►
Zie ook het verslag van het
bezoek in 2014.
De eenmalig gebouwde Moretti
met vier deuren heeft een andere plek gekregen.
Voor het eerst is nu ook de
achterkant goed zichtbaar.
De Kini, een ontwerp van
Michelotti, staat voortaan weer boven.
Het nummerbord verwijst naar
het vroegere gebruik door het Koninklijk huis.
Vitrines met speelgoed en
schaalmodellen.
 |
Hoogtepunten
Met de grotere expositieruimte is er weer lucht gekregen om de collectie
uit te breiden. “Dankzij deze fantastische uitbreiding hebben we
letterlijk alle ruimte gekregen om de hoogtepunten uit de rijke historie
van DAF nog mooier en beter te presenteren”, aldus Marc van Doorne,
kleinzoon van DAF-oprichter Hub van Doorne tijdens de
heropeningsceremonie. “Zeker zo belangrijk is dat we nu ook de
mogelijkheid hebben de geschiedenis van DAF tot vandaag de dag door te
trekken. Met ook aandacht voor het belang van het hedendaags transport
en de recente ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld
motorenontwikkeling. De Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek en later de
Van Doorne’s Automobiel Fabriek heeft altijd bekend gestaan om haar
innovatieve oplossingen. Ik ben er zeker van dat mijn grootvader Hub en
zijn broer Wim ook bijzonder trots zouden zijn als zij zouden kunnen
zien wat er met dit nieuwe DAF Museum is gerealiseerd.”
De nazaat van de oprichters van DAF heeft gelijk. Een beetje trots op
ons vaderlands erfgoed kan geen kwaad.
Aan de vrijwilligers zal het in elk geval niet liggen. Hun betrokkenheid
is zichtbaar aanwezig. De sluiting vanwege de verbouwing en de
coronacrisis hebben het enthousiasme niet getemperd. In het gemoderniseerde restaurant verkopen ze
graag een kop koffie, al dan niet met een appelflap. We kunnen kiezen uit een Brabants of Haags kopje
koffie. Doe ons maar het eerste. Dat past hier tenslotte het beste.
■
 |
Een van de eerste
vrachtautochassis, op weg naar de carrosseriebouwer.
Mogelijk gaan we dit in de
toekomst op de weg zien.
 |
De droom van twee Brabantse broers
Overzicht van de geschiedenis van Daf,
succesvol fabrikant van trucks en bijna
twintig jaar lang ook van
personenwagens.
februari 2007 - laatste aanvulling maart 2018 |
 |
 |
No nonsense met een warme
uitstraling
Op bezoek bij DAF in
Eindhoven met een ontvangst
in het uitstekend verzorgde Experience Center
en een bezoek aan de truckfabriek.
december
2015 - aanvulling januari 2016
|
 |
 |
Ode aan het zestigjarige pronkstuk
In februari 1958 werd de
Daf 600 in Amsterdam aan
het publiek voorgesteld. Het Daf-museum staat er
dit voorjaar bij stil met een bescheiden expositie.
februari 2018
|
 |
|