Bart Holland Automobielrestauratie

Boskoop (NL)




●  Een halve eeuw ervaring
●  Alle vormen van restauratie
●  Uiteenlopende projecten
●  Step by Step System
●  Uitgebreide bibliotheek 


februari 2024
 

  


Liefde is kostbaar
 

Voor buitenstaanders blijven de deuren van het restauratiebedrijf van Bart Holland in Boskoop doorgaans gesloten. Binnen wordt zorgvuldig gewerkt aan andermans auto’s, niet zelden met een aanzienlijke waarde. Stoorzenders als nieuwsgierige liefhebbers kun je daar niet gebruiken. Voor leden van de Conam, de Contactgroep Auto- en Motorrijwiel Historie, maakt Holland graag een uitzondering. Op een vrijdagmiddag in februari leidt hij ons vol trots door zijn bedrijf. Volgend jaar bestaat het vijftig jaar. De tweede generatie wordt ingewijd in de kneepjes van het vak om het stuur straks over te nemen.
 


Het is de kat op het spek binden: een groep van zo’n veertig geïnteresseerden in de autohistorie ontvangen in een bibliotheek met 8000 autoboeken, keurig gerangschikt en neergezet in fraaie houten boekenkasten. De verleiding is groot om er eens even in te gaan neuzen. De gastheer is echter onverbiddelijk. Kijken mag, maar aankomen onder geen beding. Dit is zijn schatkamer met informatie over een grote variëteit aan soorten, merken en modellen die afgelopen eeuw zijn geproduceerd. Tussen de boeken staan de werkplaatshandleidingen. De medewerkers van het bedrijf kunnen hier de noodzakelijke informatie vinden voor hun werkzaamheden. Bart Holland Automobielrestauratie richt zich op alle facetten van restauratie, van motorrevisie tot plaatwerk en van het maken van onderdelen tot het volledig herzien van een interieur. Ook voor onderhoud van je klassieker kun je hier terecht. In de werkplaats staat toevallig een Aston Martin die de mensen van Holland al twintig jaar verzorgen.
 

8000 autoboeken in de bibliotheek. Kijken mag, aankomen beslist niet. Dit is Hollands heiligdom.

Boven en onder: vanuit de bibliotheek kijk je uit op de werkplaats.


Synoniemen
De auto’s in de werkplaats tonen een veelzijdigheid aan activiteiten. Bij de Cadillac Fleetwoord van een hotelmagnaat is alleen een motorrevisie nodig, terwijl een Rotterdamse havenbaron zijn Austin Princess met Vanden Plas-carrosserie heeft gebracht om het chroomwerk weer te laten glimmen. Een tweetakt Saab 96 daarentegen wordt compleet vernieuwd. Het is een erfstuk waar een familie emotionele banden mee heeft. Hiervoor geldt zeker de waarschuwing die Holland afgeeft: ‘U krijgt op korte termijn nooit terug wat u investeert.’ Waarbij je op korte termijn soms rustig kunt vervangen door nooit. Passie en zakelijkheid zijn geen synoniemen. Het liefhebben van een klassieker kan een kostbare aangelegenheid zijn. De uitgaven aan een restauratie kunnen oplopen tot een veelvoud van de waarde van de auto. Voor sommigen is geld van ondergeschikt belang. Zo heeft een succesvolle zakenman zijn zinnen gezet op zijn droomauto van vroeger, een zwarte Volkswagen Golf GTI van het tweede model. ‘Iedere generatie heeft zo een eigen favoriet’, verklaart Holland. Hij maakt dergelijke dromen tot een realiteit. De auto is straks als nieuw. Alsof de klok van de geschiedenis destijds is stopgezet en nu weer verder tikt. Is zo’n Golf of Triumph Spitfire - een vergelijkbaar project - het waard? Economisch gezien niet. Maar liefde is kostbaar. Voor Holland is het heel eenvoudig: de klant bepaalt. En betaalt. Bij restauratieprojecten is er wekelijks een overzicht van het verrichte werk, mét de bijbehorende nota.
 

Een Austin Princess van een bemiddelde liefhebber.

Met dit model wilde het merk destijds de concurrentie aan met andere dure Britse merken.

Een houten dashboard hoort bij een dergelijke auto als Fokke bij Sukke.

Overblijfsel uit vroeger tijden: leren bekleding voor de chauffeur, luxe stof voor de passagiers.

Voor deze klant zijn de onderdelen opnieuw verchroomd.

Een tweetakt Saab 96 en een Cadillac Fleetwoord limousine.

 

Holland legt bij deze Pontiac de laatste hand aan de bestickering op de motorkap.

Een uitgesproken auto die zeker niet ieders smaak is.

Loont restauratie van zo'n Volkswagen Golf of Triumph Spitfire? Uit economisch oogpunt niet.

Jaguar S-Type van 1965, de grotere broer van de Mark II.

Hartstocht
Bart Holland nodigt ons uit met hem mee te gaan. Hij is een markante verschijning met kleding die onderstreept dat hij duidelijk zijn eigen weg kiest. Ver weg van het gemiddelde. Net als de auto’s die ons omringen. Ooit was hij muzikant en lid van een band die de wereld rondzwierf. In 1975 stortte hij zich op oude auto’s. ‘Ze zijn mijn passie’, schrijft hij op zijn website. ‘Ik kan niet zonder de voortdurende hartstocht om deze prachtige automobielen uit vervlogen tijden nieuw leven te geven. Automobielen waarvan alleen de vorm en de uitstraling ze maken tot meesterstukken van de automobielgeschiedenis.’ Zijn oude Morris Bullnose was destijds het eerste project.
Zoon Bart Jan loopt mee. Voor de invulling van zijn werkzame leven had hij een hele andere toekomst voor ogen, maar gaandeweg werd hij gegrepen door het familiebedrijf. Over twee jaar zal hij de zaak overnemen. Net zo min als zijn vader heeft hij een technische achtergrond. De praktijk is zijn leerschool. Zoals veel van de klanten koestert hij zijn eerste auto, een rode Opel Corsa. Ooit zal die er weer als nieuw uitzien.
 

Bart Holland (links) en zijn zoon Bart Jan (rechts).

Ordelijkheid
Voor uiteenlopende soorten werk zijn op twee verdiepingen afzonderlijke afdelingen ingericht. Bart Holland houdt van gestructureerd werken. Het is onderdeel van de bedrijfsfilosofie. Een compleet restauratietraject is opgesplitst in 15 stappen, van de eerste analyse tot de aflevering. Holland noemt het zijn 'Step by Step System'. Per stap zijn werkzaamheden gedefinieerd. Dat maakt het overzichtelijk. De ordelijkheid die we in de bibliotheek zagen, komen we ook op andere plaatsen tegen. Rubberen deur- en raamstrips zijn op soort opgeborgen in keurige stellingen. Op planken liggen de verschillende soorten fineer voor dashboards en houten interieurpanelen netjes bij elkaar. Het gereedschap hangt geordend aan de muur. Bij de motorenrevisie liggen de onderdelen van een motor als een abstract kunstwerk op een tafel uitgespreid. Holland legt meermalen de nadruk op kwaliteit van werk en materialen. Dat verlangen zijn klanten, zegt hij. De slagzin van zijn onderneming is ‘Goed is goed en de rest is onzin’.
 

Alle materialen liggen keurig op soort gerangschikt.

Je kunt de afdeling motorenrevisie door een ringetje halen.

Holland splitst een restauratieproject op in 15 stappen.

Stap 4 van het systeem is lakwerk, zoals bij deze Mercedes-Benz coupé.

In die tijd was het dashboard nog helemaal van staal.

Een Fiat 2300 Coupé is een klein stapje verder.

De sierstrips, de verlichting en het typeplaatje zijn weer aangebracht.

Stap 10 omvat werkzaamheden aan het interieur, zoals het vernieuwen van de stoelen.

Reconstructie
Veel auto’s die zijn bedrijf onder handen neemt, zijn al eerder gerestaureerd. Dat is echter niet gebeurd op een wijze en naar de maatstaven die hij aanvaardbaar vindt. En de klanten kennelijk evenmin. Een mooi voorbeeld is een exclusieve tweedeurs Rolls-Royce uit 1947 met een carrosserie van James Young. Er zijn er drie van op de wereld. Foto’s van het project tonen verrotte houten deuren en een slechte carrosserie. Hier is een grotendeels volledige vernieuwing nodig. Naar verwachting zal de auto over een jaar of drie klaar zijn. Je vraagt je wel af waar de grens ligt tussen restauratie en reconstructie.
Soms volstaan minder vergaande ingrepen. Dan gaat het bijvoorbeeld om vervanging van onderdelen. Dat is niet altijd simpel. Veelal zijn ze niet meer verkrijgbaar. Holland wijst op de bumpers van een Peugeot 203 Découvrable. Voor deze uitvoering werd destijds een afwijkend model gebruikt. Het is dan ongepast de bumpers van een gewone 203 te gebruiken. De medewerkers van het bedrijf maakten ze opnieuw, met de hand geklopt op houten mallen.
 

De Rolls-Royce uit 1947 wordt compleet nieuw opgebouwd.

De grens tussen restauratie en reconstructie is moeilijk te trekken.

Het hout van de deur is volledig nieuw. 

Een tamelijk zeldzame Peugeot 203 Découvrable.

 

Net als alle andere auto's zit de wagen strak in de lak.

De speciale bumpers moesten opnieuw met de hand worden gemaakt.

Budget
Als we de trap afgaan naar de begane grond, vertelt Holland over het ongelakte karkas van een Rolls-Royce Camargue. Een eerdere restauratie kon de kwaliteitstoets niet doorstaan. Het spatbord aan de linker voorkant was grof gerepareerd en oneffenheden waren opgevuld met grote hoeveelheden tin. Daarvoor komt nu een geheel nieuw stuk plaatwerk in de plaats. Dat moet speciaal worden gemaakt. Hij wijst op de machines waarover zijn mensen kunnen beschikken. Ze zijn vergelijkbaar met die van de koetswerkbedrijven in vroeger jaren. Vol trots verklaart hij dat elke carrosserie in eigen huis te repareren of reproduceren is. Ook als die van kunststof is, zoals bij een Chevrolet Corvette. Het bewijs is een blauw exemplaar dat al eerder drie of vier keer gerestaureerd werd. De buitenlandse eigenaar was daar echter niet tevreden over. Naar verwachting is de auto over een half jaar klaar voor aflevering. ‘De grens is niet wat wij kunnen, maar wat de klant kan betalen’, aldus Bart Holland. In kennerskringen is bekend dat je niet naar Boskoop moet gaan als je budget aan de krappe kant is. Voor de afwerkingsfase rekent Holland 100 euro per uur ex btw, waarbij het aantal uren tevoren nooit te voorspellen is. Op de website staat de waarschuwing: ‘Een restauratie duurt altijd langer dan u denkt en kost altijd meer dan u denkt’. Met als toevoeging: ‘Let op: de eindmontage kan een flink deel van de restauratiekosten met zich meebrengen.’ Soms komt er gaandeweg een kink in de kabel. Zo staat er een kale, gelakte carrosserie van een Mercedes. De opdrachtgever is overleden en de erven hebben geen behoefte om geld uit te geven voor de verdere restauratie.
 

Bart Holland geeft tekst en uitleg bij de Rolls-Royce Camargue.

Eerdere restauraties waren onoordeelkundig gedaan.

Machines zoals ze bij koetswerkbouwers vroeger ook werden gebruikt.

Een International Scout wordt weer zo goed als nieuw.

Links de grille van de auto met enkele subtiele verchroomde randjes.

Ook kunststof als van een Chevrolet Corvette is voor Holland geen probleem. Het is zelfs gemakkelijk materiaal, zegt hij.

Stagnatie in het project: de erfgenamen zien niets in verdere restauratie.

Onderhoudsbeurt
Bart Holland is gepassioneerd maar zeker niet eenkennig, leert de rondgang door het bedrijf. Hij restaureert net zo graag dure limousines als eenvoudige alledaagse modellen. Je moet dan ook niet verbaasd zijn een Ferrari 330GT te zien staan naast een BMW Isetta of een soort kabouterauto van Ihle. Verrassend zijn niettemin drie Russische auto’s, waaronder een mooier-dan-nieuwe, groene VAZ 2101 Zhiguli. Wij kennen de auto als Lada 1200, maar dit is een origineel Russische. De auto is even terug voor een onderhoudsbeurt. Op de achterruit zit een sticker die eventuele vragen over Russische liefde van de eigenaar ondervangt: ‘I stand with Ukraine’. Alsof het een Russisch onderonsje is, staat ernaast een GAZ 69M uit 1958, een oude terreinwagen die ook door het Sovjet-leger werd gebruikt. Bij de grote garagedeur aan de voorkant zien we een smetteloos witte Volga, met de merkaanduiding in Russische letters op de spatborden. Op de motorkap eindigt de sierlijst in een mascotte van een springend hert. Het is zeer de vraag of het oorspronkelijk chroom ooit zo mooi heeft geblonken. Of eigenlijk is dat niet eens een vraag. 
 

De een houdt van een BMW Isetta, de ander van een Ferrari 330GT

Een mini-autootje van Ihle, gebouwd voor gebruik in attractieparken.

Een grasmaaiermotor zorgt voor de aandrijving.

Mooier dan nieuw. Let op: het is geen Fiat 124 en eigenlijk ook geen Lada 1200.

De officiële naam van deze auto is VAZ 2101 Zhiguli. Lada werd als exportnaam gebruikt.

Dit neemt elke twijfel weg.

Een GAZ terreinwagen die in de Sovjet-tijd veelvuldig werd ingezet als legervoertuig.

De GAZ M21 werd ook bij ons verkocht onder de merknaam Volga.

Links de typenaam op het spatbord, rechts de radiatormascotte. Nu waarschijnlijk beter verchroomd dan toen. 

Pontiac Catalina (1967) met dubbele koplampen boven elkaar (zie inzet).

Links een Buick Roadmaster uit 1941.

Een grote variëteit, van Alfa Romeo Spider tot een Peugeot 203.

Een klassieke Rolls-Royce. Geregeld staan er auto's van dit merk in de werkplaatsen van Holland.


Nieuwsgierig
Over zijn bedrijf wil Holland best wat vertellen, maar over klanten laat hij zich niet uit. Discretie is onderdeel van deze handel. Daarin gaat hij ver. Vrijwel alle nummerborden zijn onleesbaar gemaakt door er een naamplaatje van de restaurateur voor te plakken. Natuurlijk zijn veel bezoekers vandaag nieuwsgierig naar de kosten van restauratieprojecten. De antwoorden op die vragen blijven uit. Daar praat Holland niet met derden over. Hij maakt één uitzondering. Een buitengewoon fraaie Buick Skylark uit 1953 is gerestaureerd voor een bedrag van 1,3 miljoen euro. Alles is onder handen genomen of vernieuwd: carrosserie, chassis, kap, motor, verchroomde onderdelen en niet in de laatste plaats het interieur. De stoelen zijn gevuld met hetzelfde soort paardenhaar als in de jaren vijftig. Zie daar nog maar eens aan te komen. Het is zonder meer een pronkstuk.
 

De teller van de restauratiekosten is opgelopen tot 1,3 miljoen.

Voor de bekleding moest gezocht worden naar historisch verantwoorde materialen.

De Buick is het paradepaardje van Bart Holland.

Punctualiteit
Klanten kunnen bijzondere verlangens hebben. Het moet wel heel gek zijn wil Holland geen ‘ja’ zeggen. Zo staat er op de bovenverdieping een bijzondere tweekleurige Messerschmitt. Het is er eentje met elektrische aandrijving en een kunststof carrosserie met bijpassend dak. Helemaal nieuw en toch nostalgisch oud. Originaliteit in de zin van oorspronkelijkheid is niet aan de orde, maar in de zin van bijzonder des te meer.
Naast orde en netheid lijkt punctualiteit een deugd waaraan onze gastheer veel waarde hecht. Er was een bezoek tot 17.00 uur afgesproken. Dat is het inmiddels. Onder dankzegging voor de aandacht wordt de gasten vriendelijk doch duidelijk verzocht weer te vertrekken.
Het was bijzonder om hier te kunnen zijn. Over een paar jaar zal Bart Jan de bevlogenheid en passie van zijn vader voortzetten voor een volgende halve eeuw. Zijn oude Corsa zal er vast weer als nieuw gaan uitzien. Een leuk projectje tussen de bedrijven door, als het werk voor klanten dat tenminste toelaat. Hun liefde is immers de motor van het bedrijf - mits gedegen gereviseerd.

 

Een moderne versie van een klassieker.

De Messerschmitt heeft een elektrische aandrijving en een carrosserie van kunststof.