Gallery
Aaldering
Brummen (NL)
●
Lunchen in een unieke
omgeving
●
Vier etages vol bijzondere
auto's
●
Vrijwel allemaal in showroomconditie
●
Geen plek voor mensen met keuzestress
juli 2023
Lekker lunchen in smaakvolle omgeving
Tegen een uitnodiging
om mee te gaan lunchen in het Grand Café van Gallery Aaldering in Brummen zegt
de autoliefhebber geen nee. Behalve van de maaltijd is er nog van veel meer
lekkers te genieten. Vier etages vol bijzondere auto's, waarvan een aantal
buitengewoon smaakvolle klassiekers. Omdat we het chequeboek thuis hebben gelaten,
is het onbezorgd uitzoeken. Met elke keer de vraag: welke zouden we kiezen?

Nico Aaldering is de laatste tijd verschillende keren in het nieuws geweest. Ook
buiten de kring van autoliefhebbers is de naam inmiddels bekend. De slimme
publiciteit rondom de vondst van tweehonderd verwaarloosde oude auto’s in
Dordrecht en de daarop volgende veiling is vrijwel niemand ontgaan.
Aandacht voor zijn handelswaar trekt Aaldering ook via filmpjes op Youtube. Tijdens ons bezoek aan Brummen rijdt hij
samen met een cameraman weg in een Wiesmann, een exclusieve Duitse sportwagen.
De website meldt dat de auto is verkocht, dus voor promotie lijkt het onnodig.
Al wegrijdend begroet hij zijn gasten.
Aalderings bedrijf
De Gallery in Brummen is een fenomeen in de autohandel. Het monumentale pand is
feitelijk een reusachtige showroom. Maar wel een sfeervolle waar iedere auto-enthousiasteling met plezier zal rondlopen.
Het Grand Café nodigt uit om binnen te komen, ook als je niet van plan bent een
auto aan te schaffen. Er wordt graag een lunch geserveerd, met zicht op de
auto's. Voordat we ons daarop richten is er koffie met gebak en een eerste
rondgang over twee van de vier etages.
Het
aanbod is zo divers, dat er altijd wel interessante modellen te zien zijn. Wat de
een fantastisch vindt, is voor een ander oninteressant. Zo'n
knaloranje Lamborghini is aan ons niet besteed. Een McLaren laten we vandaag
links liggen. Bij een Bentley Streamline uit
1933 staan we daarentegen stil om die eens goed van alle kanten te bekijken. Een Simca Aronde als deelnemer
aan de Mille Miglia heeft een hoge aaibaarheidsfactor en een Renault 8 Gordini
is jeugdsentiment. De veelzijdigheid en het gebrek aan ordening zijn de
charmes van de steeds wisselende collectie. Bij Aaldering staat een Heinkel
gewoon naast een
Aston Martin. Vergeleken met voorgaande keren staan er minder echte oldtimers.
 |
Die grijze Ferrari vinden we een
stuk
interessanter dan de Lamborghini's aan weerskanten.
Bentley 3,5 Litre (1933) met een
gestroomlijnd koetswerk van Park Ward.
The
Gallery vraagt er 445.000 euro voor.
Een destijds alledaagse auto, in dit
geval meervoudig deelnemer aan de Mille MIglia: Simca Aronde (1954).
Jeugdsentiment: Renault 8 Gordini.
Alleen jammer van die te brede velgen.
Bij The Gallery kun je een Heinkel
naast een Aston Martin zien staan.
Een driewielige Messerschmitt in
roadster-uitvoering.
De klassiekers die uit Amerika zijn
geïmporteerd kun je vaak herkennen aan de bumpers.
Vergeleken met voorgaande keren
staan er minder echte oldtimers zoals deze Cadillac van 1928.
Knap lastig
Als het chequeboek niet thuis was gebleven, zou het nog knap lastig zijn
geworden vandaag. Wat te kiezen? Er staan twee fraaie Mercedes-Benz coupés, een gebroken witte en
lichtblauwe. De ene heeft als pluspunt een schuifdak, de andere een wel erg
fraai bijpassend interieur. De lichte is een 280SE, de blauwe een 250SE. Hoe
belangrijk is een automatische versnellingsbak? Het maakt de afweging niet
gemakkelijk. Het prijsverschil is een paar
duizend euro, maar dat mag de doorslag niet geven. Een hobby kost nou eenmaal
wat. Een detail kan het verschil maken, zoals de lelijke, puntvormige knipperlichten
naast de grille. Dat wil je toch niet? De auto komt duidelijk uit de Verenigde Staten
met rode richtingaanwijzers achter. Of het een breekpunt voor aankoop zou zijn blijft gelukkig een theoretische
vraag.
Als het om auto’s gaat, zijn mannen volwassen geworden jongetjes. Alsof we
zestig jaar jonger zijn fantaseren we over onze favoriet. Die tweekleurige
Daimler DB18 cabriolet (of zoals de Britten zeggen drophead coupé) gooit hoge ogen.
De auto is van 1951 en heeft een carrosserie van Barker, onderdeel van Hooper en
net als Daimler een bedrijf binnen de BSA-groep. Het is een driezitter, met een bankje
achterin dat haaks op de rijrichting staat. Het interieur is typisch Brits, met
een fraai houten dashboard en lederen bekleding. ‘De Daimler wordt aangedreven
door een 2.5 liter zes-in-lijn die 85 pk levert en is gekoppeld aan een Wilson
Pre-select versnellingsbak met drie verzetten en een overdrive’, vermeldt de
informatie. Een prijs van bijna 55 mille is niet iets om van je stoel
te vallen. Zo één willen we wel, als we later groot zijn...
 |
Mercedes-Benz 280SE Coupé, bouwjaar
1968, mét een schuifdak.
De 250SE is een jaartje ouder. Die
richtingaanwijzers doen afbreuk aan het geheel.
De volledig rode achterlichten en de
kleine ruimte voor de nummerplaat duiden ook op import uit Amerika.
Zo'n Daimler met ribbeltjesgrille,
is dat geen droomauto?
De Daimler DB18 heeft een carrosserie
van Barker en drie zitplaatsen.
Links: een derde zitje haaks op de
rijrichting. Rechts: het houten dashboard en stuurwiel.
Keuzestress
De conclusie is snel getrokken: wie op zoek is naar een mooie klassieker maar veel last heeft van keuzestress,
kan beter een ander adres opzoeken. Vaak vind je bij Aaldering verschillende
uitvoeringen van een bepaald merk of type. Welke Porsche heeft dan je voorkeur?
Een vroege of late 356, open of gesloten? Of toch een 911? Wil je een groene of oranje Alfa Romeo Montreal? Als het een Maserati moet zijn,
is het dan een coupé of juist een vierdeurs? Is Rolls-Royce je favoriet of de veelal veel exclusievere Bentley-versie? Je zult
maar moeten kiezen. Het aanbod is breed, wat soort, leeftijd en prijsklasse
betreft. Tussen lager geprijsde modellen staan twee auto’s van rond de twee
miljoen. Het zijn allebei Ferrari’s: een 275 GTB en 275 GTS. De coupé is
misschien wel de mooiste die het merk ooit heeft voortgebracht, maar de open
versie doet er niet voor onder. De ene is opvallend rood, de ander decent
blauwgrijs. Voor de superspecialisten heeft de rode twee minpuntjes: het is een
short nose (op hoge snelheden wat minder stabiel dan de latere, langere versie)
met een stalen in plaats van lichtmetalen carrosserie. Dat neemt niet weg dat
het een dijk van een sportwagen is. Beide Ferrari’s zijn alleen interessant voor
de kenner en doorgewinterde liefhebber. Hij of zij weet de exclusiviteit te
waarderen. Wie zomaar opvallend in een Ferrari wil rijden, kan zelfs al voor flink
onder een ton terecht.
 |
Welke vind je het best bij je
passen, een knaloranje of opvallende groene?
Waar gaat de voorkeur naar uit?
Porsche 356SC 1600 (1963) of een 356 van tien jaar ouder? Prijsverschil: 70.000
euro.
Of toch liever een cabriolet uit
1954, meer dan twee keer de prijs van de coupé: 425.000 euro.
Een fraaie 911 Targa uit 1970.
Bentley S2 Drophead Coupé (1961) en
Rolls-Royce Silver Cloud 2 (1962), in wezen dezelfde auto.
Een opzichtige Bentley Continental
of ingetogen Rolls-Royce Corniche?
Binnen en buiten staan twee
uitvoeringen van een Mercedes-Benz ponton cabriolet.
Voor ruim drie ton doet Aaldering
graag afstand van de Mercedes-Benz 300S uit 1954.
Op basis van dezelfde techniek als
de auto hierboven: een 300S vierdeurs cabriolet.
De Ferrari 275 GTB (1965) is een van
de duurste modellen die te koop staan.
Kenners weten zo'n werkelijk
schitterende Ferrari 275 GTS (1966) te waarderen.
Twee miljoen is niet zozeer een
uitgave, maar een investering.
Het kan ook een stuk goedkoper. Een
Ferrari 330 GT (1965) bijvoorbeeld, voor 349.500 euro.
Het dashboard is mooi strak
vormgegeven, passend bij het uiterlijk.
Wie de zinnen heeft gezet op een
Maserati Mexico kan kiezen uit verschillende kleuren.
Buiten staan een Maserati
Quattroporte (1967) en 3500GTI (1963). Kort geleden binnengekomen.
De Tomaso Deauville, voor wie een
klassieke sedan wil waarvan er maar weinig zijn.
Corvette
Precies zeventig jaar geleden werd de eerste Chevrolet Corvette gepresenteerd.
Dat heeft al tot veel publiciteit en speciale bijeenkomsten geleid, zoals
onlangs in Lelystad. Het is vast geen toeval dat Aaldering opvallend veel
Corvettes in de aanbieding heeft. Het lijkt erop dat hij de verjaardag heeft
aangegrepen om er extra veel in te kopen, zoals een supermarkt tegen december
extra kruidnoten in de schappen heeft liggen. Het zijn vooral modellen van de
tweede generatie, waarvan de coupé met gedeelde achterruit het meest tot de
verbeelding spreekt. Wie praktischer is ingesteld en de eendelige achterruit
prefereert, kan ook terecht. Aan de zijkant van het gebouw bij de werkplaats
zien we een cabriolet van de derde generatie staan. De auto heeft opvallende,
horizontaal geplaatste handgrepen. Op de zijkant staat Stingray als één woord,
terwijl het bij de tweede generatie nog Sting Ray was. Wat maakt het uit en wat
heb je eraan dit te weten, kun je je afvragen. Het antwoord op de vraag is even
kort als simpel: niets. En toch blijven die weetjes intrigeren.
 |
Chevrolet Corvette Sting Ray (twee
woorden), met doorlopende achterruit.
Veel liefhebbers geven de voorkeur
aan het model met gesplitste achterruit.
Een Sting Ray als cabriolet.
Derde generatie Corvette Stingray
(één woord).
 |
 |
Wisselend aanbod
Het leuke van ieder bezoek aan Brummen is het steeds wisselend aanbod, waarbij
ook minder alledaagse klassiekers
te koop zijn. Van de Siata Daina uit 1952 zijn er niet meer dan twintig gemaakt.
Een tot vooroorlogse racewagen omgebouwde Delahaye is eenmalig. Als
originaliteit je maatstaf is, loop je er snel aan voorbij. Maar dat is niet voor
iedereen het belangrijkste beoordelingscriterium. De Alfa Romeo 6C 2500 uit 1947
is er een van een beperkte serie van 680 stuks. Marktwaarde: een kleine 300.000
euro. Leg er nog een paar tienduizend bij en je kunt je eigenaar noemen van een
Talbot-Lago T26 Record uit 1950 met een unieke carrosserie van Veth & Zoon uit
Arnhem. Het is een kwestie van smaak of je het paars (in twee kleurgradaties) met gebroken wit mooi
vindt. Je hebt er zeker bekijks mee.
Dat niet alleen beroemde merknamen tot hoge prijzen leiden, bewijst de
schitterende Tatra 603 uit 1959. Voor deze voormalige Oostblokker vraagt Nico
180.000 euro. Dat is veel geld, maar hij denkt het ervoor te kunnen
krijgen. Wie zoiets koopt, heeft iets opvallends, zeker met deze vroege versie met
drie koplampen achter glas.
Zo struinen we over de vier verdiepingen, sommige auto’s negerend en andere
nauwlettend bestuderend. In alle gevallen een fantastische omlijsting van een smaakvolle lunch. Krijg je een dergelijke uitnodiging? Geen moment
twijfelen en meteen toezeggen om mee te gaan! ■
 |
Een typische Italiaanse coupé uit de
jaren vijftig: Siata Daina.
Reconstructie van een vooroorlogse
Delahaye, op basis van naoorlogse techniek.
Minder dan 700 zijn ervan gemaakt:
Alfa Romeo 6C 2500. Deze is van 1947.
Talbot-Lago met koetswerk van het
Arnhemse bedrijf Veth & Zoon.
De auto is in drie kleuren gespoten.
Een stuur aan de rechterkant was tot
begin jaren vijftig nog heel gewoon voor sportieve auto's.
De Tsjechische Tatra 603 is
inmiddels ook een klassieker.
De V8-motor ligt achterin.
Een vroege versie is herkenbaar aan
de drie koplampen achter glas.
Borgward Isabella coupé; vraagprijs
rond een halve ton.
Deze auto's zijn verkocht en wachten
op aflevering.
Midden in de zaak is de autolift,
waarop nu een Fiat 124 Spider staat.
Zelfs de parkeerplaats van Gallery
Aaldering kan interessant zijn. Een Bitter Diplomat coupé.
Naast de showroom is de werkplaats
van Gallery Aaldering.
 |
Uitgenodigd via YouTube
Een serie filmpjes op
YouTube is aanleiding
weer eens bij Gallery Aaldering langs te gaan.
Dat is altijd een mooie belevenis.
april
2022
|
 |
 |
Je mist toch al gauw de
airco
Honderden klassiekers te
koop bij Gallery Aldering
in
Brummen. De verscheidenheid is groot, in
soort en
prijs. Impressie van een warme zomerdag.
juli 2018
|
 |
 |
Grote en kleine 'toys for boys'
Impressie van de bezichtiging van
The Gallery in
Brummen,
een galerie voor klassieke auto's met
op zolder
het Speelgoedmuseum Toy Gallery.
juli 2008
|
 |
|