|
Amerikaanse auto's in soorten en maten op zondag 15 augustus verzameld in Zoetermeer.
Er viel veel te kijken, naar de auto's, hun eigenaren en de bezoekers.
Een oude
begrafenisauto is omgebouwd tot een soort rijdende discotheek. Van enige afstand
hoor je de Cadillac al aankomen. Als het glimmende gevaarte een plek heeft
gevonden op de parkeerplaats, stromen drommen nieuwsgierigen toe. De zijdeuren
gaan open en de volumeknop wordt opengedraaid. Een klein beetje maar, dat is al
meer dan genoeg. Het toegestroomde publiek laat een kreet horen bij het openen
van de achterdeur. Een glimmend witte lijkkist komt half naar buiten. Een bizar
en humoristisch tafereel. Dit is de sfeer van deze zondagmiddag in augustus.
Liefhebbers van de meeste aanwezige Amerikanen hebben zo hun eigen kijk op het
leven. Er is veel zwarte kleding. Spijkerbroeken en t-shirts wel te verstaan,
met glimmende kettingen en soms angstinboezemende illustraties. Er zijn veel
pluche dobbelstenen aan binnenspiegels en zachte beesten op de hoedenplank. De
auto’s zijn versierd, maar ook de armen en benen van hun berijders. Gewoon is
wel erg saai, is het onuitgesproken motto van de bijeenkomst.
Met een Cadillac begrafenisauto heb je wel bekijks.
De ingebouwde muziekinstallatie laat het plein meedreunen.
Zuurstok
Welke zuurstok zou er niet zo mooi roze uit willen zien als deze Cadillac?
De toch al imposante achterkant is verlengd met een speciale reservewielhouder.
Auto's met unieke kenmerken als Betty Boop op de ruit en een dobbelsteen als ventieldopje.
De Chevrolet Impala is blauw met wit, consequent aan buiten- en binnenkant. Pluche dobbelsteentjes aan de spiegel.
Veel van de sierelementen zijn origineel, maar de velgen met lage banden zeker niet.
De twee kleuren accentueren de vleugels aan de achterzijde.
De extreem lange Chevrolet Silverado heeft dubbele achterwielen.
Extreem hoog 'op de poten' of extreem verlaagd: het is maar net wat je leuk vindt.
Er is heel wat veranderd aan de wagen en zo'n motorkapmascotte is natuurlijk ook niet van Ford.
Stilering
Barokke vormen, inhakend op het rakettijdperk, bij deze Buick Special van de tweede helft van de jaren vijftig.
Een zwaar verchroomde achterpartij met boven op de bumper in het midden een klepje waaronder de tankopening zit.
Aan de voorzijde een panoramische ruit, maar de achterruit is nog in drieën gedeeld.
De ronde vormen van deze Dodge Coronet verwijzen naar begin jaren vijftig.
Het begin van de jaren vijftig en zestig broederlijk naast elkaar.
De Dodge Seneca van 1960 heeft opvallend genoeg maar twee deuren.
Net als bij de Buick ook hier ronde elementen bij bumper en achterlichten. Een modegril van die tijd.
Hoe ver kun je gaan met staartvinnen? In 1960 was het antwoord: héél ver!
Volstrekt nutteloze stijlelementen geven deze modellen hun unieke uitstraling.
Deze Ford Galaxie Fairlane is ook zonder extra's een opvallende verschijning.
De ontwerpers kregen de ruimte zich maximaal uit te leven op buiten- en binnenkant.
Bij Cadillac gaven ze de achterkant weer op hun eigen manier vorm.
In de jaren zestig en zeventig werd strak de mode, hoewel zo'n vinyl dak (rechts) toch iets bijzonders heeft.
Een Chrysler Newport, door de eigenaren naar eigen smaak aangepast.
Extra lange en opvallende uitlaatpijpen accentueren de klank van de achtcilinder.
Een Chevrolet Malibu Landau en Buick Regal vertegenwoordigen de jaren zeventig.
Een Ford Torino, met - hoe kan het anders - dikke sportvelgen.
Extreme vormen bij de Buick Riviera, waaronder een gigantische achterruit.
Een puntige voor- en achterkant moeten kracht en stoerheid uitstralen.
De Cadillac Seville van de jaren tachtig had een karakteristieke, klassieke achterzijde.
Beeldmerk in het achterlicht en de merknaam in sierlijke letters op de achterkant van de spiegel.
Een van de eerste jaargangen van de Ford Mustang, Fords succesmodel uit de jaren zestig.
Beide auto's zijn prachtig opgeknapt. Ze zien er als nieuw uit.
In de jaren zeventig kreeg de Mustang een stoerder uiterlijk en een agressievere uitstraling.
Naast de oude Mustangs stond de nieuwste versie, waarvan de lijnen verwijzen naar het verleden.
Ook de Ford Thunderbird is een retro-model met trekjes van de eerste versie van mid-jaren vijftig.
Een Thunderbird uit de tweede helft van de jaren zeventig. Het model is niet veel meer dan een "gewone" coupé.
De vierkante, traditioneel aandoende grille is het handelsmerk van de Lincoln Continental Coupé
Aan de achterzijde is de Continental in één oogopslag herkenbaar door de namaak-reservewielhouder.
Bij alle modelwisselingen bleven de twee stijlelementen behouden.
Met zo'n auto val je in het straatbeeld wel op en heb je een hoop kijkers.
Typisch Amerikaans: krulletjes in de sierstrip en een zilvergrijs vinyl dakdeel met ovaal operaruitje.
Matzwart
De Chevrolet Corvette wordt wel de enige echte Amerikaanse sportwagen genoemd.
Deze eigenaar van een sportieve Dodge had zijn hond maar meegenomen.
Een Chevrolet Camaro met racestrepen op motorkap en kofferdeksel, een extra spoiler en dikke velgen.
De Dodge Challenger werd vooral beroemd door de sportuitmonstering; mateloos populair in Amerika.
Van voren een personenwagen en van achteren een bedrijfswagen.
Met een gastank wordt het rijden van een dergelijke auto een stuk betaalbaarder.
De Chevrolet El Camino is de elegantste onder de pick-ups.
Zelfs een pick-up kan met wat aanpassingen een sportieve uitstraling krijgen.
Serieus
Een prachtige Amerikaan, maar misschien wel te serieus voor deze bijeenkomst.
"Zomaar" twee auto's van bezoekers, geheel in stijl.
|