Oldtimerdag
2019
Zoetermeer (NL)
●
Jaarlijkse traditie
●
Thema: Engelse auto's
●
Veel bekende deelnemers
●
Aandacht voor een mooie Vauxhall
mei 2019
De voorspelbaarheid van een traditie
Op de derde zaterdag van mei staat de Dorpsstraat in Zoetermeer in het teken van
oude auto's. Dat is al jaren zo. Dit jaar voor de 19e keer. De manifestatie is
een initiatief van de winkeliersvereniging. In de ochtend is er een toertocht
door de omgeving. Veel enthousiastelingen doen ieder jaar weer mee. Hun auto’s
zijn inmiddels bekende verschijningen en al vaak op de foto gezet. Zou er nog
wat ‘nieuws’ te zien zijn? Met die vraag in het hoofd ga ik op pad, net terug
van een vakantie waarin drie automusea werden bezocht.
 |
Het antwoord dient zich al snel aan. Aan de kant van de weg staat een Vauxhall
Velox met een origineel Nederlands kenteken uit de jaren vijftig. De auto lijkt
voor veel bezoekers minder interessant dan een Triumph, Austin-Healey of MG. De
sportwagens hebben meer uitstraling. Mijn belangstelling is echter gewekt. Juist
die bekende klassiekers heb ik al zo vaak gezien, maar dit is anders. En ik kan
me niet herinneren de wagen al eerder bij de Zoetermeerse manifestatie te zijn
tegengekomen. Mijn geheugen blijkt nog goed. De auto is hier voor het eerst. De
eigenaar woont in Heemstede en heeft zich pas op het laatste moment voor deze
dag ingeschreven. Zijn enthousiasme voor zijn auto is ongekend. Dat van mij
versterkt het effect. Hij heeft de Velox nog niet zo lang en was op slag
verliefd toen hij hem tegenkwam. (De Britten zouden zeggen: haar.) De vorige
eigenaar had een grotere collectie Amerikanen waar de Vauxhall eigenlijk niet in
paste. Waarom verliefd op deze auto? Vanwege het sentiment, legt hij uit. Zijn
opa had zo’n auto. Nieuw gekocht voor de niet geringe som van 8000 gulden, weet
hij te vertellen. Veel geld in het midden van de jaren vijftig.
 |
Een
Vauxhall Velox trekt de aandacht. Hij is er voor het eerst bij.
In die
tijd waren merk- en typeplaatjes nog hele kunstwerkjes.
De auto
is destijds in Nederland verkocht en heeft nog de originele
kentekenplaten.
Bijzonderheden
De Velox is van 1954 en destijds in Nederland gekocht. Het metalen plaatje van
de dealer zit nog rechts achterop. Onder de kap zit een zescilinder waarmee je
in het verkeer nog goed kunt meekomen, vertelt de eigenaar trots. Het vermogen is
niet overweldigend, het koppel is daarentegen indrukwekkend. Als je 100 rijdt op de snelweg
en je geeft gas, dan sprint de wagen vooruit. Dat is althans zijn beleving. Ik kan het niet controleren. Wie zegt trouwens dat een
liefhebber objectief moet zijn? Hij vertelt met veel plezier over de
bijzonderheden van de wagen. Zo zijn er in de portieren schuiframen, die je met
de hand naar beneden en naar boven kunt trekken. De slinger ontbreekt en niet
vanwege een elektrische bediening zoals vandaag de dag. De naaf van het
stuurwiel draait niet mee. Kwam Citroën niet enkele jaren geleden met zoiets als
noviteit? Oude koek dus. Aan de bovenkant zit een klein hendeltje waarmee je de
richtingaanwijzers kunt bedienen. Dat zijn nog geen knipperlichten, maar van die
uitzwaaiende stokjes in de B-stijl. Voor het huidige verkeer natuurlijk
volstrekt ongeschikt, maar van opgeschroefde extra richtingaanwijzers wil de man
niets weten. Originaliteit telt zwaarder. De openstaande deur laat de
doorlopende voorbank zien. Twee afzonderlijke stoelen zijn geen
vanzelfsprekendheid in die tijd.
De Velox heeft nog een kleine achterruit. Bij latere versies is die een stuk
groter. Mijn belangstelling voor zijn kennis roept een reactie op. De kofferbak
gaat open en er komt een twee duimen dik groot-formaat fotoboek tevoorschijn.
Daarin staan allerlei foto’s over deze auto, vergelijkbare modellen van
liefhebbers en het toenmalige foldermateriaal. Een commerciële uitgever zou het
niet mooier bij elkaar hebben kunnen zetten.
 |
 |
De
eerste versies hebben een kleine achterruit. Rechts: de naaf van het
stuurwiel beweegt niet mee.
Mini Marcos
Het was een goed besluit om ook vandaag even te gaan kijken, stel ik vast. Het
zijn dergelijke verrassende ontmoetingen die de bijeenkomst elk jaar weer leuk
maken. Het weer is daarbij dit jaar een bondgenoot. Dat is lang niet altijd het
geval.
Ik ga op zoek of er nog meer verrassingen zijn. De oogst is beperkt. In het
fotoarchief thuis zijn veel plaatjes te vinden van de deelnemers in vroeger
jaren. Sommige zijn alle jaren present, ongeacht het thema van de bijeenkomst.
Dit jaar is dat ‘Engeland’, maar als altijd is iedereen welkom. Zo’n thema
blijkt niettemin extra deelnemers aan te trekken. De eigenaar van een Mini
Marcos is zo iemand. Zijn wagentje staat geparkeerd aan de kant van de weg.
Dichtbij valt pas goed op hoe laag het coupeetje is. Veel mensen van mijn
generatie kennen het wagentje van de miniatuur die Corgi Toys maakte, waarbij de
wielen verwisseld konden worden. Wikipedia leert dat de Mini Marcos drie levens
heeft gekend. De auto werd geleverd tussen 1965 en 1970, van 1974 tot 1981 en opnieuw
tussen 1991 en 1996. Deze is van de eerste generatie, uit 1968. Onderhuids is
het, de naam zegt het al, een Mini. Bij latere modellen is er plaats voor de
nummerplaat aan de voorkant; hier is een plekje gevonden bovenop. Ruimte voor
bagage is er nauwelijks. Er is ook geen achterklep. Door het achterraam kun je
het reservewiel zien liggen. Het is vast nog een hele klus om dat er uit te
halen, mocht dat nodig zijn.
 |
Zo'n
autootje zie je niet iedere dag: een Mini Marcos.
De auto
werd verkocht als bouwpakket. Deze is van 1968.
Rechts:
de sluiting van de motorkap.
Er is
geen achterklep. Dat is niet zo erg, want er is toch geen ruimte voor
veel bagage.
Reliant
Speciaal voor deze zaterdag is ook een kleine serie Reliants naar Zoetermeer
gekomen, waaronder een goed onderhouden donkergroene Scimitar GTE van een van de
bestuursleden van de club. Ik herken de man en de auto van een clubbijeenkomst
bij het Louwman Museum. Dat blijkt alweer ruim zes jaar geleden. De tijd vliegt,
een dooddoener die niettemin het gevoel weergeeft. Zijn auto ziet er nog altijd
goed uit, al zijn de wielen niet meer zo glimmend als hij zou willen. De tijd
laat haar sporen na. Het stoort absoluut niet. Behalve zijn GTE van de tweede
generatie zijn een ouder type en de open Scimitar SS present.
Er is nog meer Britse exclusiviteit.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik kan me niet herinneren een rode TVR
eerder gezien te hebben. Een goudgele was al eerder van de partij, in elk geval
in 2016 leert het verslag van die bijeenkomst.
Een
gave en goed onderhouden Reliant Scimitar GTE van de tweede generatie.
Een
kleinere GTE van de eerste generatie met de karakteristieke glazen
achterklep.
De
eerste generatie van de GTE is direct te herkennen aan de voorkant.
Over de
vormgeving van de Reliant Scimitar SS kun je twisten. Dit is wel een
mooi exemplaar.
Het
interieur met het hout sluit aan bij de Britse traditie.
Tweemaal een TVR. De goudgele doet in elk geval niet voor het eerst mee.
Auto's
als deze Triumphs zijn niet erg verrassend. Je komt ze vaak tegen bij
manifestaties als deze.
Ook de
MG A en MG B zijn veelgeziene klassiekers.
Niet
heel exclusief, maar wel een héél mooi plaatje: Jaguar E-type.
Amerikanen
Elk jaar weer hebben oude Amerikanen een grote aantrekkingskracht op bezoekers.
Deze zaterdag zijn ze niet oververtegenwoordigd, maar steelt een enkel model de
show. Een Packard Carribean van begin 1955 is alleen al vanwege de kleurstelling
een aandachttrekker: wit, roze en zwart. Die kleuren zijn origineel; een
soortgelijke auto zagen we vorig jaar in de Nethercutt-collectie in Amerika. De
auto staat nog geen twee jaar op Nederlands kenteken. Voor een rode stalgenoot
is dat pas een jaar. Deze Packard Pacific is van 1954 en minstens zo
indrukwekkend. Ze staan gebroederlijk achter elkaar. Enkele Chevrolets maken het
jaren-vijftig gevoel compleet. Veel jonger, maar alleen al vanwege die
achterruit bijzonder, is een Chevrolet Caprice Classic uit 1978. Het is een slee
van een auto maar heeft toch maar twee deuren.
Een
inmiddels bijna vergeten merk: Packard.
De
Carribean is van begin 1955. De opvallende kleurstelling is origineel.
Een
opvallende verschijning, geaccentueerd door de extreem lange antennes.
Deze
Packard is slechts een jaar ouder, maar het leeftijdsverschil lijkt veel
groter.
De
motorkapmascotte en het interieur, beide geheel in stijl met de rest van
de auto.
Vergelijk de veel rondere vormen van deze Pacific met de strakkere
Carribean van een jaar later.
Dit is
de meest spraakmakende kant van de Chevrolet Bel Air van 1960.
Deze
sportwielen waren destijds zeker niet standaard.
Een
Chevrolet Bel Air van 1957 en eentje van een jaar eerder.
De
Chevrolet Caprice Classic van 1978 heeft als coupé een bijzonder
gevormde achterruit.
Populaire Amerikaanse sportieve coupé's: de Mercury Cougar en Ford
Mustang.
Flitsers
Ik loop nog even over de parkeerplaats terwijl de deelnemers aan de toertocht
beginnen. Met de waarschuwing vooral niet te hard te rijden (er staan flitsers
op de route), gaan ze met een goed humeur op pad. Niet iedereen rijdt mee. De
man van de Vauxhall vindt zijn rit van Heemstede naar Zoetermeer en terug al mooi
voor deze dag. Hij gaat rechtstreeks naar de Dorpsstraat, waar de anderen later
op de dag hun auto's zullen showen. Een M.A.N.-vrachtwagen gaat wel op pad. Hij
hoeft niet in de rij omdat de wagen niet onder de startboog door kan. De andere
deelnemers wachten op hun beurt, maar gaandeweg klopt de geplande volgorde toch
niet helemaal meer. Ook dat hoor ik na zoveel jaar niet voor het eerst. Zo’n
jaarlijkse traditie is op sommige punten zeer voorspelbaar. Als ik niet met
vakantie ben en het is droog, kom ik volgend jaar bij het vierde lustrum toch
weer even kijken.
■
Netjes
wachten totdat je wordt opgeroepen om van start te gaan. Helemaal
vlekkeloos gaat het nooit.
Is het
thema Engeland? Dan passen we onze Eend daarop toch gewoon aan...
Inmiddels is een Volkswagen Golf ook een klassieker. Ieder jaar zijn er
wel een paar van de partij.
In de
dorpels wegzakkende portieren zijn typerend voor de BMW Z1.
Ook
oude bestelwagens zijn van harte welkom. Links een Ford Transit, rechts
een Renault Estafette.
De
Barkas met zijn tweetakt motor hoor je al van verre aankomen.
Sommigen houden van een sportwagen, anderen hebben meer lol in een oud
leger-Dafje.
De
M.A.N. mag deelnemen aan de toertocht, maar kan niet onder de startboog
door.
Een
échte liefhebber is ook trots op het bezit van kale chassis!
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|