Oldtimerdag 2016

Zoetermeer (NL)




●  Jaarlijkse bijeenkomst klassiekers
●  Grote verscheidenheid aan auto's
●  Foto-impressie


mei 2016
 

  


Ieder zijn liefde   
 

Ieder jaar organiseert de winkeliersvereniging van de Dorpsstraat in Zoetermeer een old timerdag, met in de ochtend een rit door de omgeving en na afloop een show van de klassiekers. In 2015 was het een natte bedoeling. Al voor de start was het druilerig en het werd er in de loop van de dag niet beter op. Deelnemers en bezoekers hadden op mooier weer gerekend. Plaatjes maken van bijzondere auto's schoot er bij in. De organisatie hoopte voor de 16e editie daarom op betere omstandigheden. Die kregen ze. Hoewel grijs de overheersende kleur van de lucht was, hield de regen zich in. Er waren veel deelnemers en kijkers. Het aantal inschrijvingen was groter dan ooit. Veel auto's kwamen bekend voor van één van de vorige vijftien keren, sommige deelnemers kwamen voor de eerste keer.
Hieronder een kleine foto-impressie van een aantal opvallende deelnemers. 
 


Pruttelend komt een opvallend rood wagentje de parkeerplaats oprijden. Het geluid verraadt de luchtkoeling. Moeders mooiste is het misschien niet, maar bijzonder is de auto in elk geval wel. Achterop zijn twee typeplaatjes aangebracht: het ene meldt dat het om een Fiat 500L gaat, het andere dat Moretti verantwoordelijk is voor deze opmerkelijke creatie. Hoewel verderop een luxe Maserati staat, een schitterende oude Packard deel uitmaakt van de toergroep en een half open Armstrong-Siddeley de show steelt, gaat mijn aandacht uit naar dit bijzondere geval. Volgens de eigenaren is het wagentje erg 'basic' en moet je niet veel waarde hechten aan comfort. Het tocht en het rammelt. Als het gaat regenen, is een poncho geen overbodige luxe. Lekken doet de Moretti als de beste. Voor een echte liefhebber doet dat allemaal niet ter zake. Exclusiviteit heeft zo zijn nadelen. Er zijn maar twee van dergelijke wagentjes in Nederland. Hoe kom je er aan? "Hij stond in de showroom van een Fiat 500-specialist in het noorden van het land. We kwamen binnen voor een servicebeurt voor onze gewone 500, zagen deze en waren meteen verkocht", aldus de berijdster.
 

Moretti maakte dit koetswerk op basis van een Fiat 500.

Er zijn er maar twee van in Nederland.

Liefde
Zo gaat dat in de wereld van de autoliefde. Vast veel meer mensen vandaag hebben zo'n ervaring. Liefde op het eerste gezicht. Anderen zijn daarentegen juist jaren op zoek naar dat ene type en die ene uitvoering. Voor allemaal geldt in elk geval dat er geen mooier model is dan het hunne. De een koestert zijn pruttelende omgebouwde 500, de ander weet trots te melden dat van zijn Renault Dauphinoise maar een handjevol in ons land rondrijdt en een derde constateert dat Japanners bij veel bijeenkomsten ondervertegenwoordigd zijn en dat hij toch wat tegenwicht moet bieden. Zijn Datsun wekt altijd veel belangstelling. 
Ieder zijn liefde. Voor de organisatie geldt het gelijkheidsbeginsel. Als een auto maar oud genoeg is en in staat de toertocht te volbrengen, is het om het even hoeveel cilinders er onder de kap zitten, hoe mooi of exclusief een model is en welke waarde de auto vertegenwoordigt. Dat gold alle vorige keren en nu weer. Vandaar dat om half tien een werkelijk bonte stoet het Zuid-Hollandse land in trekt. Allemaal enthousiastelingen met hun grote liefde. 
   
 

Een Renault Dauphinoise, de personenversie van de Juvaquatre bestelwagen.

De eigenaar weet te vertellen dat de bestelversie minder exclusief is dan zijn stationcar.

Een Renault 4CV met origineel imperiaal.

Een prachtig gerestaureerde Armstong-Siddeley.

De kap kan in een half-open positie worden vastgemaakt.

De berijder van deze Packard gaat voor vertrek nog even op de foto.

Een Maserati Quattroporte.

Frua tekende het ontwerp.

Deze Bitter is vaker gezien bij de Zoetermeer-tocht. De techniek is van Opel.

Een gigantische achterruit annex achterklep karakteriseert het model.

Bijna allemaal zijn ze op de sloop beland. Deze gelukkig niet: een Datsun 120A.

Destijds was de Cherry (zoals het model bij ons heette) behoorlijk populair.

De eigenaar heeft altijd veel bekijks op bijeenkomsten. Zo'n auto is behoorlijk zeldzaam.

Een Fiat 127. Ooit zag je ze bij bosjes, nu is een mooi exemplaar veel zeldzamer.

Fiat 850 Sport Spider naar een ontwerp van Bertone.

Pininfarina tekende zowel de Fiat 124 Spider als de Alfa Romeo Spider.

De MG Magnette was de sportieve versie van de Austin Cambridge en Morris Oxford.

Hoe mooi ook, de eigenaar wil er van af. De auto is te koop. Vraagprijs: een kleine 12.000 euro.

Mini stationcar met typerende houten strips.

Een reus van een Jaguar, deze Mark 10.

Niet alleen de voorkant is imposant.

Jaguar XJ van de eerste generatie. Schitterend van lijn, matig van kwaliteit.

MGB GT met draadspaakwielen.

MGB GT en Triumph TR7, beide uit de stal van British Leyland.

Austin Healey 3000 MK III.

Een van de laatste versies van de MG Midget in Amerikaanse uitvoering, maar met Europese bumpers.

TVR Taimar en Triumph TR250, de Amerikaanse uitvoering van de TR5.

Deze Daf 66 Coupé ziet er subliem uit.

De zwarte wieldoppen zijn typerend voor de periode waarin de Daf werd geproduceerd (begin jaren zeventig).

Status is hier onbelangrijk. Ook zij zijn welkom: een Trabant 601 en Daf 33.

De Ford Cortina was razend populair in ons land. Dit is een exclusievere GT-versie.

De sierstrips op de flanken waren een uiterlijk onderscheidingsteken voor de GT.

De badkuip, was de weinig vleiende bijnaam van de Ford Taunus 17M. Vorig jaar was-ie er ook.

Ook de Mercedes-Benz Ponton is een geregelde deelnemer.

Opel Kadett C-model en B-model Coupé, inmiddels al behoorlijk op leeftijd.

Jammer van die niet-originele velgen... Maar verder indrukwekkend, deze Chevrolet van midden jaren vijftig.

Ook deze Ford Mustang staat op andere velgen dan destijds werden gebruikt.

Karmann bouwde in opdracht van Volkswagen de cabrioversies van zowel de Kever als de Golf.

Aan deze Volkswagenbus (een vroeg model, nog zonder overhang bij de voorruit) moest nog gesleuteld worden.

Bekende klassiekers: Opel GT/J en Volvo 1800ES. Altijd goed voor een plaatje.

Wachten op vertrek van de toertocht.


 

 

  Bekijk ook:

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt veel
deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch zijn er
soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007

 

Bekende oudjes en buitenbeentjes
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met klassiekers in
allerlei soorten en maten.

mei 2005