Oldtimerdag 2014

Zoetermeer (NL)




●  Jaarlijkse bijeenkomst klassiekers
●  Thema van 2014: open rijden
●  Cabrio's in soorten en maten
● 
Ook andere old en young timers
●  Foto-impressie


mei 2014
 

  


Geen dak boven je hoofd 
 

De jaarlijkse old timerdag in Zoetermeer, een initiatief van de plaatselijke middenstand, stond in 2014 in het teken van cabriolets. Niet dat andere oude auto's niet welkom waren, maar dakloos rijden was dit jaar de norm. Het organisatiecomitť had daarmee wel een risico genomen. Het bleek goed uit te pakken.  
 


Een week eerder en de veertiende editie van het evenement was in het water gevallen. Nederland moest zware regenbuien en stevige windstoten trotseren. Nou niet bepaald de ideale weeromstandigheden voor een gezellige toertocht met klassieke auto's, laat staan cabriolets. De omstandigheden op zaterdag 17 mei zijn daarentegen uitstekend. De zon laat zich al vroeg van zijn beste kant zien en stuwt de temperatuur op tot een aangenaam niveau. Al vanaf het moment dat de eerste deelnemers aan de toertocht hun auto's voor de start opstellen, kunnen de kappen naar beneden. Een gesloten cabriolet is vandaag niet aan de orde. Als je daar als rijder zelf al niet van overtuigd bent, helpt de sociale druk wel een handje.
 


Formule

De formule is inmiddels bekend en de laatste jaren niet veranderd. Op het programma staat een toertocht door het Zuid-Hollandse land met daarna een 'concours d'ťlegance' op de parkeerplaats achter de Dorpsstraat. Om tien uur vertrekken de eerste auto's. Een uurtje later de laatste. Althans, als de organisatie vlekkeloos verloopt en de starter niet teveel tijd verliest aan de informatieverstrekking over iedere auto. De man met jarenlange ervaring geeft de microfoon dit jaar aan een plaatste politicus. Dan weet je het wel. Zijn goedbedoelde praatje met iedereen die aan de start verschijnt, zorgt voor vertraging. Er ontstaat zelfs een file voor de start. Als hij ook nog eens oproept dat de startnummers er eigenlijk niet toe doen, wordt het een rommeltje. Zijn keurig op volgorde van vertrek  opgezette deelnemerslijstje klopt dan natuurlijk niet meer. Als hij vervolgens een oude Humber voor een Triumph aanziet en direct door de berijder wordt gecorrigeerd, durft hij niet meer te gokken. Bij elke vertrekkende auto wordt naar merk, type en bouwjaar gevraagd. Het kost wat tijd, er wordt licht gemopperd, maar niemand maakt zich echt druk. Plezier staat vandaag voorop. Met zo'n weer kan 'geen dak boven je hoofd' alleen maar een positieve betekenis hebben. Het beeldverslag is daarvan een mooie getuige.

BMW
BMW was een van de sponsoren van het evenement. Tussen de old en young timers zien we opeens een spiksplinternieuwe auto: de zojuist geÔntroduceerde BMW 4-serie cabriolet. Een klassieker van de toekomst wellicht. De nog niet zo heel oude, maar wel zeer exclusieve BMW Z8 sluit zich daar graag bij aan. Drie van dergelijke auto's bij elkaar zie je niet iedere dag.
 

Drie Z8's achter elkaar. Dat zie je alleen bij dergelijke bijeenkomsten.

Tussen 2000 en 2003 gemaakt, dus dat wordt pas over een paar jaar een echte klassieker.

Sponsor BMW bracht de spiksplinternieuwe 4-serie Cabrio aan de start.

Een oude A-Ford, vaker van de partij, maar vandaag toepasselijk met de kap omlaag.

Tegenwoordig gaat het vaak elektrisch, vroeger was het echt handwerk om open te rijden.

Britise sportwagens van weleer: een Triumph Spitfire en Stag.

Nog een Triumph Spitfire met een opmerkelijk kenteken: MG.

Een Fiat 124 Sport Spider, ontworpen door Pininfarina en later onder eigen naam op de markt gebracht.

Een prachtig opgeknapte Alfa Romeo Giulietta Sprint met Bertone-koetswerk.

De Alfa is geregeld deelnemer aan 'Zoetermeer'.

Een late opvolger: een Alfa Romeo Spider, de laatste versie van dit model.

Bijna vanzelfsprekend waren er ook open versies van 's werelds meest geproduceerde auto, de Volkswagen Kever.

Links een Rabbitt, de Amerikaanse versie van de Volkswagen Golf, rechts een Kever met eigen gekozen kleurcombinatie.

Ferrari 550 Mondial... maar let op: het is een replica uit 1970 van het merk ERRA.

De rijder wilde bij de start zijn naam liever niet zeggen. Bescheidenheid?

Twee dames brachten deze Nissan Figaro mee naar de old timerdag.

Naar eigen zeggen valt het rijden met rechts stuur best mee.

Een Dodge Shadow, in deze vorm nieuw nooit in Nederland verkocht.

De kap van deze Mercedes-Benz SL is keurig opgeborgen onder het paneel.

De Nederlandse Burton is natuurlijk geen klassieker, maar onderstel en motor van de CitroŽn 2CV dan weer wel.

Typische wielen zoals we die kennen van de 'Eend'.

Ook deze auto is gebaseerd op 2CV-techniek. Het is een eigengebouwd model.

Nog een Nederlands ontwerp: een Heynsdyk op basis van Porsche 944-techniek.

Gevraagd naar het merk van zijn auto, antwoordde de rijder: een Porsche!

Jeugdsentiment: een buggy op Kever-basis.

Tweemaal Willys: een Jeep uit de oorlog (rechts) en een modernere versie.

Opener kan haast niet: een CitroŽn Mťhari met plastic koetswerk.

Geen dak boven je hoofd als je het dakpaneel er afhaalt, zoals bij deze Fiat X1/9.

Dit kun je geen echte cabrio meer noemen, de open Nissan 300ZX.

En dit al helemaal niet, hoewel een groot deel van het dak open is.

Nog even de route bestuderen voordat we van start gaan...

Een Porsche 356 met schuifdak en een 911 met Targa-dak.

Tja, dan heeft een Peugeot 404 een open dak en dat laat je dan dicht bij dit weer.

 


...maar soms ook wel

Het jaarlijkse thema van de old timerdag sluit andersoortige auto's niet uit. Waren er vorig jaar relatief veel Amerikaanse auto's, nu overheersen de cabrio's. Maar eigenaren van ook andere oude en exclusieve auto's zijn naar Zoetermeer getrokken om deel te nemen aan de rit en de expositie. Sommige deelnemers hebben alle keren al meegemaakt, welk thema ook aan de orde was. Ze krijgen van de vaste kijkers (want die zijn er ook) misschien wat minder aandacht, maar malen er niet om. Met of zonder dak boven je hoofd is de veertiende editie een geslaagd evenement. 

(NB. Elders op de website staan impressies van eerdere bijeenkomsten in Zoetermeer).
 

Een exclusieve Bitter, een Duits product op basis van Opel-techniek.

Opvallend is de reusachtige glazen achterklep/-ruit.

De Stutz Victoria is niet bepaald een alledaagse verschijning.

De eigenaar weet te vertellen dat de auto, naar Amerikaans ontwerp, destijds in ItaliŽ werd gemaakt.

Amerikanen doen het altijd goed bij shows als deze. Hier een Ford Thunderbird.

De Imperial is een bekende verschijning bij de Zoetermeerse parade.

Het uitlaatsierstuk laat geen misverstand bestaan over de motor onder de kap.

Een BMW 2500. Nog even wat drinken en dan kunnen we gaan.

Mercedes-Benz Heckflossen: een tijdloos mooi gestileerde klassieker.

Dit is een Humber. Toch geen twijfel mogelijk, zo prominent op de neus, zou je zeggen.

Deze Volkswagen Kever bezwijkt bijna onder alle (originele) accessoires.

Een Volkswagen kampeerauto in Amerikaanse uitvoering, herkenbaar aan de zijlichten. 

Nee, geen DAF 66, maar een Volvo in een opvallende kleur.

De GLS was een speciale reeks, waarbij de bekleding aan de kleur van de buitenkant was aangepast.

Ooit zag je ze bij bosjes, de zeer succesvolle Ford Capri. Dit is een 2600 GTXLR.

Het tegenovergestelde van een open autootje, deze Simca Cinq bestelwagen.

De Franse fabriek maakte de Fiat Topolino in licentie.

Nog een bestelwagen, een Renault Juvaquatre.

Typisch Amerikaans, een Chevrolet Camino: een op een personenwagen gebaseerde pick-up.

Dit is weliswaar geen originele Wegenwacht-Eend, maar wel eentje die precies is nagemaakt.