Oldtimerdag 2013

Zoetermeer (NL)




●  Jaarlijkse bijeenkomst klassiekers
●  Thema van 2013: Amerika
●  Amerikanen en Amerikaanse uitvoeringen
●  Foto-impressie


mei 2013
 

  


Een vleugje Amerika 
 

Ieder jaar in mei organiseert de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat een oldtimerdag. Voor de dertiende bijeenkomst was het speciale thema "Amerika", met modellen uit verschillende tijdvakken. Ook auto's die op het eerste gezicht niet-Amerikaans zijn, blijken een binding met dat land te hebben. Het thema sloot zoals gebruikelijk merken van andere landen niet uit.
 


Het draaiboek is niet verrassend meer. Tussen negen en tien uur in de ochtend verzamelen bezitters van klassieke auto's zich op de parkeerplaats achter de Dorpsstraat in Zoetermeer om zich op te maken voor een toertocht door de omgeving. In de middag zijn ze terug om zich te laten bekijken. Er zijn deelnemers die jaar na jaar van de partij zijn. Je ziet dan ook geregeld dezelfde auto's en dezelfde gezichten. De organisatoren kennen inmiddels veel rijders persoonlijk. De rit is een traditie en onderonsje geworden. Om te voorkomen dat ieder evenement een kopie is van het vorige, is er elk jaar een speciaal thema. Dit jaar is dat 'Amerika'. Het deelnemersveld laat daarom relatief veel Amerikaanse auto's zien, wat niet wil zeggen dat voertuigen uit andere niet welkom zijn. Geenszins. Iedereen mag komen, mits de auto de leeftijdsgrens van 25 jaar heeft overschreden. Het gaat dus slechts om een vleugje Amerika op deze zaterdagochtend.
 


CaliforniŽ

Het Amerika-gehalte is iets groter dan je op het eerste gezicht zou denken. Bij de presentatie van de achtereenvolgende equipes blijkt dat sommige van de Europese auto's een Amerikaans verleden hebben. Ze zijn destijds naar de Verenigde Staten geŽxporteerd om decennia later als klassieker terug te keren. Het klimaat in met name CaliforniŽ zorgt ervoor dat vele oudjes daar veel beter kunnen overleven dan bij ons. In detail wijken de oud-Amerikanen af van de auto's die op ons continent hun leven hebben gesleten. Eisen aan beide zijden van de oceaan verschillen. Zo denken Amerikanen anders dan wij over de toegestane soorten koplampen, moeten er soms andere bumpers op, is er minder ruimte voor de nummerplaten en zijn zijmarkeringslichten verplicht. Waar in Europa twee ruitenwissers volstaan, vinden ze daar soms een extra wisser noodzakelijk.
 


Foto-impressie

Hieronder een foto-impressie die slechts een beperkt deel van het gezelschap in beeld brengt. Hoe mooi ook, auto's die elk jaar van de partij zijn, krijgen na een tijdje toch minder aandacht. Vanwege het thema, ligt de nadruk op de 'echte' Amerikanen, gevolgd door de Amerikaanse Europeanen en tot slot de rest.
Het weer had beter gekund op deze zaterdag. Soms is het een bijna zomers spektakel, maar niet in 2013. Het is weliswaar droog, maar koud. Veel verder dan tien graden komt de thermometer niet. Ondanks vele aansporingen van de organisatie voelen veel cabrio-bezitters er niets voor met het dak naar beneden aan de toer te beginnen. Geef ze eens ongelijk. Het is misschien leuker voor de kijker, maar uiteindelijk kom je hier toch vooral voor je eigen plezier.

(NB. Elders op de website staan impressies van eerdere bijeenkomsten in Zoetermeer).
 

De A-Fords waren de oudste deelnemers aan de dag.

Er waren verschillende uitvoeringen van de A-Ford aanwezig: links een Fordor, rechts een Tudor cabriolet.

Een Ford Model A als coupť.

Arie van der Burg uit Pijnacker nam deze Plymouth Special de Luxe uit 1948 mee.

Uit hetzelfde jaar 1948 is ook deze Dodge Fluid Drive, met 6 cilinders en een cilinderinhoud van 3770 cc.

Motorkapornamenten van de Dodge en de Plymouth.

Een Plymouth P12 Coupť uit 1941 en een Dodge Coronet 1949.

De Dodge in het midden laat duidelijk de naoorlogse modellijn zien: lager, minder bol en met meer glas.

Een achtcilinder Ford Super de Luxe.

Ook de Willys Jeep was aanwezig als goede vertegenwoordiger van de US-auto-industrie.

De Chevrolet Pick-up 1953 was al eerder aanwezig bij de oldtimerdag.

Dodge Coronet 1952 met optionele zonneklep.

Ook de eigenaar van de Dodge bracht zijn auto al vaker naar de Zoetermeerse Dorpsstraat.

Een Ford te koop: voor wie nog wat te klussen wil hebben.

Ook deze Cadillac verkeert niet helemaal in optimale staat, maar is op zich een gewilde klassieker.

Puntgaaf daarentegen is deze Chevrolet Corvette, modeljaar 1960.

Ook onder de kap ziet alles er piekfijn uit.

Drie "patrijspoorten" op de voorspatborden: een stijlelement van Buick.

De motorkapmascotte heeft elementen van lucht- en ruimtevaart in zich.

Opvallende staartvinnen bij deze Chrysler.

Voor die tijd was de voorzijde relatief eenvoudig vorm gegeven.

Zelfs de buitenspiegels zijn in stijl.

Een Chevrolet Chevelle: de Opel Kadett van Amerika: de auto van de gewone man.

Een vroege Ford Mustang en een model van enkele jaren later. Ieder modeljaar veranderde er wel iets.

De eigenaar van de ene Cadillac vond het nog te koud voor een open kap, de andere waagde het er op.

Deze mascotte op een gifgroene Lincoln Continental is zeker niet af fabriek geleverd.

Een Pontiac GTO, de sportversie van een Amerikaanse slee.

Opmerkelijke stijldetails: de daklijn en de dubbele koplampen boven elkaar.

Een reusachtige ruit en imposant staartstuk kenmerken de Buick Riviera.

Een MGB GT en een 'gewone' B. De laatste heeft bij zijn restauratie Europese bumpers gekregen.

De Amerikaanse MG is herkenbaar aan de zijlichtjes en de drie ruitenwissers.

Volkswagens met een retourkaartje: een Kever en Rabbit Cabriolet. De Rabbit heette bij ons natuurlijk Golf.

Deze Pininfarina Spider (een voortzetting van de Fiat 124 Spider) heeft duidelijk Amerikaanse bumpers.

Een Kever uit 1943 (!) in Amerikaanse sfeer gebracht.

Een naoorlogse Kever met enkele accessoires, zoals een zoeklicht en kappen boven de koplampen.

Ook de Kever Cabriolet had de kap dit jaar omhoog, anders dan in 2012.

Inmiddels mogen de Volkswagens Scirocco en Golf zich tot de jonge klassiekers rekenen.

Mercedes-Benz 190SL en een replica van een Porsche Speedster.

Jammer van die te dikke banden op deze Opel GT/J.

De GT/J had zwarte in plaats van verchroomde bumpers en was gericht op het jongere publiek.

Vorig jaar waren beide Triumphs er ook (een TR7 en Stag), maar toen met open kap.

Een stukje Hollands glorie: tweemaal een Daf 46 en rechts een Volvo 66.

Een prachtig opgeknapte Fiat 500C Topolino.

De Nuova 500 van Fiat was goed vertegenwoordigd. Beide modellen zijn een luxe 500L.

Een 500L naast een snelle Abarth-versie.

Voor voldoende koeling moest de motorkap open blijven staan.

Je ziet ze niet veel meer en daarom een mooie young timer: Fiat 128 Rally.

Alfa Romeo Giulia: een echte liefhebbersauto.

Een prachtig opgeknapte Alfa Romeo Giulietta Sprint met Bertone-koetswerk.

De oude Wegenwachter stond er voor de show en paste goed bij de rest.