Oldtimerdag
2012
Zoetermeer (NL)
●
Jaarlijkse bijeenkomst klassiekers
●
Thema van 2012: Engelse auto's
●
Oude Britse merken
●
Nadruk op sportwagens
●
Foto-impressie
mei 2012
Engelse auto's in het zonnetje
Voor de twaalfde keer organiseerde de winkeliersvereniging van het oude dorp in
Zoetermeer een oldtimerdag. Ook dit jaar namen weer meer dan honderd liefhebbers
met hun oude auto deel aan de toertocht in de omgeving. Als altijd trok de
manifestatie veel kijkers. In 2012 was er extra aandacht voor Engelse auto's.
 |
De man in een donkere Renault Mégane kijkt stuurs. Aan zijn houding te zien,
bevalt het hem allemaal niet. Waarschijnlijk is hij naar de Zoetermeerse
Dorpsstraat gekomen om boodschappen te doen. Ik ga vroeg, dan heb ik nog een
parkeerplaats, heeft hij vermoedelijk gedacht. Een slecht plan. Al ver voor
tienen is er geen plekje meer te vinden. Tientallen auto’s en nog veel
meer mensen vullen het terrein. Er staan zelfs auto’s op het gras. De politie
knijpt een oogje dicht, waar op andere zaterdagen het bonnenboekje uit de zak
zou komen. Dit is geen gewone zaterdag. De auto’s in de vakken en daarbuiten
zijn ook geen gewone auto’s. Ze zijn minstens 25 jaar oud.
Al voor tienen
is er veel
belangstelling voor de deelnemers aan de toertocht
Toertocht
Één keer per jaar op een zaterdag in mei organiseert de
winkeliersvereniging een oldtimerdag. Dit is alweer de twaalfde editie.
De naam is in die zin vertekenend dat de meeste deelnemers een zogeheten
young timer hebben. Echte old timers van vóór de Tweede
Wereldoorlog zijn in de minderheid.
Centraal staat een toertocht door Zuid-Holland. De parkeerplaats is het
startpunt. Al vanaf negen uur verzamelen de deelnemers zich, onder
belangstelling van vele toeschouwers. Velen komen ieder jaar terug,
zowel rijders als kijkers. Gemiddeld doen zo’n 150 auto’s mee aan de
rit. Het aantal kijkers is een veelvoud daarvan. Na terugkomst krijgt
het publiek de gelegenheid de auto’s nog eens goed te bewonderen. Zoals
dat hoort bij een dergelijk evenement, is er ook een competitie. Een
jury bepaalt welke inzending de prijs krijgt voor de beste weergave van
het tijdsbeeld. Vorig jaar ging een Mercedes 190SL met de eer strijken.
 |
 |
Wat verweesd
staat de winnaar van vorig jaar bij de bushalte: een Mercedes-Benz 190SL
Roadster.
Wereldniveau
Het is geen
evenement van wereldniveau. Ieder voorjaar zijn er wekelijks overal in
het land dergelijke bijeenkomsten. Liefhebbers halen na de winter hun
gekoesterde klassieker graag uit de garage om er een tochtje mee te
maken. Het groepsgevoel van soortgenoten versterkt de goede sfeer.
Iedereen is enthousiast en ontspannen. Behalve de Mégane-rijder. Ondanks
de drukte rijdt hij de parkeerplaats op in de naïeve gedachte nog een
plaatsje te vinden. Dat lukt natuurlijk niet. Hij moet het terrein
afrijden onder de opgeblazen start- en finishboog door en trekt zo alle
aandacht. De ingehuurde commentator wrijft het er nog eens fijntjes in:
“Nee, dit is geen deelnemer aan de rit, maar een verdwaalde gast die
hopelijk ook wel eens vrolijker kijkt”.
Een TVR is wél
deelnemer en krijgt de laatste instructies voor de tocht.
Voorbijgangers
Naast de toertochtrijders zijn er de minder actieve deelnemers. Zij
scheppen er plezier in hun oude auto te laten zien, maar zitten niet te
wachten op een rit. "Weet je wel wat een liter benzine kost
tegenwoordig?", zegt één van hen. De oudjes verbruiken een stuk meer dan
hun hedendaags nageslacht. De blikken ouden van dagen mogen één dag per
jaar in de oude Dorpsstraat parkeren. Het winkelend publiek staat tussen
de Zeeman en het Kruitvat opeens oog in oog met een oude sportwagen of
het autootje van opa.
Verhuurbedrijven van klassieke trouwauto’s maken slim gebruik van de
mogelijkheid voor extra aandacht. Hun Rolls-Royces zijn toch al
aandachttrekkers. Dit keer is ook een begrafenisondernemer present. Hij
speelt met zijn klassieke Daimler graag in op bijzondere wensen voor de
allerlaatste rit.
Een Daimler
begrafenisauto voor een allerlaatste rit in klassieke stijl.
Links: de
motorkap staat open, vandaar de spleet boven de grille. Rechts een opstapje aan
de zijkant.
Thema
Om de jaarlijkse bijeenkomst extra aandacht te geven en een exclusief
tintje te geven, kiest de organisatie elk jaar een thema. Dit jaar is
dat Engelse auto’s. Het betekent trouwens niet dat andere dan Engelse
merken niet welkom zijn. Het thema geeft alleen een accent. De
liefhebbers van de Britse veteranen laten zich van hun goede kant zien.
Ze zijn massaal gekomen. De bekende sportwagens vormen de
hoofdmoot, met legendarische namen als MG, Triumph, Austin Healey en
Jaguar. Het zijn allemaal echte liefhebbersmodellen. Kleine merken als
Spartan en JBA passen er wat uitstraling betreft prima bij. Ze zijn
minder oud dan ze eruit zien, maar hebben de verplichte leeftijdsgrens
van 25 jaar inmiddels wel overschreden.
Veel van de auto’s zijn convertibles. De zon heeft begrepen wat
liefhebbers behaagt en laat zich van de beste kant zien. De cabriokappen
kunnen probleemloos naar beneden.
Een wieldop met
het wereldbolbeeldmerk van Triumph, één van de Britse merken van weleer.
Grootmacht
Naast de sportwagens zijn er enkele oude middenklassers en limousines.
Ooit was Engeland een automobiele grootmacht. Austin en Morris waren
bekende middenklassers, Rover en Jaguar behoorden met hun chique
verschijning tot de topmodellen. Hun leren stoelen en houten dashboards
waren destijds karakteristiek en nog altijd de moeite van het bekijken
waard. Zo zie je ze niet meer.
De fotografische impressie hieronder beperkt zich dit keer voornamelijk
tot de Engelse modellen, aangevuld met plaatjes van andere deelnemers
die op één of andere wijze de aandacht trokken. Een Auburn uit begin
jaren dertig kom je niet iedere dag tegen, net zo min als een Bugatti, de
eerste Honda’s die destijds in ons land arriveerden of onze eigen
vaderlandse Burton. Kijk zelf maar.
■
(NB. Elders op de website staan impressies van eerdere bijeenkomsten in
Zoetermeer).
De Morris
Oxford MO is een grote versie van de veel bekendere Minor.
Volgens de
eigenaar is het de enige auto van dit type in Nederland.
De Oxford MO
werd gemaakt tussen 1948 en 1954. Deze is van 1953.
De Morris Minor
als Estate met de houtconstructie die veel liefhebbers aan het werk houdt.
Deze Austin A35
heeft nog de originele lak. Rechts het beeldmerk van Austin, de gevleugelde A.
De A35 was te
onderscheiden van zijn voorganger A30 door de gelakte grille met
chroomomlijsting.
De Austin doet
mee aan veel van dit soort evenementen. De berijders/eigenaars zijn in Nederland
wonende Engelsen.
Een mooie
Triumph Herald met extra kofferrek.
De Ford Cortina
zag je destijds veel in Nederland, maar voornamelijk in tweedeurs-uitvoering.
De snelle GT
was te herkennen aan de badges en had een dubbele chroomstrip op de flanken.
Aan deze
Cortina Estate is veel gesleuteld. De uitgeklopte wielkasten zijn niet
origineel.
Een Hillman Imp
met als accessoire een zonneklep boven de voorruit.
De achterruit
kon open om de extra bagageruimte achter de achterbank te bereiken.
Uit de tijd dat
de Britse producten een slechte naam hadden op kwaliteitsgebied (de jaren '70):
een Austin Allegro.
Een aardige
young timer, maar de eigenaar wil er kennelijk toch van af.
Motorisch
mankeert deze Alvis niets, maar aan het uiterlijk is nog wel wat werk te
verrichten, aldus de eigenaar.
De S-type
Jaguar was de grotere broer van de populairdere Mark II.
Zo'n dashboard
kom je vandaag de dag niet meer tegen.
Nog een
Jaguar S-type (officieel 3.8 S) met zijn karakteristieke voorkant.
De mogelijkheid
het reservewiel op de kofferbak vast te maken, was een fabrieksaccessoire bij de
Rover 3500.
De V8-motor van
de Rover was vrijwel onverslijtbaar. Het koetswerk levert meer problemen op.
Een verlengde
Bentley Series S van de eerste generatie met enkele koplampen. Een mooie
trouwauto.
Links de
mascotte van Bentley, rechts die van Rolls-Royce met hier de Spirit of Ecstacy
in geknielde uitvoering.
Een klassieke
Rolls-Royce is altijd een imposante verschijning.
De speciale
vorm van het achterste zijruitje geeft aan dat de koetswerkbouwer Hooper was.
Net als
tegenwoordig had de Rolls-Royce destijds ook 'suicide doors': de achterportieren
scharnieren aan de achterkant.
Het beeldmerk
is heel subtiel verwerkt in de koplampen (zie foto onder).
Onder de in
elkaar verstrengelde R'en staat de naam van de koplampleverancier: Lucas.
Deze Silver
Wraith in tweekleuren-uitvoering is zo mogelijk nog imposanter.
Op de
achtergrond de oude kerk in de Zoetermeerse Dorpsstraat.
Een echte
Britse klassieke sportwagen, de Triumph TR4.
De familie gaat
op pad. Heel veel ruimte heb je achterin niet.
Links een
Triumph TR6 PI (petrol injection) en rechts een Triumph Spitfire MK4.
De Triumph
Stag, gemaakt tussen 1970 en 1978, had een achtcilinder onder de kap.
De open Triumph
TR7 markeert het eind van het merk als sportwagenfabrikant.
Ook MG was
nadrukkelijk aanwezig. Hier twee van de verscheidene model A-exemplaren.
Een blik op het
instrumentenpaneel van de MG A. Let op het bijzondere stuur.
De kleine MG
Midget (links) en de succesvolle MG B.
Om aan de
Amerikaanse eisen te voldoen, kregen de modellen van na 1974 (lelijke) rubberen
bumpers.
De
coupé-uitvoering van de MG B kreeg de toevoeging GT.
De MG C heeft
zes cilinders en is herkenbaar aan de verhoogde motorkap, nodig omdat de motor
anders niet past.
Een late versie
van de MG B (met zwarte grille en dikke chroomrand) in Amerikaanse uitvoering
met markeerlichten.
De Austin
Healey Sprite heeft als bijnaam 'frog eye' vanwege de koplampen. De auto heeft
geen kofferklep.
De meeste
klassiekers zijn een hobby van mannen. De uitzondering bevestigt de regel.
Een zescilinder
Austin Healey 3000, door kenners aangeduid als de 'big Healeys'.
Een prachtig
gerestaureerde Jaguar XK120 Coupé. De eigenaar heeft besloten niet mee te
rijden.
Door het
gebruik van centraal geplaatste meters, kon de auto gemakkelijk worden aangepast
voor links stuur.
Volgens de
eigenaar gebruikt de wagen 1 op 7, mits er heel rustig mee wordt gereden.
De vloeiende
lijnen maken de XK120 Coupé voor velen tot de mooiste van de XK-reeks.
In 1954 volgde
de XK140 de XK120 op. De coupé bood meer ruimte in het interieur.
Van de zijkant
is het verschil met de XK120 direct zichtbaar.
In 1957 kwam
Jaguar met de XK150 (links). Rechts een XK140 Drophead.
Als opvolger
van de XK was er de E-type. De beginseries hadden plexiglazen kappen over de
koplampen.
Links een TVR
Taimar, rechts een Jensen Interseptor. Namen uit een roemrijk Engels verleden.
Tussen 1973 en
1995 maakte Spartan een zelfbouwauto gebaseerd op Triumph- en Ford-techniek.
JBA is een
kleine Britse fabriek die vanaf 1982 dergelijke sportwagens maakt. Dit is de
Falcon.
Een échte
oldtimer en wat voor één: een Auburn uit 1931 met schitterend gevormde
achterkant.
De Auburn
representeert de jaren dertig van Amerika: veel armoede, maar luxe en rijkdom
voor een kleine groep.
Typische
details bij een auto als deze: het reservewiel in de treeplank en een opvallende
mascotte voorop.
Twee A-Fords
behoren net als de Auburn tot de groep oldtimers.
Dit lijkt oud,
maar is het niet: de Nederlandse Burton met Citroën 2CV-techniek. Ook de
koplampen komen van 'de Eend'.
Er waren zelfs
twee Burtons present. De rechter is een raceversie met kleine voorruitjes.
Een jaarlijks
terugkerende deelnemer is deze Bugatti-eigenaar. De auto is al decennia lang
familiebezit.
De eerste Honda
op Nederlandse bodem was de S800, hier de coupé.
Deze S800
cabrio is waarschijnlijk de oudste op Nederlands kenteken.
Inmiddels is
ook de Honda Civic (rechts) een klassieke young timer. Hij mocht meerijden.
Gewoon een mooi
plaatje van een perfect uitziende Volkswagen Karmann Ghia cabriolet.
De Heckflossen
gaven deze Mercedes-Benz 220S zijn bijnaam. De auto ziet er puntgaaf uit.
Niet minder
indrukwekkend is deze goed onderhouden S-klasse van Mercedes-Benz, compleet met
koplampwissers.
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|