Oldtimerdag
2010
Zoetermeer (NL)
●
Jaarlijkse bijeenkomst klassiekers
●
Van puntgaaf tot klusklaar
●
Extra aandacht voor legervoertuigen
●
Grote verscheidenheid aan oude auto's
●
Modellen van Rootes
mei 2010
Kijken en bekeken
worden
Voor de tiende keer kwamen, op 15 mei 2010, in
Zoetermeer eigenaren van oude auto’s bijeen om deel te nemen aan een toertocht
door Zuid-Holland. Zo’n honderd deelnemers schreven zich voor dit
jubileumevenement in. De variatie in vierwielers was ook dit keer weer ongekend
groot.
Naast de toertochters waren er nog vele anderen die met hun oude auto naar de
plaatselijke Dorpsstraat togen.
Vanwege de 65-jarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog waren
er dit keer extra veel legervoertuigen van weleer. Als altijd trok het evenement
de nodige belangstellenden, aangemoedigd door het mooie weer.
Veel
belangstelling bij de start van de toertocht.
Zelden is een
file zo interessant en zo weinig ergerniswekkend.
Vooraan een Mercedes-Benz 190SL.
Vader, moeder, vier kinderen en een
grote hond. Ze kunnen probleemloos in een Chrysler Station Wagon uit 1966, één
van de deelnemers aan de Zoetermeerse toertocht. Met grote regelmaat wordt hij
gebruikt, al is een parkeerplaatsje vinden bij een druk winkelcentrum niet zo
gemakkelijk. Daarvoor is de auto te lang en te breed. Het is dan ook meer dan
een gewoon gebruiksvoorwerp. Zo’n auto is een hobby en het hele gezin moet
erachter staan. Dat is ook zo, getuige de enthousiaste gezamenlijke deelname aan
de tocht, al verwijst de vrouw bij een vraag naar het bouwjaar meteen door naar
de man. Het is kennelijk toch vooral zijn hobby. Vaders virus is wel
overgeslagen op één van de kinderen. Inderdaad, een jongetje. Vol trots wijst
hij in een dikke oldtimercatalogus de auto aan waarom het gaat. De technische
gegevens geven aan dat er acht cilinder onder de motorkap huizen. Uit de dubbele
uitlaatpijpen stromen de nog ongefilterde uitlaatgassen. Op de wieldoppen staat
stoer vermeld dat de auto schijfremmen heeft. Naar Amerikaanse gewoonte kan de
achterruit naar beneden worden geschoven. “Zo’n auto vergt wel meer werk dan een
hedendaags model”, erkent de berijder. Een fanatieke restaurateur is hij niet.
Behalve het gebruikelijke onderhoud heeft hij er niet veel aan gedaan sinds de
aankoop, zes jaar geleden.
 |
Een Chrysler
Station Wagon 1966, geen probleem voor twee volwassenen, vier kinderen en een
hond.
De achterruit
kan naar beneden worden gedraaid.
Op de
wieldoppen staat de tekst Disc Brake.
Een hele andere
familiewagen, deze Renault Dauphinoise uit 1957.
Het wagentje
heeft letterlijk drie deuren. Rechts: de motorkap is volgens de eigenaar toch
goed dicht.
Driedeurs
Een ander gezin is gekomen in een familievariant van een Renault bestelwagentje,
de Dauphinoise, letterlijk een driedeurs. De auto is van 1957. “Van 1 januari”, aldus de
eigenaar, het bijzondere van de datum onderstrepend. Dat het wagentje ouder
lijkt, kan wel kloppen. Het model is direct afgeleid van de vooroorlogse
Juvaquatre. Omdat van de Dauphine geen stationcar werd gemaakt, bleef deze
variant lang in productie.
De man vertelt méér klassiekers te hebben.
Eigenlijk zou hij met een andere auto komen, maar die is door plotselinge
motorpech uitgeschakeld. Daarnaast staat er ook nog een 4CV in zijn garage. Het is duidelijk dat de bestelwagen onlangs opnieuw is
gespoten. Het geel en bruin zijn nog kras- en smetvrij. De merkaanduidingen,
zoals op de grille, zijn nog niet aangebracht. Een voorbijganger vraagt
of de motorkap misschien niet goed dicht zit. Dat lijkt misschien zo, maar
schijn bedriegt. De grote gleuf
tussen koetswerk en kap hoort bij dit model, aldus de eigenaar. Op foto's van
vroeger zie je echter dat deze opening wel iets aan de grote kant is.
Nu we het toch over Renault hebben: ergens anders demonstreert de eigenaar van een Dauphine graag de
ingenieuze plek voor het reservewiel: in een speciale ruimte achter het
voornummerbord, onder de bagageruimte. Die zit immers aan de voorkant bij een
model met de motor achterin. Hij laat voor de nieuwsgierige voorbijgangers de
klep maar even open staan.
 |
 |
De Renault
Dauphine ' verborg ' het reservewiel in een ruime achter de nummerplaat.
Twintig jaar
werk of meer zit er in deze perfect gerestaureerde Volkswagen Kever.
De door Karmann
gemaakte Kever Cabriolet mag er in deze vroege uitvoering ook zijn. Let op de
extra koelsleuven.
Levenswerk
Wachtend op de start van de toertocht vertellen de deelnemers aan wie het horen
wil hun eigen verhaal over aankoop, restauratie en onderhoud. Niet zelden gaat
het over jaren van noeste arbeid die vooraf zijn gegaan aan de huidige staat van
de auto. Een enkele liefhebber heeft er zijn levenswerk van gemaakt. Omstanders
weten te vertellen dat ‘een brilkever’ maar liefst meer dan twintig jaar in de
revisie is geweest. De eigenaar mag trots zijn. De wagen ziet er piekfijn uit en
dingt ongetwijfeld mee naar de prijs voor de mooiste deelnemer. Ernaast staat
een Kever cabriolet van Karmann. Niet exclusief, maar niettemin altijd aandacht
trekkend.
In de meeste gevallen gaat het om een liefhebberij van mannen. Ze zitten meestal
zelf achter het stuur. Een enkele keer blijkt een dame liefhebber, sleutelaar of
geestdriftig berijder. In een grijze Fiat 1500 gaan moeder en dochter vandaag
samen op pad, het kind in een kinderzitje.
 |
 |
Hoezo een
mannenhobby? Deze Fiat 1500 Confort werd gereden door een vrouw.
De subtiele
vorm van de achterzijde verraden dat Italiaanse stilisten aan het werk zijn
geweest.
Tot in de
puntjes verzorgd en afgewerkt is deze Cadillac.
Onder de
motorkap huist een achtcilinder.
Zelfs de
radiatormascotte is een bijzonderheid bij een dergelijke wagen.
Een fraaie
Buick roadster.
Tijdens het
wachten was de kap van deze Buick nog overeind, maar bij de toertocht ging die
naar beneden.
Ook bij een
relatief luxe auto als een Buick was het dashboard in die tijd buitengewoon
eenvoudig van opzet.
Nog een Buick,
maar een stuk jonger, deze 46C uit 1940.
De Packard is
een meer dan kloeke verschijning en trekt alleen daardoor al aandacht naar zich
toe.
Links het
dashboard, rechts de twee noodzittingen achterin die naar voren geklapt en weggewerkt kunnen
worden.
Links: zo
werden velgen vroeger gemonteerd. Rechts: de vorm van de bovenzijde van de
radiator is typisch voor Packard.
Een Chevrolet
Bel Air 1957 met als extra een zonneklep boven de voorruit.
De ontwerpers
hebben zich bemoeid met ieder detail van de auto.
Het zoeklicht
en het achterop gemonteerde reservewiel waren destijds accessoires.
Aan
enthousiasme geen gebrek, maar nog wel wat werk aan de winkel.
Ook aan Truuske
is nog wel wat op te knappen wil ze blijven bestaan.
Opknapuren
Voorwaarden voor deelname aan deze manifestatie zijn een oude auto en voldoende
affectie daarmee. Het begrip ‘oude auto’ is rekbaar en ‘liefhebberij’ evenzeer. De
één vult het in met een kostbare en tot in detail opgeknapte vooroorlogse Cadillac, sportieve Buick, imposante Packard of een Chevrolet van de jaren
vijftig, de ander straalt evenveel vrolijkheid uit bij een Suzuki coupeetje waar
nog héél véél opknapuren in gaan zitten. De Suzuki lijkt nog heilig vergeleken
met een Volvo 122. Die is niet alleen fors gedeukt, er zitten ook grote gaten in
het koetswerk. Het belet de vijf inzittenden niet om vandaag deel te nemen. Voor
de toerrit zijn alle deelnemers gelijkwaardig. De jury die later op de dag de mooiste
inzending zal kiezen, denkt daar ongetwijfeld anders over. Die meet niet het
enthousiasme van de eigenaar. Want een direct verband met het soort auto en de
staat waarin deze verkeert, is er niet of nauwelijks. Waar een minimale Goggomobil Coupé het hart van de één steelt, doet een oude Ford Pick-up dat van
een ander. Er zijn ook adepten van oude vrachtwagens als de Opel Blitz. Modellen
als deze hebben veelal een tuinbouwleven in het Westland achter de rug. Na hun
pensionering zijn ze niet afgeschreven, maar juist verwend met nieuwe onderdelen
en een mooi kleurtje.
Idolaat van een BMW Baur-cabriolet of een andere versie uit de 02-serie is weer
anders dan gek zijn op oude, maar goed onderhouden Lelijke Eend.
 |
 |
Liefhebbers
kunnen hun hart verpanden aan minimale auto's zoals de Goggomobil Coupé.
Dergelijke
lichten en zo'n achterruit passen bij grote, luxe coupés.
Een pick-up op
basis van de A-Ford.
Het bouwjaar
van deze klassieker is 1931.
Prachtig
opgeknapt is deze Opel Blitz-vrachtwagen van 1949.
Deze
vrachtwagen speelde een vooraanstaande rol bij de Duitse
wederopbouw.
De opvolger van
de vrachtwagen hierboven, de Blitz van 1953, met een laadvermogen van 1,75 ton.
Op basis van de
02-serie van BMW maakte Baur deze cabriolet met rolbeugel.
Een BMW 2002
van de eerste serie, nog met ronde achterlichten.
Het snelle
topmodel van de reeks, de 2002 tii.
De parade van
oude auto's zat vol met tegenstellingen.
Charme
Een evenement als dit trekt altijd de bekende klassiekers,
zoals de open wagens van MG, Triumph en Mercedes-Benz. Je kunt ze elk jaar op de
foto zetten.
Gezinswagens van de jaren vijftig en zestig hebben zo hun eigen charme met
nostalgische namen als Opel Olympia Rekord, Austin 1100 Glider en Triumph
Dolomite of - wat minder bijzonder klinkend - Peugeot 203. Oude Japanners
zijn minder vaak vertegenwoordigd. Ook deze dag. Des te aardiger is een klein
rood, open sportwagentje dat doet denken aan een MG. Het is een Datsun Fairlady,
stamvader van wat zou uitgroeien tot de beroemde Z-reeks van Nissan. De
voorzichtige lentezon maakt het vandaag mogelijk met de kap naar beneden te
rijden. Ook de andere cabrio's kunnen zich laten zien zoals ze graag doen, met
het dak omlaag. Hoewel natuurlijk geen echte cabriolet - anders dan stalgenoot
Caravelle - doet een Renault 4CV Découvrable graag mee in het gezelschap.
Een Opel
Olympia Rekord modeljaar 1956.
Het
bouwjaar is onder meer af te leiden uit de grille. Die veranderde ieder jaar van
vorm.
Dashboard
van de Opel, met een klokje in de klep van het handschoenenkastje.
Een Austin
1300 Mark II. Typisch Engels: de spiegels op de voorspatborden.
Alleen in
Nederland werd de typenaam Glider gebruikt, een toevoeging van importeur
Stokvis.
Van de Triumph
Dolomite zijn er niet veel meer overgebleven. In die tijd maakten de Engelsen
belabberde auto's.
Deze gewone
familiewagen had toch een fraai gestileerd herkenningsteken - een leeuwenkop -
op de motorkap.
De Datsun
Fairlady is een tamelijk onbekende verschijning op onze wegen.
Het concept van
deze open sportwagen hadden de Japanners van de Engelsen afgekeken.
De Volkswagen
naar het ontwerp van Ghia en gebouwd door Karmann.
Het metalen dashboard is
kenmerkend voor die tijd.
Twee MG B's met verschillende voorkanten. De auto rechts is, gezien de
zijlichten, een Amerikaanse uitvoering.
Renault 4CV in
een exclusieve Découvrable-uitvoering.
Het dashboard
is een toonbeeld van simpelheid.
Slecht één
klein remlicht vond men destijds voldoende.
Een fraaie Renault
Caravelle cabriolet. De motor zit achterin.
Het rekje achterop
compenseert de kleine kofferruimte voorin.
Legervoertuigen
De Zoetermeerse oldtimerdag heeft elk jaar een thema. Dit keer is dat ‘de
bevrijding’. Leden van de vereniging Keep them Rolling koesteren oude
legervoertuigen. De vereniging bestaat sinds 1972 en stelt zich ten doel
militaire vaar-, voer- en vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog te restaureren
en te onderhouden. Een klein deel van de gezamenlijke collectie is naar
Zoetermeer gebracht. De eigenaren hebben zich militaire uniformen aangemeten
om in de sfeer te blijven. Het bekendste voertuig uit die tijd is natuurlijk de
Jeep, gebouwd door zowel Willys-Overland als Ford. Beide fabrikanten maakten de
auto’s volgens standaardspecificatie van het Amerikaanse leger. De onderdelen waren uitwisselbaar. Een
Ford is te herkennen aan de merknaam op het achterste schutbord. Wie echter heel
dichtbij komt of zo’n Jeep uit elkaar haalt, zal zien dat er bij de Fords op
vrijwel elk klein onderdeel een F staat, tot en met op de koppen van bouten. Zo
kon bij een kapot onderdeel gemakkelijk worden vastgesteld uit welke fabriek het
afkomstig was. Kenners beweren dat de kwaliteit van de Ford Jeeps beter was dan
die van de Willys.
De legervoertuigen doen niet mee aan de tocht, maar trekken met hun statische
optreden veel belangstelling. Een eigenaar van een oude Austin ziet meerijden
ook niet zitten. "Hij kan niet zo hard en vorig jaar kwam ik pas om vijf uur
aan, toen was iedereen al weg", is de rechtvaardiging.
 |
 |
Een Dodge
legertruck en twee Jeeps, waarvan de linker op de foto een Ford is.
Aan het
achterpaneel en een plaatje op het dashboard is de Ford van de Willys te
onderscheiden.
Keep them
Rolling houdt de oude voertuigen in goede staat.
Een Chevrolet
van het Amerikaanse leger.
De oude
voertuigen worden bewaard met inbegrip van alle zaken die erbij horen.
Dergelijke
auto's rijd je niet met gewone kleren aan. Daar hoort een militaire outfit bij.
Via zijn merken
GMC en Chevrolet was General Motors nauw betrokken bij de oorlogshandelingen.
De Austin
blijft op de parkeerplaats achter. Meedoen met de rit kost te veel tijd voor
deze bejaarde vierwieler.
Voor bagage was
in de auto weinig of geen plaats.
Mooie details
als de merkaanduiding op de grille en het vignet van de AA, de Engelse
Wegenwacht.
Afwijking
Over interesse hebben de leden van de Rootes-vereniging evenmin te klagen.
Midden in de Dorpsstraat staan enkele modellen van de merken die tot dit Britse
concern behoorden: Hillman, Sunbeam en Humber. Helaas ontbreekt het vierde merk,
Singer. Ze zijn op en top Brits, met bij de luxe modellen een houten dashboard
en bij de goedkopere het instrumentenpaneel in het midden, passend bij de
versies met zowel rechts als links stuur. De snelheidsmeter zit echter helemaal rechts,
uitgaande van het moederland. Zo'n stuur links is toch een afwijking...
Op de voorruit ligt een informatieblad met informatie over de auto’s en de club.
Dat zie je trouwens meer: eigenaren die geïnteresseerden graag wat achtergronden willen
meegeven. Het meest gedetailleerd is het informatieblad op de ruit van een Rolls-Royce Silver Wraith. Het vermeldt dat de auto op 6 november 1946 is
afgeleverd, dat het koetswerk bestaat uit aluminium op hout en dat Hooper de
koetswerkbouwer is geweest. Voor wie het in de boeken wil nazoeken: het
designnummer is 8034 en het nummer van het koetswerk 9241. Het oorspronkelijke
kenteken is HYY80. Het is waarlijk een adellijke automobiel. Daarin hoor je
natuurlijk in aangepaste kledij te rijden!
 |
 |
De Hillman Minx
Mark VII van 1954 was één van de laatste van deze modelserie.
De opvolger
kreeg een veel moderner gelijnd koetswerk. Deze is van 1959.
Deze auto heeft
extra mistlampen gekregen.
Een lang
vergeten naam: Hillman. Rechts het internationaal toepasbare instrumentenbord.
Binnen de
Rootesgroep was Humber het luxe merk. De Super Snipe Series III met dubbele
koplampen is van 1961.
De achterzijde
met zijn gekromde C-stijl is typerend voor dit model.
Een luxe houten
dashboard en een achteruitrijlamp boven de nummerplaat.
Sunbeam was de
sportieve tak van het concern. Dit is de Rapier, de snelle variant van de
Hillman Minx.
Mooi, zo'n
bewaard gebleven raamsticker.
Ook hier weer
een mooi houten dashboard. Vergelijk dat met het simpele paneel van de Minx
hierboven.
Twee generaties
Rapiers naast elkaar. De rechter auto is van de jaren '70.
Dit model is van de jaren '70.
De Hillman Imp
had de motor achterin en een opklapbare achterruit.
Deze auto is
voorzien van enkele accessoires als een zonneklep en spatlappen. Beide waren ook
destijds bijzonder.
Rolls-Royce
Silver Wraith, bouwjaar 1947.
Het koetswerk
is van Hooper, te herkennen aan de vorm van het achterzijruitje.
Voor de
gelegenheid hebben de berijders zich een passend kostuum aangemeten.
Hobby
Ieder z’n hobby, op eigen wijze ingevuld. Dat is de rode draad bij deze
bijeenkomst. Auto’s uit lang vervlogen tijden blijven bestaan lang nadat hun
eigenlijke functie als vervoermiddel is komen te vervallen. Via manifestaties
als deze laten liefhebbers ook anderen de vruchten van hun hobby delen. De
plaatselijke Fiat 500-dokter laat zien dat het herstellen in de oorspronkelijke
staat niet de enige mogelijkheid is zo'n oudje lief te hebben. Hoe je de liefde
ook bedrijft, één keer per jaar is het hartje van het oude Zoetermeer de plaats
van samenkomst om ervaringen te delen en uit te dragen. Om te kijken en bekeken
te worden.
■
N.B. Sommige auto's zijn elk jaar present. Ze zijn dit keer niet op de foto
gezet maar staan bij de verslagen van voorgaande jaren.
Inderdaad, een
bijzondere sportwagen, deze Jensen Interceptor III..
Hoewel echt
Brits, doet de lijn Italiaans aan. Geen wonder, het ontwerp is van Carrozzeria
Touring.
Samen met de
N360/N600 was de S800 de eerste Honda automobiel op de Nederlandse markt.
Een Bugatti zie
je eveneens niet iedere dag, zeker niet op een parkeerplaats achter Albert
Heijn, zoals vandaag.
Van begin jaren
zestig is deze Chevrolet Corvette met niet-standaard wielen.
Ook de wielen
van deze Ford Thunderbird zijn niet origineel, maar het dashboard wel !
Een Pontiac
Grand Le Mans en Buick Riviera van begin jaren zeventig zijn Amerikaanse "young
timers".
Jaguar 3,5
Litre Mark IV, bouwjaar 1948, met schuifdak.
Wat afmeting,
lijnvoering en restauratie betreft is deze Jaguar een indrukwekkende
verschijning.
Links een
Jaguar XJ 6 Series I en rechts een Mark II.
Een
opmerkelijke verschijning, de Volvo 1800S, destijds populair door gebruik in de
TV-serie The Saint.
Links:
sierstrip en deurklink lopen in elkaar over. Rechts: een verwijzing van de
eigenaar naar de TV-serie.
De Volvo P544 -
de Kattenrug - was vroeger een veel vaker geziene weggebruiker dan de 1800S.
Een geheel
andersoortige Volvo, een appeltjesgroene 66 Stationcar die het Nederlands hart
goed doet.
De Fiat
500-dokter geeft de oudjes een tweede, soms exotisch, leven.
Als dat geen autoliefde is, wat is het dan? Gewoon: handel!
Een oude Franse en Nederlandse autobus completeerden het geheel.
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|