Oldtimerdag 2005
Zoetermeer (NL)
●
Jaarlijkse klassieker-bijeenkomst
●
Toertocht en show
●
Modellen van allerlei soort
●
Alledaags en exclusief
mei
2005
|
Bekende oudjes en buitenbeentjes
Op het parkeerplein achter de Dorpsstraat in
Zoetermeer staan deze ochtend niet de auto's van mensen die boodschappen doen.
De ruimte is bestemd voor deelnemers aan de oldtimerdag, de bijeenkomst van klassieke
auto's. Het idee ontstond enkele jaren geleden bij de winkeliersvereniging als
actie om de straat extra onder de aandacht te brengen. Het bleek een
gewaardeerd initiatief. Het eerste lustrum is een feit. Net als voorgaande jaren
bestaat de manifestatie uit een toertocht en een presentatie van de deelnemers.
Altijd geïnteresseerd in rijdend erfgoed nemen we een kijkje en ontdekken tussen
de bekendere klassiekers enkele opmerkelijke bijzonderheden.
 |
Oude auto's leiden vaak tot
bijzondere ontmoetingen met hun eigenaren. Twee Austins A35 met een hoge
aaibaarheid vragen om een nadere kennismaking: een tweedeurs en een bestelwagen.
Zeker die laatste is ook in liefhebberskringen een uitzonderlijke verschijning.
De auto's blijken eigendom van een in Nederland wonend Engels echtpaar. Ik raak
aan de praat en ze geven aan in Nederland hun toekomst te zien. Terug naar de
andere zijde van de Noordzee willen ze beslist niet. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan
kan. Met hun klassieke autootjes houden ze een band met hun voormalige vaderland. De man
vertelt dat hij straks achter het stuur van
de bestelwagen kruipt terwijl zijn vrouw de zwarte personenwagen langs de
uitgestippelde route loodst. De besteller is van 1962, het andere wagentje is
een paar jaar ouder. Vorig jaar zijn beide wagentjes in Nederland op kenteken
gezet. De A35 is door de grotere grille en grote achterruit te onderscheiden van
zijn voorganger, de A30. Bij de personenversie is die grille wit gelakt, bij de
bestelwagen is de kleur van de carrosserie aangehouden. De bestelwagen heeft
kapjes boven de koplampen. Die zijn er als accessoire opgezet en hebben tot doel bij
zware belasting verblinding van tegenliggers te voorkomen. Op de achterruit zitten
stickers in het Nederlands en Engels om aan te geven dat de auto geen
knipperlichten heeft als richtingaanwijzers, maar uitklappende pijlen aan de
zijkant. Maar wie de teksten kan lezen, is mogelijk toch te dichtbij. De zwarte
personenwagen heeft trouwens wel knipperlichten.
 |
Een in Nederland wonend echtpaar
neemt met twee auto's deel aan de toerrit.
De vrouw rijdt in een Austin A35 in
personenuitvoering. De grote achterruit maakt duidelijk dat het geen A30 is.
Haar man heeft een A35 bestelwagen
meegenomen. Op de achterruit een waarschuwing: geen knipperlichten.
In de zijpanelen zijn ribbels
geperst om het staal te verstevigen.
Lanchester
De meeste van de aanwezige auto's ken ik wel. Het is altijd een
genot om de oudjes te zien, maar van een verrassing is geen sprake. Klassieke
sportwagens hebben een grote
liefhebberskring en bij menige bijeenkomst kom je ze tegen. Dat is ook vandaag
zo. Maar uitzonderingen gelden ook hier als bevestiging van de regel. Op het plein
bij de oude muziekschool staan auto's die niet meedoen met de toerrit en alleen
voor het showdeel zijn aangemeld. Eén ervan is de Lanchester Ten uit 1951, ook
wel met de code LD10 aangeduid. Het is een Sports Saloon, met een aluminium koetswerk van
Barker. Nooit eerder kwam ik zo'n auto tegen, hoewel er tussen 1946 en
1951 toch ruim 3000 Tens zijn gemaakt. Anders dan deze versie had de standaard
vierdeurs echter een carrosserie van roestgevoelig staal. De meeste Lanchesters
eindigden bij de sloop.
Lanchester is een oud
Brits automerk dat eind jaren dertig door moederbedrijf BSA werd opgekocht en
samengevoegd met Daimler. De auto hier is het kleinste model dat Daimler in de naoorlogse
periode heeft gemaakt. Onder de motorkap ligt een motor van 1300 cc. In 1955 werd de laatste Lanchester gemaakt, hoewel het
merk formeel bleef bestaan. De rechten kwamen terecht bij Jaguar, dat in 1960
Daimler overnam.
De groene auto trekt veel belangstelling, maar het is zeer de vraag of veel
kijkers zich bewust zijn van de exclusiviteit.
 |
Het is een zeldzaamheid dat je een
Lanchester tegenkomt.
Deze auto stamt uit 1951. De wagen
trekt veel bekijks.
Het koetswerk van deze versie is van aluminium en
dus vrij van roest.
Panhard
In de tussentijd is bij de verzamelplaats van de toerrit een opmerkelijk
gestroomlijnde, gebroken witte coupé komen aanrijden. De exclusiviteit is te
vergelijken met die van de Lanchester. Ofwel: kijk goed, want zoiets zie je maar
zelden. Het gaat om een Panhard CD, één van de
184 die tussen 1963 en 1965 zijn gemaakt. De letters CD hebben betrekking op ontwerper
Charles Deutsch. Hij schiep de auto voor de Franse fabrikant na de breuk met
zijn compagnon René Bonnet, met wie hij de lichte DB sportwagens maakte. De CD
heeft een luchtgekoelde motor van 850 cc, maar dankzij de lichte, gestroomlijnde kunststof
carrosserie (cw-waarde 0,22) waren de prestaties
indrukwekkend. Volgens de boeken is de auto 1,19 meter hoog. Ik kan het niet
nameten, maar het komt overeen met de eerste indruk. Leuk, zo'n bijzonder
model hier aan te treffen.
De carrosserie is van kunststof. De
motorkap omvat de gehele voorzijde.
De CD is één van de laatste modellen
van het beroemde Franse merk.
De afdekking van de achterwielen
draagt bij aan de lage luchtweerstand.
Diversiteit
De wandeling over de parkeerplaats laat zien dat liefhebbers van allerlei
pluimage zich hebben gemeld. De één is verzot op een oude legerjeep, de ander op
een stoere Britse sportwagen. Een heel gezin neemt deel aan de rit met een Fiat
600 Multipla, het geniale ontwerp van Dante Giacosa op het onderstel van de Fiat 600.
Er kunnen wel zes mensen in. Over
veiligheid moet je het niet hebben, want de chauffeur en bijrijder hebben
geen enkele bescherming van een kreukelzone. In januari 1965 werd de auto voor
het eerst verkocht.
Even verderop staat een Fiat 1500. Dat is heel wat meer auto dan de Multipla. Je
zou het niet zeggen, maar de Fiat 1500 is ouder. De auto is van september 1963
en destijds in Nederland verkocht. Op de grille zitten de voor die tijd
typerende metalen schildjes waarmee de eigenaar liet zien lid te zijn van de
ANWB en Wegenwacht. Nu we toch in Italiaanse sferen zijn, zetten we twee
Lancia-coupés op de foto: een Fulvia en Flavia. Destijds exclusieve
verschijningen en dat zijn ze nog steeds.
Het is de diversiteit die de bijeenkomst haar charme geeft. Een oude Jaguar
krijgt evenveel aandacht als een Kever met gespeten achterruitje en een
pruttelende tweetakt Auto Union 1000Sp is net zo welkom als en zoevende
Rolls-Royce Silver Shadow. Nog altijd bestaande merken als Fiat en Renault staan
naast modellen waarvan de fabriek de deuren al lang geleden heeft moeten
sluiten, zoals Borgward en Morris. Bekende oudjes en buitenbeentjes vormen met
elkaar een bont gezelschap dat deelnemers én bezoekers veel plezier schenkt. Als
de winkeliersvereniging net zo enthousiast is als de bezoekers dat zijn, is er
vast volgend jaar weer een oldtimerdag.
■
 |
 |
Niet mooi misschien, maar wel heel
praktisch: de Fiat 600 Multipla.
Zes personen konden meerijden in dit
ontwerp van Dante Giacosa.
Lancia is door de jaren heen exclusief
gebleven. Hier een Fulvia en Flavia 2000 coupé.
Tamelijk alledaagse auto's als zo'n
Fiat 1500 zie je ook bij liefhebbers niet vaak meer.
Let op het dak dat bij de achterruit
oversteekt. Je zag het ook bij de NSU Prinz en Chevrolet Corvair.
In 1955 werd deze Kever in Nederland
op kenteken gezet.
De Borgward Isabella Coupé gold
destijds als een van de elegantste auto's.
De tekenaars van het uiterlijk van
de Auto Union 1000Sp lijken geïnspireerd door de Ford Thunderbird.
Vinnen en uitstekende achterlichten:
duidelijke Amerikaanse stijlinvloeden.
Een Rolls-Royce Silver Shadow,
gebouwd in de tweede helft van de jaren zestig.
Typisch Brits: de Rover 95 uit 1964
met aan de achterzijde scharnierende achterdeuren.
Een klassieke vormgeving kenmerkte
destijds de Rover-modlelen.
Een praktische maar bizarre
oplossing bij de Rover 3500 V8: het reservewiel op de kofferklep.
De grotere broer van de Jaguar Mark
II, de S-Type.
Een Jaguar XK120 en een E-Type, twee
legendarische sportwagens van het Britse merk.
Uit de tijd dat Britse sportwagens
nog succes hadden: MG A en Austin-Healey.
Pure nostalgie: Renault 4CV. Deze is
van 1960.
Uit 1954 stamt deze Volvo PV444H.
Let op de kleine, hooggeplaatste achterlichten.
Een Nekaf is een in Nederland
gefabriceerde Willys Jeep.
In 1969 werd deze Morris Minor
Traveller gemaakt, 16 jaar na de introductie van het model!
Echte oldtimers zijn vandaag in de
minderheid. Dit is een Ford Model A.
De Austin Ascot 12/4 werd in 1935
geproduceerd en kwam in 1977 naar Nederland.
 |
Het enthousiasme is zeker echt
Soms bedriegt de schijn
en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde
been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer.
mei 2018
|
 |
 |
Ieder zijn liefde
Foto-impressie van enkele
bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.
mei 2016
|
 |
 |
Geen dak boven je hoofd
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.
mei 2014 |
 |
 |
Een vleugje Amerika
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
mei
2013
|
 |
 |
Engelse auto's in het zonnetje
Impressie van de
jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
mei
2012
|
 |
 |
Kijken en bekeken worden
Impressie in woord en beeld
van de
jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp
van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
mei
2010
|
 |
 |
Een bezienswaardig allegaartje
Impressie van
een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer,
met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.
mei 2009 |
 |
 |
Pronken en kijken in Zoetermeer
Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.
mei 2007 |
 |
|