Oldtimerdag 2005

Zoetermeer (NL)



 
●  Jaarlijkse klassieker-bijeenkomst
●  Toertocht en show
●  Modellen van allerlei soort
●  Alledaags en exclusief  


mei 2005
 

  


Bekende oudjes en buitenbeentjes


Op het parkeerplein achter de Dorpsstraat in Zoetermeer staan deze ochtend niet de auto's van mensen die boodschappen doen. De ruimte is bestemd voor deelnemers aan de oldtimerdag, de bijeenkomst van klassieke auto's. Het idee ontstond enkele jaren geleden bij de winkeliersvereniging als actie om de straat extra onder de aandacht te brengen. Het bleek een gewaardeerd initiatief. Het eerste lustrum is een feit. Net als voorgaande jaren bestaat de manifestatie uit een toertocht en een presentatie van de deelnemers. Altijd geïnteresseerd in rijdend erfgoed nemen we een kijkje en ontdekken tussen de bekendere klassiekers enkele opmerkelijke bijzonderheden.  

 

 

Oude auto's leiden vaak tot bijzondere ontmoetingen met hun eigenaren. Twee Austins A35 met een hoge aaibaarheid vragen om een nadere kennismaking: een tweedeurs en een bestelwagen. Zeker die laatste is ook in liefhebberskringen een uitzonderlijke verschijning. De auto's blijken eigendom van een in Nederland wonend Engels echtpaar. Ik raak aan de praat en ze geven aan in Nederland hun toekomst te zien. Terug naar de andere zijde van de Noordzee willen ze beslist niet. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Met hun klassieke autootjes houden ze een band met hun voormalige vaderland. De man vertelt dat hij straks achter het stuur van de bestelwagen kruipt terwijl zijn vrouw de zwarte personenwagen langs de uitgestippelde route loodst. De besteller is van 1962, het andere wagentje is een paar jaar ouder. Vorig jaar zijn beide wagentjes in Nederland op kenteken gezet. De A35 is door de grotere grille en grote achterruit te onderscheiden van zijn voorganger, de A30. Bij de personenversie is die grille wit gelakt, bij de bestelwagen is de kleur van de carrosserie aangehouden. De bestelwagen heeft kapjes boven de koplampen. Die zijn er als accessoire opgezet en hebben tot doel bij zware belasting verblinding van tegenliggers te voorkomen. Op de achterruit zitten stickers in het Nederlands en Engels om aan te geven dat de auto geen knipperlichten heeft als richtingaanwijzers, maar uitklappende pijlen aan de zijkant. Maar wie de teksten kan lezen, is mogelijk toch te dichtbij. De zwarte personenwagen heeft trouwens wel knipperlichten.
 

Een in Nederland wonend echtpaar neemt met twee auto's deel aan de toerrit.

De vrouw rijdt in een Austin A35 in personenuitvoering. De grote achterruit maakt duidelijk dat het geen A30 is.

Haar man heeft een A35 bestelwagen meegenomen. Op de achterruit een waarschuwing: geen knipperlichten.

In de zijpanelen zijn ribbels geperst om het staal te verstevigen.

Lanchester
De meeste van de aanwezige auto's ken ik wel. Het is altijd een genot om de oudjes te zien, maar van een verrassing is geen sprake. Klassieke sportwagens hebben een grote liefhebberskring en bij menige bijeenkomst kom je ze tegen. Dat is ook vandaag zo. Maar uitzonderingen gelden ook hier als bevestiging van de regel. Op het plein bij de oude muziekschool staan auto's die niet meedoen met de toerrit en alleen voor het showdeel zijn aangemeld. Eén ervan is de Lanchester Ten uit 1951, ook wel met de code LD10 aangeduid. Het is een Sports Saloon, met een aluminium koetswerk van Barker. Nooit eerder kwam ik zo'n auto tegen, hoewel er tussen 1946 en 1951 toch ruim 3000 Tens zijn gemaakt. Anders dan deze versie had de standaard vierdeurs echter een carrosserie van roestgevoelig staal. De meeste Lanchesters eindigden bij de sloop.
Lanchester is een oud Brits automerk dat eind jaren dertig door moederbedrijf BSA werd opgekocht en samengevoegd met Daimler. De auto hier is het kleinste model dat Daimler in de naoorlogse periode heeft gemaakt. Onder de motorkap ligt een motor van 1300 cc. In 1955 werd de laatste Lanchester gemaakt, hoewel het merk formeel bleef bestaan. De rechten kwamen terecht bij Jaguar, dat in 1960 Daimler overnam.
De groene auto trekt veel belangstelling, maar het is zeer de vraag of veel kijkers zich bewust zijn van de exclusiviteit. 

 

Het is een zeldzaamheid dat je een Lanchester tegenkomt.

Deze auto stamt uit 1951. De wagen trekt veel bekijks.

Het koetswerk van deze versie is van aluminium en dus vrij van roest.

Panhard
In de tussentijd is bij de verzamelplaats van de toerrit een opmerkelijk gestroomlijnde, gebroken witte coupé komen aanrijden. De exclusiviteit is te vergelijken met die van de Lanchester. Ofwel: kijk goed, want zoiets zie je maar zelden. Het gaat om een Panhard CD, één van de 184 die tussen 1963 en 1965 zijn gemaakt. De letters CD hebben betrekking op ontwerper Charles Deutsch. Hij schiep de auto voor de Franse fabrikant na de breuk met zijn compagnon René Bonnet, met wie hij de lichte DB sportwagens maakte. De CD heeft een luchtgekoelde motor van 850 cc, maar dankzij de lichte, gestroomlijnde kunststof carrosserie (cw-waarde 0,22) waren de prestaties indrukwekkend. Volgens de boeken is de auto 1,19 meter hoog. Ik kan het niet nameten, maar het komt overeen met de eerste indruk. Leuk, zo'n bijzonder model hier aan te treffen.
 

De carrosserie is van kunststof. De motorkap omvat de gehele voorzijde.

De CD is één van de laatste modellen van het beroemde Franse merk.

De afdekking van de achterwielen draagt bij aan de lage luchtweerstand.

Diversiteit
De wandeling over de parkeerplaats laat zien dat liefhebbers van allerlei pluimage zich hebben gemeld. De één is verzot op een oude legerjeep, de ander op een stoere Britse sportwagen. Een heel gezin neemt deel aan de rit met een Fiat 600 Multipla, het geniale ontwerp van Dante Giacosa op het onderstel van de Fiat 600. Er kunnen wel zes mensen in. Over veiligheid moet je het niet hebben, want de chauffeur en bijrijder hebben geen enkele bescherming van een kreukelzone. In januari 1965 werd de auto voor het eerst verkocht.
Even verderop staat een Fiat 1500. Dat is heel wat meer auto dan de Multipla. Je zou het niet zeggen, maar de Fiat 1500 is ouder. De auto is van september 1963 en destijds in Nederland verkocht. Op de grille zitten de voor die tijd typerende metalen schildjes waarmee de eigenaar liet zien lid te zijn van de ANWB en Wegenwacht. Nu we toch in Italiaanse sferen zijn, zetten we twee Lancia-coupés op de foto: een Fulvia en Flavia. Destijds exclusieve verschijningen en dat zijn ze nog steeds.
Het is de diversiteit die de bijeenkomst haar charme geeft. Een oude Jaguar krijgt evenveel aandacht als een Kever met gespeten achterruitje en een pruttelende tweetakt Auto Union 1000Sp is net zo welkom als en zoevende Rolls-Royce Silver Shadow. Nog altijd bestaande merken als Fiat en Renault staan naast modellen waarvan de fabriek de deuren al lang geleden heeft moeten sluiten, zoals Borgward en Morris. Bekende oudjes en buitenbeentjes vormen met elkaar een bont gezelschap dat deelnemers én bezoekers veel plezier schenkt. Als de winkeliersvereniging net zo enthousiast is als de bezoekers dat zijn, is er vast volgend jaar weer een oldtimerdag.

 

Niet mooi misschien, maar wel heel praktisch: de Fiat 600 Multipla.

Zes personen konden meerijden in dit ontwerp van Dante Giacosa.

Lancia is door de jaren heen exclusief gebleven. Hier een Fulvia en Flavia 2000 coupé.

Tamelijk alledaagse auto's als zo'n Fiat 1500 zie je ook bij liefhebbers niet vaak meer.

Let op het dak dat bij de achterruit oversteekt. Je zag het ook bij de NSU Prinz en Chevrolet Corvair.

In 1955 werd deze Kever in Nederland op kenteken gezet.

De Borgward Isabella Coupé gold destijds als een van de elegantste auto's.

De tekenaars van het uiterlijk van de Auto Union 1000Sp lijken geïnspireerd door de Ford Thunderbird.

Vinnen en uitstekende achterlichten: duidelijke Amerikaanse stijlinvloeden.

Een Rolls-Royce Silver Shadow, gebouwd in de tweede helft van de jaren zestig.

Typisch Brits: de Rover 95 uit 1964 met aan de achterzijde scharnierende achterdeuren.

Een klassieke vormgeving kenmerkte destijds de Rover-modlelen.

Een praktische maar bizarre oplossing bij de Rover 3500 V8: het reservewiel op de kofferklep.

De grotere broer van de Jaguar Mark II, de S-Type.

Een Jaguar XK120 en een E-Type, twee legendarische sportwagens van het Britse merk.

Uit de tijd dat Britse sportwagens nog succes hadden: MG A en Austin-Healey.

Pure nostalgie: Renault 4CV. Deze is van 1960.

Uit 1954 stamt deze Volvo PV444H. Let op de kleine, hooggeplaatste achterlichten.

Een Nekaf is een in Nederland gefabriceerde Willys Jeep.

In 1969 werd deze Morris Minor Traveller gemaakt, 16 jaar na de introductie van het model!

Echte oldtimers zijn vandaag in de minderheid. Dit is een Ford Model A.

De Austin Ascot 12/4 werd in 1935 geproduceerd en kwam in 1977 naar Nederland.

 

  Bekijk ook:

 

 

De voorspelbaarheid van een traditie
 
De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer trekt veel
deelnemers die ieder jaar meedoen. Toch zijn er
soms verrassende 'nieuwkomers'.

mei 2019

 

 

Het enthousiasme is zeker echt  
 
Soms bedriegt de schijn en word je bij het zien van
een opmerkelijke auto op het verkeerde been gezet.
Zo ook tijdens de oldtimerdag in Zoetermeer. 
 
mei 2018

 

Ieder zijn liefde
 
Foto-impressie van enkele bijzondere deelnemers
aan de jaarlijkse old timerbijeenkomst georganiseerd door
de winkeliersvereniging van de Zoetermeerse Dorpsstraat.

mei 2016

 

 

Geen dak boven je hoofd

De jaarlijkse oldtimerdag in Zoetermeer stond
dit jaar in het teken van cabriolets. Het schitterende
weer maakte het open rijden tot een feest.

mei 2014

 

Een vleugje Amerika
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer met in 2013 speciale aandacht
voor Amerikaanse auto's van weleer.
 
 
mei 2013
 

 

Engelse auto's in het zonnetje
 
Impressie van de jaarlijkse oldtimerdag in
Zoetermeer, georganiseerd door de plaatselijke
middenstand, met dit jaar veel Engelse auto's..
 
 
mei 2012
 

 

Kijken en bekeken worden
 
 Impressie in woord en beeld van de jaarlijkse
oldtimerdag in het oude dorp van Zoetermeer
met een bonte verzameling oude auto's.
 
 
mei 2010

 

Een bezienswaardig allegaartje

Impressie van een oldtimerbijeenkomst in
Zoetermeer, met een grote verscheidenheid aan
klassiekers, alledaags en exclusief.

mei 2009

 

Pronken en kijken in Zoetermeer

Foto-impressie van de jaarlijkse oldtimerdag,
waarbij in 2007 het accent lag op Italiaanse modellen,
maar ook vele andere auto's hun opwachting maakten.

mei 2007