|
Wiedekings opvattingen

Anders ist besser,
ein Versuch über neue Wege
in Wirtschaft und Politik - Wendelin
Wiedeking
●
Het afwijkende denken van Porsches topman
●
Kritiek op de aandeelhouderswaarde als maatstaf
●
Duitsland als productieland
●
De omslag van verlieslijdend naar winstgevend bedrijf
februari 2008, aanvullingen
juli 2008, oktober 2008,
mei 2009,
juni 2009,
juli 2009, november 2009, januari 2010
|
Een dwarsligger aan de top
Porsche
geldt vandaag de dag in de (auto)wereld als een uiterst succesvol, winstgevend
bedrijf met een dijk van een imago. Goed vijftien jaar geleden was dat wel
anders: het bedrijf in Stuttgart-Zuffenhausen stond aan de rand van de afgrond.
De ommekeer is voor een groot deel te danken aan bestuursvoorzitter Wiedeking.
Hij leidt zijn bedrijf tegen vele heersende opvattingen in.
Drie opmerkelijke feiten.
Eén:
Porsche wijst een bedrag van 50 miljoen aan staatssteun af die het kon krijgen
bij de bouw van een nieuwe fabriek in het Oost-Duitse Leipzig.
Twee: Porsche
weigert in te stemmen met de beursverplichting tot publicatie van
kwartaalcijfers.
Drie: Porsche steekt in 2006 een groot deel van zijn vermogen
in het veel grotere Volkswagen.
De naam achter deze bijzondere besluiten is die van Wendelin Wiedeking, sinds
1992 topman van de Zuid-Duitse sportwagenfabrikant. Hij houdt er bijzondere
opvattingen op na en gaat daarmee dwars tegen een aantal heersende
managementopvattingen in. De waardeontwikkeling van het merk Porsche staat aan
zijn zijde. Toen hij aantrad was iedereen ervan overtuigd dat de
sportwagenfabrikant spoedig zijn zelfstandigheid zou verliezen of zelfs zou
omvallen. Nu is het één van de meest florerende autobedrijven ter wereld en de
grootste aandeelhouder van Europa’s leidende autofabrikant Volkswagen.
Wiedeking heeft zijn opvattingen te boek gesteld in Anders ist besser. Na de
gebonden versie verscheen eind 2007 de onverkorte pocketuitgave. Met een
gemakkelijk leesbaar verhaal geeft hij onverbloemd zijn mening.
 |
Carrosseriebouw van de 911 in
Stuttgart-Zuffenhausen (foto Porsche).
Veroordeling
Rode draad in het boek is de veroordeling van het huidige kortetermijndenken
bij de beoordeling van bedrijven. Vandaar zijn hartgrondige verzet tegen de
verplichting kwartaalcijfers te publiceren, ook al kwam zijn bedrijf daardoor op
het strafbankje van de beurs. Strategie gaat over de lange termijn. En alleen
een bedrijf met de juiste strategie heeft op termijn reden van bestaan.
Ongekend fel fulmineert Wiedeking tegen de aandeelhouderswaarde als maatstaf
voor het succes van een onderneming. De beloning van topmensen moet dan ook niet
gekoppeld zijn aan de beurswaarde. Optieregelingen kennen in zijn ogen geen
genade. Zo’n systeem leidt tot een cultuur van zelfverrijking, oppoetsen van
waarheden en uiteindelijk tot een frauduleuze weergave van zaken. De vele
schandalen van de afgelopen jaren hebben het bewezen. Je zou bijna denken dat
het een pleidooi is van een vakbondman, maar ze komen echt van een
grootindustrieel. Oude waarden moeten nieuw leven ingeblazen worden. De
geloofwaardigheid van ondernemingen staat op het spel. Hij vindt het niet deugen
als bedrijven tegelijkertijd grote winsten bekend maken en in één adem de
noodzaak van verdere personeelsinkrimping. Het is niet te verkopen om
loonmatiging te prediken en de inkomens van de top excessief te zien groeien.
 |
Eindmontage van de Porsche
Cayenne in de fabriek in Dresden (foto Porsche).
Managementopvatting
Wiedeking zet zich ook af tegen de heersende managementopvatting dat “steeds
groter groeien” de enige weg naar de toekomst is. Juist middelgrote
familiebedrijven die luisteren naar de klant en niet naar de aandeelhouders,
zijn succesvol. Het langetermijnbeleid moet leidend zijn, meent hij. De
onderneming moet altijd centraal staat. In de volgorde van belangrijkheid staat
de klant voorop, dan volgen de medewerkers, de toeleveranciers en pas op de
vierde plaats de aandeelhouders.
Verzet is er ook tegen het idee dat Duitsland heeft afgedaan als productieland.
Hij veroordeelt bedrijven die onder het mom van lagere loonkosten uitwijken naar
het buitenland. Made in Germany is een waarde die Duitsers meer zouden moeten
koesteren. Voor een onderneming en een ondernemer is de betrokkenheid met de
samenleving onontbeerlijk. Hij zet vraagtekens bij de argumentatie dat
globalisering een bedrijf dwingt zich daar te vestigen waar de kosten het laagst
zijn. Een Duits bedrijf hoort in Duitsland en moet volgens de Duitse normen
bijdragen aan de samenleving en er geen probleem van maken dat het belasting
moet betalen. Om de positie van zowel zijn eigen bedrijf als die van Volkswagen
voor de toekomst zeker te stellen, besloot Porsche in 2006 grootaandeelhouder
van het Wolfsburgse bedrijf te worden. De bedrijven werkten al nauw samen,
bijvoorbeeld bij de ontwikkeling en productie van de Porsche Cayenne. Analisten
en banken verklaarden alle betrokken voor gek. Op de bestuursvoorzitter in
Stuttgart-Zuffenhausen maakte dat weinig indruk. Al toen hij op de basisschool
zat, koos hij voor ongebruikelijke wegen.
 |
Eindmontage van de 911 in
Stuttgart-Zuffenhausen (foto Porsche).
Politiek
Trots op Duitsland wil niet zeggen dat Wiedeking geen forse kritiek heeft, met
name op de politiek. Integendeel. De gelaagde bestuursstructuur in Duitsland
zorgt voor stroperigheid en het uit de weg gaan van noodzakelijke beslissingen.
Hij bepleit een binnenlandse hervorming met onder meer een verkleining van het
aantal deelstaten. Verder moet de politiek veel meer werk maken van
investeringen. Er wordt teveel geconsumeerd. Geen enkel goed woord heeft hij
over voor subsidies. Daar moet fors het mes in. Het subsidiëren van
investeringen door winstgevende autofabrieken is een voorbeeld van slecht
gebruik van gemeenschapsgeld. Zonder namen te noemen, duidt hij op de
staatssteun voor BMW bij de vestiging van de nieuwe fabriek in Leipzig, vlak bij
die van Porsche.
Wiedeking vindt geloofwaardigheid van groot belang. Hij verhult niet dat zijn
besluit om af te zien van de overheidsgelden een forse interne discussie heeft
opgeleverd. Een bedrag van tientallen miljoenen is ook voor Porsche geen
kleinigheid.
 |
De viermodelseries: van links
naar rechts Boxster, 911, Cayman en Cayenne (foto Porsche).
Verliesgevend
Interessant is de beschrijving hoe hij in 1992 van het verliesgevende Porsche
zonder toekomst een winstmakende, gezonde onderneming wist te maken. Hij
verbloemt niet dat de invloed van Japanse deskundigen groot is geweest. Het
productiesysteem van Toyota was zijn grote voorbeeld. Kwaliteitsborging, just in
time, voorraadbeperking, voortdurende verbetering, betrokkenheid van
medewerkers: in ’92 liep Porsche dertig jaar achter bij de Japanners. De omslag
ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Na zijn aantreden moesten 2000 van de
8000 werknemers op zoek naar een andere werkgever. En iedereen die bleef moest
zich aanpassen aan de nieuwe werkomstandigheden. Voor lange discussies was geen
plaats. Een mooie anekdote is de wijze waarop de voorraadbeperking door de
Japanners werd afgedwongen. Ze gaven Wiedeking een zaag waarmee hij de
metershoge stellingen tot een maximale hoogte van 1,30 meter moest afzagen. Op
die manier was er eenvoudigweg geen ruimte om te veel op te slaan.
Inmiddels heeft Porsche zijn eigen productiesysteem ontwikkeld waar anderen in
de wereld van kunnen leren. Door Wiedekings dwarsheid staat hij nu wel aan de
top. Dat critici menen dat hij zijn verhaal in het boek wel erg mooi schildert,
zal hem weinig deren. Het levert in elk geval stof tot nadenken. ■
►
Reisverslag Porsche-fabriek Leipzig
in 2005
►
Bezoek aan Porschemuseum in 2009
JULI 2008
Het Duitse blad Der Spiegel meldt op 26 juni 2008 dat Porsche dit boekjaar
een winst verwacht te maken van 11 miljard euro bij een omzet van 8,6 miljard.
Dat is een unieke situatie. Het grootste deel van de winst komt voort uit hogere
koersen voor het aandeel Volkswagen en door andere transacties. Met het maken en
verkopen van auto's behaalt het bedrijf naar verwachting een winst van 1,2
miljard euro.
Topman Wiedking profiteert van deze gunstige cijfers. Zijn salaris bedraagt
circa 100 miljoen euro per jaar.
Eerder deze maand maakte Eurocommissaris Kroes bekend geen bezwaar te zien in
overname van Volkswagen door Porsche. Porsche heeft al 31 procent van de
aandelen Volkswagen in handen.
OKTOBER 2008
Porsche gaat voort met het kopen van
aandelen Volkswagen om een meerderheidsbelang in de onderneming te verwerven.
Porsche heeft op 26 oktober bekend gemaakt het aandelenbelang in Volkswagen
volgend jaar tot 75% te willen vergroten. Op het moment van de verklaring heeft
het bedrijf al 42,6% van de aandelen. Formeel is Volkswagen volgens de Duitse
overnamewetgeving al een dochter van Porsche. De grens daarvoor ligt bij 35% van
de aandelen.
Of Porsche ook daadwerkelijk
de lakens kan uitdelen, hangt af van het voortbestaan van de Volkswagen-wet die
de deelstaat Niedersachsen (voor 20% aandeelhouder) nog altijd een vetorecht geeft op cruciale
beslissingen.
Bij dit alles speelt op de achtergrond een ruzie binnen de familie Porsche,
weet het Financieele Dagblad op 26 september jl. te melden. “Wolfgang Porsche probeert met
alle macht zijn neef Ferdinand Piëch uit de voorzittersstoel van de raad van
commissarissen van VW te krijgen.
Piëch zou namelijk Porsche-bestuursvoorzitter Wiedeking weg willen hebben. Die
twee liggen elkaar niet en Piëch houdt Wiedeking verantwoordelijk voor de
spanning tussen Porsche en VW”.
MEI 2009
Succes en mislukking kunnen dicht bij elkaar liggen en elkaar snel opvolgen.
Door de kredietcrisis is het overnameplan van Wiedeking mislukt. Porsche heeft
weliswaar 51% van de aandelen van Volkswagen, maar daar staat een enorme
schuldenlast tegenover. De glans van Wiedeking is duidelijk
afgenomen. Het machtsspel gaat verder en de rollen lijken omgedraaid. Volkswagen
en Porsche onderhandelen over een samengaan, waarbij Porsche 'slechts' één van
de merken van het concern zou worden. Als dat plan lukt, zal Wiedeking het veld
ruimen, wordt algemeen aangenomen. Ferdinand Piëch heeft openlijk aangegeven
niets in Wiedeking te zien. Zijn protégé Martin Winterkorn zou aan het vergrote
concern leiding moeten geven.
JUNI 2009
Niets veranderlijker dan een manager
in problemen. Waar Wiedeking in zijn boek staatssteun voor een commercieel
bedrijf nog verafschuwt, klopt hij in juni 2009 aan bij de Duitse overheid voor
steun. Die is nodig om de financieringsproblemen op te lossen. Het bedrijf
vraagt om een krediet van 1,75 miljard euro. Oorzaak van de ontstane problemen
zijn de schulden als gevolg van de leningen om Volkswagen over te nemen. Er is
een schuldenlast van 9 miljard euro die zwaar weegt nu het bedrijf door de
slechte markt geconfronteerd wordt door afzet- en winstvermindering.
Daarnaast onderhandelt Porsche met het oliestaatje Qatar. Dat zou geïnteresseerd
zijn in een kwart van de aandelen Porsche. Het blad Autoweek merkt op dat hiermee een
einde is gekomen aan een lange traditie van de familie Porsche om
buitenstaanders buiten de deur te houden.
4 JULI 2009
Op 4
juli meldt Het Financieelde Dagblad op basis van berichten van persbureau
Bloomberg dat de positie van Wiedeking wankel is geworden. De overheid is niet
van plan steun te geven aan het bedrijf. Naarstig wordt gezocht naar andere
oplossingen. Wiedekings wens Volkswagen over te nemen eindigde in een
persoonlijk duel met Ferdinand Porsches kleinzoon Ferdinand Piëch, voorzitter
van de Raad van Toezicht van Volkswagen. Dat duel wordt vermoedelijk in het
voordeel van de laatste beslecht, verwachten analisten. Het bedrijf Porsche is
door de strategie van Wiedeking in problemen gekomen.
23 JULI 2009
Aan het
begin van de dag komt het bericht dat Volkswagen Porsche overneemt. De Raad van
Toezicht van Volkswagen heeft dit besluit genomen, met op de achtergrond
de belangen van de families Porsche en Piëch.
Wiedeking heeft de strijd met zijn rivaal Ferdinand Piëch verloren en is met onmiddellijke ingang opgestapt als CEO van Porsche. Ook
financieel directeur Holger Härter is vertrokken. Beiden wordt verweten het
bedrijf in problemen te hebben gebracht met hun wens het veel grotere Volkswagen
in te lijven. Daarvoor stak Porsche zich te diep in de schulden. De
overnameplannen dreigden het bedrijf Porsche in groot gevaar te brengen.
Daarnaast speelde de persoonlijke strijd tussen Wiedeking en Wolfgang Porsche
enerzijds en Porsches neef Ferdinand Piëch anderzijds.
Voor Ferdinand Piëch, voorzitter van de Raad van Toezicht van
Volkswagen, was de gedachte dat Volkswagen overgenomen zou worden door Porsche onuitstaanbaar. Hij heeft zich altijd verzet tegen
die overname en wilde juist Porsche bij Volkswagen binnenloodsen. Hij heeft
gewonnen. De sportwagenfabrikant uit Stuttgart wordt het tiende
automerk binnen het concern, na Volkswagen, VW-bedrijfswagens, Audi, Škoda,
Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Scania.
 |
 |
Het ANP
meldt op 23 juli 2009 het volgende:
"STUTTGART - Met het opstappen van Porsche-topman Wendelin Wiedeking is de weg
voor een samengaan van de Duitse sportautofabrikant met het veel grotere
Volkswagen (VW) vrijgemaakt. Daarmee komt een einde aan een jarenlange
machtstrijd tussen de twee. Porsche meldde donderdag dat Wiedeking en financieel
directeur Holger Härter met onmiddellijke ingang zijn opgestapt. Volgens Porsche
levert hun vertrek ‘een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de situatie’.
Volkswagen wil nu de activiteiten van Porsche overnemen en samenvoegen met de
VW-groep. Met de overname zou een autogroep ontstaan met tien merken die onder
leiding komt van Ferdinand Piëch, de man die nu de lakens lijkt uit te delen bij
beide bedrijven. De eigenaren van het roemruchte sportautomerk, bestuurders en
vakbondslieden bezworen donderdag dat Porsche een onafhankelijk bedrijf zal
blijven. ‘Geloof me, de Porsche-mythe leeft en zal nooit vergaan’, zei
aandeelhouder en miljardair Wolfgang Porsche.
Topman Wiedeking, die fel tegen een overname door VW was, wordt verantwoordelijk
gehouden voor de mislukte poging van Porsche om VW over te nemen. Porsche stak
zich daarbij diep in de schulden. De rollen zijn nu zo goed als omgedraaid; VW
zou Porsche willen overnemen daarbij gesteund door kapitaal uit Qatar. Daarbij
neemt de rijke Golfstaat 17 procent van de aandelen VW over.
Woensdag kwam de raad van commissarissen van Porsche bijeen om te praten over de
toekomst van de sportwagenmaker. Tijdens de bijeenkomst, die 15 uur duurde, werd
onder andere besloten 5 miljard euro extra kapitaal aan te trekken.
Wiedeking zal bij Porsche opgevolgd worden door Michael Macht, de huidige
directeur productie bij het concern. Wiedeking krijgt 50 miljoen euro mee.
Härter krijgt een gouden handdruk van 12,5 miljoen euro. Wiedeking geldt als een
van de best betaalde managers ter wereld. Wiedeking, die sinds 1993 aan het roer
stond bij Porsche, heeft zich met hand en tand verzet tegen een overname door
VW. Hij draaide de rollen om en kocht meer dan de helft van de aandelen
Volkswagen, met een optie om nog eens 20 procent van de VW-stukken in te lijven.
Daarmee liep de schuld op tot meer dan 10 miljard euro. Wiedeking stak zich zo
diep in de schulden dat hij moest aankloppen bij de Duitse overheid voor steun.
Niet alleen Wiedeking heeft een overname door VW proberen te voorkomen.
Ondernemingsraadvoorzitter Uwe Hück zinspeelde eerder deze week op stakingen als
VW zich over de autoproducent ontfermt. ‘Een overname door VW brengt elfduizend
arbeidsplaatsen in gevaar, alleen om de droom van de heer Piëch te vervullen.’
Werknemers van het chique Porsche zouden niet willen werken onder de leiding van
een fabrikant die vooral bekend is van de Golfjes en de Polo's.
De details van de overname worden op 13 augustus bekendgemaakt, aldus VW."
 |
In krantenkoppen is de hele
geschiedenis van maanden samengevat.
NOVEMBER 2009
Het ANP
meldt op 25 november 2009 dat de Duitse sportautoproducent Porsche verwacht in
het huidige gebroken boekjaar 2009-2010 een verlies in de boeken te moeten
zetten van minimaal 1 miljard euro, vooral door de mislukte plannen voor de
overname van Volkswagen. Dat heeft financieel directeur van het bedrijf Hans
Dieter Poetsch gezegd. Het wordt het tweede jaarlijkse miljardenverlies op rij.
Over het boekjaar 2008-2009 leed Porsche een megaverlies voor belastingen van
4,4 miljard euro, zo maakte het concern eerder deze maand bekend. Porsche
probeerde eerder Volkswagen in te lijven en kocht daarvoor een grote hoeveelheid
aandelen VW op. Deze stukken zijn het afgelopen jaar zeer sterk in waarde
gedaald, waardoor Porsche miljarden moet afschrijven.
JANUARI 2010
Vier
Amerikaanse hedgefunds hebben het bedrijf Porsche en de oud-bestuurders
Wiedeking en Haerter aangeklaagd en eisen een miljard dollar. Met de claim
willen ze de verliezen compenseren die ze in 2009 opliepen nadat het aandeel
Porsche tot ongekende hoogte steeg. De rechtbank in New York zal zich over de
claim buigen en later dit jaar uitspraak doen.
|
|