Biografie
Felix Wankel
Felix Wankel, Mehr als ein Erfinderleben -
Marcus
Popplow
●
Het leven van de uitvinder van
de draaizuigermotor
●
Politieke interesses van Wankel
●
Steun vanuit Hitlers regering
●
Naoorlogse roem en rijkdom
●
Beperkte toepassing van zijn ideeën
januari 2013
|
Veel roem maar weinig navolging
Een intelligente maar complexe persoonlijkheid, bezeten van enkele ideeën en een
technisch genie dat weinig weerklank vond voor zijn uitvindingen maar toch
schatrijk werd van één ervan, de naar hem vernoemde draaizuigermotor. Dat is
kort samengevat het levensverhaal van Felix Wankel, door Marcus Popplow te boek
gesteld. Dit jaar is het 25 jaar geleden dat hij overleed.
Op 22 juni 2012 liep in Japan de
laatste Mazda RX-8 van de band. Het was een historische gebeurtenis, want met
deze laatste sportwagen uit een lange serie werd een tijdperk afgesloten. Mazda
stopte na twee miljoen exemplaren met de productie van de Rotary Engine,
de algemene naam voor de Wankelmotor. De vinding van de Duitse uitvinder bleek
steeds moeilijker aan te passen aan strenger wordende milieueisen. Wankels
denkwerk stierf op die dag een stille dood, 35 jaar na het overlijden in zijn
vaderland Duitsland. In theorie was het een mooi alternatief voor de
traditionele viertakt verbrandingsmotor, maar in de praktijk bleek de materie
een stuk weerbarstiger. Anders dan zijn ontdekker altijd heeft nagestreefd, is
zijn concept nooit tot wasdom gekomen.
De eerste Mazda met Wankelmotor
en de krachtbron zelf.
Praktijk
Felix Wankel (1902-1988) was autodidactisch uitvinder en onderzoeker. Wiskunde
kon hij als kind maar niet onder de knie krijgen. Ook op latere leeftijd lukte
het niet. Technische berekeningen heeft hij nooit kunnen maken. Zijn
schoolopleidingen maakte hij niet af. De praktijk was zijn leerschool. Wat hij
bereikte was het resultaat van veel vallen en opstaan, doorzettingsvermogen en
een engelengeduld. Steeds opnieuw draaide het om beproeven en vervolmaken. Hij
ontwikkelde ideeën in zijn hoofd en verzamelde mensen om zich heen om er
vervolgens uitwerking aan te geven. In de vooroorlogse periode kon hij mede
dankzij financiële ondersteuning vanuit het Nazi-regiem een onderzoeksinstituut
opzetten en tamelijk onafhankelijk onderzoek doen. Precies zoals hij dat wilde.
Wankel slaagde er altijd in financiële ondersteuning te vinden bij geldschieters
die geloofden dat zijn experimenten tot iets waardevols zouden leiden. Bijna
monomaan trachtte hij zijn levensdoelen te bereiken: de ontwikkeling van een
alternatieve verbrandingsmotor en een boot die over in plaats van in het water
kon varen. Tientallen octrooien zette hij op zijn naam. Intussen verdiende hij
aan het uitvoeren van kleinere projecten en vindingen. Afdichtingen in motoren
waren zijn specialiteit.
 |
 |
Wankel bedacht de Drehkolbenmotor,
NSU maakte er een Kreiskolbenmotor van. Rechts schetsen van Wankel.
Wankelmotor
Zijn grootste succes werd de Wankelmotor, waarvoor hij in de jaren vijftig de
kleine motorfiets- en autofabrikant NSU wist te interesseren. Het bedrijf stopte
veel geld in de ontwikkeling. Aan de verkoop van licentierechten verdienden NSU
en Wankel later miljoenen. Wankel verkocht uiteindelijk in 1971 zijn rechten
voor 50 miljoen Mark aan een Engels bedrijf. Van de opbrengst kon hij goed leven
en onderzoek blijven doen. Tot vlak voor zijn dood bleef hij ontwikkelen en
uitvinden. Een deel van zijn vermogen zette hij ook in voor de
dierenbescherming. In 1969 verleende de universiteit van München hem een
eredoctoraat.
De draaizuigermotor mag naar Felix Wankel zijn genoemd, de motoren die in
productie gingen, weken sterk af van Wankels ideeën. De technische afdeling van
NSU had achter zijn rug om een eenvoudiger variant bedacht. Het bedrijf wilde de
geïnvesteerde vermogens wel eens terugverdienen. Wachten op Wankel duurde te
lang. Het prototype van de uitvinder had een ronddraaiende rotor in een
ronddraaiende kamer, terwijl de NSU-variant een vaste kamer had. In het Duits
wordt het onderscheid aangegeven met de begrippen Drehkolbenmotor en
Kreiskolbenmotor. Wankel was niet gecharmeerd van de aanpassing. “Ik heb een
raspaard ontwikkeld en ze hebben er een boerenknol van gemaakt”, zou vrij
vertaald zijn reactie zijn geweest.
 |
 |
De eerste in serie gemaakte auto
met Wankelmotor, de NSU Spider.
Kwaliteit
De Wankelmotor loopt vrijwel trillingvrij en is eenvoudig, compact en daardoor
in theorie goedkoop te maken. Er zijn maar weinig bewegende delen en er gaat
geen energie verloren door op en neer gaande zuigers. Tegenover deze voordelen
staat een hoog benzineverbruik. Juist toen de serieproductie op gang kwam, brak
de oliecrisis van de jaren zeventig uit. Bovendien bleek in de praktijk de
afdichting tussen rotor en kamer een grote uitdaging. Lees: een bron van
problemen. Als eerste serieauto ter wereld met een Wankelmotor verscheen in 1964
de kleine NSU Spider. Het was slechts een vingeroefening. De grote doorbraak zou
komen met de Ro-80, voorgesteld in 1967 en prompt winnaar van de
auto-van-het-jaar-verkiezing. De auto kende in de eerste jaren echter veel
kwaliteitsproblemen. In autokringen gaat de grap dat eigenaren als ze elkaar
tegenkwamen een aantal vingers omhoog hield om aan te geven aan de hoeveelste
ruilmotor ze toe waren. NSU hielp alle klanten met veel coulance. Dat was een
grote aanslag op de financiële basis van de onderneming. Die was toch al zwak.
De Ro-80 droeg bij aan het bankroet van NSU. In 1969 nam Volkswagen de
onderneming over en voegde die samen met Audi. De nieuwe eigenaar zag weinig in
Wankels techniek. Toen de Ro-80 in 1977 uit productie ging, kwam er geen
opvolger.
 |
 |
De Ro-80 had veel kinderziektes.
Rechts een exemplaar in het Deutsches Museum in München.
NSDAP
In zijn biografie beschrijft Marcus Popplow niet alleen de uitvinder Wankel,
maar juist de mens erachter. Speciale aandacht krijgt zijn politieke verleden,
zoals zijn relatie met het nationaal socialisme. Al vroeg was hij politiek
actief en gegrepen door het verhaal van Hitler. Hij vond zich in het
gedachtegoed en geeft daar uiting aan. Zijn moeder wordt op regionaal niveau
actief in de NSDAP. Na de oorlog vestigde Wankel het beeld dat hij altijd
afstand bewaarde tot de nazipartij. Hij was inderdaad maar heel kort lid
geweest, in de beginjaren. Onderzoek leert echter dat het niet zijn eigen
beslissing was. Wankel werd al snel uit de partij gezet, onder andere vanwege
zijn eigengereidheid en inflexibiliteit bij het onderhouden van sociale
contacten. Wankel wilde technische opleidingen voor de jeugd in dienst stellen
van het politieke systeem en legde daar de nadruk op. De partijtop had andere
prioriteiten. Er ontwikkelden zich onverkwikkelijke verdachtmakingen over en
weer. Wankel werd zelfs gevangen gezet, maar op voorspraak weer vrijgelaten.
 |
Prototype van de Drehkolbenmotor (DKM)
uit 1954. Hieruit ontwikkelde NSU de Kreiskolbenmotor (KKM).
Oorlogsproductie
Zijn ambivalente houding tegenover het systeem en de gezagsdragers verhinderde
hem later niet opdrachten en geld van de partij te aanvaarden. Omgekeerd had ook
het regiem een pragmatische benadering: Wankels uitvindingen zouden goed
bruikbaar kunnen zijn voor de oorlogsproductie. Zijn bedenksels werden gebruikt
bij de productie van vliegtuigmotoren. Hij kreeg een vrijbrief en veel geld om
onbekommerd onderzoek te kunnen doen. Dat deed hij dan ook, als baas van zijn
eigen onderzoeksinstituut. Zijn bijdragen aan Hitlers oorlogsmachine werden hem
door de geallieerden na de oorlog aangewreven, maar uiteindelijk werd na een
gevangenschap zijn status als ‘meeloper’ vastgesteld. Hij kon bij zijn huis in
Lindau een nieuw instituut opzetten. Hij pakte de draad weer op en ging verder
met de ontwikkeling van zijn revolutionaire motor en zijn boot.
In het Duitse museum Autovision
in Altlußheim
staat een hele reeks Mazda's met
Wankelmotor.
Asperger
Met de kennis van nu zouden gedragspsychologen vermoedelijk de diagnose
‘Asperger’ stellen, stelt Popplow aan het begin van zijn boek. De belangrijkste
eigenschappen van het syndroom zijn “volgens de boekjes” een onhandige motoriek,
moeite met het interpreteren van sociale situaties, gebrek aan
inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, een neiging tot vaste gewoonten,
een voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische
elementen, neiging tot obsessief gedrag en makkelijk opgaan in een
fantasiewereld. Vaak worden mensen met het syndroom van Asperger beschouwd als
individuen die excentriek, wereldvreemd of Einzelgänger zijn. Wankels biografie
geeft vele invullingen: hij kon niet autorijden, documenteerde zijn hele leven
in dagboeken, streed vele persoonlijke en juridische strijden, kwam weinig
buiten zijn woonplaatsen en reisde zelden naar het buitenland. Zijn huis was
lange tijd ook zijn werkplaats. Zijn medewerkers liepen in en uit. Werk en leven
waren één geheel. Hoewel Wankel zijn leven lang getrouwd is geweest met dezelfde
vrouw, zocht hij op late leeftijd contact met zijn jeugdliefde.
 |
 |
Links de Citroën M35, rechts de
eerste Mercedes-Benz C111.
De M35 is tegenwoordig een
museumstuk.
Het opschrift verraadt dat er een
bijzondere motor onder de kap zit.
Superioriteit
Tot aan zijn dood geloofde hij in de superioriteit van zijn motor boven de
traditionele verbrandingsmotor. Anekdotisch zijn de voorbeelden waarin hij zijn
chauffeur opdracht gaf met zijn NSU dure Mercedessen in te halen. Dat er geen
opvolger kwam voor de Ro-80 weet hij aan onbegrip bij de top van Volkswagen. Dat
is niet terecht, want Audi experimenteerde met de motor, maar zag er niets in.
Anders dan gehoopt stak ook Daimler-Benz er lange tijd geen energie in, hoewel
het licentierechten betaalde. Niettemin was het eerste type van de C111 –
Mercedes’ onderzoeksmodel van een supersportwagen – uitgerust met een
Wankelmotor. In de jaren erna maakte die echter spoedig plaats voor een
dieselmotor. Tot serieproductie kwam het niet.
Ook Citroën behoorde tot de vele licentienemers. Het merk experimenteerde met
kleine series van de M35 – een Ami coupé – en de GS Birotor. De proef kreeg geen
vervolg. Alleen Mazda was een stugge volhouder. De fabrikant kreeg de
afdichtingsproblemen onder de knie, al bleef het brandstofgebruik hoog. De
Rotary Engine vond een tijd lang zijn weg naar gewone personenwagens, maar later
alleen naar één type sportwagen. Vorig jaar werd, zoals gezegd, de handdoek
definitief in de ring gegooid. Wankels gedachtegoed en nalatenschap zijn museaal
geworden. Ze verwijzen naar een persoon die door het (speur)werk van Popplow een
stuk inzichtelijker is geworden. De ondertitel van het boek is treffend: Mehr
als ein Erfinderleben. Een mooie biografie. Felix Wankel was bijzonder, net
als zijn motor. ■
 |
N.B. Het museum Autovision in Altluẞheim besteedt uitgebreid aandacht aan de
vindingen van Wankel en de historie van NSU. Voor een reisverslag
►
klik hier.
 |
Felix Wankel,
Mehr als ein Erfinderleben
Marcus Popplow
Sutton Verlag
augustus
2011
ISBN: 978-3-86680-763-1
|
|