The Rainbow Nation

Den Haag (NL) 



 
● 
Tijdelijke beeldententoonstelling
●  Thema dit jaar: Afrikaanse kunst
●  Een busje en bestelwagen als kunstwerk
●  Gebruikt materiaal: plastic kleerhangers


juni 2012

 

  


Een busje op het Voorhout


Al vele jaren laat de gemeente Den Haag de stad opfleuren met tijdelijke tentoonstellingen van beelden. Ze staan buiten, op markante punten in de stad. De openbare ruimte krijgt het karakter van een museum. In de zomer van 2012 is Zuid-Afrikaanse kunst het thema. Bij één van de werken is het begrip 'beeld' op een bijzondere wijze ingevuld.   
 


Er staat een taxibusje op het Lange Voorhout in Den Haag. Niet bij een taxistandplaats, niet in de parkeervakken, maar op de stoep. Of beter: op het voetpad van het statige schelpenpad, onder de bomen. Met de neus half naar het paleis toe, staat de wagen schuin tegen de rijrichting in. Er zitten wel stoelen in, maar ze hebben geen bekleding. Er is geen motor. De contouren van de lampen zijn duidelijk zichtbaar, maar licht geven ze niet. Alle ruiten ontbreken. De carrosserie is opener dan gatenkaas. Het is binnenin vast tochtig, maar de deuren kunnen niet open om het uit te proberen. Het nummerbord is te zien maar onleesbaar. De wielen staan vast, er zit geen beweging in.
Zo omschreven, kun je denken aan een wrak. Afgedankt en nonchalant achtergelaten langs de kant van de weg. Niets is echter minder waar.
 

Het taxibusje op het schelpenpad van het Haagse Lange Voorhout.

Afdeling Cultuur
Het busje is absoluut geen klusje voor de gemeentelijke reinigingsdienst. Integendeel. Hier komt de afdeling Cultuur in beeld. Het is een kunstwerk, waar Den Haag maar wat trots op is. Het is een eye catcher van de eerste orde, dat al in verschillende kranten en internetrubrieken is besproken.
De taxi is één van de vijftig beelden van de tijdelijke tentoonstelling The Rainbow Nation in het kader van de manifestatie Den Haag Sculptuur. Voor de vijftiende keer siert de gemeente in de zomermaanden de openbare ruimte op met kunst. Inwoners en bezoekers van de stad kunnen er op een laagdrempelige manier mee kennismaken. Je hoeft er niet voor naar het museum. De kunst staat letterlijk op straat.
 

Eén van de vijftig beelden die in de zomer van 2012 in Den Haag staan.

Zuid-Afrika
De titel van de tentoonstelling verwijst naar het land van herkomst van de kunstenaars, Zuid-Afrika. De expositie wil een impressie geven van de ontwikkeling van de beeldhouwkunst in dat land in de afgelopen zestig jaar. De beelden weerspiegelen de politieke en maatschappelijke omwentelingen in deze periode. Het is de eerste keer dat een tentoonstelling van een dergelijke omvang in Europa plaatsvindt. Dat Koningin Beatrix het geheel op 29 mei opende, onderstreept de waarde van de kunst.
Een directe aanleiding voor de keuze van Zuid-Afrika als themaland is de onthulling in september van het Nelson Mandela-monument in de hofstad.
 

De taxibus is op ware grootte nagemaakt.

De kunstenaar heeft het model raak getypeerd. Lampen, ruiten en spiegels zijn duidelijk te herkennen.

Kleerhangers
De taxi, op ware grootte en duidelijk afgeleid van een of ander Aziatisch automerk, is een creatie van de kunstenaar Gordon Froud. Hij heeft zijn kunstwerk geheel opgetrokken uit gekleurde, plastic kleerhangers. Die toepassing is niet alleen maar grappig. Er zit een verhaal achter. Het is typerend voor de kunstontwikkeling van het land. Vanuit de ontworsteling aan de apartheid gebruikten de Afrikaanse kunstenaars allerlei materialen om hun creativiteit in te vullen. Naast traditionelere stoffen als metaal, hout, papier en cement gebruikten ze bijvoorbeeld ook koeienhuid of gevonden voorwerpen. In dat perspectief zijn plastic kleerhangers niet eens zo’n onhandige keuze. Je kunt er, dat blijkt wel, de mooiste dingen van maken.
 

Plastic kleerhangers vormen het basismateriaal.

Door kleurgebruik plaatst Froud accenten.

Het busje heeft ook stoelen en banken (foto rechts).

Froud
Gordon Froud (1963) is niet alleen kunstenaar, maar ook kunstkenner, curator, universiteitsdocent, galeriehouder en adviseur. In Zuid-Afrika is hij gewaardeerd lid geweest van vele kunstjury’s, zowel op lokaal als nationaal niveau. Zijn eigen werk maakt deel uit van meer dan twintig tentoonstellingen per jaar. Het gebruik van alledaagse materialen is één van zijn handelsmerken.
Froud is geboren in Johannesburg en was enkele jaren leraar in Engeland.
 

Voor de beelden uit Zuid-Afrika hoef je deze zomer niet naar het museum.

De taxibus is één van de kunstwerken op het Lange Voorhout.

 

Een summiere uitleg bij het kunstwerk: titel, materiaal en naam van de kunstenaar.


Bestelwagentje
Naast het taxibusje schiep Froud met zijn kleerhangers ook nog een bestelwagentje, een soort pick-up met gesloten laadbak achterop. Ook dit werk heeft de weg naar Den Haag gevonden. De tijdelijke stalling is de hal van het ANWB-hoofdkantoor, minder statig dan de standplaats van de taxi maar toch een plaats waar veel bezoekers komen. Anders dan bij de bus is het kleurgebruik beperkt gebleven. Froud gebruikte alleen zwart en wit. De vormgeving is hoekiger en duidelijk minder elegant. Volgens de omschrijving is het een Nissan, maar zelfs een kenner heeft moeite dat merk erin te ontdekken. Wat doet het er eigenlijk toe? 
Na het zomerseizoen vertrekken de voertuigen weer, op weg naar een nieuwe bestemming. Niet op eigen kracht, dat is zeker. Er is geen kunst aan om dat te voorspellen.
 

De Nissan is opgetrokken uit zwarte en witte kleerhangers.

Het kunstwerk heeft een plaats gekregen in de hal van het ANWB-hoofdkantoor.

De auto heeft ook een stuur; het middendeel is ook kleerhanger.

Het model doet duidelijk minder elegant aan dan de bus.

Achterkant van de Nissan. De auto staat niet op zijn wielen, maar op kleine steunen.


NB. De beelden - waaronder het taxibusje en de bestelwagen - zijn nog tot eind september 2012 in Den Haag te zien.