The
Rainbow Nation
Den Haag (NL)
●
Tijdelijke beeldententoonstelling
●
Thema dit jaar: Afrikaanse kunst
●
Een busje en bestelwagen als kunstwerk
●
Gebruikt materiaal: plastic kleerhangers
juni 2012
|
Een busje op het Voorhout
Al vele jaren laat de gemeente Den Haag de
stad opfleuren met tijdelijke tentoonstellingen van beelden. Ze staan buiten, op
markante punten in de stad. De openbare ruimte krijgt het karakter van een
museum. In de zomer van 2012 is Zuid-Afrikaanse kunst het thema. Bij één van de
werken is het begrip 'beeld' op een bijzondere wijze ingevuld.
 |
Er staat een taxibusje op het Lange Voorhout in Den Haag. Niet bij een
taxistandplaats,
niet in de parkeervakken, maar op de stoep. Of beter: op het voetpad van het
statige schelpenpad, onder de bomen. Met de neus half naar het paleis toe, staat
de wagen schuin tegen de rijrichting in. Er zitten wel stoelen in, maar ze
hebben geen bekleding. Er is geen motor. De contouren van de lampen zijn
duidelijk zichtbaar, maar licht geven ze niet. Alle ruiten ontbreken.
De carrosserie is opener dan gatenkaas. Het is binnenin vast tochtig, maar de
deuren kunnen niet open om het uit te proberen. Het nummerbord is te zien maar onleesbaar. De
wielen staan vast, er zit geen beweging in.
Zo omschreven, kun je denken aan een wrak. Afgedankt en nonchalant achtergelaten
langs de kant van de weg. Niets is echter minder waar.
Het taxibusje op het schelpenpad
van het Haagse Lange Voorhout.
Afdeling Cultuur
Het busje is absoluut geen klusje voor de
gemeentelijke reinigingsdienst. Integendeel. Hier komt de afdeling Cultuur in beeld. Het
is een kunstwerk, waar Den Haag maar wat trots op is. Het is een eye catcher
van de eerste orde, dat al in verschillende kranten en internetrubrieken is
besproken.
De taxi is één van de vijftig beelden van de tijdelijke tentoonstelling The
Rainbow Nation in het kader van de manifestatie Den Haag Sculptuur.
Voor de vijftiende keer siert de gemeente in de zomermaanden de openbare ruimte
op met kunst. Inwoners en bezoekers van de stad kunnen er op een laagdrempelige
manier mee kennismaken. Je hoeft er niet voor naar het museum. De kunst staat
letterlijk op straat.
Eén van de vijftig beelden die in
de zomer van 2012 in Den Haag staan.
Zuid-Afrika
De titel van de tentoonstelling verwijst naar het land van herkomst van de
kunstenaars, Zuid-Afrika. De expositie wil een impressie geven van de
ontwikkeling van de beeldhouwkunst in dat land in de afgelopen zestig jaar. De
beelden weerspiegelen de politieke en maatschappelijke omwentelingen in deze
periode. Het is de eerste keer dat een tentoonstelling van een dergelijke omvang
in Europa plaatsvindt. Dat Koningin Beatrix het geheel op 29 mei opende,
onderstreept de waarde van de kunst.
Een directe aanleiding voor de keuze van Zuid-Afrika als themaland is de
onthulling in september van het Nelson Mandela-monument in de hofstad.
De taxibus is op ware grootte
nagemaakt.
De kunstenaar heeft het model
raak getypeerd. Lampen, ruiten en spiegels zijn duidelijk te herkennen.
Kleerhangers
De taxi, op ware grootte en duidelijk afgeleid van een of ander Aziatisch
automerk, is een creatie van de kunstenaar Gordon Froud. Hij
heeft zijn kunstwerk geheel opgetrokken uit gekleurde, plastic kleerhangers.
Die toepassing is niet alleen maar grappig. Er zit een verhaal achter. Het is typerend voor de
kunstontwikkeling van het land. Vanuit de ontworsteling aan de apartheid
gebruikten de Afrikaanse kunstenaars allerlei materialen om hun creativiteit in
te vullen. Naast traditionelere stoffen als metaal, hout, papier en cement
gebruikten ze bijvoorbeeld ook koeienhuid of gevonden voorwerpen. In dat
perspectief zijn plastic kleerhangers niet eens zo’n onhandige keuze. Je kunt
er, dat blijkt wel, de mooiste dingen van maken.
Plastic kleerhangers vormen het
basismateriaal.
Door kleurgebruik plaatst Froud
accenten.
Het busje heeft ook stoelen en
banken (foto rechts).
Froud
Gordon Froud (1963) is niet alleen kunstenaar, maar ook kunstkenner, curator,
universiteitsdocent, galeriehouder en adviseur. In Zuid-Afrika is hij
gewaardeerd lid geweest van vele kunstjury’s, zowel op lokaal als nationaal
niveau. Zijn eigen werk maakt deel uit van meer dan twintig tentoonstellingen
per jaar. Het gebruik van alledaagse materialen is één van zijn handelsmerken.
Froud is geboren in Johannesburg en was enkele jaren leraar in Engeland.
Voor de beelden uit Zuid-Afrika
hoef je deze zomer niet naar het museum.
De taxibus is één van de
kunstwerken op het Lange Voorhout.
Een summiere uitleg bij het
kunstwerk: titel, materiaal en naam van de kunstenaar.
Bestelwagentje
Naast het taxibusje schiep Froud met zijn kleerhangers ook nog een
bestelwagentje, een soort pick-up met gesloten laadbak achterop. Ook dit werk
heeft de weg naar Den Haag gevonden. De tijdelijke stalling is de hal van het
ANWB-hoofdkantoor, minder statig dan de standplaats van de taxi maar toch een
plaats waar veel bezoekers komen. Anders dan bij
de bus is het kleurgebruik beperkt gebleven. Froud gebruikte alleen zwart en wit.
De vormgeving is hoekiger en duidelijk minder elegant. Volgens de omschrijving is het
een Nissan, maar zelfs een kenner heeft moeite dat merk erin te ontdekken. Wat doet
het er eigenlijk toe?
Na het zomerseizoen vertrekken de voertuigen weer, op weg naar een nieuwe
bestemming. Niet op eigen kracht, dat is
zeker. Er is geen kunst aan om dat te voorspellen.
■
De Nissan is opgetrokken uit
zwarte en witte kleerhangers.
Het kunstwerk heeft een plaats
gekregen in de hal van het ANWB-hoofdkantoor.
De auto heeft ook een stuur; het
middendeel is ook kleerhanger.
Het model doet duidelijk minder
elegant aan dan de bus.
Achterkant van de Nissan. De auto
staat niet op zijn wielen, maar op kleine steunen.
NB. De beelden - waaronder het taxibusje en de bestelwagen - zijn nog tot eind september 2012 in
Den Haag te zien.
|