Bugatti
Veyron
Quest For Perfection - Martin Roach
●
De ultieme supersportwagen
●
Achtergronden van de historie
●
Hartstocht van een liefhebber
●
Een auto als beroemdheid
maart 2014 - aanvulling
februari 2015 |
Biografie van een beroemdheid op wielen
Schrijver
van boeken over beroemdheden uit de wereld van sport en muziek Martin Roach heeft een andersoortig idool
tot onderwerp van één van zijn uitgaven gemaakt: de supersportwagen Bugatti
Veyron. Het resultaat is een informatieve en tegelijkertijd luchtige
beschrijving van zijn ontmoeting met deze beroemdheid. Een levensverhaal van een
auto en tevens een autobiografie van de auteur.
Laat ik beginnen met een bekentenis. Ik ben eigenlijk
niet zo van de moderne supersportwagens. De aantrekkingskracht die ze op velen
hebben, gaat aan mij voorbij. Te nuchter, vermoedelijk. Te praktisch ingesteld.
Wat moet je met een auto die 300 of nog meer kilometers per uur kan rijden als
je boven de 130 al op de bon wordt geslingerd? Is een prijs van een miljoen euro
of meer voor een auto geen complete waanzin? Ik zou willen dat ik me een huis in
die prijsklasse kon permitteren. Van nul tot honderd in vier seconden, of drie
zelfs. Leuk, maar wat moet je ermee? Ooit ben ik een paar kilometer meegereden
met een Donkervoort en zag na enkele acceleratie- en remdemonstraties al groen
en geel. Waar op de inmiddels overleden Auto-RAI mensen zich rijen dik stonden
te vergapen aan de auto’s op de stands die voor de gewone bezoeker niet
toegankelijk waren, liep ik door naar de familieauto's met een nieuw
achterlichtje.
Veyron Grand Sport, de open
versie (foto: Bugatti).
Superauto
In mijn boekenkast staan nog altijd meer boeken over Trabant en Wartburg dan over superbolides.
Toegegeven, de busrit die je als toerist kunt maken over het racecircuit en het
fabrieksterrein van Ferrari vond ik absoluut de moeite waard. Het museumbezoek in Maranello was een belevenis. Als je in de buurt bent, is de fabriekscollectie
van Lamborghini in Sant’Agata Bolognese een aanrader. En natuurlijk ga ik in
Berlijn langs het Volkswagen-forum aan Unter den Linden om een blik te werpen op
de Bugatti Veyron in de showroom. Niettemin is het tekenend dat een boek over
die superauto pas sinds kort in mijn boekenkast staat. Het was afgeprijsd. Bij
Polare, de chique maar mislukte rebranding van De Slegte en Selexyz. Het
was er trouwens stil en sfeerloos. De medewerkster achter de kassa vertelde over
de grote onzekerheid voor haar en de collega’s.
Een Veyron in de showroom in
Berlijn. De ruiten moeten natuurlijk brandschoon zijn.
Beroemdheid
Voor net geen tientje (volgens psychologen verkoopt 9,99 toch beter dan 10,00)
kocht ik het boek van Martin Roach over de ultieme sportwagen van het
Volkswagenconcern. Het lezen van de inleiding was voldoende om snel door te gaan.
Liefhebber van snelle auto’s Roach heeft zijn idolate bewondering voor zijn
eigen mobiele droom weten over te dragen. Hij leeft in de wereld van
beroemdheden en verdient er zijn brood mee. Meer dan honderd boeken staan op
zijn naam. Als ghostwriter neemt hij je met zijn
schrijfkunst mee in hun wereld van sport en muziek. Je gaat automatisch ook van die beroemdheid
houden. Het is hier niet anders. De Bugatti Veyron laat je na het lezen van zijn boek niet langer koud. Met zijn fijne
Britse pen, af en toe gedoopt in een potje onvervalste Engelse humor en met
gevatte woordspelingen beschrijft hij de supersportwagen als een beroemdheid, te
vergelijken met een popster. Hij neemt je als boeiende verteller mee naar de
plekken die in het bestaan van de Veyron een belangrijke rol hebben gespeeld,
zoals je de geboorteplaats van een popster bezoekt en op zoek gaat naar de
studio waar de eerste plaatopname heeft plaatsgevonden.
 |
 |
Klassieke Bugatti's in museum
ZeitHaus, onderdeel van Autostadt in Wolfsburg.
De grootste collectie klassieke
Bugatti's ter wereld is te vinden in het museum in Mulhouse.
In een hoekje van het
museum staat ook één van de eerste Veyrons.
Kasteel
De lezer komt in het beleveniscentrum Autostadt in Wolfsburg, waar in
het museum enkele klassieke Bugatti’s staan. Roach neemt je mee naar het
Bugatti-ontwikkelcentrum in diezelfde stad en spreekt daar ontwikkelchef Dr.
Wolfgang Schreiber. Hij bezoekt de beroemde Bugatti-collectie van de
Schlumpf-broers in Mulhouse en reist vervolgens naar het
hoofdkantoor van het automerk in het historische kasteel St. Jean in Molsheim,
in de Elzas. Het monumentale pand is destijds door Ettore Bugatti
aangekocht voor representatieve doeleinden en later door de nieuwe eigenaar van
Bugatti opnieuw gekocht en opgeknapt. Om de band met het verleden te accentueren,
staat in de ontvangstruimte monumentaal een Bugatti T41 Royale, het
indrukwekkendste type van het merk.
Achter het pand staat het hypermoderne Atelier, de fabriek waar de auto’s worden
gemaakt. Daar ontmoet hij Fred Schulemann, hoofd van de productie, wiens kostuum
volgens Roach “meer heeft gekost dan mijn auto”. Dit is de kraamkamer van één
van ’s werelds duurste auto’s. Luxe en perfectie zijn de kwalificaties die zowel
passen bij de auto als zijn geboorteplaats.
 |
 |
Chateau St.Jean is Bugatti's
hoofdkantoor, met de moderne fabriek in de achtertuin (foto's: Bugatti).
Het hypermoderne Atelier waar de
autos worden geassembleerd (foto's: Bugatti).
In de ontvangstruimte staat één
van de zes Bugatti Royales die ooit zijn gemaakt.
Veyron
Hoewel de merknaam en het hoofdkantoor verwijzen naar de historische wortels van
Bugatti, het beroemde merk dat tussen 1908 en 1953 7800 spraakmakende auto’s
maakte, begint het verhaal van de Veyron in 1998. Volkswagen koopt de
merkrechten, nadat eerder de Italiaanse ondernemer Romano Artioli getracht
heeft het merk nieuw leven in te blazen. Tussen 1992 en 1995 maakt en verkoopt
hij 140 exclusieve twaalfcilinder sportwagens, de EB110. Het bedrijf komt echter in
financiële nood en moet liquideren. Als VW-topman Ferdinand Piëch een nieuwe
poging waagt en aankondigt een supersportwagen binnen zijn concern te gaan maken, is de
kritiek niet van de lucht. Grootheidswaanzin, wordt gezegd. Hij geeft de technici een opdracht een wagen te maken
met een motor van 1001 pk, goed voor een top van meer dan 400 km/u waarmee je
ook rustig bij de opera kunt voorrijden. Alleen het beste van het beste is
genoeg voor deze ras-techneut, kleinzoon van Ferdinand Porsche.
 |
 |
De Bugatti EB110, gemaakt tussen
1992 en 1995 als Bugatti in handen is van Romano Artioli (foto's: wikipedia)
Zestiencilinder
Op de Parijse autotentoonstelling van 1998 staat de EB118, een prototype voor
een nieuwe Bugatti coupé, met een door Giugiaro getekend koetswerk en een
18-cilinder motor voorin. In Genève staat het jaar daarop de vierdeurs EB218.
Beide modellen gaan niet in productie, net zomin als een derde prototype, de
18/3 Chiron met middenmotor, gepresenteerd tijdens de autoshow van Frankfurt in
1999. De auto’s geven wel een signaal af. Piëch is serieus met zijn plannen. Een
nieuwe Bugatti is in aantocht. Op de show in Tokio staat de eerste Veyron,
genoemd naar de Franse coureur die in 1939 met een Bugatti de 24-uur van Le Mans
won. De
motor is verkleind tot een zestiencilinder. In maart 2000 kondigt Piëch de
serieproductie aan. De ontwikkeling vergt echter meer tijd en energie dan
gedacht. De introductiedatum van 2004 blijkt niet realistisch. Elke keer
ontstaan nieuwe problemen. Uitdagingen, in managementtaal. De Veyron’s
technische complexiteit maakt dat alles perfect op elkaar moet aansluiten:
motor, onderstel, versnellingsbak, assen, remmen en banden. Alles moet speciaal voor deze auto
worden ontwikkeld. Er komt geen onderdeel van het schap.
 |
In 1998/1999 lanceert de nieuwe Bugatti-eigenaar Volkswagen een aantal prototypen (foto: Bugatti).
Miljoen
In 2005 is het zover. De supersportwagen is gereed. Klaar voor de verkoop. De opdracht van 1001 pk en
400 km/u is vervuld. Goed, het kost wat. De nieuwprijs voor dit technisch
hoogstandje is in Nederland ruim een miljoen. Voor een servicebeurtje – om de
20.000 km - moet je zo’n 15.000 euro neertellen. Een bandenwissel – advies: na
10.000 km - kost een ton (!). Na drie wissels ben je toe aan nieuwe wielen. Dan
staat een bedrag van 45.000 euro op de rekening. En dan het rijden. Als je een
beetje op het gaspedaal trapt is honderd liter benzine er binnen een half uur
doorheen. De Veyron is er niet voor iemand die erg op de centjes moet letten. Er
zijn in deze wereld mensen die dat ook niet hoeven te doen. Zij gaan naar
Molsheim om hun gewenste kleur en de bijpassende bekleding uit te zoeken.
Een vroege Veyron. Op last van
Ferdinand Piëch verdwenen de luchtopeningen bij de deuren.
De hoefijzervormige grille
verwijst naar de historische modellen van Bugatti.
Fascinatie
Roach zal nooit tot de klantenkring behoren. Dat maakt zijn fascinatie niet
minder. Bovendien kent hij de wereld van glitter and glamour van nabij. Ook al
blijf je als schrijver altijd enige afstand houden, het in de buurt komen van
een celebrity geeft volgens hem altijd een spannend gevoel. Voor zijn boeken
probeert hij de wereld van de popsterren en topsporters te doorgronden en te voelen wat zij
meemaken. Zo heeft hij eens bij een optreden voor tienduizenden mensen naast de
drummer van een band gezeten om letterlijk te ervaren wat het is in de
spotlights te staan. De wens de beroemdheid te kunnen aanraken geldt ook als die
beroemdheid vier wielen heeft. Roachs ultieme droom is een keer in een Veyron te
rijden. In een aantal hoofdstukken beschrijft hij beeldend zijn pogingen
daartoe. Hij begint bij de simpelste manier: zo’n auto huren. Het blijkt te
kunnen, maar de prijs is 17.500 pond voor een dag. Dat is hem toch wat te
gortig.
 |
Hoewel de meeste modellen
tweekleurig zijn, kan de Veyron natuurlijk ook in een monokleur worden geleverd.
Ook het dashboard is
indrukwekkkend.
Morris Marina
Een volgende poging is een proefrit te maken bij één van de dealers die een
tweedehands Veyron ‘in de aanbieding’ hebben. Bij dergelijke auto’s praat je
trouwens niet over second hand, maar over pre-owned, schrijft
Roach. Hij beschrijft eerst de moed die hij moet verzamelen om te bellen, waarna
hij uiteindelijk bij drie voicemails terecht komt. Twee van de drie verkopers
bellen hem niet eens terug. De derde informeert naar de achtergrond van zijn
wens. Is meneer een liefhebber? Welke andere auto heeft hij in zijn garage
staan? Na het eerlijke antwoord “een groene Morris Marina” is het gesprek snel
afgelopen.
Een derde poging heeft meer succes. Met hulp van zijn connecties legt hij het
verzoek neer bij de fabriek zelf. Na enige tijd van stilte volgt een afspraak in
Wolfsburg. Met ontwikkelchef Schreiber mag hij een ritje maken. Hij durft niet
te vragen of dat betekent dat hij zelf achter het stuur mag kruipen of dat de
rit beperkt blijft tot de passagiersstoel. Niettemin lijkt zijn droom in
vervulling te gaan. Hij beschrijft kostelijk hoe zenuwachtig hij is op de dag van
de waarheid. Afgesproken is, dat hij wordt opgehaald bij zijn hotel. Een half
uur voor het afgesproken tijdstip staat hij al in de hal. Dat moet genoeg zijn
om van de balie naar de uitgang te gaan, zo’n meter of tien, beschrijft hij met
onderkoelde humor. Als zijn mobiele telefoon gaat, krijgt hij bijna een
hartverzakking. De secretaresse van Schreiber meldt dat er wat tussengekomen is.
Het blijkt geen onheilstijding. Het wordt slechts twintig minuten later. De
hartslag daalt weer.
 |
De Super Sport is nog krachtiger
dan de 'gewone' Veyron.
De zestiencilinders leveren 1200
pk.
Sinterklaasavond
Roach mag zelf achter het stuur. De auto blijkt ook nog eens een Super Sport te
zijn, de overtreffende trap van de superauto, de versie met een vermogen van
maar liefst 1200 pk. Blij als een kind op sinterklaasavond beschrijft hij de
karakteristieken van de Veyron, het gevoel bij het optrekken en remmen. Door
zijn vaardige pen krijg je het gevoel dat je naast hem zit. Dat kan natuurlijk
niet, waar daar zit Schreiber en een Veyron is slecht tweepersoons. Het meest
opmerkelijk is misschien nog wel dat je de auto inderdaad mee naar de opera kunt
nemen. Hij laat zich in het stadsverkeer net zo gemakkelijk berijden als een
Volkswagen Golf. Maar als het beest op de Autobahn losgaat, komt het andere
karakter naar boven. De topsnelheid is hoger dan de snelheid van een Concorde
voordat die het luchtruim kiest. De acceleratie is als een kogel uit een
pistool. Het remmen gebeurt met eenzelfde intensiteit, maar dan andersom. Alle
andere superauto’s komen in de schaduw te staan van deze absolute topper, meent
Roach. En hij kan het weten. Hij heeft erin gereden.
 |
 |
Een supersportwagen die zich ook
in de stad goed laat berijden.
Feiten
Een doorgewinterde autokenner of -freak is Roach niet. Dat maakt dit boek juist zo aardig.
De combinatie van nieuwsgierigheid en adoratie zijn aanstekelijk. Zijn
enthousiasme doet niet onder voor die van
Top Gear's Jeremy Clarkson. Als goede celebrity-auteur vergeet hij de kale feiten
niet, zoals je van een artiest wilt weten hoe oud hij is, waar hij is geboren,
met wie wordt samengeleefd, wat zijn lengte en gewicht is. De Veyron heeft 16
cilinders, 1001 pk, 7993 cc, vierwielaandrijving, een zeventraps
DSG-versnelllingsbak met dubbele koppeling, een koppel van 1250 Nm, een top van
407 km/u en accelereert in 2,5 seconden naar honderd. In 2,3 seconden staat de
auto weer stil. De lengte is 4462 mm, breedte 1998 mm, hoogte 1204 mm. Gemiddeld
verbruik is 1 op 4 (1 op 2 in stadsverkeer) en de uitstoot 596 g/km. De Super
Sport heeft een vermogen van 1200 pk, een koppel van 1500 Nm en een top van 415.
Die top is gelimiteerd vanwege de banden.
 |
Minstens zo indrukwekkend als de
acceleratie is de korte tijd die nodig is om af te remmen.
Zo zie je de motor door de glazen
motorkap.
Besmettelijk
Het boek is een biografie van de auto en tegelijkertijd een autobiografie van de
auteur. Weinig autoboeken heb ik afgelopen tijd met zo veel plezier gelezen. Had ik dit geweten, was een niet-afgeprijsde versie al
veel eerder
in huis geweest. Had ik misschien ook nog een kleine bijdrage geleverd aan de
minder dramatische afloop van Polare.
Intussen blijkt de popsterachtige bewondering van Roach besmettelijk. Ook al ben je
niet zo van de supersportwagens, na dit boek ga je van de Veyron houden. Het is als
technisch hoogstandje de absolute top in de autowereld. De schrijver heeft me
overtuigd. The
Story of the Greatest Car in the World, luidt de ondertitel. Zo is het. En
ook nog eens een wonderful story. ■
Waar de Veyron ook staat, er is
altijd publieke belangstelling, zoals hier tijdens een show in Essen.
 |
Bugatti Veyron, a Quest for
Perfection - the story of the greatest car in the world
Martin Roach
Preface Publishing
september
2011
ISBN: 978-1848093485
|
FEBRUARI 2015
De laatste Veyron is geproduceerd. De auto kreeg als opschrift ‘La Finale’ mee
en is verkocht aan een klant in het Midden-Oosten. In totaal zijn er 450
modellen gemaakt. Gemiddeld kostten ze 2,3 miljoen euro.
|