|
Trabant-modellen inclusief voorlopers en prototypen |
 |
|
P50 prototype
1954-1959
500cc - 17pk
Voorloper van de latere
Trabant; nog opgebouwd
uit staal. Zonder kofferklep.
Er zijn ook prototypen van een
stationcar ontwikkeld.
(August Horch Museum Zwickau) |
 |
|
P50 Universal prototype
1954-1959
500cc - 17pk
Stationcarvariant van het
bovenstaande model.
Foto: Wikipedia / Stahlkocher
|
 |
|
P70
1955-1959
700cc - 22pk
36.151 stuks
(hele serie)
Opvolger van de IFA F9 met
diens techniek.
Carrosserie van Duroplast.
Zonder kofferklep. |
 |
|
P70 Universal
1956-1959
700cc - 22pk
Stationcarversie.
Aan de zijkant
scharnierende achterdeur.
Carrosserie van Duroplast,
dak van hout en leerdoek.
|
 |
|
P70 Coupé
1957-1959
700cc - 22pk
Coupéversie.
Met kofferklep.
Carrosserie van staal.
|
 |
|
P50
1957-1962
500cc - 17-20pk
131.440 stuks
P60 (600)
1962-1964
600cc - 23pk
106.628 stuks
Eerste model met
merknaam Trabant.
Afgebeeld: P50
tweede generatie |
 |
|
Universal
P50
1960-1962
500cc - 20pk
P60
1962-1965
600cc - 23pk
Stationcar. Achterdeur
scharniert aan zijkant.
Afgebeeld: P60
|
 |
|
601
1964-1990
600cc - 23-26pk
2.818.547
stuks
Afgebeeld: latere versie
met aangepaste
grille en moderner
bumpers. |
 |
|
601 Universal
1965-1990
600cc - 23-26pk
Stationcar.
Naar boven scharnierende
achterklep.
Afgebeeld: luxe versie; dak
in andere kleur; verchroomde
bumpers.
|
 |
|
601 1.1
1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
39.474 stuks
Motor van Volkswagen.
Ten opzichte van 601
gewijzigde grille en
grotere achterlichten.
|
 |
|
601 1.1 Universal
1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
Motor van Volkswagen.
|
 |
|
601 Kübel
1966-1990
600cc - 23-26pk
Voor politie en leger. |
 |
|
601 1.1 Kübel
1990
1100cc - 40pk
Motor van Volkswagen.
|
 |
|
601 Tramp
1978-1988
600cc - 23-26pk
Civiele versie van de Kübel.
|
 |
|
601 1.1 Tramp
1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
Motor van Volkswagen.
Poging om de Tramp
als "cultcar" interessant te
maken
voor jongeren.
|
Prototypen
 |
|
P504
1959-1960
500cc - 17pk
Eerste aanpassing van het
tweedeurs model met een
andere achterzijde.
Verder dan een houten model op
ware grootte is het nooit gekomen.
Let op de verschillende
achterlichten links en rechts.
|
 |
|
P100
1961
1000cc - 48pk
Proefmodel grote Trabant,
vier deuren en modern
koetswerk. Een technisch
vergelijkbare, maar
uiterlijk
verschillende Wartburg werd
parallel
ontwikkeld.
Beide modellen kwamen er niet.
|
 |
|
P602V
1965-1966
600cc - 26pk
Driedeurs variant van
601.
Verlengde wielbasis.
Niet in productie gegaan. |
 |
|
P603
1966-1969
Prototype.
Schaalmodel: de
auto
zelf is niet bewaard gebleven. |
 |
|
P760
1970-1973
1100cc - 52pk
Viertaktmotor.
Gemeenschappelijk
Oosteuropese
ontwikkeling van Trabant,
Skoda en Wartburg.
Niet in productie genomen. |
 |
|
P610 / P1100
1973-1979
1100cc - 45pk
Viertaktmotor.
Moderne hatchback met
stalen carrosserie.
Twintig verschillende
prototypen gebouwd. |
 |
|
P601 Diesel
1978-1984
3 cilinder viertakt diesel, 1100cc.
Eén enkel proefmodel
met dieselmotor is gebouwd.
Te herkennen aan drie
extra luchtsleuven boven grille.
|
 |
|
P601 Pick-up
1980
600cc - 26pk
Prototype.
Model is niet in productie
gegaan. |
 |
|
P601 N
1981
Eén van de laatste pogingen
voor alternatief voor de 601.
Niet verder ontwikkeld.
|
 |
|
P601 Z
1981
Een andere poging, dit maal met
een model waarbij de nadruk
lag op de
extra lange wielbasis.
|
 |
|
601 WII
1981-1984
1100cc - 45pk
Viertaktmotor.
Prototype. Niet verder
ontwikkeld.
|
 |
|
1.1 E
1989
viertakt 1100cc - 40pk
Motor van Volkswagen.
Prototype; niet in
productie genomen. |
 |
|
Caro 1.1
1989
viertakt 1100cc - 40pk
Door IVM omgebouwde
pick up, gepresenteerd op
Leipziger Messe herfst
1989.
Niet doorontwikkeld.
|
 |
|
601 1.1 Pick-up
1990
viertakt 1100cc - 40pk
Motor van Volkswagen.
Proefmodel, met
Griekenland als beoogde
exportmarkt.
Geen serieproductie. |
 |
|
nT
2009
elektromotor - 64 pk
Studiemodel.
Geheel elektrisch aangedreven,
met lithium-ion-accu's.
Topsnelheid 130 km/u,
actieradius 160 km.
Lengte 3,95 meter.
►
afbeeldingen voor- en achterkant |
|
|