Trabant-modellen inclusief voorlopers en prototypen
 

 

 


P50 prototype

 

1954-1959
500cc - 17pk

 

De voorloper van de latere
Trabant was nog opgebouwd

uit staal. Een kofferklep ontbrak.

Er zijn ook prototypen van een

stationcar ontwikkeld.

 

Tentoongesteld in het
August Horch Museum Zwickau.

 

 


P50 Universal prototype

 

1954-1959
500cc - 17pk

 

Stationcarvariant van het
bovenstaande model.

Foto: Wikipedia / Stahlkocher


 

 

 


P70

 

1955-1959
700cc - 22pk

 

Opvolger van de IFA F9 met
diens techniek, maar wel

al met de Duroplast-carrosserie

die de Trabant zo beroemd

zou maken.

Er zijn 36.151 P70's gemaakt.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


P70 Universal

 

1956-1959
700cc - 22pk

 

De stationcarversie van

de P70, met aan de zijkant

scharnierende achterdeur.

 

Tentoongesteld in 
Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.
 


 

 

 

 


P70 Coupé

 

1957-1959
700cc - 22pk

 

Misschien wel de mooiste "Trabant"

die gemaakt is, deze coupé die

overigens nog niet de beroemde

naam droeg. Die kwam pas bij

de P50.

 
Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.
 


 

 

 

 


P50

 

1957-1962
500cc - 17-20pk

 

De P50 werd in 1957 geïntroduceerd

en geldt als de eerste echte Trabant.

Aanvankelijk had de auto een motor

van 500cc met 17pk, later 20pk.

 

Afgebeeld is een exemplaar uit een

vroege serie van de P50, nog zonder

het bekende Sachsenring-logo

op de motorkap.

Aantal exemplaren: 131.440.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


P60 (600)

 

1962-1965
600cc - 23pk

 

Opvolger van de P50 met alleen een

iets zwaardere motor. Uiterlijk bleef

de auto ongewijzigd. Dit type stond

als Trabant 600 in de showroom.

 

Dat duurzaamheid geen fabeltje was,

blijkt wel uit het feit dat er nog altijd

voldoende exemplaren zijn om ze

bijvoorbeeld als reclameobject in te

zetten, zoals hier in Berlijn. 

 

Productie: 106.628 exemplaren.

 

 


P50 / P60 Universal

 

1960-1962
500cc - 20pk


1962-1965
600cc - 23pk

 

Vanaf 1960 is er ook een kleine

stationcar Trabant, de Universal.

Eerst met 500, later met 600cc.

 

De foto werd gemaakt bij de Kunsthal

in Rotterdam ten tijde van een foto-

tentoonstelling over de productie van

de Trabant.
 

 

 

 

 

 

 


601

 

1964-1990
600cc - 23-26pk

 

De Trabant zoals de hele wereld

'm kent, volgde in 1964 de 600

op. Het aangepaste koetswerk

was weer van Duroplast. Tot 1990

werd de auto 2.818.547 keer

gemaakt.

Foto: een 601 in een typische

DDR-garage, met reserveonderdelen

omdat die moeilijk te krijgen waren.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


601 Universal

 

1965-1990
600cc - 23-26pk

 

Een jaar na de 2-deurs kwam de

stationcarvariant, wederom Universal

geheten. Anders dan zijn voorganger

had de wagen een naar boven

scharnierende achterklep.

De bumpers met zwarte uiteinden

werden in de loop van de lange

productiegeschiedenis ingevoerd.

 

Tentoongesteld in

Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.

 

 

 


601 1.1

 

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk

 

Een motor van Volkswagen

moest de Trabant weer interessant

maken  voor markten binnen en

buiten de DDR. Na de val van de

Muur nam de belangstelling echter

snel af. Het laatste jaar bedroeg

de productie 39.474 stuks.

De viertaktversie heeft een

gewijzigde voorzijde.

 

Tentoongesteld in
Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.

 

 


601 1.1 Universal

 

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk

 

Natuurlijk kwam van de 1100cc-versie

ook weer een Universal. De tankdop

was verplaatst van de achterkant

naar de zijkant.
 

Tentoongesteld in

Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.

 

 


601 Kübel

 

1966-1990
600cc - 23-26pk

 

Voor politie en leger werd een open

versie van de Trabant gemaakt,

de Kübel. Deze werd ingezet

bij onder meer de grensbewaking.

 

Tentoongesteld in

Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.

 

 

 


601 1.1 Kübel

 

1990
1100cc - 40pk

 

De Volkswagenmotor werd ook

onder de motorkap van de Kübel

gezet, maar tegen de tijd dat

alles productierijp was, viel

de Muur en waren politie en leger

geen opdrachtgever meer.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


601 Tramp / 601 1.1 Tramp

 

1978-1988

600cc - 23-26pk

 

1990-1991

viertakt 1100cc - 40pk

 

Civiele versie van de Kübel.
Toen het einde van de Trabant

naderde, werd getracht de Tramp

als "cultcar" interessant te

maken voor jongeren.

De eigenschappen van de auto

waren echter onvoldoende voor

een groot succes.

 

Tentoongesteld in

Zeitreise DDR / Mobile Ost, Radebeul.

 

Prototypen

 


P504

 

1959-1960
500cc - 17pk

 

Eerste aanpassing van het

tweedeurs model met een

andere achterzijde.

Verder dan een houten model op

ware grootte is het nooit gekomen.

Let op de verschillende

achterlichten links en rechts.

 

 

 

 

 


P100

 

1961
1000cc - 48pk

 

Proefmodel voor een grote Trabant,

met vier deuren en een modern

koetswerk. Een technisch

vergelijkbare, maar uiterlijk

verschillende Wartburg werd

parallel ontwikkeld.

Beide modellen kwamen er niet.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 

 

 


P602V

 

1965-1966
600cc - 26pk

 

Driedeurs variant gebaseerd op

de 601, maar met een verlengde

wielbasis. Zelfs deze beperkte

aanpassing kreeg niet het groene

licht van de politieke leiding van

het land.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 

 

 


P603

 

1966-1969

In plaats van een aanpaste 601,

werd gedacht aan een heel

nieuw type. Er werden

verschillende prototypen

gemaakt, met onderscheiden

wielbases en daklijnen. Dit

schaalmodel toont één van die

varianten. De auto's zelf zijn

niet bewaard gebleven. 

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 

 


P760

 

1970-1973
1100cc - 52pk

 

Project 603 werd onder meer

afgeblazen ten faveure van een

gemeenschappelijk Oosteuropees

programma, dat moest leiden tot

een nieuwe middenklasser

van Trabant, Skoda en Wartburg.

Enkele jaren werd gewerkt aan de

760, maar het samenwerkingsproject

kwam niet van de grond. 

 

 


P610 / P1100

 

1973-1979
1100cc - 45pk

 

De Oostduitsers ontwikkelden

op eigen een moderne hatchback

van staal. Weer bleef  het project

steken in de ontwikkelfase.

De noodzakelijke steunvan de

politiek bleef uit. Er was niet

voldoende geld voor de serie-

productie. Er werden twintig

verschillende prototypen gebouwd.

Enkele zijn bewaard gebleven.

 

Tentoongesteld in het

Verkehrsmuseum, Dresden.

 

 


P601 Diesel

 

1978-1984
3 cilinder viertakt diesel, 1100cc.

 

Eén proefmodel voor een Trabant

met dieselmotor is gebouwd. 

Uiterlijk is de auto te herkennen

aan de drie extra luchtsleuven

boven de grille.

 

 


P601 Pick-up

 

1980
600cc - 26pk

 

Ook van een pick-up werd een

proefmodel gemaakt, maar verwacht

werd dat de belangstelling (in het

buitenland) toch te beperkt zou zijn.

De auto ging niet in productie.

 

 


P601 N

 

1981

Eén van de laatste pogingen om

een alternatief te ontwerpen.

Maar ook het maken van deze

auto zou teveel beslag leggen

op de overheidsgelden.

Wat rest zijn schaalmodellen.

 

Tentoongesteld in het

Industriemuseum, Chemnitz.

 

 


P601 Z  

 

1981

Een andere poging, dit maal met

een model waarbij de nadruk

lag op de extra lange wielbasis.

 

 


601 WII  

 

1981-1984
1100cc - 45pk

 

De allerlaatste poging een

alternatief voor de inmiddels

zwaar verouderde 601 te

gaan maken. Het idee werd

opnieuw afgewezen.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


1.1 E

 

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Na het besluit de oude 601 uit te

rusten met een moderne Volks-

wagenmotor, ontstond het idee

tegelijkertijd de buitenkant onder

handen te nemen.

Voor- en achterkant werden opnieuw

vorm gegeven. Uiteindelijk werd

besloten de nieuwe motor gewoon

in het oude model te plaatsen.

 

Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


Caro 1.1

 

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Het bedrijf IVM bouwde deze hippe

Trabant en presenteerde de auto

op de Leipziger Messe in de herfst

van 1989. Verder dan een prototype

van een sedan en pick-up kwam

het niet. Het bedrijf had niet genoeg

middelen voor een serieproductie.   


Tentoongesteld in het

August Horch Museum, Zwickau.

 

 


601 1.1 Pick-up

 

1990
viertakt 1100cc - 40pk

 

In 1990 werd een pick-up variant

ontwikkeld, waarbij het nieuwe

EU-lid Griekenland als

potentiële exportmarkt in

gedachten kwam.

Er werd promotiemateriaal gedrukt

(zie foto), maar tot serieproductie

kwam het niet.


 

 

 


nT

 

2009
elektromotor - 64 pk

 

Gepresenteerd op de auto-

tentoonstelling van Frankfurt

als studiemodel om potentiële

investeerders te interesseren.

Geheel elektrisch aangedreven,

met behulp van lithium-ion-accu's.

Topsnelheid 130 km/u, actieradius

160 km. Lengte 3,95 meter.

 

afbeeldingen voor- en achterkant