Trabant-modellen in het museum 'Zeitreise DDR' in Radebeul
De P70 in stationcar-uitvoering, voorloper van de Trabant
De carrosserie was van Duroplast
omdat staal in de DDR schaars was
De P50, de Trabant 600
Veel eigenaren voorzagen hun auto van extra accessoires, zoals deze zonneklep.
Een extra ventilator bij de
voorruit moest goedmaken waar de auto zelf verstek liet gaan.
Iedere Trabant-rijder in de DDR had reserve-onderdelen op voorraad
Trabants door de jaren heen.
De volksauto van de DDR was er
grofweg in twee varianten: de tweedeurs en stationcar.
De 601 Universal ingezet als
postauto
Een Universal van vele jaren
later. Uiterlijk slechts in detail verschillend.
Een technische revolutie: eind
jaren tachtig kwam er in plaats van de tweetakt een motor van Volkswagen.
Op het laatst was niet alleen de auto, maar ook het fabricageproces hopeloos
verouderd.
De Trabant symboliseerde - in allerlei variaties - het leven in de DDR
Een simpele oplossing voor vakantie was een bed met tent op het dak
Ook de meedogenloze Volkspolizei gebruikte de Trabant, onder meer bij de grensbewaking
Na de Wende probeerde fabrikant Sachsenring nog Trabants te slijten als alternatieve cultauto
De alternatieve Trabant zag er luxe uit, maar de bevolking was de Trabant zat
Ontwerper Colani dacht met een nieuws neus nog wat van het verouderde model te kunnen maken
Zo zag de gemoderniseerde Trabant
er uit met zijn nieuwe neus
In de loop der jaren werden verschillende prototypen voor een opvolger gemaakt; het kwam niet tot serieproductie
►
Foto's van Trabants in het August Horch Museum.
► Filmpje over de eindcontrole in de Trabant-fabrieken