Louwman's
Toyota World
Raamsdonksveer (NL)
●
50 jaar Toyota in Nederland
●
Kort overzicht van de historie
●
Modellen van vóór 1964
●
Bijzondere Toyota's
oktober 2014
aanvulling
november 2017 en september 2022
Toonkamer van een halve eeuw succes
Dit
jaar is het vijftig jaar geleden dat de eerste Toyota in ons land arriveerde.
Het merk is vandaag de dag een vertrouwd element in het straatbeeld. Dat was
toen wel anders. In Raamsdonksveer is een groot aantal modellen uit die
afgelopen halve eeuw bij elkaar gezet, aangevuld met exclusieve modellen van het
merk.
 |
Op de muur van het pand van Toyota-importeur Louwman & Parqui in
Raamsdonksveer staat met grote letters Museum. Ze zijn in 1981
aangebracht toen de collectie van het Nationaal Automobielmuseum verhuisde van Leidschendam naar deze locatie.
Maar inmiddels staan de auto's al weer vier jaar in het Louwman Museum in Den Haag.
Wordt het geen tijd de letters van de muur te halen? Het antwoord kan
kort zijn: nee! Want wie denkt dat de voormalige museumzalen leeg staan,
heeft het mis. Ze huisvesten Louwman’s Toyota World, een schitterende
expositie van Toyota-modellen van de afgelopen halve eeuw. Het nieuwe
museum is niet voor publiek geopend. Een uitnodiging een
keer te komen kijken, grijpen we dan ook met beide handen aan. Het is
een mooie aanleiding nog eens even in de historie van Toyota in
Nederland te duiken.
De enige
overgebleven vooroorlogse Toyota staat in niet in Raamsdonksveer maar in het
Haagse Louwman Museum.
Onbekend merk
In 1964 start Louwman & Parqui met de import van Toyota, een voor velen
tot dan toe onbekend merk uit een land met een beperkte historie als
autoproducerende natie. Weliswaar stamt de eerste Toyota uit 1935 (toen
nog Toyoda geheten, naar de familienaam), maar
op het wereldtoneel speelt het merk geen rol van betekenis. Van het
eerste model worden er in zeven jaar niet meer dan 1400 gebouwd.
De opvolgers komen niet tot grotere aantallen. Van massaproductie is geen sprake. Na de Tweede Wereldoorlog komt de
productie laat en langzaam op gang. In 1953 produceert Toyota 16.500
auto's per jaar. Vijf jaar later zijn dat er 79.000. Maar dan gaat het
snel. Als de eerste auto's naar ons land komen zijn het er al zo'n half
miljoen. Op dat moment heeft echter nog vrijwel
niemand in de gaten dat Japan de toon gaat zetten op het gebied van
efficiënte en hoogwaardige automobielbouw. Dat Toyota zal uitgroeien tot
de grootste autofabrikant ter wereld is dan onwaarschijnlijker
dan dat de Paus in het huwelijk treedt. Het zal nog even duren voordat
de gehele autowereld met afgunst kijkt naar het Toyota Production System
met als sleutelbegrippen just in time en lean production.
 |
50 jaar
historie van Toyota in Nederland bij elkaar gebracht.

Met een
folder introduceerde Louwman & Parqui het merk aan de Nederlandse klant.
 |
 |
Import
Het is een gouden greep van Piet Louwman om vertrouwen te hebben
in de Japanse auto-industrie en Toyota naar Nederland te halen. Al in
1957 zijn er contacten met Toyota, maar de fabriek vindt de producten
nog niet geschikt voor de export. Dat verandert begin jaren zestig. In
autokringen is Louwman & Parqui dan al jaren een begrip. Begin 1924 start
het bedrijf met de import van Dodge. In 1935 komt daar Graham bij, zij
het dat daarvoor een afzonderlijk bedrijf wordt opgericht, Nimag
(Nederlandse Import Maatschappij van Automobielen ’s Gravenhage). Piet
Louwman heeft de touwtjes strak in handen en een neus voor handel. In de jaren erna volgen het importeurschap van onder meer DeSoto,
Ferguson-tractoren, een twintigtal motorfietsmerken, Lloyd, Rovin,
Aston-Martin, Alfa Romeo, Morgan en TVR. In 1969 volgt een tweede Japans
automerk, Suzuki. In 1990 een derde, Lexus.
Als Piet Louwman in 1969 overlijdt, zet zijn zoon Evert de zaken voort.
Met veel energie wordt de verkoop van Toyota verder uitgebouwd. Jaar na
jaar stijgen de verkoopaantallen. De slagzin luidt: "Onstuitbaar in
opmars". Het is geen grootspraak, blijkt al gauw.

De Crown is de
eerste Toyota in Nederland. Veel van het promotiedrukwerk was nog in het Engels.
Fabricage van
de Crown (foto uit brochure Toyota Motor van 1962).
Crown en Corona
De eerste Toyota die in Nederland wordt aangeboden is de Crown.
Uiteraard staat die auto in Toyota World. Het is de eerste versie, met
ronde achterlichten. Na een facelift worden dat rechthoekige (zie de
brochure linksboven). De Crown is voor die tijd een grote auto, eerst met een viercilinder motor
en later ook met twee cilinders méér onder de kap.
Als tweede model volgt snel daarna de Corona, een middenklasser met een
karakteristieke, schuine neus. Behalve vierdeursmodellen bouwt Toyota
ook stationcars en pick-ups. Ze staan in de folder, maar het is de vraag
of er ooit eentje in Nederland is verkocht. Niettemin heeft zo’n Corona pick-up
een plaatsje in het museum gekregen.
De Toyota Crown
is voor die tijd een grote auto.
De eerste
versie had ronde achterlichten. Latere versies hadden rechthoekige.
Folder van de
Crown. Rechtsonder een wel heel opmerkelijke versie: een combinatie van sedan en
pick-up.
Een Crown coupé
van de volgende generatie.
De Crown van de
vierde generatie (1971-1974) was duidelijk Amerikaans gestijld.
Deze Crown was
er ook als grote, tweedeurs hardtop-coupé.
De vormgeving
is meer gericht op de Amerikaanse dan op de Europese smaak.
De Corona
volgde snel na de Crown en was het tweede model in Nederland.
Het schuine
front van de auto was zeer karakteristiek.
Brochure van de
Corona.
Een andere brochure van dit
model. De grille wijkt af van het model hierboven.
Eén van de
modellen was de pick-up.
Van de Corona
was ook een pick-upversie leverbaar. Waarschijnlijk nooit verkocht in Nederland.

Brochures van
de Corona en de daaropvolgende modellen.
Voorgangers
Voordat de Corona en Crown geschikt werden bevonden voor de export, had
de fabrikant er in eigen land ervaring mee opgedaan. Het
aardige is, dat Louwman’s Toyota World ook die voorgangers laat zien. De eerste Crown is
leverbaar geweest tussen 1955 en 1962 en gaat vooraf aan het model dat
naar Nederland kwam. Opvallend zijn de aan de achterkant scharnierende
achterdeuren. De panoramische achterruit is als modegrille over komen
waaien uit Amerika. Aanvankelijk bestond de ruit uit drie delen, maar na
een facelift werd het één grote achterruit.
Bij het ontwerp van de eerste Corona is zowel naar
de Amerikaanse als de Britse merken gekeken. De achterkant lijkt direct
afgeleid van een Amerikaanse Ford. Het erop volgend model heeft een veel
eigener, vooral hoekiger lijn gekregen. Op sommige exportmarkten, zoals de Verenigde
Staten, werd dit model als Tiara aangeboden.
Het zijn unieke modellen die je elders niet gauw zult tegenkomen, tenzij
je naar musea in Japan gaat. De auto's hebben rechts stuur, want het verkeer in Japan rijdt links. Ze zien
eruit alsof ze nooit uit de showroom zijn geweest.
Net zo min als de eerste Crowns en Corona's heeft de Publica 800
onderdeel uitgemaakt van het Nederlandse aanbod. Zijn opvolger wel, die
komt in 1969 maar krijgt bij ons de eenvoudige naam Toyota 1000.
 |
De eerste
generatie van de Crown. Let op de achterdeuren die aan de achterzijde
scharnieren.
Net als bij
Amerikaanse auto's was het front sterk gestileerd, met inbegrip van een
motorkapornament.
De eerste
generatie Corona, gemaakt tussen 1957 en 1960.
De vorm doet
denken aan zowel Engelse auto's als aan de Amerikaanse Ford.
Zijn opvolger
(1960-1964) kreeg een veel strakker gelijnde carrosserie.
Een van de
laatste types van de tweede generatie.
Productie van
de Corona, die op enkele markten ook Tiara werd genoemd (foto uit brochure
Toyota Motor van 1962).
De Publica 800
was de voorloper van de Toyota 1000.
Dit model is
nooit in Nederland geleverd.
De Publica 700
(met afwijkend front) aan het eind van de productielijn (foto uit brochure
Toyota Motor van 1962).
Toyopet
Hoewel de auto’s voor de thuismarkt zijn bestemd, gebruikt men voor de
merk- en typeaanduidingen het Westerse schrift. Opvallend is echter dat
we nergens Toyota lezen, maar in plaats daarvan Toyopet. Onder die naam
werden de modellen na 1949 in Japan aan de man gebracht. Voor de export
bleek dat toch minder geschikt. In 1957 betrad de onderneming de Amerikaanse
markt en daar werden 'toyo' en 'pet' in verband gebracht met speelgoed
en huisdieren. Zo'n merk neem je niet serieus. Voor het buitenland werd
de naam daarom snel gewijzigd in de naam van het bedrijf - dus Toyota - en vanaf het midden van de jaren
zestig was dat overal de merknaam. Dus toen de Crown naar Nederland
kwam, stond er al Toyota op. In Japanse musea kom je de auto nog tegen als Toyopet. Overigens bestaat Toyopet
in Japan nog steeds als één van de dealerorganisaties die een deel van
het productgamma verkoopt.
In Japan werd
de merknaam Toyopet gebruikt. Voor de export bleek dat geen handige naam.
Het
naamplaatje voor op het spatbord.
Links de Toyota Crown in Raamsdonksveer, rechts de
Toyopet Crown in History Garage in Tokio.
Corolla
Noch de Crown, noch de Corona zorgen in de jaren zestig voor een
definitieve doorbraak in Europa.
Die rol is weggelegd voor een kleiner model, de Corolla. Alle elf
modelgeneraties bij elkaar opgeteld, is het met meer dan 40 miljoen
exemplaren één van de meest gemaakte auto's aller tijden.
In 1968 staat het eerste type in de Nederlandse showrooms. Vele zullen
volgen, als tweedeurs, stationcar of als populaire coupé. Terwijl de
stamvader midden in de zaal staat, zien we opeenvolgende modelseries op
een stellage bij elkaar staan. De rijke standaarduitrusting en luxe
afwerking onderscheidt ze van het aanbod van de Europese merken. Daarmee
breken de Japanners door. Steeds meer klanten ervaren bovendien de
betrouwbaarheid en probleemloosheid van de Japanse auto. Aanvankelijk
zijn ze wat klein voor grote Europeanen, maar de moederfabriek haakt
snel in op de wensen van de klant. De Corolla groeit mee met de
afzetmarkten.
Het eerste
model Corolla komt ook naar Nederland.
De komst van de
Corolla betekent de doorbraak van het merk.
Op basis van de
eerst Corolla kwam er een sportieve coupé, de Sprinter.
Latere modellen
van de Corolla coupé, links uit 1971, rechts uit 1975.
De tweede
generatie van de Corolla, na de facelift.

Brochures van
het eerste model en zijn opvolger.
Verschillende
generaties Corolla's bij elkaar. Op de bovenste rij de grotere Carina.
Een Corolla van
begin jaren tachtig.
Een
opengewerkte Corolla Verso.
Trendsetter
Vooruitstrevende techniek is lange tijd niet het punt dat Toyota’s het
meest karakteriseert. Terwijl de Europese fabrikanten voor hun kleinere
modellen massaal overstappen op voorwielaandrijving, drijft de motor van
de Corolla en kleinere Starlet nog heel lang de achterwielen aan. Pas in
1979 verschijnt de Tercel met voorwielaandrijving, een afzonderlijk
model naast de Corolla. Anders dan bij de meeste andere auto’s staat de
motor in de lengterichting en niet dwars.
Toyota evolueert van trendvolger tot trendsetter. Lang voordat de
Europese en Amerikaanse merken er serieus brood in zien, investeert de
Japanse fabriek in de ontwikkeling van hybride aandrijving. Dat leidt
tot de Prius. De eerste generatie
wordt sceptisch ontvangen. Hij is ook niet moeders mooiste.
Maar Toyota doet ervaring op waarmee de concurrentie op
achterstand komt te staan. Het blijkt een strategische meesterzet.
Inmiddels heeft het merk al 7 miljoen hybrids gemaakt. Gebroederlijk staan
hier de eerste Prius en de
eerste plug-in naast elkaar in de schijnwerpers. Een
eindje verderop staat de elektrische RAV4 waarmee Toyota tussen 1997 en
2003 experimenteerde.
 |
 |
De 1000 was
technisch conventioneel. De Tercel was de eerste Toyota met voorwielaandrijving.
De eerste Prius
en het derde model, een plug-in Hybrid.
Ook met
elektrische auto's doet Toyota ervaring op. De RAV-EV wordt in een kleine serie
gemaakt.
Divers aanbod
De expositie maakt duidelijk hoe divers het aanbod van Japans grootste
automerk door de jaren heen is geweest. Als tegenhanger van de Europese
familiecoupés als de Ford Capri en Opel Manta verschijnt in de jaren
zeventig de Toyota Celica ten tonele, technisch gebaseerd op de Carina.
De auto moet het vooral hebben van zijn vormgeving. Het is een hardtop
met flanken volgens het colaflesjesmodel, later aangevuld met een
variant met grote derde deur. De ontwerpers hebben zich laten inspireren
door de vroegere Ford Mustang. Kijk maar eens naar die drie verticale
achterlichten en de roosters op de C-stijl.
Tot de collectie behoren ook de bedrijfswagens die in de loop der jaren
zijn verkocht.
Vorm en prestaties zijn hier van ondergeschikt belang. Functionaliteit
staat op de eerste plaats. Maar zo'n
campertje kan natuurlijk wel voor een hoop plezier zorgen.
De Toyota
Celica als sportieve coupé, gebaseerd op de familiewagen Carina.
De achterkant
van de Liftback vertoont veel gelijkenissen met de Ford Mustang.
De eerste
generatie.
Latere
generaties van de Celica.
Echte
sportwagens: Toyota Supra en de MR2 met middenmotor.
Tweemaal een
Lite Ace, als busje en als kleine kampeerwagen.
Land Cruiser
Naast de Jeep en Land-Rover geldt de Toyota Land Cruiser als hét
voertuig waarvoor bijna geen terrein onbegaanbaar is. Toyota doet
in 1950 ervaring op met een dergelijke auto als de Amerikaanse overheid
het bedrijf vraagt honderd Willys Jeeps te bouwen ten behoeve van de
Koreaanse oorlog. Vanuit die order ontstaat een eigen model dat in 1954
de naam Land Cruiser krijgt, geïnspireerd op de naam Land-Rover. Tot de
museumcollectie behoort een model uit 1958. Het is één van de vier die
naar Nederland kwamen nog voordat Louwman & Parqui officieel importeur
van het merk werd. In de vorm zijn al elementen
te herkennen van het beroemde type J40 dat Toyota tussen 1960 en 1984
bouwt en Land Cruiser onsterfelijk maakt. In Azië, maar zeker ook in
Afrika, versloeg Toyota zijn Amerikaanse en Britse tegenhangers door
vergelijkbare terreinkwaliteiten te koppelen aan een lagere prijs en
grotere betrouwbaarheid. Van deze icoon zien we een versie uit 1969 en Station Wagon van acht jaar later. Anders dan de modellen van
nu die vooral op de gebaande paden blijven, zijn dit nog echte
terreinwagens.
 |
 |
De Jeep
inspireert Toyota tot het maken van een eigen terreinwagen.
Voor de naam
kijken de Japanners naar de Britten. Links en uiterst rechts de iconische J40.
Op basis van de
Land Cruiser ontstaat deze Station Wagon.
Bijzondere modellen
Louwman’s Toyota World is leuk vanwege de nostalgie, maar voor de
liefhebber ook boeiend door de modellen die in Nederland nooit zijn
gevoerd. Het meest in het oog lopend is de Classic uit 1996, vier jaar
eerder verschenen dan de PT Cruiser van Chrysler. Dit retromodel is een
vette knipoog naar de eerste Toyota, de AA. Er zijn er honderd van
gemaakt. Opvallendste stijlelementen zijn de ‘losstaande’ koplampen, de
verticale grille, het reservewiel achterop en de tweekleurige
uitvoering. Het onderstel is van een Hilux pick-up.
Wat vormgeving betreft honderd keer aantrekkelijker is een kleine Sports
800 uit 1965 met een voorkant die gelijkenissen vertoont met de 2000GT.
Het dakpaneel is uitneembaar, zoals bij een Porsche Targa. Het is niet
afgekeken. Toyota kwam er eerder mee. Slechts tien procent van de ruim
3000 keer gemaakte auto’s heeft een links stuur, net als deze. Ze
waren bestemd voor Okinawa, het Japanse eiland dat tot 1972 onder
Amerikaans bewind stond en waar rechts werd gereden.
Minstens zo bijzonder is de Sera, een coupé met vlinderdeuren van begin
jaren negentig. Ook deze auto is uitsluitend voor de Japanse markt
geproduceerd.
De twaalfcilinder, vijf liter, meer dan vijf meter lange Toyota Century
is al decennia lang het vlaggenschip van het merk. Het klassieke model
is niet aan mode onderhevig en de carrosserie van het huidige model is
al sinds 1997 ongewijzigd. De auto in de collectie was eerder van de
Japanse ambassadeur in Frankrijk.
 |
Van de Classic
werden honderd exemplaren gemaakt.
De auto is een
vette knipoog naar de eerste Toyota, de AA.
De
kleurstelling doet denken aan de Citroën Charleston van 1983.
De Sports 800
had een uitneembaar dakpaneel. Deze versie heeft een links stuur.
Rechts de
Toyota Sera, met veel glas en bijzondere deuren.

De brochure van
de Sera laat zien hoe de deuren schuin naar boven open gaan.
Nog twee
bijzondere modellen: de Soarer en Century.

Volgens de
brochure is de ruimte achter in de Centrury vorstelijk.
Oef... je moet
ervan houden: een Scion, een submerk van Toyota gericht op jongere klanten.
Nostalgie
Evert Louwman zou zijn naam verloochenen als er geen race- en
sportwagens in zijn Toyota World zouden staan. Of het nou rally’s of
Formule 1-wedstrijden zijn, ’s werelds aanvoerder van het klassement is
van de partij. Bij een expositie als deze mogen ze niet ontbreken,
image builders als ze zijn, maar de relatie met de gewone
straatauto’s is ver te zoeken. Geef ons die nostalgische personenwagens
maar. Zij maken dit museum tot zo’n bijzondere belevenis.
In een kleine twee uur maakten we een
tijdreis van vijftig jaar. Aan de start stond een handjevol auto’s van
een toen nog onbekend merk. Inmiddels rijden er ruim 516.000 Toyota’s in
Nederland. Vorig jaar werden bijna 29.000 nieuwe verkocht.
In het koepelgebouw naast het museum staan de modellen van nu. Wellicht
worden ze ooit ook museumstuk. Dan kunnen de letters nog jaren op de
gevel blijven staan.
■
Toyota deed ook
mee aan der race Parijs-Dakar.
Natuurlijk
bracht Evert Louwman ook sport- en racewagens bij elkaar.
De Lexus 2054
van 2002 speelde een rol in de film Minority Report van Steven Spielberg.
In de
koepelshowroom staan de museummodellen van de toekomst.
Tijdens een bezoek in november 2017
ontdekten we een paar modellen die er eerder niet stonden.
De Crown in
stationcar-uitvoering, met de aan de achterzijde scharnierende achterdeuren. .
De auto heeft
een tweedelige achterklep, zoals dat ook in Amerika gebruikelijk was.
Een submerk van
Toyota: de WiLL, speciaal gericht op een jongere generatie.
In 2022 zijn we nogmaals te
gast in Raamsdonksveer. De belangrijkste verandering: aan de collectie
is een zeldzame Toyota 2000GT uit 1969 toegevoegd, met afwijkende
achterspatborden (met achterlichten). Het is één van de negen prototypen
met een 2300 cc motor, bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar verder
nooit in productie genomen.
In de koepel zien we de eerste volledig elektrische auto van Toyota, de
bZ4X, en de derde generatie van de Mirai, het waterstofmodel.
Deze 2000GT is
onlangs aan de collectie toegevoegd.
Vergelijk de
achterspatborden met de auto die al eerder in het museum stond.
In de
koepel staat de nieuwste versie van de Mirai, de Toyota op waterstof.
De
nieuwste versie van de Mirai, de Toyota op waterstof.
 |
Zilveren koektrommel
boordevol lekkers
De historie van de auto
in het algemeen en de
Japanse merken in het bijzonder is het thema
van het Toyota Automobile Museum in Nagakute.
april 2016 -
aanvulling voorjaar 2017
|
 |
 |
Het is niet altijd wat er op
staat
Impressie van een bezoek
aan het
Deutsches Toyota Museum met
modellen uit de jaren zeventig en tachtig.
april
2011 - laatste aanvulling november 2017
(museum is opgeheven)
|
 |
|