Swedish Collection

Baarn (NL)



 
●  Open Huis bij Hans Blokzijls collectie
●  Exclusieve klassieke Volvo's
●  Veel verlengde modellen
●  Stijlstudie V40 schaal 1:5



december 2013

 

  


Open huis als mooie jaarafsluiting 
 

Liefhebber en collectioneur van bijzondere Volvo's Hans Blokzijl opende voor één keer de deuren van zijn gebouw voor een groter publiek op de laatste zaterdag van 2013. Hoewel we al eerder met de auto's en hun markante eigenaar kennis hadden gemaakt (zie vorige verslag) was een persoonlijke uitnodiging reden genoeg nogmaals richting Baarn te gaan. Wat boeiend is, wil je best nogmaals bekijken. Het was een mooie afsluiting van het voorbije autojaar.

Al op de parkeerplaats voor het gebouw is er reden het fototoestel uit de broekzak te halen. Twee chique verlengde modellen en een subliem uitziende 1800S - bekend geworden als de coupé van The Saint - eisen alle aandacht op. Zo'n trio is uitzonderlijk. Temeer daar de lange limousine van de Zweedse koningin is geweest. Het is nu droog, maar afgelopen nacht regende het. De limousines hebben buiten gestaan. De druppels zitten er nog op. Het tekent eigenaar en liefhebber Hans Blokzijl. Hij is zuinig op zijn bijzondere auto's, maar gebruikt ze wel. Tegen een beetje water moeten ze wel kunnen. Bovendien zijn ze in hun vaderland Zweden wel wat gewend geweest.
 

Een uitzonderlijk trio, zo bij elkaar.

Volvo 1800S, bekend geworden als de coupé van The Saint.

Deze limousine was in het verleden in gebruik bij het Zweedse koningshuis.

De auto is niet alleen verlengd, maar kreeg ook een anders gevormde C-stijl zonder ruitje.

Zeven personen kunnen plaatsnemen in deze door Nilsson verlengde 264TE.

Blokzijl gebruikt zijn auto's. Ze mogen gerust nat worden en een nachtje buiten slapen. 

Liefhebbers
Voor de rest van de auto's moeten we naar binnen. Een warmtekanon probeert de ergste kou te verdrijven. Met succes. Er is bovendien warme koffie. Het schuchter tevoorschijn komende zonnetje doet de rest. Binnen zijn veel liefhebbers van het merk. Volvo heeft een zeer trouwe klantenkring en veel relaties van Blokzijl hebben ook wat met het merk, zoals radiopresentator en hoofdredacteur van het liefhebbersblad Carros, Carlo Brantsen. Voor hem is een (Volvo-)stoel gereserveerd, maar hij maakt er geen gebruik van.
Vandaag mogen ook buitenstaanders komen kijken. De eigenaren van Volvo's wisselen ervaringen en herinneringen uit. Iemand laat een fotoboek zien van zijn  P1900, een open sportwagen waarvan Volvo er minder dan 70 maakte. In Nederland zijn er relatief veel, zo'n vier of vijf. De afstand van 200 kilometer naar Baarn en het niet al te beste weer hebben de eigenaar doen besluiten zijn auto thuis te laten. Belangstellenden laat hij graag de foto's zien.
 

Normaal gesproken is de collectie niet voor het publiek geopend.

De 200- en 700-serie zijn met de Kattenrug de favorieten van Blokzijl. 

Regeringsleiders
De collectie is ons bekend van eerdere bezoeken, maar wederom verrassend. Nog altijd imposant zijn de verlengde sedans en stationcars van de 200 en 700-serie. Ze stelen de show en staan letterlijk centraal. Dat een deel afkomstig is van voormalige communistische regeringsleiders maakt ze extra bijzonder. De meeste zijn gemaakt door koetswerkbedrijf Nilsson uit Zweden. Blokzijl is er kind aan huis. Hij heeft een speciale wand ingericht met persfoto's en brochures van het bedrijf. Ten opzichte van de vorige keer zijn er weer wat bijgekomen. Ook Bertone in Italië verbouwde Volvo's. Het Zweedse bedrijf heeft zelf nooit limousines gemaakt. Voor de productie van kleine series van de 262C en 780 werd eveneens uitgeweken naar de Italiaanse koetswerkbouwer.
Alle auto's hebben iets bijzonders, constateerden we eerder. Bijna alle auto's hebben een eigen verhaal. Lees ook het verslag van de eerdere ontmoeting. Gewone auto's zie je hier niet. Die zijn voor Blokzijl oninteressant. Dat verklaart het ontbreken van een Amazon. Van dat model rijden er nog te veel rond, legt hij een verbaasde bezoeker uit. Hij is op zoek naar iets exclusiefs: een 1958'er, wit met een zwart dak. Op enig moment zal die de poort van het Bomencentrum in Baarn wel binnenrijden om naar zijn definitieve bestemming te gaan. Leer ons deze enthousiaste verzamelaar kennen.
 

Een 760GLE Limousine, 1,10 meter langer dan het origineel.

Blokzijl wist de hand te leggen op de 760's van de voormalige DDR-top.

Eén van de Executive-uitvoeringen uit de DDR-vloot, zonder derde ruitje en met handgreep op de kofferklep. 

De Hongaarse regering gebruikte deze 245T. 

De auto is negentig centimeter langer dan normaal.

De limousines staan in drie lagen boven elkaar.

Plaatjes van de fotowand met Nilsson-conversies.

Er staan heel bizarre modellen bij!

Zestigjarig bestaan
De collectie groeit nog steeds. Een wandje in het gebouw is weggehaald om meer plek te creëren. De ruimte is al weer bijna gevuld. Nieuw in de collectie is onder meer een 240 uit 1987. Voor een paar duizend euro kon Blokzijl 'm op de kop tikken. In Zweden. De zilvergrijze auto met zwarte en oranje biezen maakt deel uit van een beperkte serie die de fabriek aanbood ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan. Buiten het moederland zijn ze nooit verkocht.
Aan de muur zien we een portret van de nieuwe eigenaar, tevens ondernemer, bomendeskundige en de man achter het Groene Paviljoen, een ecologisch opgezet conferentieoord.
 

Recent kwam deze 240 in de collectie.

De auto is nooit buiten Zweden verkocht. Het is een exclusieve jubileumeditie.

Een portret van Hans Blokzijl met op de achtergrond zijn bomenkwekerij en vergadercentrum.

Schaal 1 op 5
Overal heeft Blokzijl tipgevers en mensen die 'm wat gunnen. Alleen op die manier krijg je een verzameling als deze. Tussen twee echte auto's staat een model schaal 1 op 5, naast een model van de Volvo 460. Het is een voorstel van een Italiaanse ontwerper voor de Volvo S40 en V40, krijgen we te horen. Het model is neergezet als V40. Het opzetstuk voor de sedanversie ligt er naast. De fabrikant koos duidelijk voor een ander voorstel. De definitieve S40/V40 zag er bepaald heel anders uit.
We lopen langs de verschillende modellen, de vele schaalmodelletjes (zelfs van de 480 cabriolet die nooit verder is gekomen dan het prototypestadium) en de wanden met folders en brochures, zelfs van studiemodellen, zoals een experimentele taxi. (Het origineel staat in het Volvo-museum in Zweden.) 
Als we afscheid nemen, is de parkeerplaats inmiddels een stuk voller. Het zal niemand verbazen dat er veel types van een bepaald Zweeds merk staan...
 

Tussen twee auto's staat een schaalmodel 1 op 5.

Zo had de Volvo S40/V40 er volgens een Italiaanse ontwerper uit moeten zien.

De achterste zijruiten liggen niet in één lijn met de ruiten van de achterdeuren. 

Vanuit deze hoek heeft het ontwerp wat weg van een Lancia. 

Het opzetstuk voor de S40.

De eerste Volvo-liefde van Blokzijl: de zogenoemde Kattenrug (P444 en P544).

Een Duett en een ziekenwagen op basis van dat model.

Een Amerikaanse 265GLE en een 760GLE Cabriolet van Mellberg.

Modellen op de bovenverdieping, rechts een 145 Express.

480ES (prototype van een Turbo Automaat) en 1800ES broederlijk naast elkaar.

Tussen de honderden schaalmodellen ontdekken we de 480 Cabrio.

Zelfs van experimentele modellen heeft Blokzijl de folders.

Op de parkeerplaats veel Volvo's, moderne en klassieke.