|
Nog bestaande
klassieke auto's van Spyker en Eysink |
 |
|
Spyker 60hp
Racer 4WD
1903
6 cilinders
4-wielaandrijving
Eerste auto ter wereld met zes
cilinders, vierwielaandrijving en
remmen op vier wielen.
De auto heeft
verschillende
eigenaren gehad en is in de
oorspronkelijke
staat terug-
gebracht.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Dezelfde auto als boven, vóór de
laatste
restauratie.
De auto maakte op dat moment
deel uit
van de collectie van het
Autotron,
eerst in Drunen,
later in
Rosmalen.
Naast de kleur vallen de spatborden
en gladde radiator op. Ook andere
onderdelen wijken af van de versie
hierboven.
|
 |
|
Een foto van nog langer geleden,
begin jaren zestig. De auto maakte
toen
deel uit van de verzameling
van Geerlig Riemer, oprichter van
het Instituut
voor de Autohandel
(IVA) in Driebergen.
De auto stond
in het
toenmalige
automuseum in deze stad.
Men dacht destijds
dat de wagen
in 1902 was gebouwd.
De afbeelding komt van een
ansichtkaart van het toenmalige
museum. |
 |
|
Een historische foto uit de oude
doos.
Op deze foto is goed te zien
hoe de auto er
destijds uitzag.
|
 |
|
12/16 pk
Double Phaeton
1905
Dit is wellicht de bekendste
klassieke Spyker, lange tijd in
het
bezit geweest van het
Autotron
en vaak gebruikt bij
allerlei evenementen.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Bovenstaande Spyker kreeg
bekendheid door de hoofdrol
in
de film Geneviève, over
de
jaarlijkse rit met antieke auto's
van Londen naar Brighton.
De andere hoofdrol werd
vertolkt door een Darracq.
Ten tijde van de filmopnamen in
1953 werd gedacht dat het
bouwjaar 1904 was.
►Meer foto's uit de
film
►Spyker en Darracq in museum
|
 |
|
Spyker 14/18 pk
Double Phaeton
1906
Jarenlang was deze auto
eigendom
van de
Koninklijke
Nederlandse
Automobiel
Club (KNAC).
Daarvoor maakte hij deel uit
van de
collectie van IVA-oprichter
Geerlig
Riemer en stond in zijn
museum in Driebergen.
Louwman Museum, Den Haag.
|
 |
|
Spyker 15/22 pk
Double Phaeton
1906
In 2013/2014 geheel
gerestaureerd, na als wrak
gevonden te zijn (zie onder).
Collectie Andries Jans,
Apeldoorn.
|
 |
|
Dezelfde auto in
juni 2012,
gepresenteerd tijdens het
Concours d'Elegance in
Apeldoorn.
De Spyker is in april 2012
door wijlen Stijnus Schotte
naar
Nederland gebracht
vanuit
Frans Guyana, waar hij
tientallen jaren heeft gestaan.
De auto is daarna verkocht
aan Andries Jans, die hem
geheel heeft
gerestaureerd.
|
 |
|
Spyker 15/22 pk
Double Phaeton
1907
Deze auto was eerder onderdeel
van de collectie van Max Lips,
grondlegger van het Autotron in
Drunen, later verplaatst naar
Rosmalen.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 15/22 pk
Landaulette
1907
De auto heeft deel uitgemaakt
van de collectie van het Autotron,
maar is later verkocht aan Louwman,
nog voordat het Autotron zijn
automuseum afstootte.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 15/22 pk
Runabout
1907
Reconstructie op basis
van
een
originele motor en chassis.
Particulier eigendom van
Rob Spyker, Christchurch
Nieuw Zeeland
Met dank voor de foto aan
www.autoblog.nl
►meer
informatie
|
 |
|
Spyker 18/27 pk
Runabout
1911
Ansichtkaart uit de periode
dat de auto deel uitmaakte
van de collectie van het
Autotron.
|
 |
|
In het Louwman Museum
staat
nu
alleen het chassis met de motor
tentoongesteld. Het koetswerk
is verwijderd omdat dit niet
origineel blijkt te zijn. |
 |
|
Spyker 20/28 pk
Double Phaeton
1907
De auto behoorde tot de collectie
van Max Lips
(Autoton) en was
later van
Stijnus Schotte. Hij reed
er in 2005
mee van Peking naar
Parijs.
Inmiddels weer in het bezit
van
de familie Lips.
Autotron Exclusive Rosmalen.
|
 |
|
Spyker 7 pk
Tweezitter
1912
Prototype voor een kleine, twee-
persoons Spyker.
De auto stond model voor de wagen
van Ollie B. Bommel in de
strip
van Marten Toonder.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 13/30 pk - C1
Torpedo
1919/1920
Op oude foto's is deze auto in een
andere kleur gespoten dan deze
combinatie van ivoorwit met
donkerrood.
Opmerkelijk is het ontbreken van
de neerklapbare kap.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker C2
Vrachtwagen
1921
Reconstructie door het Autotron
op basis van een origineel
chassis.
De foto stamt nog uit de tijd van
het
Autotron in Drunen en werd toen als
ansichtkaart
uitgegeven.
Aviodrome, Lelystad. |
 |
|
Spyker C2
Vrachtwagenchassis
1921
De foto toont het voormalige
automuseum
in
Raamsdonksveer.
Het chassis staat nu in
opslag en maakt deel uit
van de
Louwman collectie. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Torpedo
1922
De wagen is in particulier bezit.
Privécollectie Andries Jans,
Apeldoorn. |
 |
|
Weer een foto uit lang vervlogen
tijden waarop dezelfde auto staat
afgebeeld. Opvallend kenmerk is
de aluminium motorkap.
|
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
All weather Coupé
1922
Spyker met een zescilinder
motor van Maybach. Anders
dan het lijkt, heeft de auto
slechts twee deuren.
Dit was
het laatste model
van de
fabriek.
Louwman Museum, Den Haag. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Torpedo Cabriolet
1924
Eén van de laatste auto's voordat
de fabriek noodgedwongen de
poorten definitief moest sluiten
omdat een rendabele productie
niet mogelijk
bleek.
Louwman Museum Den Haag. |
 |
|
Spyker 30/40 pk - C4
Racer - replica
1921
Reconstructie door Autotron
op basis van overgebleven
informatie
en nog bestaande
onderdelen.
Autotron Exclusive Rosmalen.
|
 |
|
Eysink 10/12 pk
Tweezitter
1912
Het enig overgebleven
exemplaar van deze Nederlandse
autofabriek uit
Amersfoort.
De auto stond lang in het
Museum voor Noord- en
Zuid-Beveland in Goes.
De eigenaar was een Zeeuwse arts.
Louwman Museum Den Haag.
|
|
|