Nog bestaande klassieke Spyker- en Eysink- automobielen
 

 


 

 


Spyker 60hp

 

Racer
1903

6 cilinders
4-wielaandrijving

De eerste vierwielaangedreven auto
ter wereld en de eerste zescilinder.
De auto had afgelopen decennia
verschillende eigenaren en is een
aantal keer gerestaureerd. De
huidige eigenaar, Evert Louwman,
liet de Spyker in de oorspronkelijke
staat terugbrengen.

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.



 


 

 

 

Dezelfde auto als boven, vóór de
laatste restauratie.
De auto maakte op dat moment
deel uit van de collectie van het
Autotron, eerst gevestigd in Drunen,
later in Rosmalen.

Naast de kleur vallen de spatborden

en de gladde radiator op. Ook andere

onderdelen wijken af van de versie

hierboven.
 

 

 


 

 


Een foto van nog langer geleden,
begin jaren zestig. De auto maakte
toen deel uit van de verzameling
van Geerlig Riemer, oprichter van
het Instituut voor de Autohandel
(IVA) in Driebergen.
De auto stond in het toenmalige

automuseum in deze stad.

Men dacht destijds dat de wagen
in 1902 was gebouwd.

 


 

 

 

Een historische foto uit de oude
doos, veelvuldig gebruikt door het
Spyker-bedrijf van Victor Muller.

Op deze foto is goed te zien

hoe de auto er destijds uitzag.  
 

 

 


 

 


Spyker 12/16 pk

 

Tourer
1905


Dit is wellicht de bekendste klassieke

Spyker, lange tijd in het bezit geweest

van het Autotron en vaak gebruikt bij

allerlei evenementen.


Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


Bovenstaande Spyker kreeg destijds
bekendheid door de hoofdrol in de

film Geneviève, over de jaarlijkse

race met antieke auto's van Londen

naar Brighton, waarin de Spyker

het opneemt tegen een Darracq.
Ten tijde van de filmopnamen in

1953 werd gedacht dat het bouwjaar

1904 was.

 

Zowel de Spyker als de Darracq

zijn te zien in het Louwman

Museum in Den Haag.
 

Meer foto's uit de film

►Spyker en Darracq in museum
 

 


 

 


Spyker 14/18 pk

 

Tourer
1906


Jarenlang was deze auto eigendom
van de Koninklijke Nederlandse
Automobiel Club (KNAC).
Daarvoor maakte hij deel uit van de
collectie van IVA-oprichter
Geerlig Riemer en stond in zijn
museum in Driebergen.

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Tourer
1907

Deze auto was eerder onderdeel

van de collectie van Max Lips,

grondlegger van het Autotron in

Drunen, later verplaatst naar

Rosmalen.

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Landaulette
1907

 

Jaren heeft de auto deel uitgemaakt
van de collectie van het Autotron,

maar is later verkocht aan Louwman,
nog voordat hetAutotron zijn

automuseum afstootte.

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Runabout
1907


In Nieuw Zeeland is op basis
van een origineel chassis
en een originele motor deze

Spyker opnieuw geconstrueerd.
 

Met dank voor de foto aan
www.autoblog.nl

 

meer info

 

Huidige eigenaar:

Rob Spyker, Christchurch
Nieuw Zeeland

 


 

 


Spyker 15/22 pk

 

Tourer
1909


Deze Spyker is in 2013/2014

geheel gerestaureerd, na als
verwaarloosd wrak gevonden

te zijn (zie ook hieronder).

 

Met dank voor de foto aan
www.autojunk.nl

 

meer informatie

 

Huidige eigenaar:

Andries Jans, Apeldoorn

 


 

 


Zo zag dezelfde auto er uit in
juni 2012 tijdens het
Concours d'Elegance in
Apeldoorn.
De Spyker is in april 2012
door Stijnus Schotte naar
Nederland gebracht vanuit
Frans Guyana, waar hij
tientallen jaren heeft gestaan.

De auto is daarna verkocht,

waarna de nieuwe eigenaar

hem geheel heeft gerestaureerd.

 

 


 

 


 

 


Spyker 18/27 pk

 

Runabout
1911

 

Ook deze auto maakte vroeger deel

uit van de collectie van Max Lips

en het Autotron en kwam later
in handen van Louwman.
 

De foto toont het voormalige
museum in Raamsdonksveer.

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


In het Louwman Museum in
Den Haag staat tegenwoordig

alleen het chassis met de motor

tentoongesteld, dus zonder

koetswerk. Reden: de carrosserie
zoals eerder getoond, blijkt niet
origineel te zijn.

 

 

 


 

 


Spyker 20/28 pk

 

Tourer
1907/1908

 

De auto behoorde tot de collectie

van Max Lips (Autoton) en was

later van Stijnus Schotte. Hij reed

er in 2005 mee van Peking naar

Parijs.

De foto is genomen tijdens het
Concours d'Elégance in de tuinen
van Paleis Het Loo in Apeldoorn.

 

Huidige eigenaar: Libéma

 


 

 


Spyker 7 pk

 

Tweezitter
1912

 

Prototype voor een kleine, twee-

persoons Spyker.
De auto stond model voor de wagen

van Ollie B. Bommel in de strip

van Marten Toonder.

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 

 


Spyker 13/30 pk - C1

 

Torpedo 
1919/1920

 

Op oude foto's is deze auto in een
andere kleur gespoten dan deze
combinatie van ivoorwit met
donkerrood.
Opmerkelijk is het ontbreken van
de neerklapbare kap. 

 

Huidige eigenaar:

Louwman Museum Den Haag.

 

 


Spyker C2

 

Vrachtwagen  
1921

 

Deze vrachtwagen is door het team
van het Autotron destijds gerecon-

strueerd op basis van een origineel
chassis. 

 

De foto stamt nog uit de tijd van het
Autotron in Drunen en werd toen als
ansichtkaart uitgegeven.
 

Huidige eigenaar:

Libéma (Aviodrome).

 

 


Spyker C2

 

Vrachtwagenchassis  
1921

 

De foto toont het voormalige
automuseum in
Raamsdonksveer.

 

Huidige eigenaar:

Louwman (auto staat in depot).

 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo 
1922

 

Afgelopen jaren is deze auto
verscheidene keren in andere

handen overgegaan.
De wagen is in particulier bezit.
De foto is genomen tijdens het
Concours d'Elegance in de tuinen

van paleis Het Loo in Apeldoorn. 


Huidige eigenaar:

Andries Jans, Apeldoorn.

 

 

 

Weer een foto uit lang vervlogen

tijden waarop dezelfde auto staat

afgebeeld. Opvallend kenmerk is

de aluminium motorkap.

 

 

 

 

 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

"All weather"-coupé 
1922

De Spyker had een zescilinder
motor van Maybach en was het

laatste model van de fabrikant.

 

Huidige eigenaar:
Louwman Museum Den Haag.

 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Torpedo 
1924

Eén van de laatste auto's voordat

de fabriek noodgedwongen de

poorten definitief moest sluiten

omdat een rendabele productie

niet mogelijk bleek.

 

Huidige eigenaar:
Louwman Museum Den Haag.

 


 

 


Spyker 30/40 pk - C4

 

Racer - replica
1921

 

De werkplaats van het Autotron

maakte op basis van overgebleven

informatie en nog bestaande

onderdelen een kopie van de

C4-racewagen.
De foto is een ansichtkaart van

destijds.


Huidige eigenaar:

Libéma (Aviodrome).

 


 

 


Eysink 10/12 pk

 

Tweezitter
1912

 

Dit is het enige overgebleven
exemplaar van deze Nederlandse
autofabriek. De auto stond lange tijd

in het Museum voor Noord- en Zuid-

Beveland in Goes (de eigenaar was

een Zeeuwse arts), later in het

Flehite Museum in Amersfoort
(de fabriek van Eysink stond in

deze plaats).
 

Huidige eigenaar:
Louwman Museum Den Haag.

 

NB.
Mogelijk staat nog ergens in Australië of Nieuw Zeeland een klassieke Spyker; informatie hierover is echter niet beschikbaar.