Smartville
Hambach (F)
●
Fabrieksbezoek
●
Smart Fortwo als uniek product
●
Ontwikkeling van het merk
●
Maximale just in time productie
●
Integratie fabriek en toeleveranciers
oktober 2007, aanvullingen t/m
december 2020
|
 |
Al vóór de geboorte bijzonder
De smart Fortwo is anders dan alle andere auto’s.
De manier waarop hij wordt
gemaakt, is evenmin alledaags.
Het fabriekscomplex in het Franse Hambach,
“smartville” gedoopt,
weerspiegelt een afwijkende kijk op het inrichten van een
autofabriek
en het uitbesteden van gespecialiseerde activiteiten.
Reden genoeg
voor een bezoek.
Zo’n tien jaar geleden verrezen op verschillende plaatsen glazen torens met
auto’s als etalage en opslagplaats van het nieuwe automerk smart. Ze zijn een
uiting van de alternatieve marketing- en verkoopaanpak. Bij smart is alles
anders, inclusief de schrijfwijze van de merknaam met een kleine letter. De auto
is uniek, door zijn ultra korte wielbasis en lengte, twee zitplaatsen, motor
achterin en Tridion-veiligheidskooi die ondanks het ontbreken van kreukelzones
toch de nodige bescherming biedt aan de inzittenden. Bij de introductie
presenteren de makers de smart als een revolutionair idee dat de wereld gaat
veranderen. In drukke steden zullen speciale parkeerplaatsen ontstaan, dwars op
de rijrichting. Voor een smart is altijd plaats. Het verkopen van het wagentje
zal anders gaan dan bij de gevestigde merken. Je kunt het model van je keus
aanwijzen in de toren, een kwartiertje wachten en dan meteen meenemen. In plaats van de bekende brochures
zijn er dikke life style-boeken met kunstzinnige foto’s. Eén miljoen
worden ervan gedrukt. De auto is onderdeel
van een dynamische en afwijkende levensstijl. En heb je na verloop van tijd
genoeg van de kleur, dan laat je de carrosseriepanelen eenvoudigweg omwisselen.
In een mum van tijd ziet je auto er heel anders uit. Het voertuigconcept van de
toekomst is geboren, schreeuwen de teksten van het reclamebureau. De
internationaal gebruikte slagzin wordt Reduce to the max.
 |
 |
Prototypen van de smart waarmee
het publiek geïnteresseerd werd gemaakt.
Ouders
Het is een kind van twee unieke ouders: de bedenker van het Swatch-horloge en
redder van de Zwitserse horlogesector Nicolas Hayek en de moeder aller
automerken, Daimler-Benz. Aanvankelijk heeft de horlogemaker een relatie met
Volkswagen. Enkele topmensen van het bedrijf zien wel wat in het nieuwe concept.
Als Ferdinand Piëch de bestuursvoorzitter wordt en Carl Hahn opvolgt, is de
samenwerking echter voorbij. Piëch ziet er helemaal niets in. Hayek gaat op zoek
naar een nieuwe partner en vindt die in Daimler-Benz. Dat bedrijf denkt al
langer na over een stadsauto en heeft zelfs enkele prototypen ontwikkeld. Ze
gaan samen in zaken, waarbij de samenwerking bij tijd en wijle moeizaam
verloopt. Voor Hayeks ideaal van een hybride-aandrijving loopt men in Stuttgart
niet warm.
Bij de start in 1994 is de Micro Compact Car (MCC) GmbH gemeenschappelijk
eigendom. Na een extra kapitaalinjectie worden de Duitsers dominant. Eind 1998
verdwijnt Swatch uit beeld en is smart een volle dochter van DaimlerChrysler,
tegenwoordig Daimler AG. In 2002 wijzigt de bedrijfsnaam van MCC in smart.
Smart heeft dan een woelige periode achter de rug. De introductie is een half
jaar later dan gepland op gezag van de concerndirectie. De problemen met de
stabiliteit van de Mercedes A-klasse (die omviel bij de beruchte elandtest) doen
zich ook voor bij de smart. Verder blijken de geprognotiseerde verkoopaantallen
veel te hoog. Smart blijkt een verliespost. De bedrijfsleiding wordt vervangen.
 |
De fabriek ligt in een
landelijke, groene omgeving, naast de snelweg.
Rechts het Centre de
Communication, het ontvangstcentrum aan de rand van het complex.
Het complex zelf is mooi
aangelegd, met veel groen.
Op de toren naast het centrum
staat nog het oude logo, in de toren oude modellen van het merk.
Geboorteplaats
Voor een nadere kennismaking met de geboorteplaats van de smart Fortwo gaan we
naar Hambach in Oost-Frankrijk, net over de Duitse grens, dertig kilometer ten
Zuiden van Saarbrücken. Hier ligt ‘smartville’, een fabriekscomplex dat – hoe
kan het anders – afwijkt van wat in de autowereld gebruikelijk is.
Het glooiend landschap heeft een landelijk karakter. De fabriek wordt omringd
door groene gebieden. De strakke witte gebouwen hebben een vriendelijke
uitstraling, zeker in het licht van een zomerse herfstzon. De straten van
smartville hebben toepasselijke namen als Rue de la Creativité, Rue du Design,
Rue de l’Innovation en Boulevard de la Qualité. Aan de rand van het complex ligt
het Centre de Communication, de ontvangstruimte voor gasten. In de smart-toren
ernaast staan, opmerkelijk genoeg, oude modellen. Op het dak prijkt het oude
logo. Wie dichtbij komt, ziet dat er volop werk is voor een schoonmaakploeg. De
schaalmodellen die in de vitrine van het ontvangstcentrum te koop staan, zijn
geen van alle actueel: het oude model Fortwo, de Forfour en de twee
sportwagentjes. De film die bezoekers krijgen voorgeschoteld, is nog niet
aangepast aan de tweede generatie Fortwo. Op de gevel van de fabriek even
verderop staat een afbeelding van de inmiddels overleden roadster.
 |
 |
De opmerkelijke Crossblade stond
gewoon in de prijslijst, de hybride Crosstown was een conceptcar.
Smart Forfour en Roadster, de
modellen die al snel uit productie werden genomen.
Op een van de hallen staat nog
een aanduiding van de Roadster die hier eerder werd gemaakt.
Glans
Het is symbolisch: smart heeft afgelopen jaren een deel van zijn glans verloren. De
realiteit heeft de weidse vergezichten over een revolutie in autoland ingehaald.
Het is niet bij aanloopproblemen gebleven. De gehele opzet is zelfs ter
discussie gesteld. Daimler-topman Dieter Zetsche bezweert dat hij nog steeds gelooft in het concept
en dat er geen reden is te twijfelen aan de toekomst. Maar de dromen van de
voormalige bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp zijn niet uitgekomen, net zo min
als zijn beloften over een gouden toekomst voor zijn love baby Fokker, de
wederopstanding van het merk Maybach als leider in de luxeklasse en de
meerwaarde van de Hochzeit in Himmel, de inmiddels ontbonden fusie met Chrysler.
De werknemers van het Nederlandse NedCar in Born kunnen erover meepraten. Als
een donderslag bij heldere hemel kwam in maart 2006 het bericht dat de productie
van de Forfour vrijwel met onmiddellijke ingang werd beëindigd. Al even
onverwacht was in 2005 de productie van de smart-sportwagens na slechts twee
jaar gestaakt.

Anatomie van de roadster die
slechts korte tijd leverbaar is geweest.
Verliezen
Voor het moederconcern bracht smart niet het verwachte succes. De
verliezen liepen te hoog op, al maakte het bedrijf nooit cijfers bekend. Het
Duitse Handelsblatt berekende afgelopen zomer dat het alleen al tussen 2003 en
2006 om bijna vier miljard euro zou gaan, een getal dat vervolgens in Stuttgart
niet werd tegengesproken. Van de eerste generatie van de Fortwo zijn er in acht
jaar een kleine 800.000 stuks verkocht. Een indrukwekkend aantal, maar veel
minder dan de 200.000 per jaar waarover in het ondernemingsplan werd gesproken. De uitbouw van smart tot een
aanbieder van een heel modellengamma is ronduit mislukt. Intussen is het
bedrijf gesaneerd en geïntegreerd in de Mercedes-Benz-organisatie. Het autootje
staat tegenwoordig gewoon in de showroom, er zijn gewone brochures, bijna
niemand vervangt de carrosseriepanelen en de speciale ruimtebesparende
parkeerplaatsen in steden moet je met een lantaarntje zoeken. De tweede
generatie is wel trouw gebleven aan de uitgangspunten, al is de lengte relatief
flink toegenomen. Mercedes gaat nu proberen Amerikanen voor het model te
interesseren.
 |
 |
De tweede generatie Fortwo op de
parkeerplaats en bij het ontvangstcentrum van de fabriek.
Fabriek
Gebleven is ook de afwijkende opzet van fabriek en productiewijze. Smartville
bestaat in oktober 2007 precies tien jaar. Bij de ingang van het
communicatiecentrum herinnert een eerste steen aan de bouw. In 1997 verrichtten
de Franse president Jacques Chirac en de Duitse bondskanselier Helmut Kohl
gezamenlijk de opening. Het dubbeloptreden staat model voor de binding van de
fabriek met beide landen. De officiële voertaal is Frans, maar veel aanduidingen
zijn ook in het Duits. De telefoniste schakelt moeiteloos om. De ondertekening
van e-mails is met Engels erbij zelfs drietalig. Het past allemaal wel bij deze
streek met de vele Duitsklinkende plaatsnamen en veranderende landsgrenzen.
Tussen 1871 en 1918 behoorde het gebied immers tot het Duitse Keizerrijk.
Economische redenen gaven de doorslag voor de bouw aan deze kant van de grens.
Steun van het Europees structuurfonds en de Franse overheid maakte de vestiging
in de economisch zwakke regio Lotharingen aantrekkelijk. Mede door de lagere
loonkosten is het maken van een smart hier ruim zeventig euro goedkoper dan in
Duitsland, wezen berekeningen destijds uit. Voor het gebied zijn de investering
van 450 miljoen euro, het uitstralingseffect daarvan en de extra werkgelegenheid
van grote waarde. In smartville werken 2000 mensen, waarvan een kwart vrouwen.
Bij smart zelf staan 800 mensen op de loonlijst.
 |
 |
Helmut Kohl en Jacques Chirac
openden in 1997 het complex; rechts de eerste steen van het ontvangstcentrum.
Staking
Een Franse fabriek heeft echter niet alleen voordelen. Juist op het moment van
ons bezoek in oktober 2007 was smart het doelwit van een wilde staking.
Actievoerende werknemers blokkeerden de aanvoer van wielen. Bij een just in
time-onderneming is dat fataal voor de productie. De lopende band komt dan heel
snel tot stilstand. De in verlegenheid gebrachte woordvoerder van het bedrijf
kon niet nalaten het culturele verschil tussen de beide landen en hun
vakbondstradities aan de orde te stellen. “In Duitsland roepen vakbonden tot een
staking op als na vele moeizame onderhandelingsronden geen resultaat is bereikt.
In Frankrijk gaat men staken als de onderhandelingen net zijn begonnen om de
werkgevers zo onder druk te zetten”. Het afsluiten van een rotonde is dan een
simpel maar doeltreffend actiemiddel.
De smarts staan gereed om
vervoerd te worden naar de klanten, maar deze dag is er een staking die het
bedrijf plat legt.
Bijzonder
Wat maakt de smartfabriek nou zo bijzonder? Niet de ruime opzet en lichte
fabriekshallen met daardoor prettige arbeidsomstandigheden. Het is een groot
verschil met oude complexen die al een hele geschiedenis achter zich hebben
liggen, maar je komt het elders bij nieuwe autofabrieken ook tegen. Ook niet de
doordachte indeling, al is de kruisvorm wel onderscheidend. In elke ‘poot’ is
een deel van de montage ondergebracht. In het midden is ruimte voor controle en
eventuele nabewerking van de auto. Door deze opstelling hebben leveranciers
gemakkelijk toegang tot het deel van de productie waarmee ze te maken hebben.
Het bijzondere van deze fabriek zit ‘m in de eerste plaats in de mate waarin het
principe van just in time is doorgevoerd. Onderdelen die aan de lopende band
nodig zijn, liggen niet op de fabrieksvloer. Nergens. Ze liggen in de
laadruimten van de vrachtwagens die enkele meters verderop geparkeerd staan,
met hun achterkant tegen de gevel van het gebouw. Er wordt niet alleen precies
op tijd, maar ook in de juiste volgorde aangevoerd. De toeleveranciers kennen de
specificaties van de te maken modellen. De verantwoordelijkheid voor aanvoer en
kwaliteit is helemaal overgedragen aan de externe partij.
 |
 |
Het gehele complex vanuit de
lucht gezien; rechts de koetswerken zoals Magna ze hier maakt.
Integratie
Een tweede bijzonderheid is de volledige integratie van moederbedrijf en de
belangrijkste toeleveranciers. Een veel betere aanduiding is co-makers, want de
bedrijven zijn vanaf het stadium van ontwikkeling bij het proces betrokken. De
fabrieksgebouwen zijn in opdracht van smart neergezet, om het de toeleveranciers
aantrekkelijker te maken zich naast de fabriek te vestigen. Ze vormen met de
productielijn van Smart één geïntegreerd geheel. Verantwoordelijkheden en
risico’s zijn echter buiten de deur gelegd. Smart zelf houdt maximale
flexibiliteit. De fabriek neemt alleen af wat nodig is om de bestelde auto’s te
kunnen maken. Dat kan bij wijze van spreken op elk moment veranderen. Het
spreekt voor zich dat een dergelijk systeem alleen werkt bij volledig op elkaar
afgestemde automatisering.
|
 |
Uitbesteed
Op deze manier heeft smart het grootste deel van het werk uitbesteed. De fabriek
produceert zelf geen enkel onderdeel. De kernactiviteiten zijn ontwikkeling,
verkoop, logistiek en management. Negentig procent van de auto wordt door de
partijen buiten de deur gemaakt, tegen zo’n zestig procent bij de meeste
fabrikanten. Bijna alle automerken houden bijvoorbeeld de ruwbouw en
samenstelling van het onderstel in eigen huis. Hier komt het karkas van het
koetswerk rechtstreeks van het gespecialiseerde bedrijf Magna International,
dat weer onderdelen krijgt van de Mercedes-fabriek in Sindelfingen. Ook de
deuren en achterklep komen kant en klaar aan. Siemens VDO staat garant voor het
hele interieur en alle bekabeling, ThyssenKrupp Automotive voor de complete
aandrijfeenheid. De gemaakte keuzes zijn overigens niet in beton gegoten. Het
lakken was eerst uitbesteed maar wordt nu weer in eigen beheer gedaan.
 |
 |
Het karkas van de smart komt van
Magna, de kunststof koetswerkpanelen van toeleverancier Plastal.
Ploegen
Het maken van één auto kost 8,5 uur, waarvan 4,5 uur voor de eindmontage door
smart zelf. Er wordt gewerkt in twee ploegen. ’s Ochtends om zes uur komt de
fabriek tot leven. Per dag lopen maximaal 750 auto’s van de band, als er
tenminste niet wordt gestaakt… De werknemers zijn georganiseerd in teams van
acht personen. Iedere week wordt een kwartier uitgetrokken voor evaluatie en
suggesties voor verbeteringen. De best werkende teams krijgen een bonus.
Kwaliteit en doelmatigheid staan beide hoog in het vaandel. Iedere werknemer
heeft de verplichting daarop te letten. Als een bepaalde taak om wat voor reden
niet kan worden verricht, moet de man of vrouw aan de band actie ondernemen. Een
druk op een gele knop betekent een verzoek om hulp. Een toeschietende collega
lost het probleem ter plekke op of registreert het voor de nabewerking, maar
alleen als er geen grote gevolgen zijn voor de volgende productiefase. Gaat het
om iets wezenlijks, dan wordt de band stilgezet door een ruk aan een koord dat
door de hele fabriek loopt. Dat heeft uiteraard nogal wat consequenties. Daarom
is teamwerk en gegarandeerde kwaliteit van de toegeleverde onderdelen zo
belangrijk.
 |
 |
De productie bij Plastal is voor
het grootste deel gerobotiseerd. De bekende oranje Kuka's vullen de fabriekshal.
Plastal
Eén van de co-makers op het terrein is het Zweedse bedrijf Plastal. De
onderneming legt zich toe op hoogwaardige kunststof onderdelen voor automerken
in het hogere marktsegment. Bumpers zijn een specialiteit. Plastal heeft
productiefaciliteiten in elf landen en biedt werk aan 6000 mensen; 225 daarvan
werken in Hambach. Hier maakt men alle kunststof onderdelen van de smart,
waaronder de gekleurde bodypanelen. Als trotse gastheren laten ze hun
grotendeels geautomatiseerde productieproces graag zien.
Plastal maakt gebruik van de techniek van het spuitgieten. Gekleurde korrels
zijn de basis van het proces. Vergeleken met staalbewerking gaat het
uitgesproken langzaam. Het spuiten van één enkel deurpaneel kost maar liefst 45
seconden. Het is meteen duidelijk waarom kunststof een beperkt alternatief is
voor het vertrouwde staal. In een gerobotiseerde bewerkingsstraat voeren de
verschillende machines na elkaar hun opdracht uit. De oranje Kuka-robots pakken
de onderdelen bij de ene machine op om ze met een sierlijke zwaai bij de
volgende precies op de juiste plek neer te leggen. Om de robots uit elkaar te
houden, hebben ze allemaal een naam gekregen.
Verwarmen
Hoewel het kunststof door en door gekleurd is, worden de carrosseriepanelen toch
gespoten om een hoogglanzend effect te krijgen. Voordat ze de lakstraat ingaan,
verwarmen robots met hun warme, blauwe ‘monden’ de oppervlakte van het
materiaal. Een mensenhand komt er niet meer aan te pas, behalve voor het
instellen en de controle.
Het al genoemde just in time betekent dat de moederfabriek de onderdelen precies
op tijd krijgt aangeleverd. Zonder een minimale voorraadvorming gaat dat niet.
Die voorraad ligt bij de toeleverancier, in dit geval bij Plastal. De panelen
liggen keurig klaar om snel afgevoerd te worden in de kleurcombinatie zoals door
de klant aangegeven, want ook Plastal maakt alleen wat is besteld.
De felgekleurde koetswerken zijn typerend voor de smart, een automerk met een
jonge en toch al spraakmakende historie. De Fortwo is een opmerkelijke auto die
ook nog eens op een afwijkende manier wordt gemaakt. Zoveel is wel duidelijk na
een bezoek aan smartville. Dat maakt ‘m al bijzonder nog voor de geboorte.
■
 |
De productielijn van de smart in
Hambach, waar het tijdens ons bezoek een stuk rustiger was....
In 2008 is de smart met succes in
de Verenigde Staten geïntroduceerd.
MAART 2009
Het jaar 2008 is het beste in de
geschiedenis van smart, met een totale productie van 139.000 auto's, bijna
36.000 meer dan het jaar ervoor. De grootste markt is Italië, waar 34.600 auto's
werden afgezet, tegen 31.500 in Duitsland. In de Verenigde Staten werd de tweede
generatie smart met succes geïntroduceerd. Er bleken 27.600 klanten
geïnteresseerd in de kleine auto uit Europa. In 2009 wil men de auto ook in
China uitbrengen. Een nieuwe ontwikkeling is een elektrische smart. Daimler
heeft aangekondigd eind 2009 een kleine serie in productie te nemen en verwacht
massaproductie vanaf 2012.
MAART 2009
De kredietcrisis is toeleverancier
Plastal fataal geworden. Op 6 maart 2009 maakt moederbedrijf Nordic Capital
bekend dat voor het Zweedse bedrijf faillissement is aangevraagd. Plastal maakte
niet alleen de panelen voor de smart, maar ook kunststofdelen (zoals bumpers)
voor onder meer Ford, Volvo, BMW en Volkswagen. Het bankroet betekent dat de
werkgelegenheid voor 6000 medewerkers op de tocht staat. De omzet van het
bedrijf bedroeg vorig jaar 1,3 miljard euro. Er zijn 28 fabrieken en vier
onderzoekscentra in Europa en twee fabrieken in China.
JANUARI 2010
De positie van smart in Amerika is
minder stevig dan was gehoopt na de succesvolle introductie. Vorig jaar is de
afzet met meer dan veertig procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De
importeur wist er 14.600 aan de man en vrouw te brengen.
In totaal bouwde smart in 2009 116.900 auto's, 13% minder dan in 2008. 32.400
daarvan gingen van de hand in Duitsland, 29.500 in Italië. De twee landen vormen
de belangrijkste markten voor de auto.
FEBRUARI 2011
De situatie op de Amerikaanse markt is in 2010 verder verslechterd. De importeur
wist slechts 6.000 stuks aan de Amerikanen te slijten. Daimler heeft ingegrepen
en het importeurschap afgenomen. De auto's worden nu vertegenwoordigd door de
Mercedes-Benz-organisatie.
NOVEMBER 2014
Er komt een derde generatie smart, weer wat groter dan de tweede. Naast de
fortwo komt er opnieuw een forfour. Dit model is samen met Renault ontwikkeld.
Het zustermodel zal als Renault Twingo verkocht gaan worden en heeft net als de
smart de motor achterin.
 |
OKTOBER 2018
Vanaf 2020 is de smart alleen nog te verkrijgen als elektrische auto. De versies
met verbrandingsmotoren gaan definitief uit productie, heeft moederbedrijf
Mercedes-Benz bekendgemaakt.
DECEMBER 2020
Daimler gaat de smart-fabriek verkopen. Het chemieconcern Ineos neemt de
productiefaciliteit over en heeft de intentie er auto's te blijven bouwen. Het
gaat dan om het merk Grenadier. Hoe lang de smart er nog wordt gemaakt, is
onduidelijk.
SMART IN ROME
In de Italiaanse hoofdstad behoort de smart tot het gewone straatbeeld. Nergens
zie je zoveel smarts bij elkaar als hier.
Bij de introductie van de smart
hoopte de fabrikant dat steden speciale parkeerplaatsen overdwars voor het
wagentje
zouden aanleggen.
Een enkele stad in Duitsland bracht het idee tot
werkelijkheid. In Rome regelt het zich vanzelf.
De smart is erg populair in de
Italiaanse hoofdstad. Nergens zie je er zo veel als hier. Italië is de grootste
markt voor het merk.
|