Auto & Technik Museum
- Sinsheim
- fotogalerij
Amerikaanse auto's
Overzichtsfoto van de Amerikaanse afdeling in tentoonstellingshal 1 (persfoto).
Links een Cord 812 met voor 1937 een revolutionaire vorm en voor een Simplex uit het begin van de 20e eeuw.
Van de Auburn 851 Speedster met opvallende "boattail"-achterkant zijn er nog
geen 500 gemaakt. Deze is van 1935.
De vinnen bereikten hun hoogtepunt bij de Cadillac Eldorado Biarritz van 1959.
Het dak van de Ford Skyliner 1958 kon in zijn geheel in de kofferbak verdwijnen; zo ontstond een cabriolet.
Een Cadillac in een wel heel opmerkelijke roze kleur met geblindeerde ruiten.
De Cadillac Eldorado Brougham van 1958 had een roestvrijstalen dak en miste de B-stijl. Erachter een Chrysler Imperial 1958.
De uitdagende achterkant van de 1958-editie van de Ford Thunderbird met het reservewiel in omhulsel op de bumper.
Mercedes-Benz
Mercedes 28/95 van 1922, destijds geleverd aan de broer van de Maharaja van Hyderabad in India.
Deze Mercedes-Benz 630 uit 1928 heeft een koetswerk van het Parijse bedrijf Saoutchik.
In 1928 afgeleverd als een Mercedes-Benz S werd de auto in 1934 sportiever gemaakt met een krachtiger motor van het type SS.
Mercedes-Benz 630K 1928 met een zescilinder motor met compressor.
De Mercedessen van eind jaren twintig hadden een opvallend lange neus en als bijzonderheid de uitlaten aan de zijkant.
Door de grote lengte leek de auto lager dan hij in werkelijkheid was.
Nog een model SS; de neuslengte bedraagt de helft van de totale lengte.
In de jaren dertig werden de koetswerken veel vloeiender van lijn, zoals dit model laat zien.
De 540K met roadster koetswerk (midden) dateert van 1938. Topsnelheid meer dan 170 lm/u!
Mercedes-Benz 540K B-Cabriolet uit 1939, een zeldzaam exemplaar met een vijfversnellingsbak.
De 5,4 liter motor had acht cilinders en een vermogen van 180 pk.
Tussen 1933 en 1939 werden 72 stuks van deze G4 gemaakt. Er zijn er nu nog vier. Beide achterassen werden aangedreven.
Van 1938 is deze Mercedes-Benz 170H met de 1700cc motor achterin.
Deze gepantserde Mercedes-Benz 770 is in 1938 geleverd aan de Rijkskanselarij en gebruikt door onder meer Adolf Hitler.
In 1943 werd deze 770 afgeleverd aan de regering en daarna gebruikt door onder meer Heinrich Himmler.
Dezelfde auto van opzij. Ook dit model is bepantserd.
Overzicht van een aantal naoorlogse Mercedessen met daar tussenin een verdwaalde Volkswagen Karmann Ghia.
Mercedes-Benz 300 'Adenauer' in cabriolet-uitvoering. Let op de massiviteit van de neergeklapte kap.
Mercedes-Benz 300S van medio jaren vijftig in cabrio-uitvoering.
De richtingaanwijzers zitten op
een opmerkelijke plaats boven de achterste spatborden.
Typisch eind jaren vijftig, begin jaren zestig: een zogeheten Hechflossen-Mercedes met dames in bijpassende kleding.
De Mercedes-Benz 600 was bedoeld als concurrent van de Rolls-Royce, maar bereikte nooit de uitstraling van het Britse merk.
De vorm van de koplampen geeft aan dat het niet gaat om een reguliere Europese uitvoering van de Mercedes 600.
Door de luchtvering lijkt het alsof deze 600 (in Amerikaanse uitvoering) door
zijn assen is gezakt. Dat is dus niet het geval.
Maybach
De Maybach Zeppelin DS7 (de 7 duidt op een motorinhoud van 7000 cc) werd tussen 1930 en 1934 gebouwd.
Onder de motorkap van de DS 7 zaten twaalf cilinders. Het koetswerk is van
Erdmann & Rossi.
De Maybach DSH met slechts zes cilinders was een klein model. Het was geen
succes. Er zijn er slechts vijftig gemaakt.
Na de oorlog werd een luxe Maybach noodgedwongen omgebouwd tot mobiele zaag en daarna nooit meer gerestaureerd.
Rolls-Royce
Overzicht van de tentoonstelling
naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van Rolls-Royce.
Rolls-Royce Silver Ghost met opmerkelijk koetswerk en een aluminium motorkap.
Op de voorgrond een Phantom II
met teakhouten Boattail-achterkant uit 1933.
Rolls-Royce Phantom Limousine met later aangebrachte richtingaanwijzers.
Dezelfde statige limousine met de beroemde radiator waarvan de spijlen net niet recht zijn omdat ze anders krom zouden lijken.
Twaalf cilinders heeft deze Phantom III uit 1936.
Het Zwitserse modehuis Kofler uit Luzern gebruikte deze Rolls-Royce bestelwagen tot in de jaren '80 voor leveranties.
In de oude koplampbehuizing werden moderne lampen gemonteerd om de auto normaal te kunnen gebruiken.
Bugatti
Een voor een film nagebouwde Bugatti Tpe 41 Royale, coupé Napoleon. Het origineel staat in het museum in Mulhouse.
Dit exemplaar van de Bugatti Type 44 heeft een carrosserie van Jean Bugatti, Ettores zoon.
Bugatti Type 57C 1938; hiermee worden geregeld nog wedstrijden gereden.
De Bugatti Type 57 Ventoux van midden jaren dertig heeft een opvallend schuine voorruit.
Dwergauto's (speciale tentoonstelling)
Links een BMW Isetta, daarnaast een Messerschmitt.
Van de Goggomobil maakte fabrikant Hans Glas ook een elegante coupéversie.
De Kleinschnittger F125 was één van de minimale dwergauto's uit de jaren vijftig. De enkele cilinder gaf een vermogen van 5,5 pk.
De Zündapp Janus zag er van voren vrijwel hetzelfde uit als van achteren.
De auto had twee deuren, één voor en één achter.
Legervoertuigen en diversen
Een Russische GAZ-terreinwagen voor het leger, een tegenhanger van de Jeep.
Overzicht van de militaire afdeling van het museum.
De Lanz Bulldag 1940 heeft een motor met slechts één cilinder, met een inhoud 10300cc (!) en een vermogen van 55pk.
NSU 8/40 1914, één van de weinige overgebleven vooroorlogse NSU's buiten de collectie van Horst Schultz in het museum in Altlußheim.
Een luxe Horch uit de jaren
dertig; naast Mercedes behoorde het merk uit Zwickau tot de Duitse top.
De Amphicar was auto en boot tegelijkertijd. Het concept was verrassend, maar
het commerciële succes gering.